Koolhydraatarme recepten (blogs, sites?)

27-07-2015 09:49 73 berichten
Goedemorgen!

In verband met een door de gynaecoloog voorgeschreven dieet ben ik op zoek naar lekkere, koolhydraatarme recepten voor ontbijt, lunch en diner. Ik ben nu twee weken bezig (en moet waarschijnlijk nog even), maar mijn inspiratie begint nu al op te raken Veel van de recepten zijn met ei, courgette en/of aubergine, en dat vind ik heerlijk, maar wat meer variatie zou geen kwaad kunnen.

Losse recepten zijn welkom (mag variëren in moeilijkheid en tijdsduur), maar nog liever heb ik tips voor goede websites en blogs waar je (ook) dit soort recepten kan vinden. Ik kan natuurlijk googelen en dan vind ik heeeeel veel, maar ik dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Daarom zou ik graag een paar plekken hebben waar ik gewoon op kan kijken en waarvan ik weet dat ik daar goede, lekkere dingen kan vinden. Ik ben zelf erg blij met sites als chickslovefood en uit pauline's keuken, waar ik vaker recepten vandaan haal (en eventueel wat aanpas om het helemaal kh-arm te maken), dus tips over gelijksoortige websites zouden me erg blij maken!

Oh en als jullie nog goede tips hebben voor kh-arm in het algemeen, hoor ik dat natuurlijk ook graag!!!
Als het ook een Engelstalige site mag zijn: nomnompaleo.com

Om eenheden om te rekenen zijn er heel veel sites te vinden. Met de recepten van nomnompaleo heb ik al heel veel lekkere maaltijden (incl kerstdiner) in elkaar weten te draaien.
Ik doe dit dieet ook en ik ben niet zo dol op groenten. Ik maak groenten lekkerder door er spekjes doorheen te doen of te gratineren met kaas. Ik drink ook tomatensap om groenten binnen te krijgen. Vind ik ook niet echt lekker maar dat werk ik in 1 teug naar binnen. Ik eet wel veel vlees dus ik heb geen honger. Zaterdag een BBQ gehad bij vrienden. Heerlijk om lekker te eten en toch af te vallen. Dit is ook het enige dieet bij mij waarbij ik mijn wijntje niet hoef te laten staan en toch af val. Het gaat dan wel wat langzamer maar dat vind ik niet erg want anders zou ik afhaken en hou ik het niet vol.
quote:Bij_Zonder schreef op 27 juli 2015 @ 10:46:

Als het ook een Engelstalige site mag zijn: nomnompaleo.com

Om eenheden om te rekenen zijn er heel veel sites te vinden. Met de recepten van nomnompaleo heb ik al heel veel lekkere maaltijden (incl kerstdiner) in elkaar weten te draaien.Thanks, Engelstalig is geen probleem en de site ziet er super uit. Hier ga ik me wel even mee vermaken
quote:Blondie456 schreef op 27 juli 2015 @ 10:52:

Ik doe dit dieet ook en ik ben niet zo dol op groenten. Ik maak groenten lekkerder door er spekjes doorheen te doen of te gratineren met kaas. Ik drink ook tomatensap om groenten binnen te krijgen. Vind ik ook niet echt lekker maar dat werk ik in 1 teug naar binnen. Ik eet wel veel vlees dus ik heb geen honger. Zaterdag een BBQ gehad bij vrienden. Heerlijk om lekker te eten en toch af te vallen. Dit is ook het enige dieet bij mij waarbij ik mijn wijntje niet hoef te laten staan en toch af val. Het gaat dan wel wat langzamer maar dat vind ik niet erg want anders zou ik afhaken en hou ik het niet vol.Gelukkig ben ik dol op groenten, dus dat is geen probleem. Voor het variëren is het wel fijn om af en toe eens wat op te leuken. Ik probeer zelf niet te veel vlees te eten (max 3x pw), maar af te wisselen met vis en vega. Oh en mijn wijntje laat ik staan, maar dat is meer vanwege de effecten van alcohol op vruchtbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 27 juli 2015 @ 10:52:

Dit is ook het enige dieet bij mij waarbij ik mijn wijntje niet hoef te laten staan en toch af val. Eh... ook in wijn zitten koolhydraten hoor. Hele snelle, ook nog.
quote:prik schreef op 27 juli 2015 @ 11:05:

[...]

Eh... ook in wijn zitten koolhydraten hoor. Hele snelle, ook nog.Ja, dat weet ik wel maar ik vind het gewoon een luxe om mijn wijntje niet te hoeven laten staan en toch af te vallen.
Hallo Korfje 13!,

Hier hetzelfde verhaal: ik heb pcos en destijds gaf mijn gynaecoloog het enige advies: mocht je zwanger willen raken dan kun je langskomen voor een hormonenkuur! Dat wilde ik juist niet want voor hormonen ben ik erg gevoelig. Ik ben dus op zoek gegaan naar alternatieven en kwam dus ook uit bij het koolhydraatbeperkt eten! Dat werkte bij mij ook erg goed (ik ben absoluut niet dik en heb een gezonde BMI), ik kreeg al snel weer een menstruatie. Ik heb ter ondersteuning nog een supplement gebruikt dat heet PCOS Solutions (ik weet niet of ik dat hier mag zeggen trouwens?) ik was er ook sceptisch over en wat aan de prijzige kant maar het hielp mij wel! En....na een paar maanden ben ik spontaan zwanger geraakt van onze zoon! :-)

De zus van mijn vriendin had hetzelfde probleem en daar heb ik de supplementen en het koolhydraatbeperkt eten aangeraden en zij was ook nog een halfjaar ongeveer zwanger :-) Ik wil hiermee niet zeggen dat het een wondermiddel is maar het is heel belangrijk om te kijken naar wat werkt voor jouw lichaam! Je kunt het altijd een kans geven, toch?

Waar ik ook veel aan heb gehad bij inspiratie voor recepten is Grip op Koolhydraten (google maar).

Enkele recepten:

Ontbijt:

-Havermout met appel/noten/rozijntjes (wat je maar lekker vindt)

-Gebakken omelet met champignons en tomaatje

-Kwark met noten of geprakte banaan (de kwark van de Aldi in een groen/wit staand bakje met foliedeksel á 39 cent bevat veel eiwitten!)

Wat erg lekker is, is als je echte cacao nibs koopt (100%) in de reformwinkel. Erg lekker door de kwark en havermout en meteen een heerlijk recept voor een smoothie (favoriet!!) : 1 banaan, een schep kwark, theelepel cacao nibs, eetlepel cocosrasp en scheut water met optioneel een halve avocado. En blenden maar! Ook erg lekker als tussendoortje!

Voor lunch en/of avondeten:

- Quiche (zonder bladerdeeg!) enorm lekker.

- Boboti zelfgemaakt: sperziebonen, gehakt, zilverliesrijst, appeltje, creme fraiche en kerriepoeder

- Patatjes van zoete aardappelen met een eigen gemaakte sausje van kwark/mayonaise en knoflook

- Gevulde courgette of paprika met couscous

Ik hoop dat je snel positief resultaat ziet!
Ik ben ook minder koolhydraten gaan eten (nog maar in mx 1 maaltijd per dag) en dat heeft goed geholpen met afvallen en op gewicht blijven. Ik vind het ook goed vol te houden.

Tips:

- Ik eet graag pastasaus (met gehaktballetjes en zelf gemaakte tomatensaus met veel groenten) en dat eet ik nu in plaats van over pasta, over kort gekookte broccoli heen, lekker met wat vers geraspte Parmezaanse kaas.

-Een veel gebruikte vervanger van pasta is ook courgette, waar je met een speciale spiraalsnijder dunne sliertjes mee kan maken. Rauw of even kort meekoken/bakken in de saus. Kun je allerlei sausen bij maken (zalm met room bijvoorbeeld) en op internet staat ook een speciale avocado saus beschreven (google op courgette pasta with avocado). Die staat nog op mijn lijstje om te maken.

- Ik heb eigenlijk altijd wel zo'n verpakking carpaccio van de Lidl of AH in huis. Als ik makkelijk/snel wil eten, neem ik dat. Vaak met een kop (zelfgemaakte en ingevroren) tomaten-paprika of courgette-broccoli soep.

- verder eet ik 's ochtends standaard een halve bak (250 gram) magere kwark met vers fruit (nu vaak aardbeien, in de winter banaan) en als lunch vaak een uitgebreide salade met radijs, tomaat, komkommer, lenteui, paprika, avocado etc en dan met kip of zalm. 's Avonds eet ik dan soms wel iets van koolhydraten maar ik heb ook strenge dagen waarbij ik ook het diner zonder pasta/rijst/aardappels eet. Dat is om andere dagen waarbij ik borrel en snack of uit eten ga te compenseren. Buiten de deur eet ik alles wat ik lekker vind, anders word ik chagrijnig en ongelukkig.
Havermout en zilvervliesrijst lijkt me een vreemde keuze als je koolhydraatarm wilt eten. En ook zoete aardappelen snap ik niet; daar zitten nota bene meer koolhydraten in dan in gewone aardappelen!
Oja, ook een makkelijke en snelle maaltijd als ik snel klaar wil zijn: een halve zak Italiaanse roerbakgroenten van de AH bakken en daar dan een omelet met 3 eieren van maken. Evt nog wat geraspte kaas erdoor.

Vult perfect als avond maaltijd.
Ik lees hier dat er toch veel verschil zit in wat voor soort koolhydraat arm dieet je doet. Ik doe dr. Frank en daarbij mag je ook geen fruit. Dat eet ik nu dus ook niet.
quote:impala schreef op 27 juli 2015 @ 10:02:

[...]

Waarom niet? Het is inmiddels toch wel bekend en bewezen dat het beperken van koolhydraten gewoon heel goed werkt.

Het beperken van je calorie-inname werkt vooral heel goed.

En of je dat dan doet door koolhydraten te verminderen, of vet, of een combinatie daarvan, dat maakt dan weer niet zoveel uit.

Behalve dan dat koolhydraten ook redelijk essentieel zijn voor je functioneren, dus dat balans beter is dan eenzijdig minderen.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
@Prik; ik heb het over koolhydraatbeperkt eten. Havermout en zilvervliesrijst zijn prima om te eten! Complexe koolhydraten die je de nodige energie geven en langer een verzadigd gevoel.

Zoete aardappelen hebben als eigenschap om een insulinepiek te voorkomen omdat ze complexe koolhydraten bevatten en een lage GI-index. Een gewone aardappel (valt in categorie ''witte product'' zoals wit brood, witte rijst, witte pasta etc.) en zorgt voor een snelle opname van suikers waardoor je bloedsuiker stijgt en dat is niet goed met je insulineresistentie. Je moet niet bang zijn voor koolhydraten maar ze wel beperken en kiezen voor de goede koolhydraten.
quote:birdz schreef op 27 juli 2015 @ 11:59:

Je moet niet bang zijn voor koolhydraten maar ze wel beperken en kiezen voor de goede koolhydraten.Dit is dus precies wat ik ook de hele tijd probeer duidelijk te maken. Er is niets mis met koolhydraten, als je maar voor de langzame kiest.
quote:Solomio schreef op 27 juli 2015 @ 11:44:

[...]

Het beperken van je calorie-inname werkt vooral heel goed.

En of je dat dan doet door koolhydraten te verminderen, of vet, of een combinatie daarvan, dat maakt dan weer niet zoveel uit.

Behalve dan dat koolhydraten ook redelijk essentieel zijn voor je functioneren, dus dat balans beter is dan eenzijdig minderen.

Eens. Ik weiger te geloven in al die ingewikkelde theorieën. Een calorie is een calorie en voor afvallen of aankomen maakt het niets uit of die calorie uit chocolade of uit groenten bestaat. Een kilo veren is ook even zwaar als een kilo lood.

Als je koolhydraten (en dan voornamelijk brood/pasta/rijst etc.) beperkt (en veel bekende diëten doen dat, Montignac deed het al en nu ook dokter Frank, Southbeach etc) dan bespaar je veel calorieën en dus is het logisch dat je afvalt.

Het voordeel van koolhydraten beperken (en niet geheel weglaten) is voor mij wel dat het redelijk goed vol te houden is. Eiwit en vet vult behoorlijk, terwijl koolhydraten bij mij juist trek kan aanwakkeren.
http://www.buzzfeed.com/c ... w-carb-dinners#.piwnM2KQ0

Of gewoon googlen op "buzzfeed + low carb dinner", Buzzfeed heeft namelijk een flink aantal artikelen waarin ze low-carb recepten verzamelen, ook gesorteerd op bijvoorbeeld comfort food of juist zomers eten.

Ik weet niet hoe strikt je dieet is, maar ik heb nog een heerlijk winters slow food recept met linzen:

Voor 4 personen:

Snipper 2 grote uien en fruit deze tot ze zacht zijn. Voeg daar 3 tenen fijngehakte knoflook en 2 lurierbladen aan toe en laat kort meegaren. Overgiet dit geheel met een halve liter bouillon, een halve kilo fijngesneden tomaten en een halve kilo rundvlees. Kruid met een goede snuf kaneel, paprikapoeder en peper en een scheut balsamicoazijn laat ongeveer 5 uur op laag vuur pruttelen.

Voeg dan een flinke winterpeen, in stukken gesneden, en 3 in grove stukken gesneden gele of oranje paprika's toe en laat nog een uur stoven.

Vervolgens kan je hem op twee manieren af maken:

- Laat de stoofpot op het laatst indikken en serveer zo'n 500 gram verwarmde linzen ernaast

- Verhit de linzen mee in de stoofpot en serveer bij wijze van soep

Proef in beide gevallen of er nog kruiden bijmoeten (wees vooral niet te gierig met de kaneel, ècht, die is heerlijk in de stoofpot)

Lekker met koriander en een schep yoghurt!
Ik vind het ook goed om vol te houden vooral ook omdat ik een grote liefhebber ben van vlees en dit ook veel kan eten. Als ik heerlijk aan een halve kip zit maakt het mij niet zo veel uit dat ik daar geen stokbrood of frietjes bij mag. Ik bak dan wel friet voor man en zoon en heb daar geen moeite mee. Het is ook maar voor even dat ik dat niet mag hebben.
quote:prik schreef op 27 juli 2015 @ 10:06:

Dat iemand moet afvallen i.v.m. verminderde vruchtbaarheid kan ik me voorstellen. Maar niet dat een gynaecoloog dan zegt dat iemand koolhydraatarm moet eten. Artsen en diëtisten zijn immers helemaal niet zo anti-koolhydraat als sommige forummers (en dat is ook logisch, want om af te vallen hoef je echt geen voedingsstoffen uit te sluiten). Het lijkt me ook niet de taak van een gynaecoloog om dieetadviezen te geven.Met koolhydraten minderen sluit je geen voedingsstoffen uit, alleen maar onnodige maagvulling.

En ja gelukkig zijn er steeds meer medici die hun kennis updaten naar nu en niet blijven hangen in de jaren 50
Rood fruit (aardbeien, bessen, frambozen, bramen etc) met creme fraiche of slagroom.

Gewoon lekker gekookte eitjes, ei in alle vormen en maten. Geroerd, omelet, Sunny side up.

Pannekoeken. Mozzarella, ei, slagroom en heel langzaam bakken. Smaakt niet naar kaas maar naar gewone pannekoek. Lekker met jam oid.

Eggwrap. Ei klutsen en pannekoek van bakken, besmeren met bv kruidenkaas, ham of zalm er op en wat sla en oprollen.
- eischotel met zalm en spinazie of eischotel met prei en spekjes

- lasagna van courgette te variëren met zalm, kipfilet, rauwe ham etc.

- gewokte broccoli, cashewnoten met kipfiletblokjes

- salade van sperziebonen, tonijn, rode ui, tomaatjes en feta

- gevulde paprika met magergehakt, ui, champignons etc
quote:hiltje schreef op 27 juli 2015 @ 12:51:

[...]

Eens. Ik weiger te geloven in al die ingewikkelde theorieën. Een calorie is een calorie en voor afvallen of aankomen maakt het niets uit of die calorie uit chocolade of uit groenten bestaat. Een kilo veren is ook even zwaar als een kilo lood.

Als je koolhydraten (en dan voornamelijk brood/pasta/rijst etc.) beperkt (en veel bekende diëten doen dat, Montignac deed het al en nu ook dokter Frank, Southbeach etc) dan bespaar je veel calorieën en dus is het logisch dat je afvalt.

Het voordeel van koolhydraten beperken (en niet geheel weglaten) is voor mij wel dat het redelijk goed vol te houden is. Eiwit en vet vult behoorlijk, terwijl koolhydraten bij mij juist trek kan aanwakkeren.

Het soort brandstof maakt wel degelijk uit. Een kilo stro brand sneller op dat een massief stuk hout van een kilo En zo moet je het ook zien met khd. Koolhydraat arm én afvallen kan met 2500 calorieën makkelijk. Met koolhydraat rijke producten kun je met 1200 cals al aankomen.

Je valt echt niet af als je bv voor 1500 calorieën aan mars eet Eet je voor 1500 calorieën aan vlees en groente dan val je af als een gek.
quote:the-dowager schreef op 27 juli 2015 @ 13:19:

http://www.buzzfeed.com/c ... w-carb-dinners#.piwnM2KQ0

Of gewoon googlen op "buzzfeed + low carb dinner", Buzzfeed heeft namelijk een flink aantal artikelen waarin ze low-carb recepten verzamelen, ook gesorteerd op bijvoorbeeld comfort food of juist zomers eten.

Ik weet niet hoe strikt je dieet is, maar ik heb nog een heerlijk winters slow food recept met linzen:

Voor 4 personen:

Snipper 2 grote uien en fruit deze tot ze zacht zijn. Voeg daar 3 tenen fijngehakte knoflook en 2 lurierbladen aan toe en laat kort meegaren. Overgiet dit geheel met een halve liter bouillon, een halve kilo fijngesneden tomaten en een halve kilo rundvlees. Kruid met een goede snuf kaneel, paprikapoeder en peper en een scheut balsamicoazijn laat ongeveer 5 uur op laag vuur pruttelen.

Voeg dan een flinke winterpeen, in stukken gesneden, en 3 in grove stukken gesneden gele of oranje paprika's toe en laat nog een uur stoven.

Vervolgens kan je hem op twee manieren af maken:

- Laat de stoofpot op het laatst indikken en serveer zo'n 500 gram verwarmde linzen ernaast

- Verhit de linzen mee in de stoofpot en serveer bij wijze van soep

Proef in beide gevallen of er nog kruiden bijmoeten (wees vooral niet te gierig met de kaneel, ècht, die is heerlijk in de stoofpot)

Lekker met koriander en een schep yoghurt!Ui, tomaat én wortel zou ik dus niet combineren. Allemaal hoog op de glycemische index en daar krijg je een bloedsuikerspiegel piek van als je khd arm eet. Ook linzen zijn voor een groente erg koolhydraat rijk. Dan krijg je snel weer trek dus.
quote:nina1966 schreef op 27 juli 2015 @ 13:55:

[...]

Met koolhydraten minderen sluit je geen voedingsstoffen uit, alleen maar onnodige maagvulling.

En ja gelukkig zijn er steeds meer medici die hun kennis updaten naar nu en niet blijven hangen in de jaren 50Wat een baarlijke nonsens. Koolhydraten leveren de basis voor je energiehuishouding: glucose.
quote:nina1966 schreef op 27 juli 2015 @ 14:09:

[...]

Het soort brandstof maakt wel degelijk uit. Een kilo stro brand sneller op dat een massief stuk hout van een kilo En zo moet je het ook zien met khd. Koolhydraat arm én afvallen kan met 2500 calorieën makkelijk. Met koolhydraat rijke producten kun je met 1200 cals al aankomen.

Je valt echt niet af als je bv voor 1500 calorieën aan mars eet Eet je voor 1500 calorieën aan vlees en groente dan val je af als een gek.En wederom nonsens. 1500 cal is 1500 cal, maakt niet uit hoe je die binnen krijgt.
quote:Solomio schreef op 27 juli 2015 @ 14:19:

En wederom nonsens. 1500 cal is 1500 cal, maakt niet uit hoe je die binnen krijgt.+1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven