Lekkere kerstrecepten???

07-11-2010 13:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben dit jaar aan de beurt om een kerst diner van ongeveer 3 gangen neer te zetten.. Heeft iemand lekkere en vrij makkelijke recepten?

Mag van alles zijn voorgerecht,hoofdgerecht of dessert.

Alvast bedankt!!!
misschien kun je iets meer richtlijn geven.

Wil je soep?

Vis/vlees/vegetarisch?

makkelijk/moeilijk?
Zijn geen soep eters helaas!!!

Vlees recepten.. zijn echte vlees eters.

Ben geen keukenprinses de recepten moeten wel te doen zijn maar verder maakt het me weinig uit
Index etenpijler onder K van kerst?
Op ah.nl kun je heerlijke en makkelijke recepten halen.

Ik heb gisteren het volgende gemaakt:

http://www.okokorecepten. ... uk/biefstuk-sjalottensaus

Erg makkelijk en lekker. Ohja.. je kunt de biefstuk vervangen door entrecote is wat makkelijk te bereiden vind ik.
quote:Siss schreef op 07 november 2010 @ 13:47:

Index etenpijler onder K van kerst?

Precies.

Ook op de topics 'ik moet/ga koken voor xxx personen' zijn leuke recepten te vinden. Want het scheelt toch ook of je voor 4 of 14 mensen iets wilt maken. Ook zijn er meerdere buffettopics.

En ook leuk, onderaan in de Index, div. ook simpele amuses.

Haha, je bent iig op tijd met je voorbereidingen!
Ik heb hem wel eens vaker gepost; maar dit vind ik nog steeds ontzettend lekker én feestelijk!

hahaha ja beetje om me heen kijken zo nu en dan...

ik moet voor 8 personen..

dacht misschien heeft iemand een lekker recept die het wel wil bekent maken

en er zijn zoveel dingen die je kan maken.. kan moeilijk kiezen!!
de site van kayotic is zowieso een supersite om recepten op te duikelen. Heerlijke dingen!
Ziet er inderdaad heerlijk uit!! super
De aardappelgratin van de appie is heerlijk als bijgerecht.

Ik maak hem van te voren, snij hem koud in punten en doe ze dan nog even in de oven om op te warmen.

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=369630

Ik heb ook nog een paar lekkere recepten van prei als bijgerecht, geef maar een gil als je die wilt.
De aardappelgratin maak ik zelf ook wel eens is inderdaad heerlijk!!De prei gerechten klinkt ook erg lekker dus bij deze geef ik een gil ramiaatje!!!
Als ik geen keukenprinses was (en dat ben ik ook niet) dan zou ik vooraf carpaccio doen, of een schelpdiersalade, daarna gourmetten/ steengrillen o.i.d. met lekkere salades en broodjes en na koffie met een stuk zelfgemaakte taart.

Of als hoofdgerecht een ovenschotel.
Ooooo ok komt ie

1 sjalotje (gesnipperd) stoven in pan met olijfolie en 100 ml water op niet te hoog vuur tot hij zacht is.

4 ontvelde en kleingesneden tomaten erbij teentje knoflook en blaadjes van 1 takje verse tijm erbij en zout en peper.

Paar minuutjes koken op hoog vuur.

175 cc witte wijn erbij; laten verdampen. vuur laag en 15 min laten pruttelen.

1 kg prei in ringen (alleen het wit) 5 blancheren, vervolgens bij het tomatenmengsel en 15 min zachtjes gaarstoven. Ik sla zelf het blancherne over omdat ik het wel lekker vind als de prei niet zo zacht wordt.

Andere:

Preisoldaten uit de oven met spek

Oven op 200c voorverwarmen.

Schaal insmeren met boter. Prei in stukken van 5 cmsnijden (het bleekgroene en witte deel) donkergroene stukken fijnsnijden. Die donkergroene stukken lekker bakken met olijfolie, knoflook tijm en boter. Mengsel vervolgens onderin ovenschaal.

Stukken prei rechtop naast elkaar in de ovenschaal. Dicht op elkaar zetten. Glas witte wijn erover en 3 dl bouiilon ( ik doe meestal kip maar je kunt ook groente nemen) erover gieten en afdekken met plakken ontbijtspek. Afdekken met alufolie. Uurtje in de oven. Prei is dan mooi zacht anders nog wat langer. Als de prei goed is alufolie eraf en nog 15 min in oven spek lekker knapperig. Haal het spek er van af en snij dit fijn.
Maak een lekkere (wild) stoofschotel. Deze heb ik vorig jaar gemaakt:

Stoofschotel in rode wijn

500 gram Runderlappen of wild

0,5 liter Rode Wijn

2 Stuks Uien

3 Tenen Knoflook

1 takje Rozemarijn

1 stuks Laurierblad

10 stuks Zwarte Peperkorrels

3 Stuks Tomaten

0,5 liter Runderbouillon

Bereiden

Bak in een beetje olie het rundvlees in 5 minuten bruin. Snijdt ondertussen de uien, knoflook en tomaten fijn en bak deze nog 3 minuten mee.

Voeg een halve liter rode wijn en een halve liter runderbouillon toe samen met de peperkorrels, rozemarijn en laurierblad en laat 4 uur stoven.

Ook lekker

Geroosterde groente

4 rode uien

3 venkelknollen

2 groene paprika's

1 rode paprika

1 bakje cherrytomaten

5 takjes verse tijm

ca. 10 tenen knoflook

4 eetlepels olijfolie

Bereiden

Snijd 4 rode uien in parten. Was 3 venkelknollen, verwijder de harde kern en snijd in parten. Snijd 2 groene en 1 rode paprika in repen. Doe de groenten in een braadpan en voeg er 1 bakje losgeknipte cherrytomaten en 5 takjes verse tijm aan toe. Verdeel er ca. 10 ongepelde knoflooktenen over, schep alles goed door elkaar en besprenkel met 4 el olijfolie. Breng op smaak met peper en zout. Zet de braadpan onder de Knoflookkip (recept elders op ah.nl) in de oven en laat 40 minuten garen op 200 °C.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik ga het zeker proberen te maken ... klink allemaal zo lekker!!
quote:Juniper_ schreef op 07 november 2010 @ 14:33:

Maak een lekkere (wild) stoofschotel. Deze heb ik vorig jaar gemaakt:

Stoofschotel in rode wijn

500 gram Runderlappen of wild

0,5 liter Rode Wijn

2 Stuks Uien

3 Tenen Knoflook

1 takje Rozemarijn

1 stuks Laurierblad

10 stuks Zwarte Peperkorrels

3 Stuks Tomaten

0,5 liter Runderbouillon

Bereiden

Bak in een beetje olie het rundvlees in 5 minuten bruin. Snijdt ondertussen de uien, knoflook en tomaten fijn en bak deze nog 3 minuten mee.

Voeg een halve liter rode wijn en een halve liter runderbouillon toe samen met de peperkorrels, rozemarijn en laurierblad en laat 4 uur stoven.

Ook lekker

Geroosterde groente

4 rode uien

3 venkelknollen

2 groene paprika's

1 rode paprika

1 bakje cherrytomaten

5 takjes verse tijm

ca. 10 tenen knoflook4 eetlepels olijfolie

Bereiden

Snijd 4 rode uien in parten. Was 3 venkelknollen, verwijder de harde kern en snijd in parten. Snijd 2 groene en 1 rode paprika in repen. Doe de groenten in een braadpan en voeg er 1 bakje losgeknipte cherrytomaten en 5 takjes verse tijm aan toe. Verdeel er ca. 10 ongepelde knoflooktenen over, schep alles goed door elkaar en besprenkel met 4 el olijfolie. Breng op smaak met peper en zout. Zet de braadpan onder de Knoflookkip (recept elders op ah.nl) in de oven en laat 40 minuten garen op 200 °C.wauw tien tenen!!
groente uit de oven.

champignons, tomaatjes, ui, paprika, courgette. Allemaal in ovenschotel.

Ruim olijfolie zeezout en peper erover. Evt nog kruiden.

20 min in een hete oven. 200c.
Een niet te zwaar voorgerecht zoals

heldere (runder)bouillon met wat verse kruiden en evt. dunne schijfjes champignons evt. met bladerdeegmaantjes met ei erbij

carpaccio

garnalencocktail

kip/krab cocktail & stukje toast/stokbrood

2 soorten groot vlees zoals rollade, rosbief, fricandeau

met 1 koude salade en 2 warme groentes en bijv. appelmoes of rabarber

2 soorten aardappelgerechten, puree, kriel, kroketjes

afhankelijk van je vleessoorten bijv. champ.saus en rode wijnsaus (zelf maken, geen pakje)

ijstaart in 1 of 2 smaken, of bavarois (evt.makkelijk zelf te maken),de luxere ijsjes die AH in die tijd altijd heeft bij de Ecellent producten,

Vanille-ijs (+ evt andere smaak) en ingredienten(vruchtensaus, chocoladesaus, nootjes, slagroom, fruit(salade) op tafel zodat iedereen zijn/haar eigen sorbet maakt.

Wat heb je aan apparatuur? Oven, magnetron, frituur?

Zijn ze 'alleen' vleeseters of lusten ze (bijv. in voorgerecht) ook vis? Heeft er iemand een dieet of allergie? Heb je veel tijd de dagen voor Kerst?
ik heb alles bij de hand oven magnetron en frituur...

ja heb het wel aan tijd om dingen te bereiden... nee ze heben liever gerechten zonder vis.....

zat zelf aan een raagoutbakje te denken ofzo als voor gerecht
Voorgerecht: kies een ingredient en maak daar 3 kleine voorgerechtjes mee op 1 bord. Bijv. paddestoelen(vegetarisch): gevulde portobello, klein glaasje met champignonsoep, gebakken paddestoelen op een uitgestoken toast. Etc.

Dit is erg lekker als hoofdgerecht:

Daarbij aadappel dauphinoise. Heel makkelijk, en er lekker. Daarbij nog groente die je lekker vindt en een lekkere saus (rode wijn of (champignon)room).

Ik ben dol op toetjes. Pannacotta's, semifreddo's, chocolademousses, chocosoufle's, zelfgemaakte ijstaarten, tarte tatin, pavlova's, om te smullen gewoon Ik heb geen favorieten, je mag me overal voor wakker maken. Ik zou dus gaan voor een grand dessert waarbij je schalen vol lekkers klaarzet.

Succes!
Op de site van http://allerhande.ah.nl kan je er een aantal vinden. Ook als je bij de recepten zoekt op "kerst".

In de oude allerhande van eerdere jaren stonden vaak complete menu's met zelfs tijdschema's en tips voor alles wat je een dag eerder al kon maken.

Kan die helaas zo gauw niet terug vinden. Misschien iemand anders wel.

Er zijn al wel meerdere topics over. Die kan je via de index zoeken.
Dit is er een: klik voor familie XL
Is de trifle met witte chocolademouse en aardbeien al voorbij gekomen?
Goh, daar moet ik ook aan denken, nu ik voor het eerst niet meer thuis woon.. Ik lees mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven