Hoe word ik een keukenprinses?

21-07-2008 21:09 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet koken. Dat vind ik jammer. Een simpele pasta is te doen, een hartige taart soms zelfs lekker, maar over het algemeen is het huilen met de pet op. Al breng ik een gerecht tot zijn einde, het ziet er niet uit, het smaakt matig en de keuken is niet ver van gesloopt. Mijn voorraadkast is bedroevend, er staat nog net zout en olijfolie in. Bovendien ben ik een waardeloos gastvrouw als ik mensen te eten heb, ik zie grauw van de spanning.



Nu wil ik dat graag veranderen. Als je mijn boekenkast ziet, zou je denken dat ik dol ben op koken. Een hele plank vol kookboeken, kloek gespiegeld, op onderwerp gesorteerd, aangeschaft tijdens momenten van goede wil. Ik kijk er nooit in. Alleen de Allerhandeboeken halen soms de standaard op het aanrecht.



Het probleem bij mensen die niet kunnen koken, is dat er een basis ontbreekt. Een basis die verder gaat dan de recepten op zich. Wat hoor je in de kast te hebben? Hoe plan je de verschillende onderdelen van het recept? Hoe dien je het aangenaam op?



Mijn idee is om van dit topic een soort vraagbaak te maken. Keukenklunzen als ik ontmoeten ware keukenprinsessen. Iedereen kan zijn kookvragen stellen, de kenners kunnen met raad en daad bijstaan. Natuurlijk is er alle ruimte voor hilarische kookmissers en verdere keukenverhalen, de boog kan immers niet altijd gespannen zijn.



Dus: stel hier je vragen, verwerk je missers en vergast eenieder op wat je weet!
Alle reacties Link kopieren
Je zou een basiskookcursus kunnen volgen bij de kookloods.nl bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik altijd in huis heb:



Zout

Peper

Paprikapoeder

Gemberpoeder

Aromat

Kaneel



Gehaktkruiden

Kipkruiden

Viskruiden



Aardappels

Rijst

Tagliatelle

Spagetti

Macaroni



Gezeefde tomaten

Mais

Sla

Komkommer

Paprika



Ik gebruik uit iedere groep iedere dag minstens 1 ding.
Alle reacties Link kopieren
Bij volksuniversiteiten kun je vaak een kookcursus volgen. Misschien is dat wat :)
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
De eerste, zeer bruikbare tips zijn al binnen! Bedankt!



Heb al even gegoogled op De Kookloods, de basiscursus klinkt ontzettend aanlokkelijk. Wel prijzig.



Volksuniversiteit is er niet in mijn woonplaats, ik zoek nog even verder.
Alle reacties Link kopieren
Okay, ik kan wel op gaan noemen wat ik allemaal in de keukenkast heb staan, maar dat helpt je nu voor geen meter.



Okay, het gemakkelijkste is: men neme een recept, bijvoorbeeld:



Aardappelen uit de oven. Heel gemakkelijk bij een etentje want dan heb je je handen vrij voor andere dingen. De aardappelen zijn heerlijk krokant door de hieronder genoemde bereidingswijze.



Ingrediënten

1 kg vastkokende aardappelen (heel lekker zijn Opperdoezer Ronde)

3 eetlepels olijfolie (of heel lekker eendenvet of ganzenvet)

zou



Voorbereiding

Verwarm de oven voor op 220 graden C. Schil de aardappelen en snij deze in grove gelijke stukken. Breng de aardappelen aan de kook in lichtgezouten water en laat ze plm. 5 - 7 minuten koken (ze moeten nog stevig zijn). Giet de aardappelen af. Leg het deksel erop en schud de pan goed om om de aardappelen een ruwer oppervlak te geven. Dat maakt ze knapperiger.



Bereidingswijze

Doe het vet in de braadslee of op de bakplaat. Verwarm het vet even voor in de voorverwarmde oven. Leg de aardappelen voorzichtig in het hete vet en zorg ervoor dat de aardappelen rondom bedekt zijn met vet door ze om te scheppen. Rooster de aardappelen 45 - 50 minuten tot ze bruin en kanpperig zijn. Tussendoor af en toe draaien.



Serveertips

Schep de aardappelen in een voorverwarmde schaal en bestrooi ze met wat (zee)zout.

----------------------------------------------------------------------------------

Dan maak je daarbij een frisse salade:

Lekker frisse salade met o.a.: Mozarella, Gerookte kip en Paprika



Ingrediënten

1 bakje mini-Mozarellas, halve Paprika, ontbijtspek, 1 stuk Gerookte kip, komkommer, frisse ijsbergsla (of sla naar eigen keuze)lekkere Yoghurt slasaus (smaak naar eigen keus)



Voorbereiding

Was de sla, paprika en komkommer



Bereidingswijze

- bak de plakjes spek tot ze lekker krokant zijn.

- was de ondertussen de sla en de paprika. doe de sla in een mooie grote kom MET deksel.

- snij de plakjes gebakken spek door de midden en doe ze bij de sla.

- snij de paprika in mooie kleine stukjes. (niet Te klein)voeg bij de sla.

- snij de mozarella door de helf en voeg deze bij de sla, paprika en spek.

- snij de gerookte kip in stukjes en voeg deze ook aan de salade toe.

- snij komkommer plakjes. en maak hier kwartjes van. voeg deze erbij.

- doe er ongeveer 3 eetlepels slasaus bij.

- doe de deksel erop. en schudden.

-----------------------------------------------------------------------------------

Geef daarbij nog wat gekookte broccoli,

10 minuten koken, in een vaste overschaal doen, beetje kerriepoeder erover wat geraspte oude kaas en even onder de gril, tot de kaas gesmolten is.

------------------------------------------------------------------------------------

Vlees of vis:

ben je erg bang dat je dat niet gaat lukken, zet een bbq buiten neer en laat de gasten zelf hun biefstukje grillen of koop kant en klaar gegrilde kip bij de poelier, kant en klare spareribs. even in de magnetron, klaar!

---------------------------------------------------------------------------------------

Daarbij wat stokbrood, knoflookboter, sausjes

---------------------------------------------------------------------------------------

Toetje: slagroomsoesjes uit de diepvries van de appie

Bonbons met koffie

--------------------------------------------------------------------------------

Alles is van tevoren klaar te maken en mits je de oven niet vergeet, kan het niet mislukken.

Vragen?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt heerlijk, Miesteph. Nu nog geen vragen, misschien als ik het een keer geprobeerd heb! X-D
Alle reacties Link kopieren
De kunst is om de recepten zo bijelkaar te zoeken dat je al veel vantevoren kunt maken en bijvoorbeeld alleen even in de oven hoeft te schuiven of op te warmen.

Ik heb een combimagnetron en een oven, dus ik maak dan bijvoorbeeld het vlees/ vis uit de oven met gegrilde groenten en dan kook of bak ik aardappels erbij. Je kunt natuurlijk ook al 's middags een verse soep maken die alleen nog maar warm hoeft, met een ovenschotel en salade.



Verder is de site van de AH met recepten heel handig. Bij snelle recepten staan een aantal hele makkelijke die er est moeilijk uitzien (ook altijd handig!).
Alle reacties Link kopieren
wat ik altijd in huis heb (om even een idee te geven, kan eigenlijk altijd iets maken. krijg regelmatig eters):



-zout, peper, kerrie, paprika, chili, knoflook, gember, chinese kruiden, indische kruiden etc. etc.

-azijn, wijnazijn, balsamico, 2 soorten olijfolie, 2 soorten boter

-verschillende soorten pasta's, rijst, mie en aardappelen

-basismixen voor macaroni, bami, mihoen, spagetti, etc. etc.

-altijd blokjes tomaat en gezeefde tomaten, champignons in blik

-uien, verse tomaten, komkommer, paprika, sla, e.a. seizoensgroenten

-verschillende soorten fruit

-in de vriezer, gehakt, kipfilet, hamlapjes, vis e.a.

-meel, pannenkoekenmeel, zelfrijzend bakmeel, maizena en mijn lievelingsprodukt: ALLESBINDER! De redder van heul veul sausjes en handig in hachee bijv.

-eieren, blikjes vis; tonijn, makreel, zalm

-toastjes

-heb een eigen minikruidentuintje met basilicum, peterselie, oregano, maggiplantje etc. etc. etc.

-bouillonblokjes, basis van bouiilon etc.

-gewone suiker, bruine, lichte basterd en poedersuiker

-melk, pakjes slagroom, koffiemelk (ook handig voor in romige sauzen als het moet)

-blikken bonen, bruine bonen, witte bonen (in tomatensaus) appelmoes, compote, jams etc. etc.



Jodeknetter, ik stop even, ik schaam me dood! ben 27!
Alle reacties Link kopieren
De kookboeken van delia smith zijn heel goed voor als je wil leren koken. De how to cook serie (3 boeken, vooral bij deel 1 beginnen) is briljant, loopt van basic naar indrukwekkend qua recepten, maar het wordt nooit moeilijk of onuitvoerbaar. Ze begint met een uitleg geven van wat je in huis zou moeten hebben, qua ingredienten en keukengereedschap. Ze heeft nu een How to cheat boek uit. Dat is een minder uitgebreid boek, maar ook een goede indicatie wat je voor basisspullen in je keuken moet hebben.

Delia heeft ook een website waar bijna al haar recepten opstaan, en een groot aantal handleidingen voor baisrecepten, en heel veel tips voor snelle recepten.



Verder is mijn enige tip altijd aan mensen die claimen niet te kunnen koken: zoek een goed kookboek met recepten die bij je passen, en werk geduldig de recepten die je aanspreken door. Goede kookboeken (dus niet van die goedkopie slecht vertaalde ramsjkookboeken waar de hoeveelheden niet kloppen, de ingredienten raar vertaald zijn en de recepten niet volledig, want daarvoor heb je al teveel basiskennis nodig om hun fouten weer goed te maken) bevatten goede recepten die niet mis kunnen gaan als je de recepten gewoon volgt.



Ik ben ook een groot voorstander van recepten met weinig ingredienten. Juist een teveel aan ingredienten levert vaak a) stress in de keuken en b) een raar onbestemd gekleurd prutje op. Deze weinig ingredienten theorie is vooral bestemd voor hoofdgerechten trouwens. Waarom een ingewikkelde pasta maken, als een lekkere spagetti met goede olijolie, lekkere cherry tomaatjes, een beetje knoflook en wat rucola al superlekker is? Waarom moeilijk doen met technische hoogstaande ovenschotels als gewoon simpele koolvis zo uit de vriezer met daaroverheen ontdooide spinzaie, en daarover puree (evt uit een pakje, maar beter nog de helft van de extra grote pan van gister) vermeng met wat cheapass kaas, geraspt van een blok ook echt heerlijk is? En makkelijk? En goedkoop? Ik vind het jammer als mensen ontmoedigd raken omdat ze denken dat als ze echt gaan koken dan meteen allerlei glanzende hoogstandjes op het bord moeten toveren, en dan vervolgens uit arren moede maar weer teruggrijpen op pakjes-voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Lara, een site van Allerhande, dat is ideaal.



Miesteph, niet stoppen, ik vind kookgekken geweldig!



Countessa, welke kookboeken zou jij aanraden? Buiten Delia Smith, natuurlijk.



Ah, de bibliotheek heeft de boeken van Delia!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het meeste geleerd uit het boek Eerstejaars koken voor studenten. Zie: http://www.antiqbook.nl/boox/des/6545.shtml

Daar staan allerlei basisrecepten in (van biefstuk bakken tot boerenkool koken) met tips voor als het mis gaat en lijsten van wat je in huis moet hebben. Op dit moment ligt de boekhandel vol met dat soort boeken.

Ik zelf ben jarenlang een receptenvolgende koker geweest. Als je alles tot op de letter volgt, smaakt het meestal wel ergens naar. Nu ik de meeste dingen wel in de vingers heb, durf ik meer los te laten.

Als ik eters heb, maak ik meestal iets wat ik al kan. Lasagna of tapas (die ik eerder op de dag gemaakt heb). Dan weet ik zeker dat er iets op tafel komt wat te eten is.
Alle reacties Link kopieren
Miesteph schreef op 21 juli 2008 @ 21:37:



Jodeknetter, ik stop even, ik schaam me dood! ben 27!


:rofl:

Ik vind dat je gewoon een goede voorraadkast hebt :-) Ben er jaloers op. Al lukt het me in de winter vaak wel om mijn kast bijgevuld te houden, maar dat gaat in de zomer vaak mis.
Alle reacties Link kopieren
Ow ja, iedereen kan koken, als je er een beetje aandacht aan wilt besteden en het is gewoon een kwestie van proberen en oefenen.

Je weet wat je lekker vindt? en je weet wat je vies vindt? goed, dat betekent dus dat je iets van smaak hebt in ieder geval.

dat is al stap 1.

Stap 2, is zoek simpele gerechten uit, met 1 of 2 ingrediënten.

Bijvoorbeeld het bakken van een ei zonder om te keren.

Smelt een beetje boter in de pan, breek een eitje, kijk wat er gebeurt, gaat het te hard? Til met een spatel het ei een beetje op, hoe ziet de onderkant eruit? te bruin en is de bovenkant nog helemaal zacht? dan gaat het dus te hard, draai gas wat lager dus. Eventueel kun je spatel onder je ei wurmen, ei omdraaien en andere kant kort bakken.

maar op deze manier leer je dus een beetje hoe verhitting werkt op voedsel.



ga de volgende keer verschillende soorten groenten fijnsnijden, doe een beetje olie in de woke, groenten erin en roerbakken maar! dat is niets anders dan met een spatel de groenten een beetje door de pan omscheppen totdat de groenten zijn naar jouw smaak. (ik heb ze het liefst lekker knapperig bijvoorbeeld)

Ga dan een beetje experimenteren met wat kruiden erin: wat past erbij? Bijvoorbeeld een oosterse wokschotel is lekker met wat gemberpoeder, ketjap, sambal, knoflook en chili. maar je kan ook kerrie, paprika, ketjap erin doen. of op italiaanse wijze; basilicum, oregano, marjoraan, of hollands met zout peper, peterselie.

Ga proberen welke groenten jij lekker vindt met welke kruidenetc. etc.



Waag je langzaam aan wat verschillende recepten, eerst waarbij je veel dingen vantevoren kunt klaarmaken; wassen en snijden van groenten, vlees in stukjes, kruiden klaarzetten etc. etc.



Stap 3 komt nog wel een x!
Alle reacties Link kopieren
Ow, toevoeging: je zult ongetwijfeld merken dat je een keer afgrijselijk veel zout hebt toegevoegd, of dat iets veel te scherp is uitgevallen!

niet gelijk weggooien! te zout? probeer eens wat suiker toe te voegen.

teveel chili? wat ananassap doet wonderen!

saus te dun? allesbinder!

niet gelijk roepen mislukt, ik kan niets! Klooi maar wat aan, slechter wordt het dan toch niet meer.

maar je leert een beetje experimenteren en zie hoe verschillende soorten voedsel op elkaar kunnen reageren.

je zult vast en zeker een keer wat weg moeten gooien omdat het echt mislukt is, maar alleen maar door ECHT te proberen leer je koken.



Tip: schrijf je bevindingen op in een kookschrift, dan weet je de volgende keer wat er precies is misgegaan en/ of hoe je het wel moet doen.
Alle reacties Link kopieren
mijn basis



bloem, zelfrijzend bakmeel, maiszetmeel

suiker

boter (echte boter & harde margarine)

goede olijfolie en kook olijfolie

goede azijn en goedkope azijn (ook handig voor in de wasmachine en om mos van de tegels te halen in de tuin)



smaakmakers

knoflook, verse gember (in stukken in de vriezer, kan je direct uit de vriezer raspen), peper en zout natuurlijk, kaneel, gemberpoeder, kerriepoeder, paprikapoeder, nootmuskaat, italiaanse kruiden, sambal, goede bouillon (ik haal m bij de natuurwinkel, van Vetara, veel en veel lekkerder dan blokjesbouillon), potten indiaase kruidenpasta zodat ik altijd een snelle curry kan maken, als je meer van thaise curry houd dan kan je daar ook kruidenpasta van kopen.



rijst

pasta (spagetti, macaroni, lasagna)

couscous



droge linzen

bonen in blik (vooral kidney)



tomaten in blik, tomatenpuree

mais in blik of in de vriezer

spinazie in de vriezer

boontjes in de vriezer

doperwtjes in de vriezer

geroosterde paprika's in glas



uien

aardappels

winterwortels (die heb ik altijd in huis, blijven lekker lang goed, en je kunt ze in allerlei verschillende gerechten verwerken)



houdbare slagroom

melk

eieren

kaas (blok belegen, blauwe kaas/ mozarella/ feta)

bakje roomkaas

kokosmelk
Alle reacties Link kopieren
De meeste berichten heb ik al een paar keer doorgelezen. Ik krijg er zowaar zin in om het te gaan proberen.



Heb een vraag: als ik vlees bak, krijg je soms de tip om die en die kruiden erop te doen, zout peper. Ik dep dan het vlees (als dat wordt aangeraden) wrijf de kruiden erin en probeer het te bakken. De kruiden verbranden dan. Wat doe ik verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Haal je die kruidenpasta's bij de Toko, Countessa?
Alle reacties Link kopieren
Tarantelle schreef op 21 juli 2008 @ 21:56:

De meeste berichten heb ik al een paar keer doorgelezen. Ik krijg er zowaar zin in om het te gaan proberen.



Heb een vraag: als ik vlees bak, krijg je soms de tip om die en die kruiden erop te doen, zout peper. Ik dep dan het vlees (als dat wordt aangeraden) wrijf de kruiden erin en probeer het te bakken. De kruiden verbranden dan. Wat doe ik verkeerd?
Vlees moet je pas zouten na het bakken ,anders worden alle sappen eruit getrokken. En ja als het verband bak je het dus te snel!
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de domme vraag, dus gewoon gas lager?
Alle reacties Link kopieren
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:UMghRW2JAEsdTM:http://www.kookwinkel.nl/upload/Producten/Hong%2520Kong%2520eind%25202006/tn/IMG_8350%2520Vleestang.jpg



Zo'n tang kan ikje ook echt aanraden, is ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Probeer een basiskookboek te vinden - of kijk in je kast of je dat hebt. Daarin staat hoe je simpele dingen moet koken, zoals het maken van soepen en sauzen. Maar bijv. de AH, hier al genoemd, vaak een simpel recept, en ziet er lekker uit. Ga desnoods eens eerst oefenen - heb ik ook gedaan. Smaakte het? Goed te doen? Niet te ingewikkeld? Geen 100 ingredienten waarvan je een mespuntje gebruikte en de rest kon wegflikkeren want niet lang houdbaar? Als het allemaal lukte, onthou je dat recept en kook je dat eens voor vrienden en familie.

Zo heb ik leren (ahum) koken. Nou Muizelien d'r smaakpapillen wat opkrikken :-)
Alle reacties Link kopieren
Tarantelle schreef op 21 juli 2008 @ 22:02:

Sorry voor de domme vraag, dus gewoon gas lager?


Ja!



En kom maar op met je domme vragen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit deze tips eens ergens gevonden: kan ze je niet onthouden!!!!!!



Voeg aan het kookwater van de aardappelen een klontje margarine toe, dan zijn ze eerder gaar. Doe het zout er dan pas op het laatst bij. Om de smaak van oude aardappelen te verbeteren wordt wel eens een klein schepje suiker bij het kookwater toegevoegd.



Kook je de aardappelen in de schil, laat ze dan even schrikken in koud water als ze gekookt zijn. De schil gaat er dan gemakkelijker van af. Het schillen van rimpelige aardappelen gaat een stuk beter als je ze van te voren even in koud water laat staan.



Maak je een aardappelsalade, zet dan de aardappelen op met kokend water en laat ze niet helemaal gaar worden. Voeg de dressing voor de salade toe als de aardappelen nog niet helemaal afgekoeld zijn, om de smaak van de dressing er beter in te laten trekken. Wil je krokant gebakken aardappelen hebben, bestrooi ze dan halverwege het bakken met een beetje bloem.Is de andijvie wat slap geworden, snijd dan een stuk van de steel af en leg de kroppen enige tijd (niet onder) water. De groente wordt dan weer fris. Ook bij sla is dit een goede methode. Als je van te voren de andijvie hebt gesneden en niet wilt dat deze gaat verkleuren, sprenkel dan wat azijn of citroensap over de groente.Gebruik voor het bakken van bananen liefst echte bakbananen. Zijn die niet te krijgen, neem dan gewoon onrijpe bananen. Wil je bananen in een bowl of vruchtensalade verwerken, leg de gesneden plakjes dan even in citroen of sinaasappelsap. Ze behouden dan hun gele kleur.Giet bij het koken van bloemkool een scheutje azijn in het water, de bloemkool blijft dan mooi wit. Een schepje suiker heeft hetzelfde resultaat. Is de bloemkool door het bewaren geel geworden, giet dan een flinke scheut melk bij het kookwater, de bloemkool wordt dan weer mooi wit.



Wil je de nare lucht voorkomen bij het voorkomen bij het koken van bloemkool, leg dan een sneetje brood op de kool.Voeg bouillonblokjes pas op het laatst aan uw soep of saus toe. Als ze meekoken verliezen ze hun aroma.Voeg om de vruchten hun frisse kleur te laten behouden een paar druppels citroensap toe, dit geeft ook een frisse smaak. Als je aardbeien toe wilt voegen aan de bowl, doe dit dan vlak voor het serveren. Anders gaat alles verkleuren.Snijd de stelen wan de broccoli kruisgewijs in tot boven aan toe, de steel is dan net zo gaat als de bloemen.Besprenkel oud brood met wat water en leg het een minuut of vijf in de oven.Bestrijk de cake, voordat deze de oven ingaat, met een beetje melk. De cake krijgt dan een mooi korstje. Zet onder de bakplaat in de oven een bakje water om aanbranden van de cake te voorkomen. Snijd verse cake en ook ander gebak met een warm mes.



Leg bij het bakken van cake een met vet bestreken stuk vetvrij papier op de bodem va de vorm, de cake laat dan gemakkelijker los. Zit de cake nog vast, zet dan de vorm even op een natte doek. Haal de krenten en rozijnen die u aan de cake wilt toevoegen even door de bloem, dit voorkomt dat ze naar de bodem zakken.Maak champignons het liefst schoon met een kwastje. Bedruppel de champignons voor het bakken met een beetje citroensap om verschrompelen te voorkomen. Wil je dat de champignons niet slinken bij het bakken, leg ze dan van te voren in een schaaltje met kokend water en droog ze af met keukenpapier.Citroenen geven meer sap als je ze van te voren even op de verwarming of in de oven legt (niet te warm natuurlijk). Heb je maar een paar druppeltjes nodig, prik dan met een cocktailprikker een gaatje in de citroen en u kunt het nodig sap er uit persen, zonder de citroen open te snijden. Leg uitgedroogde citroenen een tijdje in lauw water om ze weer wat sappiger te krijgen.Groenten mogen nooit lang in het water staan, dan gaan de kracht en de vitaminen verloren. Zout water is het beste om groenten van ongedierte te ontdoen. Het ongedierte zakt naar de bodem. De groenten daarna nog wel een paar keer goed omspoelen met koud water. Was zuurkool nooit, dan gaat de smaak verloren.



Groente houdt haar groene kleur wanneer je bij het koken de pan niet afdekt. Voeg pas na het smoren of koken van groenten zout toe, de smaak van de groenten blijft dan beter bewaard en u heeft ook veel minder zout nodig om de groenten op smaak te brengen.Leg een vrucht in de bakjes van je ijsbakje wanneer je ijsblokjes maakt, dat is een feestelijk gezicht. U kunt ook citroensap invriezen, ideaal voor de tonic!Jus word bruiner als je er tijdens het braden een klein scheutje melk aan toevoegt, ook een theelepeltje suiker heeft hetzelfde effect. Is de jus te vet? Doe er dan geen water bij, maar haal de bovenste laag (vet) er voorzichtig met een lepel af.Knoflook is lekker en gezond, alleen de lucht na het eten is minder prettig voor sommige mensen. Dit is enigszins te voorkomen door de groene kern van de knoflook niet te gebruiken. Heb je te veel knoflook in een gerecht verwerkt en overheerst de smaak daardoor, voeg dan wat peterselie toe aan het gerecht. De peterselie mag niet meekoken.



Rijg teentjes knoflook aan een draadje en hang dit in sauzen of stoofgerechten, de smaak wordt dan minder sterk en de knoflook is er gemakkelijk uit te halen. Knoflookzout maak je door een teen fijn te stampen op een plank of in een vijzel met een laagje zout en dan weer op te laten drogen. Bewaren in een luchtdicht potje.Doe een snufje zout bij de gemalen koffie, voordat er water op gegoten wordt. Dit versterkt het aroma. Mocht de koffie gekookt hebben, verbeter de smaak door dan er een scheut koud water bij te gieten. Vries een hoeveelheid koffie in blokjes. Op deze manier heb je een basis voor een snelle ijskoffie.Schil een komkommer altijd van de kop naar de steel toe. Aan het eind van de steel zit een bitter sap. Schil je de komkommer andersom, dan verspreidt je dit bittere sap over de hele vrucht.Gebruik een thee-ei om in de soep te hangen. Je vult het bijvoorbeeld met peperkorrels, laurier, foelie en andere kruiden of specerijen, ze verspreiden zich dan niet door de soep. En je hoeft niet te vissen om er de kruiden weer uit te krijgen.Zelfgemaakte mayonaise schift vrij gauw. Roer er een eetlepel heet water door, dan heb je minder last van het schiften van de mayonaise. Wil je extra luchtige mayonaise, klop er dan vlak voor het opdienen een eiwit door.Spoel de pan waarin je melk wilt koken, eerst met koud water om. Je voorkomt dan aanbranden van de melk. Overkoken van de melk voorkom je door de rand van de pan in te smeren met wat boter. Breng de melk al roerend aan de kook en blijf bij het afkoelen ook roeren. De kooksmaak wordt dan voorkomen en je krijgt geen vel op de melk. Is de melk aangebrand en heb je een dikke laag onderin de pan, kook er dan een ui in, dan laat de laag vanzelf los. Ook koken met wat zout wil wel helpen. Zout helpt ook om de aangebrande smaak iets te verzachten. Ansjovis en zoute haring worden minder zout door ze in de melk te leggen.Om de smaak van meloen beter te laten uitkomen, kun je het vruchtvlees met een klein beetje zout bestrooien.Roer wat melk en zout door de mosterd. Dit helpt tegen het uitdrogen van de mosterd.Laat een kopje azijn in een pannetje water stomen, dan trekt de vette lucht niet door heel het huis.Een klontje boter of een scheutje olie in het kookwater voorkomt het overkoken van aardappelen, macaroni en spaghetti.Gooi paddestoelen nooit in het water om ze schoon te maken. Borstel ze af met een zachte borstel, of wrijf ze schoon met een zacht doekje of keukenpapier. Zijn ze toch gewassen, laat ze dan eerst uitlekken in een vergiet, dep ze daarna droog met keukenpapier. Maak van gedroogde paddestoelen een kruiderij voor soep of saus. Snijd de paddestoelen in ringen of schijfjes en rijg deze aan een draad om te drogen. Draai de gedroogde stukjes door een pepermolen en bewaar de korrels in een goed gesloten potje.Gerechten die gegratineerd moeten worden, krijgen een prachtig korstje wanneer je wat geraspte kaas door het paneermeel mengt.Het bakken van pannenkoeken gaat vlugger als je gesmolten boter of een scheutje olie door het beslag mengt. Je hebt dan ook minder boter of olie nodig om de pannenkoek te bakken. Voorkom klonteren van het beslag door gelijke hoeveelheden bloem en vocht te nemen. Doe alles in een keer bij elkaar en roer goed door. Als het beslag helemaal glad is, kun je er eventueel nog vocht aan toevoegen. Om pannenkoeken nog luchtiger te maken, kun je een beetje bier door het beslag mengen.Als je op de nog warme pudding een laagje suiker strooit, komt er geen vel op. Gebruik ijsklontjes om gelatinepudding snel stijf te krijgen. Neem dan de helft van de voorgeschreven hoeveelheid water om de gelatine in te laten oplossen en vul aan tot de juiste hoeveelheid met ijsblokjes.Gekookte rijst kleeft niet aan de pan, als je deze na het koken in koud water zet. Doe een paar druppels citroensap in het kookwater van rijst, deze wordt dan prettig wit. Is jouw rijst aangebrand, schep deze dan in een schone pan, leg er een korst vers brood op en leg de deksel erop. De nare smaak trekt dan in het brood. Is de rijst aangebrand voordat hij gaar is, doe hem dan in een schone pan, giet er water bij en leg er vervolgens een snee brood bovenop.Voeg een druppel citroensap toe aan de room, hij wordt dan sneller stijf. Slagroom wordt alleen goed stijf als het niet te warm is. Suiker pas toevoegen als de slagroom bijna stijf is. Voeg een mespuntje bakpoeder toe, dan blijft de slagroom langer stijf. Slagroom wordt luchtiger als je er per halve liter een eiwit in mee klopt.Het afhalen van bonen gaat gemakkelijker als ze eerst in kokend water zijn gedompeld.Een stamppot die te dun is kun je dikker maken door er wat aardappelpureepoeder aan toe te voegen.Wil je tomaten ontvellen, kruis ze dan van boven en van onderen even in, dompel ze vervolgens in kokend water en houd ze daarna onder de koude kraan. Leg tomaten die zacht zijn geworden een tijdje in koud water en ze worden weer stevig.Schil uien onder koud water, je ogen tranen dan minder. Wil je de uien droog houden, zet dan kraan open terwijl je de uien schilt. Leg de uien een tijdje in de koelkast en je ogen blijven droog. Zomaar wat fabeltjes over uien schillen. Niets lijkt echt te helpen. Een scherp mes zorgt ervoor dat de uien minder scheuren, dat helpt een beetje.



Hele uitjes of sjalotjes voor de inmaak moet je eerst even in kokend water dompelen, daarna in koud water. De schilletjes laten dan makkelijk los. Beginnen de uien uit te lopen, houd dan even de uiteinden in een vlammetje, ze lopen dan niet verder uit. Fijngehakte uien moeten zeer snel worden verwerkt, omdat ze anders een bittere smaak krijgen.



Wil je de geur van uien verwijderen uit porselein, wrijf dit dan in met zout. Uit de koekenpan verdwijnt de uiengeur door er wat azijn in te gieten. Denk je dat iedereen kan ruiken dat jij uien hebt gegeten, drink dan een glas melk en ze ruiken er niets meer van.

Vet, olie en boter spatten minder in de koekenpan als je er voor het verhitten een klein beetje zout in strooit. Vet wordt bij het bakken mooi bruin door er wat melk aan toe te voegen.Maak taai vlees wat malser door er tijdens het braden een scheut cognac of brandewijn over te gieten. Is vlees te zout, voeg dan wat suiker toe om de te hartige smaak te neutraliseren. Strooi een klein beetje suiker over het vlees dat gegrild of geroosterd moet worden, het wordt dan prachtig bruin en knapperig.



Leg lever en niertjes eerst een tijdje in koud water met wat zout voor bereiding. Saucijzen en verse worst barsten tijdens het bakken niet open als u ze eerst even in warm water laat wellen. Draai de verse worst ook niet om met een vork, maar gebruik daar voor lepels. Leg schapenvlees, wat van zichzelf een sterke smaak heeft, een tijdje in karnemelk te marineren. Dit komt de smaak ten goede.

Worteltjes zijn soms flauw van smaak. Doe een scheutje appelsap of sinaasappelsap in het kookwater. De smaak wordt dan veel pittiger.Verwarm of koel nooit te snel. Wijn kan wel in de koelkast worden bewaard, maar nooit te lang.De smaak van te zoet eten wordt verbeterd door er een beetje zout of een theelepel appelwijnazijn aan toe te voegen.Laat in soep, saus of ragout die te zout is, kleingesneden, rauwe aardappelen mee koken. Het teveel aan zout trekt dan in de aardappelen. Ook een theelepel appelwijnazijn of suiker, toegevoegd tijdens het koken, doet wonderen bij te veel zout.Doe een paar rijstkorrels in uw zoutstrooier en het zout wordt niet meer vochtig.
Alle reacties Link kopieren
Miesteph wat schrijf jij het lekker duidelijk en simpel op zeg!! :hug:



Maar het is wel waar... ik kan wel een beetje koken hoor, maar raak vaak zo ontmoedigd van die ingewikkelde recepten :-$ (en lees ik hier nou dat recepten uit goedkope kookboekjes gewoon niet kunnen kloppen?! Gaat mijn heilige geloof in recepten... en ik maar denken dat het aan mij lag :-p )
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven