Hét recept voor de lekkerste moussaka!!

04-04-2009 20:19 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs voor het eerst in jaren moussaka (aubergine) gegeten en dat was heerlijk! In het verleden weleens moussaka gegeten maar dan met aardappels, ook heel lekker zover ik me kan herinneren

Over een maandje krijg ik eters inclusief mezelf 6 man. Moussaka leek mij wel een handig recept om met meerdere personen te eten.

Via google uiteraard al wat recepten gezien, maar ik ben ook erg benieuwd naar julie recepten!! Als bijgerecht kom ik niet verder dan brood, hebben jullie nog meer tips?
Alle reacties Link kopieren
Niet zo moeilijk wat je erbij moet doen. Lekker stokbrood, verse tsazikisaus, en een griekse salade.



Er staan bij de Index 2 topics over griekse gerechten, misschien zit er wat bij. Ik heb verder nog 2 originele griekse kookboeken, dus mocht ik iets voor je kunnen opzoeken dan hoor ik het wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Oh, die topics heb ik over het hoofd gezien. Bedankt voor je aanbod Mylenevalerie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een recept voor 4 personen, maar met wat bijgerechten is het denk ik genoeg voor 6.



Ingredienten:

500 gr rundergehakt

4 a 5 aardappelen

1 grote ui

1 grote of 2 kleine aubergines

1 pak gezeefde tomaten

1 bouillonblokje

zout, peper en kaneel

1 eetlepel peterselie

1 theelepel oregano

geraspte kaas

2 eidooiers

30 gr bloem

25 gr boter

250 ml melk

olijfolie



Aardappelen koken, af laten koelen en in plakjes snijden.

Aubergine in plakjes snijden (halve cm dik), besprenkelen met de olijfolie en dan grillen in de grillpan (en omdat ik dit een rotklus vind, doe ik de aubergine een minuutje of 2 in de magnetron op hoog, werkt ook).

Ui klein snijden en in een beetje olijfolie bruin laten bakken in een hapjespan.

Gehakt toevoegen en rullen samen met de peterselie en oregano.

Zout, peper en kaneel naar smaak toevoegen.

Gezeefde tomaten erbij met het bouillonblokje.

Dit alles +/- 5 minuten laten pruttelen.



Maak in een steelpan op laag vuur een saus van de melk, boter en bloem. Voeg op het laatste moment de eidooiers toe.



Pak een grote ovenschaal en schep de helft van het gehaktmengsel erin.

Dek het gehakt af met de plakjes aardappel.

Daarna de rest van het gehaktmengsel erop.

Daarna een laag aubergineplakjes erop.

Schenk de witte saus over de aubergines en bestrooi alles met de geraspte kaas.



Schuif de schotel in een voorverwarmde oven, +/- 45 minuten op 180c. totdat de kaas mooi bruin is geworden.



Ik eet dit eigenlijk altijd met een Griekse salade (met feta en olijven) of wat brood met tsaziki.



Eet smakelijk!
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Alle reacties Link kopieren
Bloempje13 dankjewel

Zag toen ik aan het googlen was dat veel recepten met lamsgehakt is gemaakt. Mijn geproefde moussake was met rundergehakt en jouw recept ook.

Heb je weleens een moussaka gemaakt met lams?
Alle reacties Link kopieren
Lamsgehakt is iets vetter en duurder, maar ook erg lekker. Je kunt dit in het recept gewoon vervangen. Ik maak het zelf altijd met rundergehakt.



Dit recept heb ik van mijn moeder, die het al jaren zo maakt. Omdat ik in het buitenland woon, vind ik het altijd erg leuk en lekker om het te maken. Het doet me denken aan thuis!
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Alle reacties Link kopieren
Moussaka heerlijk. Ik heb een tijdje terug Moussaka gemaakt met lamsgehakt. Ik vind het heel lekker. Geeft er extra smaak aan. Ik heb het hetzelfde gemaakt als bloempje met alleen nog wat suiker erdoor.
Alle reacties Link kopieren
Mylenevalerie can met ctrl F de topics met Griekse recepten helaas niet vinden. Misschien een rare vraag maar weet jij een goed recept voor een Griekse salade en zelfgemaakte Tzaziki? Denk dat ik dat dan erbij serveer met wat Turks brood ofzo?



Bedankt alvast!



P.s. Bloempje13 je recept heb ik opgeslagen. Lijkt me veel beter dan zoeen pakje van Knorr.
Alle reacties Link kopieren
griekse salade in ieder geval zonder sla!

alleen komkommers, tomaten, paprika, fetakaas(echte goeie kopen anders is t erg vies) zwarte olijven, rode uien, kappertjes(das erg lekker als je die erdoor heen gooit) en een hele hoop olijf olie!!! komkommers in blokjes, de rest in schijfjes...

en echt vergeet de kappertjes niet

eventueel serveren met wat zout naar smaakbehoefte

en inderdaad mousaka is overheerlijk!!! kep ook nog een goed recept, maar staat in een kookboek wat ik kwijt ben..:(

achja ik zoek t nog wel

enjoy your greek dinerparty!!!!
Alle reacties Link kopieren
tzaziki



grote pot turkse yogurt (is 1 liter geloof ik) bij turkse winkel kopen.

2 komkommers

4-5 tenen knoflook

peper, zout

olijfolie



schone theedoek in vergiet hangen, hierin de yogurt ongeveer 30 min tot 1 uur laten uitlekken, hij wordt dan lekker dik.

Komkommers schillen en daarna raspen, met zout bestrooien en ook in een zeef laten uitlekken ongeveer dezelfde tijd als de yogurt. Hierna goed uitknijpen zodat je zoveel mogelijk vocht kwijtraakt.

yogurt met komkommer mengen, knoflook fijnhakken of persen en erdoor mengen. Naar smaak peper en zout toevoegen. Op het laatst een flink scheut olijfolie erdoor,



Heel makkelijk en echt super lekker, krijg altijd heel positieve reacties hierop.



Door het uitlekken krijg je een lekker stevige volle tzaziki met een romige smaak.



succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik voor op de Moussaka soms zachte geitenkaas inplaats van gewone geraspte kaas, is ook erg lekker.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fje1981 schreef op 07 april 2009 @ 11:10:

Mylenevalerie can met ctrl F de topics met Griekse recepten helaas niet vinden. Misschien een rare vraag maar weet jij een goed recept voor een Griekse salade en zelfgemaakte Tzaziki? Denk dat ik dat dan erbij serveer met wat Turks brood ofzo?





Sorry, ik heb je vraag helemaal niet gezien. Nou zal wel te laat zijn nu. Ik zal hier wat linken zetten uit de index, de recepten uit de Griekse kookboeken zal ik morgen overschrijven, die heb ik niet op internet staan.



Jammer, ik dacht dat Poezewoes een paar jaar geleden een topic had over tzazikisaus. Weet iig dat ik haar recept wel eens gelezen heb. Was helaas voor de Index en op google kan ik het topic niet vinden. Anders had ik hem alsnog bij de index gezet, weet dat er lekkere recepten toen stonden.



griekse recepten

Lekker op zijn Grieks.



Ik zal morgen even de recepten overschrijven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Tzatziki kom ik echt in alle variaties tegen. In alle kookboeken, alle kooksites. En allemaal net anders. Ik maak alle sausen op gevoel, proeven en aanpassen, dus helemaal het succesrecept heb ik niet want je moet het een paar keer proberen, en de een vind het ene recept lekkerder dan de andere. Ik ben niet zo weg van munt dus ik ben daar bijv. heel zuinig mee. Zout doe ik een beetje voor de smaak maar ook niet teveel.



Als ik in mijn 3 Griekse kookboeken kijk kom je ongeveer hierop:



Ingredienten:

1 komkommer

2 dl uitgelekte yoghurt of Griekse yoghurt of Bulgaarse yoghurt

125 ml zure room of creme fraiche

2 a 3 tenen knoflook

1 lepel olijfolie

zout

peper

suiker

lepel wijnazijn

munt of dille eventueel



bereidingswijze:

Rasp de geschilde komkommer en laat goed uitlekken of druk er met een schone theedoek zoveel mogelijk vocht uit.

Klop yoghurt en room en roer knoflook, komkommer, olie, zout, peper en suiker erdoor. Doe azijn en eventueel kruiden erbij.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Moussaka staat in het ene kookboek vegetarisch en met lamsgehakt. Allebei een A4tje om over te schrijven hoe en wat. Dat zal ik morgen even kijken of ik dat kan scannen. Misschien heb je inmiddels al een geweldig recept gevonden. Daar staat ook het forum vol mee.



Op deze site kijk ik nog wel graag:



http://griekserecepten.startpagina.nl/
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Mylenevalerie ik ga zo beginnen aan mijn proef-mousaka aan de hand van jouw recept Ik krijg mijn visite pas in mei dus als ik iets verkeerds doe dan is het nu nog niet zo heel erg..

Vivelle en Fleuritje hartelijk dank voor jullie recepten voor de tzaziki en salade !!



Laat jullie zeker nog weten of het goed gelukt is
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is mooi, als het nog niet helemaal naar wens is het allemaal nog goed te krijgen op tijd.

Eet smakelijk (kalisas orexi) iig, hoop dat het lekker is.



En Jamas (proost) als je er wat lekkers bij drinkt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
hij zit in de oven, ben heel benieuwd.. Het ruikt in ieder geval wel al heel lekker



Heb het recept van jou gebruikt Mylenevalerie alleen heb ik inplaats van rund-lamsgehakt gebruikt en ik vind binden met een roux vreselijk. Dus ik heb mijn sausje met melk en allesbinder gemaakt



Nog heel erg bedankt voor alle info. Ga zeker ook de tzaziki en de salade een x maken. Lijkt mij toch altijd specialer dan het kant en klaar te kopen! (vooral als je visite krijgt)
Alle reacties Link kopieren
Ooh zie nu pas dat ik het recept van Bloempje13 heb gebruikt.

Bloempje, dankjewel hoor het was heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
Bloempje, ik heb vanavond je recept gegeten en het was heerlijk! Ik heb alleen bij het gehaktprutje een knoflookteentje geperst en als saus bovenop een zakje beciamelsaus gedaan. Heerlijk, eerlijk waar!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu pas de reacties, ik was alweer vergeten dat ik hier gepost had. Fijn dat jullie het lekker vonden! En aanpassen mag altijd, het knoflookteentje lijkt me lekker madamemicmac en saus uit een zakje heb ik ook wel gedaan, smaakt best!



Fje1981, is het etentje gelukt? Of is het nog niet geweest?
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
Alle reacties Link kopieren
Ik maak eigenlijk dezelfde moussaka als Bloempje, alleen maak ik de saus van 150 ml griekse yoghurt, een ei en een paar eetlepels geraspte (parmezaanse) kaas. Daarnaast snij ik de aubergine en de voorgekookte aardappel in blokjes en roer die gewoon door het gehaktmengsel heen ipv laagjes maken. En er gaat bij mij ook knoflook doorheen.



Mmmm...denk dat moussaka vanavond maar bij ons op het menu staat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven