Koken voor jezelf, wat en hoe?

09-09-2010 15:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort woon ik voor het eerst in mijn leven op mezelf. Dat gaat prima en het bevalt ook prima.

Nu zit ik wel met een probleempje. Ik ben geen kok en heb dus geen idee hoe ik voor mezelf gezond moet koken. Ik woon in een dorp met een supermarkt waar je bijna geen eenpersoons verpakkingen hebt, op het snelle na zoals magnetronmaaltijden (vol met zout), pizza, lasagne en maaltijdsalades. En op pasta en (daarentegen gezonde) wok alleen kan ik ook niet leven.

In het algemeen ben ik dus geen goede kok, kan dus geen hoogstandjes in elkaar flansen. Ovenschotels, Knorr pakketjes en pasta is goed te bewaren voor een tweede dag, maar wie heeft er nog meer tips?

Oh, enne, de vraag voor mijn eten vanavond. Hoeveel ml word er in het algemeen gebruikt voor een maaltijdsoep? Want die wil ik vanavond klaarmaken, van Unox, maar die is dus ook voor 2 pers. Heb ik aan de helft al genoeg?

Alvast hartelijk bedankt, jullie helpen me dan echt uit de brand!
Zie voor de meeste en meest nuttige tips de index en het vergelijkbare topic dat vanochtend is geopend.

In de index veel topics

snel, simpel makkelijk en goedkoop koken

wat is invriesbaar voor 1 persoon

hoe zit ik snel en toch gezond aan tafel

etc

etc.

En ook al ben je geen keukenprinses, oefening baart kunst en met vallen en opstaan leer je lopen. Cliché? Ja, maar wel waar. Dan zal er een keer iets mislukken? So what.

Veel is in te vriezen zodat je niet 2 dagen achter elkaar hetzelfde hoeft te eten. Geldt meer voor zelfgemaakt dan voor kant-en-klaar denk ik.

Wat bedoel je met ''klaarmaken' van Unox maaltijdsoep? Opwarmen neem ik aan? Warm de helft op en als je nog trek hebt nog wat. Of warm alles op en wat niet opkomt (afhankelijk van het soort soep) bewaren voor kopje lunchsoep of als het bijv. tomaat is, afkoelen, invriezen en bij een volgende pastasaus gebruiken.

Pastasaus is prima in te vriezen. Persoonlijk maak ik meestal 10 tot 15 porties en die vries ik in zonder pasta. Op de dag van eten, pastasaus ontdooien, pasta koken en binnen 10 minuten aan tafel.

Bij gekookte aardappels iets meer schillen en de rest de volgende dag opbakken?

De ene keer bloemkool en van de rest bloemkoolsalade of -soep maken.
Hoogstandjes zijn ook niet nodig in het begin van je zelfstandige leven hoor. Volg bijv. alleen al eens het topic 'wat eten we vandaag' en lees dan steeds per beetje eens wat topics uit de index door.

Als je het wel leuk vindt om te doen/te experimenteren komt het helemaal goed!
Heb je een vriezer? Dat zou uitkomst kunnen bieden.

Als je voor 1 persoon kookt, heb je vaak eten over. Dus dan zou je dit in porties in kunnen vriezen en bijvoorbeeld 3 keer kunnen eten verspreid over twee weken. Of een keertje meenemen voor de lunch?

Makkelijke gerechten zijn bijvoorbeeld overschotels:

-lasagne,

-Pom, of

-mijn favoriet: alllerhande groente in een ovenschotel mikken, aardappelanders erdoorheen, eventueel kaas erover. MAkkelijk af te wisselen.

-quiches (bladerdeeg in vorm, groenten erin mikkken, eieren met room mixen en eroverheen gieten en in de oven), ook makkelijk koud mee te nemen voor de lunch

Verder kun je pastasausen maken en los invriezen, dit neemt niet zoveel ruimte in in je vriezer, en als er geen vlees in zit kun je ze ook wel een paar dagen in de koelkast bewaren.

Maar mijn allerbeste tip is toch wel: nodig mensen uit! Als je vaak mensen bij jou uitnodigt om te komen eten, dan hoef je niet naar 1 persoons porties te gaan zoeken. EN de kans bestaat dat je dan ook wat vaker wordt uitgenodigd bij andere mensen, hoeven zij ook niet naar 1 persoons porties te zoeken. En het is ook nog eens gezellig!
Uitje, knoflookje, beetje sambal fruiten, kipfiletje in blokjes er doorheen wokken, beetje diepvries a la creme spinazie er door heen, half pakje boursin erdoor roeren, onderwijl wat macaroni of eiermie koken en klaar is je eten

Makkelijk, gezond en zelf af te meten.
Je kunt alles bewaren voor een tweede dag. Beter is nog verse zaken in te vriezen. Dat scheelt je al bijna de helft van het werk.

Verder is een groente omelet op brood (bv ui, paprika, tomaat) met eventueel wat vlees en kaas ook een volwaardige maaltijd. Verder kun je altijd natuurlijk wat aardappeltjes kopen / koken en dan groente uit een potje halen.

Een kind kan de was doen.
Hier iemand die soms kookt voor 5 personen en dan gerust 5 dagen achter elkaar hetzelfde eet, geen problemen mee.

Kook natuurlijk wel dingen die ik lekker vind.

Ben ik nou raar
Ja

Hou je dat dan 5 dagen goed in de koelkast?
Iedereen achterover van zijn stoel gevallen :-)
quote:Francisca_ schreef op 09 september 2010 @ 16:30:

Ja

Hou je dat dan 5 dagen goed in de koelkast?Ja, nooit problemen ondervonden
Wat je nodig hebt leer je vanzelf door te doen. Koop gewoon groenten en aardappelen/rijst/pasta/wraps en iets met eiwitten (ik eet geen vlees en wil anderen graag stimuleren minder vlees te eten vandaar deze omschrijving) en maak het klaar. Wat je over hebt de koelkast in of de vriezer en eet je dus een dag later of wanneer je wilt (in geval van vriezer). Door te proeven en te kijken leer je hoeveel je per dag ongeveer nodig hebt en welke verhoudingen jij lekker vindt. Ik kan je allerlei verhoudingen vertellen die ik hanteer, maar het zelf uitvinden is beter. Er zijn overigens prima beginnerskookboeken (voor studenten en zo) die je ook alle basisdingen leren. Vandaaruit kun je dan verder zelf experimenteren en aanpassen.
die 'familiepakken' van bijvoorbeeld vlees vind ik

ook vaak irritant, terwijl het eigenlijk ook wel handig is

want dan kan je portioneren. die soep kan je bijv. de helft doen of het wel helemaal maken en dan de helft bewaren/invriezen.

ik kook ook vaak voor mezelf, maak graag wraps, pastasalades, vlees, vis, eigenlijk van alles wat.

wat ik vaak doe is dat ik iets uit de vriezer haal en omdat ik

'gewoon' aardappels,groente, vlees saai vind zoek ik dan op internet (ah.nl,snelklaar.nl) naar leuke recepten.

het is idd. wel handig om eerst de basis te leren voordat je een beetje gaat experimenteren. toen ik net op mezelf ging wonen heb ik menig schnitzel laten aanbranden, koken leer je nou eenmaal het snelste door het te doen. ik zou dus beginnen met aardappels, rijst, spaghetti, gehaktballen, visje enzovoort.
Het komen voor 1 persoon vind ik ook best lastig.

Ik heb afgelopen week ook eens via de zoekfunctie gezocht op een persoonsgerechten.

Heb dr alleen nog geen ervaring mee opgedaan.

Wat ik zelf makkelijk vind is zo'n kant en klare nasi of bami (die in blik).

Alleen eet ik liefst niet 2 dagen achtereen hetzelfde, kan je hier nu ook gewoon een helft van invriezen (omdat het uit blik komt).
Er zijn enorm veel (studenten)kookboeken voor de smalle portemonnee en 1-persoonshuishoudens te koop. Ik had er vroeger eentje waar knettergoedkope, maar hartstikke verse recepten in stonden.

Na een jaar op kamers heb ik als eerste een koelkast met grote vriesvakken aangeschaft. Koken voor jezelf is best leuk, maar je kan inderdaad moeilijk de juiste porties maken. Dus heel veel invriezen. Ik maakte veel pasta's en wokte enorm veel, nam wat ik nodig had en de rest ging in porties de vriezer in. Hetzelfde voor allerlei groentes, vlees (familieverpakking kopen, verdelen in porties en invriezen). Wel heel belangrijk dat je op de zakjes/doosjes schrijft wat erin zit en wanneer je dat de vriezer in hebt gemikt. Ik had op een gegeven moment zo verschrikkelijk veel dat ik een week of drie alleen maar hoefde op te warmen.... Geen winkel van binnen gezien... X_D

Verder is het alleen maar proberen, proberen, proberen (en voorbereid zijn op zo nu en dan toch maar een patatje omdat dat zwarte dat je in je pan terugvind echt niet geschikt is voor menselijke consumptie *grijns*)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Er zijn al een paar topics over op dit forum

Zoeken op "koken voor 1 persoon" geeft meerdere resultaten.

Bijv.

Gem in "Makkelijke, gezonde, lekkere maaltijden ..."

Lucy44 in "Koken voor één persoon"

essiej in "1 persoons budget recept gezocht."

Ik zoek makkelijke recepten voor 1-2 personen
quote:noa_lynn schreef op 09 september 2010 @ 17:02:

Het komen voor 1 persoon vind ik ook best lastig.

Ik heb afgelopen week ook eens via de zoekfunctie gezocht op een persoonsgerechten.

Heb dr alleen nog geen ervaring mee opgedaan.

Wat ik zelf makkelijk vind is zo'n kant en klare nasi of bami (die in blik).

Alleen eet ik liefst niet 2 dagen achtereen hetzelfde, kan je hier nu ook gewoon een helft van invriezen (omdat het uit blik komt).Niet in blik kopen maar bijv. 4 porties zelf (lekkerder en goedkoper maken en invriezen) bij voorkeur zonder mie, en dan toch snel aan tafel.
en blik is sowieso al gruwel, kijk eens rond in de index!
Bij de Slegte (boekhandel) heb ik een paar simpele kookboekjes gezien voor 3 euro of zo.

Roerbakgroente en vlees(vervanger) kan je wel verdelen in meerdere porties. Gewoon in een speciaal doosje doen wat over is. Invriezen op de dag van aankoop. Het moet dan meestal wel binnen een maand gebruikt worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven