Is een instant pot nou echt een aanwinst?

10-07-2024 19:30 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Aangezien ik nogal geneigd ben om spontaan iets te kopen, wil ik eerst even wat ervaringen horen.
Een instantpot lijkt mij lekker makkelijk, ik woon alleen en heb nogal een druk leven. Ik werk en daarnaast doe ik nog een studie. Ik houd van koken, maar merk dat ik de laatste tijd nogal graag voor gemak kies. Ik zie op internet veel vlees gerechten voor de instant pot/slow cooker, maar ik vroeg mij af of mensen ook vegetarische gerechten ermee maken.
Ik zou bewust voor een multicooker/instant pot kiezen, gezien er meerdere opties zijn. Aan de andere kant, scheelt het nou echt veel ipv het eten gewoon in een pan gooien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een slowcooker en gebruik het voornamelijk om tomatensaus (vega) mee te maken. Iets wat uren moet pruttelen. Ik vind het ideaal want ik kan gewoon de deur uit terwijl dat ding aanstaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij eten nagenoeg vegetarisch dus ik maak geen vlees.
Ik heb een snelkookpan, ideaal voor pastasauzen en bv erwtensoep.
Met een slowcooker moet je uren wachten en met een snelkookpan is het heel snel klaar.
Maar hoe vlees erin wordt, weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
pompelmoentje schreef:
10-07-2024 19:38
Wij eten nagenoeg vegetarisch dus ik maak geen vlees.
Ik heb een snelkookpan, ideaal voor pastasauzen en bv erwtensoep.
Met een slowcooker moet je uren wachten en met een snelkookpan is het heel snel klaar.
Maar hoe vlees erin wordt, weet ik niet.
De instant heeft ook o.a. een snelkookfunctie, vandaar dat die ook mijn voorkeur heeft boven een slowcooker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Obscuro schreef:
10-07-2024 19:41
De instant heeft ook o.a. een snelkookfunctie, vandaar dat die ook mijn voorkeur heeft boven een slowcooker.
Dan zou ik hem kopen :D
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
10-07-2024 19:33
Ik heb een slowcooker en gebruik het voornamelijk om tomatensaus (vega) mee te maken. Iets wat uren moet pruttelen. Ik vind het ideaal want ik kan gewoon de deur uit terwijl dat ding aanstaat.
Precies dit. Ik zet m aan en je hebt er eigenlijk de hele dag geen omkijken naar, kan ook prima de deur uit. Ik maak er ook regelmatig vega dingen in. Online genoeg recepten te vinden. Ik vind het als alleenstaande fijn dat ik voor meerdere dagen eten heb, dat ik deels kan invriezen.

Maar goed, om nu echt te zeggen dat ik niet zonder kan… zover wil ik niet gaan. Maar ik vind het wel een fijne toevoeging aan mijn keuken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een slowcooker. Ik vind het een super apparaat. Zou m niet willen missen. In de ochtend gooi ik de ingrediënten erin (soms nog bevroren gehakt bijv) en in de avond kunnen we zo aan tafel. Ideaal!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ben dol op mijn instantpot gebruik de slowcooker nauwelijks meer , maar ik gebruik hem voornamelijk voor vlees dus aan mij heb je weinig . Vind het vooral fijn dat je ook kunt sauteren . Heb hem al
een jaar of 10 denk echt fijn ding
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Instantpot en beste aanschaf voor in de keuken ooit.
Maak er van alles in. Veel recepten te vinden op flying foodie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er een maar gebruik hem op het moment (en eigenlijk al een paar jaar..) alleen als rijstkoker. Ik hoop er wel weer mee te gaan doen, maar ik ben niet zo van de one pot dingen. Ik kook ook vegetarisch trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik mijn instantpot met name voor soepen en stoofpotten (niet vegetarisch), maar er zitten ook andere functies op, waaronder yoghurt (geen flauw benul hoe).
Ik zou snel niet weten hoe/welke vegetarische gerechten je ermee zou kunnen maken (want mijn wereld niet), maar als je Googlet op instantpot vegetarian recipes krijg je volgens mij een zee aan hits.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij interesseert maar één pot: Nederland-Engeland.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ohja, ik heb wel eens zelf yoghurt gemaakt! Dat was leuk om te doen. Maar het duurde uuuuuren en yoghurt uit de winkel smaakt net zo goed..
Alle reacties Link kopieren Quote
Obscuro schreef:
10-07-2024 19:41
De instant heeft ook o.a. een snelkookfunctie, vandaar dat die ook mijn voorkeur heeft boven een slowcooker.
Ik heb ‘m, superfijne koop, gebruik m vaak. Soep, curry, snelle pastasaus, stoofgerechten (ik eet wel vlees). Ben er heel blij mee!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
10-07-2024 20:18
Ik gebruik mijn instantpot met name voor soepen en stoofpotten (niet vegetarisch), maar er zitten ook andere functies op, waaronder yoghurt (geen flauw benul hoe).
Ik zou snel niet weten hoe/welke vegetarische gerechten je ermee zou kunnen maken (want mijn wereld niet), maar als je Googlet op instantpot vegetarian recipes krijg je volgens mij een zee aan hits.
Je kunt er van die lekkere dikke Griekse yoghurt in maken, vind ik leuk! Duurt even maar je hoeft niks te doen. Online genoeg recepten te vinden.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Ninja Speedi, gebruik hem meerdere keren per week. Als airfryer, als slowcooker, en hij heeft een speedi meals functie. Geen snelkookpan, maar wel mbv stoom snel je eten klaar. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
10-07-2024 20:20
Mij interesseert maar één pot: Nederland-Engeland.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Helemaal eens met Lady Voldemort.

Maar ook met Amarillis, beste aanschaf voor de keuken ooit.
Hij staat bij mij altijd klaar (dus niet achteraf in een kastje of kelder zetten dan pak je hem minder snel) en gebruik hem meerdere keren per week.
De ideale rijstkoker maar ook sauzen, curry, stoofjes...
Alles vega maar als je vlees eet is ie helemaal perfect.
Niet alles geeft tijdswinst (rijst bijv) maar het is echt veel lekkerder en zo gemakkelijk.
Peulvruchten zijn peanuts, ook zonder weken supersnel klaar.
Oh ja en yoghurt!
Je kan er ook in steriliseren en soms ook wecken.
Ik zeg doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak er veel stoofgerechten in, curry's,sauzen, soep.
Ik eet wel vlees, maar maak voor mijn zoon vaak een kleine voorraad vleesvrij.

Ik vind vooral het gemak van het er in de ochtend in doen en tegen etenstijd is het klaar. Beetje rijst koken en je kan eten.

Plus ik maak er een wat grotere portie van zodat ik altijd wel iets in de vriezer heb liggen voor een drukke dag.

Onmisbaar? nee dat niet, wel makkelijk wanneer ik veel eters krijg en ik een Indische rijsttafel wil serveren. Dan maakt hij een paar dagen overuren.

IK heb de Crockpot Express en ben er heel tevreden over, mijn vriend heeft een andere versie, waarbij de deksel er gewoon op ligt en ik merk echt veel verschil met bijvoorbeeld rendang uit de zijne ( minder lekker, meer vocht verlies) en de mijne ( voller van smaak )

Daar zou ik dus wel goed op letten.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind een multicooker echt een aanwinst! Ik heb er 2, een Crockpot Express en een Ninja Foodi (met smartlid). Met die laaste kan ik ook nog airfryen en deze heeft nog wat extra functies. Deze gebruik ik inmiddels het meest.

Bonen koken is een fluitje van een cent nu, niet meer 2 weken je bonen weken en 3 dagen laten koken. Ik kan nu besloten dat ik vanavond bonensoep wil, met een uurtje staat het dan wel op tafel.

Kijk ook eens op veganricha.com, zij heeft heel veel instant pot recepten, die je natuurlijk ook met een andere multicooker kan maken. Veel Indiaas, maar ook andere dingen. De recepten kloppen ook gewoon, waar ik in het begin nog wel eens dacht "zou dit genoeg vocht zijn, misschien toch wat extra", dat doe ik niet meer, als Richa zegt dat er zoveel koppen water bij moeten dan is dat genoeg :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een absolute fan van een multicooker. Ooit begonnen met een slowcooker, daarna een Crockpot multicooker en sinds een paar jaar ook een Ninja multicooker inclusief airfryer deksel.

Een geweldige uitvinding. Heel makkelijk om in 1 pan een pastagerecht te maken, of een stoofpot, soep, risotto, curries etc. En met de combi stook airfryer de lekkerste gebakken aardappelen zonder vet, en vlees/vis gaat heel goed. Broodbakken doe ik heel af en toe ook in de pot.

Sinds ik een stekkerpan heb, gebruik ik mijn gasfornuis een stuk minder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook de crockpot multicooker en ben er erg blij mee :-) ik maak er graag stoofpotjes, rundvlees, rendang en snert in. Wel alles op de snelkookstand want het nut van een slowcooker heb ik nooit gezien, je huis ruikt de hele dag naar eten en het duurt allemaal hartstikke lang. Daar heb ik allemaal geen geduld voor hoor..
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties, ik had inderdaad al genoeg recepten voor bij zien komen op internet. Wilde alleen even weten of het echt een toevoeging kon zijn, maar ik heb besloten om er een te gaan kopen! Vooral voor curries, soep en de snelkookfuncties (ik zag recepten van stamppot in 6 minuten, ideaal!)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou er wel rekening mee dat zo'n ding eerst moet opwarmen/op druk moet komen en na afloop moet de stoom afgelaten worden, afhankelijk van wat je maakt kies je voor "natural release" waarbij de druk weer langzaam afbouwt of "instant release" (die kies je niet met tomatensoep, tenzij je graag je plafond opnieuw wil witten ;-) ).
Dus voordat het tafel staat duurt wel iets langer, maar goed, je hoeft er niet naast te blijven staan.

En pas op, de stoom is heel heet!
Alle reacties Link kopieren Quote
AnnaNiem schreef:
11-07-2024 13:21
Hou er wel rekening mee dat zo'n ding eerst moet opwarmen/op druk moet komen en na afloop moet de stoom afgelaten worden, afhankelijk van wat je maakt kies je voor "natural release" waarbij de druk weer langzaam afbouwt of "instant release" (die kies je niet met tomatensoep, tenzij je graag je plafond opnieuw wil witten ;-) ).
Dus voordat het tafel staat duurt wel iets langer, maar goed, je hoeft er niet naast te blijven staan.

En pas op, de stoom is heel heet!
Ik had deze reactie geplaatst en besefte mij dat dat natuurlijk ook gewoon zo is met een snelkookpan, dan is het vaak ook 7 minuten onder druk maar moet die natuurlijk ook nog opbouwen. In ieder geval, een stuk makkelijker dan gewoon koken in een pan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven