hoe pimp ik mijn rendang op?

26-10-2011 13:49 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen heb ik Rendang gemaakt, met runderlappen en boemboe van Conimex. Lekker de hele morgen laten pruttelen en zojuist een hapje geproefd... maar ik vind het eigenlijk nogal laf smaken. Hoe maak ik 'm wat meer uitgesproken van smaak, gewoon een kwak sambal erdoor of misschien iets anders??
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Sambal

Tamarinde

Kokosmelk/geroosterde geraspte kokos

Beetje bouillionpoeder
Kwak sambal en een scheut ketjap doet wonderen. Evt nog een teentje knoflook.

Volgende keer kun je beter of zelf rendang maken of een boemboe van een ander merk proberen bv koningsvogel of tante Lien.
Ik gooi er altijd gelijk een open gesneden rode peper in, die laat ik mee pruttelen, en als ik het nog pittiger wil snijd ik deze fijn daarna.
oja, knoflook en soms uit laat ik ook mee pruttelen.
Knoflook, veel knoflook. Eventueel wat Santen (=kokos, ook erg lekker), Sambal inderdaad (maar niet van conimex en ook niet samabal oelek das alleen maar heet! bv Sambal Badjak van koningsvogel of zoiets)

Een scheut ketjap (maar wederom niet van conimex! Maar b.v. Ketjap Manis,Kentel no1)

Volgende keer kun je ook beter ff een goede boemboe in de toko halen. Alle produkten van Conimex hebben gewoon heel weinig smaak.
Rood pepertje zonder zaadjes. Of wat lente-ui erdoor? Evt. sambal.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Conimex is het smerigste merk.
Conimex heeft wel smaak, alleen smaakt alles hetzelfde of je nou sajoerboontjes, rendang, ajam paniki of nasi maakt. Het is allemaal vooral zout en verder zit er dezelfde nasmaak aan.

Indonesisch koken is niet moeilijk. Soms wel wat tijdrovend. Kijk eens op kokkieblanda.nl voor recepten of leen bij de bieb het boek van Bep Vuijk. En als je het niet zel wilt maken koop ajb andere boemboes. Bij de supermarkt hebben ze vaak koningsvogel en ga anders eens naar de toko voor goede boemboes.
Had ik dat maar geweten, van het merk, zit verdorie voor 10 euro vlees in!~Goed, sambal badjak heb ik, ketjap manis of asin? En als ik er nu nog knoflook en een rood pepertje door doe, moet ik die dan eerst apart bakken (ben erg stom op indonesisch kookgebied, italiaans ligt me beter )

Zie dat ik ook kokos heb. Knoflook misschien maar niet, man heeft morgenochtend belangrijke meeting.......
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
http://www.tantelenny.com/pagina_recepten_index.htm
Computer says nooooo
Ik zou voor nu wat ui met flink wat knoflook fruiten en daar je lombok in aanbakken en dat dan bij je rendang gooien. Een beetje kokos (van blokje) zal ook een hoop goed doen!
Computer says nooooo
Als je rendang al droog gekookt is zou ik de knoflook eerst aanbakken met wat sambal en rode peper.

Als hij nog staat te pruttelen zou ik er gewoon wat bij gooien en nog even laten sudderen. Ik zou er ketjap manis bij doen.

Kijk wel uit met de peper dat hij niet gelijk heel heet wordt een beetje sambal is misschien ook al voldoende!
In de boemboe zit ook knoflook hoor
Hij is uitgeprutteld, maar ik ga zo rode peper halen... kijken of ik er nog wat van kan maken... (schaam me diep, had ik nou maar gewoon draadjesvlees gemaakt, of een griekse stifado)
Santen, koenjit, trassi en ketoembar toevoegen

En nooit meer commex kopen
Die rode peper is echt niet nodig, redang is geen heet gerecht
Klopt Janneke. Maar voor wat smaak zou ik denk ik toch wat sambal erbij doen. Het is nu toch niet lekker, kan je er beter iets lekkers van maken dat geen rendang meer is
quote:gemini2011 schreef op 26 oktober 2011 @ 14:32:

Klopt Janneke. Maar voor wat smaak zou ik denk ik toch wat sambal erbij doen. Het is nu toch niet lekker, kan je er beter iets lekkers van maken dat geen rendang meer is Helemaal mee eens
in indo was de rendang zo pittig dat flauw niet meer opviel haha. gewoon lekker wat peper erin!
ik heb recept van een Indische dame en dat is zeker wel pittig hoor, gaan echt wel een aantal rode pepers in
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ok, ik heb gepimpt: gesnipperd uitje met teentje knoflook en rode peper gebakken, schep sambal badjak erdoor, wat ketjap manis, wat ketoembar, pakje kokosmelk en wat kokos... in laten koken en bij het vlees gegooid.... en nu is het eigenlijk best lekker! Ik laat het nog een paar uur staan en dan moet het goed zijn. Bedankt voor het meedenken!
Mmmm...... net klaar met eten, rijst en sperzieboontjes erbij, wat seroendeng erover en het was echt lekker! Maar volgende keer doe ik het anders
Wat fijn dat het toch nog lekker geworden is!
Computer says nooooo
Het is heel simpel, wat laurier is voor de mediterrane keuken ( haalt alle smaken op, en alle smaken bij elkaar) zijn djeroek poeroet en salamblad (verkrijgbaar bij toko) voor indische smoor-/stoofgerechten. Probeer voortaan op een kilo runderlapjes eens 2 a 3 djeroek poeroetblaadjes en/of 2 a 3 salamblaadjes. Het intensiviseert de smaak en geeft een soort diepgang. Of je nu alleen salam blaadjes of djeroek poeroet blaadjes gebruikt, of beide. Je rendang is een wereld van verschil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven