Herman de vriendschapscake

20-09-2019 18:57 67 berichten
Tegenwoordig heb je van die berichten die je op social media moet delen en andere digitale kettingbrieven.
Vroeger had je fysieke kettingbrieven (ja dat had je toen ook al) en zelfs kettinggebak met een kettingbrief (met gebruiksaanwijzing) erbij.
Ja, Herman de vriendschapscake, wie kent hem niet?

Ik moest er net gewoon aan denken en ik vraag me af of iemand nog een Herman heeft gezien sinds de jaren 90 of dat het echt helemaal nostalgie is.
Mijn moeder kreeg vaak een Herman van vriendinnen of collega's. Je moest die dan goed verzorgen en ingrediënten toevoegen, en dan na negen dagen verdelen in vijf delen, waarvan je dan een deel zelf afbakt tot cake en de vier andere delen weggeeft aan vriendinnen.
Hier kan je meer lezen over Herman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_de ... schapscake

Ik vond dat vroeger eigenlijk nooit echt lekker, ik weet ook niet wat mijn moeder er precies van vond.
Ze kreeg het wel een aantal keren en ze deed het ook altijd netjes, misschien onder sociale druk?

Bestaat Herman nog of is hij vervangen door social media?
Wat vond jij van Herman?
Ik heb het heeeeeeeeel lang geleden wel eens gekregen en gedaan. Ik ben blij dat dat nu niet meer gebeurt. Ik vond het vooral veel werk en niet heel lekker.
Alle reacties Link kopieren
............
anoniem_386989 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 19:23
92.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gedaan, vond het toen al een ranzig idee om iets dusdanig te laten groeien/gisten dat het met misschien wel ongewassen handen verdeeld werd en weggegeven aan de volgende ‘gelukkige’ :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je moest er elke dag melk, eieren en suiker bij doen geloof ik. En dan roeren en afdekken met een theedoek.

Er was dan altijd zo'n rare kettingbrief bij die geschreven was uit naam van Herman.
Dat hij honger had en je hem eten moest geven. :proud: :facepalm:

Volgens mij is het wel al een heel oud gebruik, zo'n "Herman".
Wij hadden ook zo’n ding. Mijn moeder kon er best lekkere dingen mee maken maar uitdelen deed ze niet.

En qua ranzigheid, ik leef nog en heb geen rare afwijkingen.
anoniem_371483 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 19:06
2.06% gewijzigd
himalaya schreef:
20-09-2019 19:03
Nog nooit gedaan, vond het toen al een ranzig idee om iets dusdanig te laten groeien/gisten dat het met misschien wel ongewassen handen verdeeld werd en weggegeven aan de volgende ‘gelukkige’ :P

Ja het was net zoiets als moederdeeg. Is toch al vrij oud.
Alle reacties Link kopieren
Herman heeft menig rugtas verpest waaronder die van mij vroeger... Stiekem vind ik het nog steeds een grappig concept. In deze maatschappij heeft Herman geen bestaansmogelijkheden meer want ieuw!...
Superuser2018 schreef:
20-09-2019 19:05
En qua ranzigheid, ik leef nog en heb geen rare afwijkingen.

Moederdeeg is toch ook al een vrij oud gebruik. Dit is ook zoiets. Alleen dan in kettingvorm.
troelieboelie schreef:
20-09-2019 19:07
Herman heeft menig rugtas verpest waaronder die van mij vroeger... Stiekem vind ik het nog steeds een grappig concept. In deze maatschappij heeft Herman geen bestaansmogelijkheden meer want ieuw!...

Wat onzin is want het was gewoon een moederdeeg. Al eeuwenoud gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
20-09-2019 19:05
En qua ranzigheid, ik leef nog en heb geen rare afwijkingen.

Goed zo.
En toch vond ik het ranzig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ah Herman, jeugdsentiment. Ik denk dat het niet meer iets van deze tijd is, maar wel iets wat nog leeft onder onze generatie, dat blijkt wel. Leuk om weer eens iets van Herman te horen. :yes:
herfstappeltaart schreef:
20-09-2019 19:08
Wat onzin is want het was gewoon een moederdeeg. Al eeuwenoud gebruik.

Maar misschien dat Herman toch minder populair is, mensen zijn of vegan of lactose intolerant of willen geen suiker ect.

Dus ja, ik vraag me af of iemand nog een Herman heeft gekregen sinds de jaren 90 :proud:
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem wel weer nieuw leven inblazen hoor! Heb hier nog een recept liggen voor een ‘basis’ Herman om hem op te starten en je kan hem dan weer doorgeven. Als je op google zoekt heb je hem vast snel gevonden.
rups13 schreef:
20-09-2019 19:16
Je kan hem wel weer nieuw leven inblazen hoor! Heb hier nog een recept liggen voor een ‘basis’ Herman om hem op te starten en je kan hem dan weer doorgeven. Als je op google zoekt heb je hem vast snel gevonden.

Zit daar echt nog iemand op te wachten anno 2019?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
20-09-2019 19:12
Maar misschien dat Herman toch minder populair is, mensen zijn of vegan of lactose intolerant of willen geen suiker ect.

Dus ja, ik vraag me af of iemand nog een Herman heeft gekregen sinds de jaren 90 :proud:
Hij ligt naast me in bed.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden het vroeger ook weleens maar ik dacht eigenlijk dat het zuurdesembrood was. We noemden ze wel Herman in ieder geval.
Vroeger had je ook zoiets als het yoghurtplantje wat je ook door kon geven. Dat is tegenwoordig heul hip kefir.
Dus wie weet wordt Herman ook weer eens hip, maar dan moeten we hem Jay of zo gaan noemen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
20-09-2019 19:03
Nog nooit gedaan, vond het toen al een ranzig idee om iets dusdanig te laten groeien/gisten dat het met misschien wel ongewassen handen verdeeld werd en weggegeven aan de volgende ‘gelukkige’ :P
Eens.
Ah leuk Herman! Hadden wij ook wel eens. En ik vond het ook lekker! We hadden ook eens een kettingbrief met sokken. Dan zou je wel 36 of 72 paar sokken moeten krijgen... denk dat we er twee ontvangen hadden ofzo haha. En hetzelfde met ondergoed haha.
LAgirl82 schreef:
20-09-2019 19:04
Je moest er elke dag melk, eieren en suiker bij doen geloof ik. En dan roeren en afdekken met een theedoek.

Er was dan altijd zo'n rare kettingbrief bij die geschreven was uit naam van Herman.
Dat hij honger had en je hem eten moest geven. :proud: :facepalm:

Volgens mij is het wel al een heel oud gebruik, zo'n "Herman".

Geloof je? Is je Google stuk?

https://www.google.com/amp/s/ingridzijk ... brood/amp/

Herman geef je alleen eieren als je hem gaat bakken, niet om hem te laten groeien.
Maar bij de bakker weet je toch ook niet hoe hygienisch overal mee is omgegaan?
herfstappeltaart schreef:
20-09-2019 19:30
Maar bij de bakker weet je toch ook niet hoe hygienisch overal mee is omgegaan?

Die horen wel volgens voorschriften te werken.

Bij de buurvrouw of vage kennissen weet je dat echt niet.
Andersom schreef:
20-09-2019 19:32
Die horen wel volgens voorschriften te werken.

Bij de buurvrouw of vage kennissen weet je dat echt niet.

Dat klopt maar of ze het ook doen weet niemand ;)
Ik vind het ook een vies idee dat een deel van het deeg dus door meerdere (ongewassen) handen is gegaan en het eier/boter gedeelte kan toch nooit zolang houdbaar zijn? Er zit dus altijd wel een deel doorheen wat ruim over de datum is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven