Kippenpoten in 2x bereiden?

15-05-2021 07:55 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Voor vanavond heb ik kippenpoten uit de oven op de planning, maar ik ben pas laat thuis. Voor voorverwarmen plus 35/40 minuten in de oven heb ik dan eigenlijk geen tijd meer. Kan ik de kippenpoten eind van de ochtend al bijv. 35 minuten in de oven doen, bewaren (en hoe dan?) en vanavond nog 5 minuten in de oven (of beter in de pan?) doen om af te bakken/op te warmen?

:blond:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Kan vast maar echt veel lekkerder zal het niet worden. Je moet ze bij de eerste bereiding namelijk wel helemaal gaar laten worden. Denk dat je of met droge of met lauwe kippenpoten eindigt vanavond.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso helemaal gaar en klaar maken in de oven en dan later opwarmen zoals je wil. Snelste is natuurlijk even in de magnetron. Maar in de pan kan ook.
.
Verwarm de oven op 250.
Kruid de kip
Zet de oven op 150
Kip in schaal of braadslee erin
Na 30 minuten is de kip gaar, maar zit nog best vast aan het bot.
Kip nu nog 60 minuten op 90 graden laten verder garen.

Die 60 minuten kun je onderbreken. Opwarmen in pan kan ook maar dan wordt de knapperige huid aan de bovenkant wel wat slapper.

Kun je je oven programmeren? Dan kun je dat laatste uur instellen vlak voordat je thuis komt.
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend helemaal garen, af laten koelen en afgedekt in de koelkast zetten.
Vanavond nog 20 minuten op lage temperatuur in de oven verwarmen.

Of je bereid ze vanavond en eet gewoon 45 minuten nadat je thuiskomst. Daar zit uiteindelijk niet veel verschil in met de eerste optie.
Ik doe kippenpoten veel langer in de oven en dan op een lagere temperatuur, zodat ze zachtjes garen.

Zelf zou ik het een andere keer eten maar als je het echt wil dan zou ik ze sochtends vroeg 40 min op een lage temp laten garen, dan laten afkoelen en in de koelkast. En dan savonds nog 15-20 min op een wat hogere temp.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
15-05-2021 08:21
Vanochtend helemaal garen, af laten koelen en afgedekt in de koelkast zetten.
Vanavond nog 20 minuten op lage temperatuur in de oven verwarmen.

Of je bereid ze vanavond en eet gewoon 45 minuten nadat je thuiskomst. Daar zit uiteindelijk niet veel verschil in met de eerste optie.
Ik zou ze helemaal niet meer in de koelkast zetten.
.
Ik zou ze gewoon in een pan met water net gaar laten koken met een halve ui, een knoflookteentje en rozemarijn of tijm.
Vanavond een beetje kruiden eroverheen en nog eventjes 20 minuten laten bakken. Worden juist sappiger van.
Als je een krokant laagje wil kun je het invetten met een heel klein beetje olijfolie of boter en de laatst 5 minuten op 240graden bakken.
impala schreef:
15-05-2021 08:30
Ik zou ze helemaal niet meer in de koelkast zetten.

Dit! Als ze gaar zijn kunnen ze best een halve dag op kamertemperatuur bewaard worden. In de oven, vrij van ongedierte.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
15-05-2021 07:55
Hoi,

Voor vanavond heb ik kippenpoten uit de oven op de planning, maar ik ben pas laat thuis. Voor voorverwarmen plus 35/40 minuten in de oven heb ik dan eigenlijk geen tijd meer. Kan ik de kippenpoten eind van de ochtend al bijv. 35 minuten in de oven doen, bewaren (en hoe dan?) en vanavond nog 5 minuten in de oven (of beter in de pan?) doen om af te bakken/op te warmen?

:blond:
Met 5 minuten in de oven krijg je bijna nog niet eens een pizza warm, dus dat zou ik zeker niet doen.... :mrgreen:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Iets anders eten, op 5 min warm je kippenbouten echt niet op tenzij in de microgolf en dat moet je niet willen.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
15-05-2021 08:38
Ik zou ze gewoon in een pan met water net gaar laten koken met een halve ui, een knoflookteentje en rozemarijn of tijm.
Vanavond een beetje kruiden eroverheen en nog eventjes 20 minuten laten bakken. Worden juist sappiger van.
Als je een krokant laagje wil kun je het invetten met een heel klein beetje olijfolie of boter en de laatst 5 minuten op 240graden bakken.

Ik zou ze ook eventjes kort laten koken in een pan water. E.v.t met een kippenbouillon tablet erbij. Daarna laten uitlekken en ze in een ingevette ovenschaal leggen.
De bouten inwrijven met de kruiden en marinade, en wegzetten.
Dan moet het lukken denk ik.
Kip bereiden is echt heel makkelijk, het vraagt enkel een beetje tijd en aandacht. Anders heb je de bekende zwarte kip van buiten, en half rauw van binnen. Of zo droog als kurk.
Pindakaasjes schreef:
15-05-2021 09:20
Ik zou ze ook eventjes kort laten koken in een pan water. E.v.t met een kippenbouillon tablet erbij. Daarna laten uitlekken en ze in een ingevette ovenschaal leggen.
De bouten inwrijven met de kruiden en marinade, en wegzetten.
Dan moet het lukken denk ik.
Kip bereiden is echt heel makkelijk, het vraagt enkel een beetje tijd en aandacht. Anders heb je de bekende zwarte kip van buiten, en half rauw van binnen. Of zo droog als kurk.
bouillonblokje is inderdaad een hele goede! Misschien kunnen ze vanavond zelfs in de airfryer.

TO, ik zie alleen maar mogelijkheden. ;-D
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
15-05-2021 09:24
bouillonblokje is inderdaad een hele goede! Misschien kunnen ze vanavond zelfs in de airfryer.

TO, ik zie alleen maar mogelijkheden. ;-D

In de airfryer kan zeker.
Je verliest dan wel heel veel vet. Maar als dat je niet uitmaakt of je dat zelfs beter vind, dan zeker doen. Wel opletten, vlees gaat hard in een airfryer. De standaard temp. bij vlees in de airfryer is 180 graden, maar ik vind dat te hoog voor vlees dat al voorgegaard is.
Maar de ene airfryer is de andere niet. Daar moet je altijd een beetje je weg in vinden.
LilyOfTheVally schreef:
15-05-2021 09:24
bouillonblokje is inderdaad een hele goede! Misschien kunnen ze vanavond zelfs in de airfryer.

TO, ik zie alleen maar mogelijkheden. ;-D

Juist niet, zout (bouillonblokje) trekt smaak uit het vlees. Is alleen lekker als je soep wil maken.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-05-2021 10:13
Juist niet, zout (bouillonblokje) trekt smaak uit het vlees. Is alleen lekker als je soep wil maken.

Dat is niet mijn ervaring. Maar ieder zijn smaak natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de kippenpoten bewaren voor als je wel tijd hebt. Vanavond gewoon even wat anders eten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips! Duidelijk verhaal, ik eet vanavond gewoon later :proud:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
15-05-2021 08:38
Ik zou ze gewoon in een pan met water net gaar laten koken met een halve ui, een knoflookteentje en rozemarijn of tijm.
Vanavond een beetje kruiden eroverheen en nog eventjes 20 minuten laten bakken. Worden juist sappiger van.
Als je een krokant laagje wil kun je het invetten met een heel klein beetje olijfolie of boter en de laatst 5 minuten op 240graden bakken.

Kan dit trouwens ook als ik ze dan vanavond in de pan bak? I.p.v. in de oven? Of worden ze dan droog?

Het zijn trouwens geen grote kippenpoten, maar (kleine) drumsticks. Mocht dat nog verschil maken :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop tegenwoordig alleen nog maar kippendijfilets. Veel lekkerder en ik hoef ook niet per se een botje in mijn kip.
Drumsticks deed ik meestal in de pan. In de oven worden ze heel snel droog.
KamilleT schreef:
15-05-2021 13:14
Ik koop tegenwoordig alleen nog maar kippendijfilets. Veel lekkerder en ik hoef ook niet per se een botje in mijn kip.
Drumsticks deed ik meestal in de pan. In de oven worden ze heel snel droog.

Lees mijn 'recept' van hierboven. Wordt absoluut niet droog. Echt heerlijk mals blijft de kip dan.

Uitdrogen doet het vooral als er heet en kort gebakken wordt in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-05-2021 13:16
Lees mijn 'recept' van hierboven. Wordt absoluut niet droog. Echt heerlijk mals blijft de kip dan.

Uitdrogen doet het vooral als er heet en kort gebakken wordt in de oven.
Zo ben je erg lang bezig :) ik deed meestal even aanbraden en dan een half uurtje op 200 graden.
KamilleT schreef:
15-05-2021 13:18
Zo ben je erg lang bezig :) ik deed meestal even aanbraden en dan een half uurtje op 200 graden.

Je hoeft niet voor de oven te gaan zitten.😉

Ik zet ze er in. Ga en half uur iets anders doen, hoor de wekker, loop naar de oven, verzet de temperatuur en stel opnieuw een wekker in.

Het duurt 95 minuten, maar het is maar vijf minuten echt werk.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-05-2021 13:58
Je hoeft niet voor de oven te gaan zitten.😉

Ik zet ze er in. Ga en half uur iets anders doen, hoor de wekker, loop naar de oven, verzet de temperatuur en stel opnieuw een wekker in.

Het duurt 95 minuten, maar het is maar vijf minuten echt werk.

Klopt. Jouw recept werkt prima. Je moet er alleen niet om 17:30 uur mee beginnen, als je rond 18:00 uur aan tafel wil.
En dit geldt voor heel veel recepten, het is niet de moeite, maar de tijd die je ervoor moet uittrekken.
Ik ben zelf een enorme foodprepper overigens.
mcsteamy schreef:
15-05-2021 10:47
Kan dit trouwens ook als ik ze dan vanavond in de pan bak? I.p.v. in de oven? Of worden ze dan droog?

Het zijn trouwens geen grote kippenpoten, maar (kleine) drumsticks. Mocht dat nog verschil maken :lol:
Ja hoor zeker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven