Kerst diner

21-11-2009 14:55 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit me nu al te bedenken wat ik ga maken voor 6 man op 2de kerstdag.Wat ik zeker weet is dat het een 3 gangen diner gaat worden waar voor en na gerecht makkelijk al een avond van te voren gemaakt kan worden.Maar het probleem is ik heb dan 2 schoondochters de een lust dit niet de ander dat niet de een houdt niet van gebak de ander niet van chocola gekkkkkkkkkkkkkkkkkk wordt ik er van.

Nu zit ik er aan te denken om om een klein voor gerecht te maken met creme frase en stukjes kip of rollade daar door heen in een vormpje dat in plakjes snijden en op een bedje sla te leggen ,gevulde kipfile met groenten en gebakken aardappeltjes en als toetje ???zta eerst te denken aan chocolade peertjes met een bolletje ijs maar ja dan zit ik weer met die gene die geen chocola lust .

Wie heeft er nog meer leuke niet al te ingewikkelde en ook makkelijke ideetjes................Wil niet hele 1ste en 2de kerst de hele dag in de keuken staan
Wat andere ook zeggen of doen.......ik doe de dingen op mijn manier.
Ik zou niet én een kipvoorgerecht én een kiphoofdgerecht doen. Beetje afwisselen.

Vergeet vooral niet je te richten op lekkere groenten, meestal wordt er veel aandacht besteed aan het vlees maar komen de groenten er bekaaid (saai) af, terwijl juist écht lekkere groente (bv gegrilde groente, of iets bijzonders zoals artisjokken) het diner echt naar een hoger plan tillen.

Dessert: dat is juist heel makkelijk met miezemuizen: een grand dessert. Iedereen een bordje met een klein bolletje ijs, een heel klein stukje taart, een stukje fruit, enz. Wat ze niet lusten laten ze dan maar liggen.
Idd, grand dessert is voor jou misschien de beste optie. Je kunt dan ook een grote etagere op tafel zetten met allemaal kleine dingetjes. Kan iedereen zelf opscheppen. Gewoon straks bij AH eens kijken, die hebben dan allemaal leuke dingetjes in kleine verpakkingen.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Maak een dessert dat je goed van tevoren kunt klaarmaken, zodat je niet tijdens de maaltijd nog loopt te stressen. Ik heb een keer dit gemaakt voor 7 man met Kerstmis: Limoenmeringues. Of een frisse taart bakken. Niet te zoet en te zwaar, voor na een kerstdiner, anders lust niemand meer dessert. En inderdaad, zorg voor goede groente en afwisseling, dus niet kip als voorgerecht en als hoofdgerecht. Je voorgerecht zou ik vervangen door iets met vis of een lekkere, bijzondere soep?
Feestdagen

Deze site is best wel leuk en overzichtelijk.
Zoals Teigera zou ik ook soep maken ipv een voorgerecht. Kan je lang op voorhand maken en in de diepvries steken. Of een paar dagen vóór Kerstmis maken en in de frigo bewaren. Ik ben een grote fan van soep: lekker gezond, eenvoudig en snel klaar. En bijvoorbeeld tomatensoep lust bijna iedereen. Daar kan je eventueel ook een bruchetta bij serveren met wat pesto, een schijfje tomaat en een plakje mozzarella erop. Even in de oven en klaar!

Ik vraag me soms ook af in hoeverre je rekening moet houden met de voorkeuren van je gasten? Ik ga dit jaar voor het eerst het kerstdiner maken voor een 14-tal gasten en vrees dat dit diner vrijwel hetzelfde zal zijn als alle voorgaande jaren omdat er veel mensen zijn die nogal weinig lusten. Terwijl ik liever iets anders klaar zou willen maken!
Garnalencocktail of toast met zalm/paling vooraf en aardbeibavarois of ananas(kwar)bavarois na. Toetje is vooraf te maken en voorgerechten kosten niet veel tijd.

Of heldere verse (runder)bouillon met wat schijfjes champignon en wat vers geknipte bieslook; evt. serveren met bladerdeegmaantjes! Of bebakken gemengde paddestoelen op toast, klein pasteitje met rundvleesragout (ragout is goed invriesbaar mits je het even echt laat doorkoken ipv licht verwarmen).

Na, 'ouderwetsche' sorbet met ijs, siroop, fruit en evt. spuitwater.

Bolletje aardbeienijs tussen 2 kletskoppen met daarnaast wat lichtgeslagen slagroom en wat (in balsamico) gemarineerde aardbeien.

Of kijk in het topic waarin alle kerst 2008 recepten staan. Is pas ge-upt op deze pagina.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven