Lekkere zelfgemaakte taart!
dinsdag 15 september 2009 om 21:58

dinsdag 15 september 2009 om 22:08
@terror: lekker!
@Marriss: ik vind zelf taarten met fruit erg lekker, maar ook kwark en zoet gaat er hier wel in.
Ik heb al meerdere taarten geprobeerd, maar ben niet echt een keukenprinses helaas. Vaak heb ik de buitenkant net de hard, de binnenkant niet gaar. En ook qua smaak valt er vaak wel wat te verbeteren.
Dus als iemand iets makkelijks weet, graag!
@Marriss: ik vind zelf taarten met fruit erg lekker, maar ook kwark en zoet gaat er hier wel in.
Ik heb al meerdere taarten geprobeerd, maar ben niet echt een keukenprinses helaas. Vaak heb ik de buitenkant net de hard, de binnenkant niet gaar. En ook qua smaak valt er vaak wel wat te verbeteren.
Dus als iemand iets makkelijks weet, graag!

dinsdag 15 september 2009 om 22:11
Het recept voor caramel bananentaart met pecannoten dat ik altijd gebruik is ook héérlijk. Voor de liefhebber:
Caramel bananentaart met pecannoten
Ingrediënten:
5 rijpe bananen
een halve citroen
1 blikje gecondenseerde melk (300nogwat gram)
75 gram ongezouten pecannoten
200 gram bloem
100 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram roomboter
175 gram rietsuiker
1 ei
snufje kaneel
snufje zout
Voor de caramel: Het blikje (gesloten) gecondenseerde melk 25 minuten in ruim water koken, af laten koelen en de caramel eruit scheppen.
Pel de bananen, halveer ze in de lengte en vermeng met het sap van een halve citroen.
Hak de pecannoten grof (bv in de vijzel) en rooster ze kort in een droge koekenpan
De boter, suiker, kaneel en zout met de hand mengen en het ei toevoegen. Kneed nu de bloem en het zelfrijzend bakmeel erdoor. Springvorm goed invetten of bakpapier erin.
Bekleed de springvorm met het deeg en bak de bodem in circa 30 minuten op 175 C. Strooi een paar minuutjes voor het einde wat suiker over de bodem zodat deze smelt/caramelliseert.
Bedek de bodem met de gehalveerde bananen. Overgieten met de caramel, strooi hierop de gehakte pecannoten.
Caramel bananentaart met pecannoten
Ingrediënten:
5 rijpe bananen
een halve citroen
1 blikje gecondenseerde melk (300nogwat gram)
75 gram ongezouten pecannoten
200 gram bloem
100 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram roomboter
175 gram rietsuiker
1 ei
snufje kaneel
snufje zout
Voor de caramel: Het blikje (gesloten) gecondenseerde melk 25 minuten in ruim water koken, af laten koelen en de caramel eruit scheppen.
Pel de bananen, halveer ze in de lengte en vermeng met het sap van een halve citroen.
Hak de pecannoten grof (bv in de vijzel) en rooster ze kort in een droge koekenpan
De boter, suiker, kaneel en zout met de hand mengen en het ei toevoegen. Kneed nu de bloem en het zelfrijzend bakmeel erdoor. Springvorm goed invetten of bakpapier erin.
Bekleed de springvorm met het deeg en bak de bodem in circa 30 minuten op 175 C. Strooi een paar minuutjes voor het einde wat suiker over de bodem zodat deze smelt/caramelliseert.
Bedek de bodem met de gehalveerde bananen. Overgieten met de caramel, strooi hierop de gehakte pecannoten.

dinsdag 15 september 2009 om 22:20
quote:Teigera schreef op 15 september 2009 @ 22:06:
Een taart die ik al meerdere keren gemaakt heb en waar ik altijd heel positieve reacties op krijg:
Chocoladetruffeltaart
Behoorlijk machtig en je moet van chocola houden, maar dan is ie echt goddelijk!!Ik heb het recept gelijk uitgeprint...heb nu al trek!
Een taart die ik al meerdere keren gemaakt heb en waar ik altijd heel positieve reacties op krijg:
Chocoladetruffeltaart
Behoorlijk machtig en je moet van chocola houden, maar dan is ie echt goddelijk!!Ik heb het recept gelijk uitgeprint...heb nu al trek!
dinsdag 15 september 2009 om 22:26
Mon Chou;
Ingrediënten:
1 pak bastogne koekjes
175 gram roomboter
125 gram basterdsuiker (wit)
100 gram monchou
0.25 liter slagroom
1 zakje klopvast (klop-fix)
1 zakje vanillesuiker
1 blik vlaaivulling (of zelf maken!)
Springvorm:
Circa 24 – 26 cm (+ bakpapier)
Bereidingswijze:
Verkruimel de koekjes. Smelt de boter en vermeng het met de koekkruimels.
Verdeel dit op de bodem van de springvorm en duw het stevig aan met de achterkant van een eetlepel (zet het in de koelkast terwijl je bezig gaat met het volgende).
Klop de monchou met basterdsuiker (met een handgarde).
Meng de slagroom, vanillesuiker en klopvast (met de machine).
Schep het monchou mengsel en het slagroom mengsel voorzichtig door elkaar.
Verdeel dit over de koekkruimels.
Vlaaivulling erover uitspreiden.
De taart moet minimaal 2 à 3 uur in de koelkast opstijven.
Tips;
- kersenvlaaivulling is heel lekker
- een nacht laten opstijven in de koelkast
- In plaats van 0.25 liter slagroom, 1 zakje klopvast en 1 zakje vanillesuiker, voeg ik het dubbele toe. De middelste laag wordt dubbel zo dik & dubbel zo lekker!
Laat me weten hoe het smaakte
Ingrediënten:
1 pak bastogne koekjes
175 gram roomboter
125 gram basterdsuiker (wit)
100 gram monchou
0.25 liter slagroom
1 zakje klopvast (klop-fix)
1 zakje vanillesuiker
1 blik vlaaivulling (of zelf maken!)
Springvorm:
Circa 24 – 26 cm (+ bakpapier)
Bereidingswijze:
Verkruimel de koekjes. Smelt de boter en vermeng het met de koekkruimels.
Verdeel dit op de bodem van de springvorm en duw het stevig aan met de achterkant van een eetlepel (zet het in de koelkast terwijl je bezig gaat met het volgende).
Klop de monchou met basterdsuiker (met een handgarde).
Meng de slagroom, vanillesuiker en klopvast (met de machine).
Schep het monchou mengsel en het slagroom mengsel voorzichtig door elkaar.
Verdeel dit over de koekkruimels.
Vlaaivulling erover uitspreiden.
De taart moet minimaal 2 à 3 uur in de koelkast opstijven.
Tips;
- kersenvlaaivulling is heel lekker
- een nacht laten opstijven in de koelkast
- In plaats van 0.25 liter slagroom, 1 zakje klopvast en 1 zakje vanillesuiker, voeg ik het dubbele toe. De middelste laag wordt dubbel zo dik & dubbel zo lekker!
Laat me weten hoe het smaakte

dinsdag 15 september 2009 om 22:29
Friezinnetje, thx, ik zag het! Daar staat idd behoorlijk wat in, dus kan ik aan de slag.
Ik moet zeggen dat de taarten die net al voorbij kwamen allemaal wel erg lekker klinken, dus dat wordt nog heel wat bakken komende weken. Niet dat dat hééél vervelend is natuurlijk!
Met dat kleine chocoladetaartje haal ik me heel wat gepest op de hals denk ik, dus misschien dat ik die toch maar even oversla, haha!
Ik moet zeggen dat de taarten die net al voorbij kwamen allemaal wel erg lekker klinken, dus dat wordt nog heel wat bakken komende weken. Niet dat dat hééél vervelend is natuurlijk!
Met dat kleine chocoladetaartje haal ik me heel wat gepest op de hals denk ik, dus misschien dat ik die toch maar even oversla, haha!

woensdag 16 september 2009 om 08:36
Chocolademouse taart
150 gr chocolade volkoren biscuitjes
75 gram boter
120 gram witte chocolade
120 gram pure chocolade
4 blaadjes witte gelatine
1 dl melk
2x 2.5dl slagroom
Koekjes verkruimelen en samen met de gesmolten boter in een met bakpapier bedekte springvorm (20 cm) doen.Goed aandrukken met een lepel en af laten koelen in de koelkast.
De witte en pure chocolade apart in een pannetje aubain marie smelten.
Ondertussen de gelatine in koud water min. 5 min laten weken.
Melk koken en gelatine erin oplossen.
Dit mengsel verdelen over de gesmolten pure en de witte chocolade.Iets laten afkoelen en ondertussen de slagroom in twee verschillende kommen kloppen.
De afgekoelde chocolade zachtjes door de slagroom spatelen.
Dan eerst het pure chocolademengsel in de springvorm gieten en daarna voorzichtig het witte mengsel erbovenop gieten.
2 a 3 uur op laten stijven in de koelkast en genieten maar.
150 gr chocolade volkoren biscuitjes
75 gram boter
120 gram witte chocolade
120 gram pure chocolade
4 blaadjes witte gelatine
1 dl melk
2x 2.5dl slagroom
Koekjes verkruimelen en samen met de gesmolten boter in een met bakpapier bedekte springvorm (20 cm) doen.Goed aandrukken met een lepel en af laten koelen in de koelkast.
De witte en pure chocolade apart in een pannetje aubain marie smelten.
Ondertussen de gelatine in koud water min. 5 min laten weken.
Melk koken en gelatine erin oplossen.
Dit mengsel verdelen over de gesmolten pure en de witte chocolade.Iets laten afkoelen en ondertussen de slagroom in twee verschillende kommen kloppen.
De afgekoelde chocolade zachtjes door de slagroom spatelen.
Dan eerst het pure chocolademengsel in de springvorm gieten en daarna voorzichtig het witte mengsel erbovenop gieten.
2 a 3 uur op laten stijven in de koelkast en genieten maar.