Kookboek voor kookkneus

21-05-2009 22:19 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat een heel grappig boekje van Midas Dekkers voor mensen die net op zichzelf wonen. Kreeg ik van m'n moeder toen ik op kamers ging. Zal even voor je googlen
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
http://www.bol.com/nl/p/b ... igen/666764136/index.html



Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Receptenweb.nl is een hele goede en leuke site met makkelijke en moeilijke gerechten. Is wel geen boek, maar wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Dat boekje van midas is erg leuk, heb ik wel staan door te kijken. Wat ook interessant kan zijn is gewoon 's bij de boekenstunter ofzo kijken. Zitten soms leuke tussen.



Wat vind je trouwens het probleem van Jamie's recepten? Zoveel gekke ingredienten staan er toc niet in?
Alle reacties Link kopieren
Eet je graag italiaans? Dan is de zilveren lepel namelijk wel een aanrader...
Alle reacties Link kopieren
Check;

Hoe word ik een keukenprinses?



en zoek bij google naar "Koken voor Klunzen"

heel handig en makkelijk koken voor beginners



Have fun in de keuken!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een basiskookboek kopen. Het kookboek van Wannée is een goede start.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik vind het boek "Eerstejaars koken" heel leuk. Is van Cassandra en Yvonne Kroonenberg. Basisrecepten, maar ook ideetjes voor héle simpele 3-gangen menu's. En een planning erbij, zodat alle ingrediënten tegelijk klaar zijn enzo :-)
Alle reacties Link kopieren
en gewoon iedere maand bij AH en plus de recepten meenemen, op kaartjes of in de gratis tijdschriften

bij witteboekenwinkels liggen ook wel eens boeken voor leuke prijzen.

Heb tijdje geleden dochter van vriendin een echt basisboek gegeven, daar gekocht voor 10 euro.

1000 blz , beginnen bij aardappels en rode kool koken met n gehaktballetje tot Italiaans chinees en weet ik wat nog meer.

Eigenlijk zelfde genre als wat poezewoes noemt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Het kookboek van Margriet, daar staan álle basisdingen in, tot en met hoe je aardappels moet koken. Andere kookboeken veronderstellen toch een bepaald ervaringsniveau. Dit niet, is écht voor leken.

Als je de basisdingen onder controle hebt, is de allerhande inderdaad een supertip; superlekkere recepten!
Alle reacties Link kopieren
Ook erg leuk:



Alle reacties Link kopieren
Hmm ik hoop dat het te lezen is
Alle reacties Link kopieren
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 21 mei 2009 @ 22:22:

http://www.bol.com/nl/p/b ... igen/666764136/index.html



[afbeelding]



Dit boekje heb ik ook, al heel wat jaartjes kookplezier uit gehaald !



Het basis kookboek van de Margriet is een hele goede !



eetse !
Alle reacties Link kopieren
http://www.bol.com/nl/p/b ... 01004001811608/index.html



Deze vind ik echt ideaal. Hij is bij Bol niet meer leverbaar, maar in de boekhandel (selexyz, v en d) wel. Heel snel en makkelijk, maar toch lekker. Als je eenmaal basisdingen in huis hebt, kun je de meeste recepten gewoon maken. De recepten zijn echt goedkoop en alleen met verse ingredienten. Echt last minute dus.

Wel veel noodles enzo, daar moet je dus van houden.



Ik kook er écht vaak uit. En ook uit haar andere: de snelle keuken oid.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit wel handig:



Koken met 3 ingrediënten



http://www.bol.com/nl/p/b ... 01004002606851/index.html
still crazy after all these years
Alle reacties Link kopieren
[quote]nlies schreef op 21 mei 2009 @ 23:17:

en gewoon iedere maand bij AH en plus de recepten meenemen, op kaartjes of in de gratis tijdschriften



Ik verzamel al jaren de Allerhandes van AH, en tegenwoordig ook magazines van Plus en Super de Boer, daar knip ik dan eens in de zoveel tijd de recepten uit die me lekker lijken en die stop ik in een map. Vaak staan daar namelijk ook simpele recepten in, waarvoor je niet 16 verschillende kruiden uit de toko nodig hebt. Zo leg je je eigen kookboek aan met simpele, snelle recepten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker een basiskookboek (de al genoemde Wanné is een erg goede, zelf vind ik 'gezond lekker eten' heel fijn) maar daar staan geen maaltijden in. Die boeken zijn superhandig, zo niet onontbeerlijk, als je niet weet hoe je aardappels moet klaarmaken (hup, 5 variaties), of andijvie of juist eens een groente die je nog nooit eerder hebt klaargemaakt (witlof).



Maar voordat je zelf kunt bedenken welke groenten nou lekker smaken bij aardappels of juist bij rijst, en welk vlees heerlijk is in de pasta of bij broccoli, is het handig om een makkelijk kookboek te hebben met (bijna) complete maaltijden.



Voor mijn vriend, die graag beter wilde leren koken, na zijn werk nooit veel tijd heeft én ook geen zin heeft in ingewikkelde boodschappen, heb ik een paar maanden geleden het boek '365 dagen Beuk' gekocht (inderdaad, van de tv kok Ramon Beuk, waar ik verder niet zo veel mee heb). Het is écht een geweldig kookboek met dus, de naam zegt het al, 365 afwisselende recepten. Er staan ook recepten in met bv kreeft of ingewikkelde dingen, maar 9 van de 10 zijn makkelijke, binnen een half uur klaar maaltijden.
Alle reacties Link kopieren
O, en nog iets, de gouden kooktip die ik van mijn moeder meekreeg toen ik 12 was (vanaf toen werden wij thuis geacht mee te koken...):



Kook een recept de eerste keer altijd precies zoals het er staat. Vind je het te droog, te waterig, te weinig saus hebben of wat dan ook, varieer één of twee keer daarna met het recept. Als het helemaal naar je zin is, schrijf het dan met je eigen variatie in een kookschrift (of iets moderner: stop het in de computer). Op die manier weet je je lekkerste succesrecepten altijd weer makkelijk terug te vinden want geloof me, na een half jaar weet je echt niet meer of er nou tijm of oregano bij moest, meer water of juist meer bouillon...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophy schreef op 22 mei 2009 @ 09:57:

http://www.bol.com/nl/p/b ... 01004001811608/index.html



Deze vind ik echt ideaal. Hij is bij Bol niet meer leverbaar, maar in de boekhandel (selexyz, v en d) wel. Heel snel en makkelijk, maar toch lekker. Als je eenmaal basisdingen in huis hebt, kun je de meeste recepten gewoon maken. De recepten zijn echt goedkoop en alleen met verse ingredienten. Echt last minute dus.

Wel veel noodles enzo, daar moet je dus van houden.



Ik kook er écht vaak uit. En ook uit haar andere: de snelle keuken oid.



Succes!



Ik vind de recepten van Donna Hay ook lekker en makkelijk. Wij hebben dit boek, 'De snelste keuken' paar jaar terug bij Selexyz gekocht.







Voordeel van dit boek vind ik zelf is dat er van alle recepten een plaatje is. De recepten zijn makkelijk en snel.



Sindskort hebben wij ook deze van Jamie Oliver, dit is echt een heel simpel kookboek voor beginners. In het begin moet je misschien wat ingrediënten aanschaffen als je nog niet zoveel hebt gekookt, maar er staan geen rare dingen in.







Ik haal zelf ook veel recepten van de BBC Good Food website. Kan wel eens wat lastiger zijn qua ingrediënten omdat het in het Engels is, maar meestal valt dat wel mee.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Een basis kookboek?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel kookboeken, van basis tot culinair, maar ik doe er niets mee.

Wel lees ik trouw de Allerhande en de Boodschappen. Daar kijk ik voor inspiratie. Verder zoek ik veel op internet naar lekkere recepten, kijk ik op menukaarten in restaurants (kan ook vaak via de website) naar nieuwe combinaties etc.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven