kruidkoek recepten

20-09-2011 23:56 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een lekker kruidkoek recept. Ik kom oorspronkelijk uut Twente, maar woon nu in het buitenland. Het hoeft niet Twents maar zou wel leuk zijn. Bakken met pakjes lukt dus niet want die verkopen ze niet bij de lokale super . Oh en als het kan ook nog eens een "mager" recept.

Neuh hoor ik ben helemaal niet veeleisend....
Optimist tot in de kist!
Ik maak heel vaak kruidkoek of cake-achtige met dit recept, dus geen boter erin. Dan zitten er meteen wat minder calorieën in (ik gebruik wel gewone suiker).

Overigens doe ik ook vaak een lepel honing in het deeg, om een betere structuur te krijgen.

Anijszaadjes erin is ook lekker.
Bedankt allemaal. Ik heb er zo'n zin in.

Buttermilk en yogurt wordt hier echt veel gebruikt, net als plantaardige olie ipv boter.

Ik ga ze i.i.g. proberen. Die van Biebaboe, klinkt super behalve dan die chocolade, dat lijkt mij een beetje boel tegen mijn dieet ingaan

Oh en ik ben ook gek op de wat "kleffere" kruidkoek dus die tip van gelijk uit de pan in het plastic ga ik zeker proberen.

Yette, is er nog een kans dat je terug gaat?

Ik ben nog steeds zo blij dat we hier zijn. Mijn enige wens is nog een keer uit de grote stad weg en een beetje meer richting het westen, misschien Victoria ofzo. Maar voor nu is het hier prima, lekker dicht bij de Rockies en heerlijk veel ruimte om ons heen.
Optimist tot in de kist!
Ik schat die kans vrij klein in, Olifantje, maar àls die kans er is, dan pakken we hem
Nog een recept; voor wie het wil.

Recept kruidkoek

Benodigheden:

1 pond zelfrijzend bakmeel

300 gram donker bruine basterd suiker

200 gram rozijnen

Handjevol hazelnoten

4 flinke theelepels koekkruiden

½ liter melk

Geraspte sinaasappelschil

cakeblik lengte 35 cm

Alles droog door elkaar

rozijnen wassen en erdoor

melk warm maken en erdoor

elektrische oven: 160 graden 1 uur dan oven uit zetten en

nog ongeveer 15 à 20 minuten in de oven laten staan.

gas oven: 1 à 1 ½ uur in de oven op stand 1 à 2

Eet smakelijk.
quote:bibaboe schreef op 21 september 2011 @ 00:18:

Ik heb echt HET recept:

- 500 gr zelfrijzend bakmeel

- 500 gr bruine basterd suiker

- 500 ml karnemelk (echt!)

- 200 gr pure chocolade (in stukjes geraspt)

- 3 el koekkruiden (heet ook wel speculaaskruiden)

Gooi alles bij elkaar in een kom. Goed roeren. En daarna op 150 graden celcius 75 min in de oven.

Tip 1. voor een gezondere variant: vervang chocolade door rozijnen (is ook minder werk!)

Tip 2: rasp een deel van de chocolade heel fijn, en een deel wat grover, dan krijg je de smaak overal en af en toe een lekker zacht stukje.

Dus: kruidkoek zonder boter!

Oja: dit is genoeg voor 2 kruidkoeken. Ik neem dus meestal de helft :-)Helaas, deze is mislukt. Hij is niet gerezen; ligt waarschijnlijk aan de altitude (hoogte). Heb al heel wat NL cakes zien mislukken. Nu op naar het volgende recept (Sproet).
Optimist tot in de kist!
Olifantjeinhetbos, misschien moet je een extra theelepel bakpoeder of baking soda erbij doen? Ik doe er heel scheutig mee, en meestal gaat het dan wel goed (ik zit op bijna 2000 m).
Niet te veel bakpoeder, wordt bitter, zou voor de baking soda gaan.
Ok, ik ga het proberen. Zaterdag een babyshower en moet iets maken, dus dit topic schoot me ineens te binnen! Speculaaskruiden kan ik nog wel ergens vandaan toveren, maar ik zit hier ook op hoogte (2800m) en mik sowieso altijd al héél veel gist of bakpoeder in de recepten (soms wel dubbele van wat er in het recept staat).

Dan ga ik dus voor het recept van sundream. Is dat voor 1 of 2 cakes? Het lijkt me namelijk vrij veel met 500 gram bloem...

Heb ooit eens een ontbijtkoek gemaakt, die was lekkerrrrrr.
Het recept van sundream is super! Heel makkelijk en goed gelukt. Ook niet erg omhoog gekomen, maar wel lekker nattig aan de binnenkant en knapperig van buiten. Heb het gepresenteerd als ´Hollandse cake´ en iedereen heeft er lekker van gegeten. Heb er overigens wel veel meer dan 4 tl speculaaskruiden door gedaan en twee cakes uit dit recept gehaald. Ga ik zeker nog eens maken!
Was topic uit oog verloren maar leuk dat je mijn recept hebt gemaakt!

De hazelnoten kun je trouwens ook eerst even een beetje aanbakken in een pan; dat is nog lekkerder. Met walnoten is het ook smakelijk.

En je kunt er wel 2 cakes uithalen; dat klopt. Ik heb zelf een groter cakeblik van 35cm; vandaar. De reguliere cakeblikken zijn meestal kleiner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven