Leuke winterse recepten

03-12-2025 09:24 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke leuke, typische wintergerechten maak je graag? Of geef je juist graag je eigen twist aan een traditioneel recept? Of wil je graag een ouderwetse stoofpot maken maar zoek je nog tips? (Like me 😇)
Het internet staat er natuurlijk vol mee maar het lijkt me leuk om ideeën en tips te delen!
citygirl wijzigde dit bericht op 03-12-2025 09:27
Reden: .
34.68% gewijzigd
Ik wil vanavond graag een Duitse kerstmarkt gerecht namaken: currywurst met sauerkraut en pommes. Ik heb een leuk recept voor de currywurst gevonden maar twijfel wat ik ga doen met de zuurkool. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Gewoon ernaast serveren of met ui of iets anders erbij, erdoorheen? Ik wil geen stamppot maken.

Hier t recept voor de currywurst: https://culinaireambiance.com/nl/recept ... wurst-1973
Pompoen quiche is hier een winterfavoriet.

Ik maak birria stoofvlees met champignons in de slowcooker, rooster pompoen, wortel, pastinaak en zoete aardappel in de oven met olijfolie, rozemarijn en zeezout en meng ei met kruiden (peper, zout, chilipoeder, peterselie), bloem, crème fraiche en geraspte kaas

Deeg in de vorm, een deel stoofvlees en champignons op de bodem, de geroosterde groente er overheen verdelen, de rest van het stoofvlees/champignons erop. Ei-mengsel er overheen verdelen. Extra laag geraspte kaas erop en nog een jalapenos-peper in dunne ringetjes er overheen. 45 minuten op 200 in de oven.
Ik vind het in de winter altijd lekker om tutti frutti te maken. Ik weet dat veel mensen echt gruwelen van dat warme, weke, gekookte fruit maar ik vind dat echt heel lekker.
Mij mag je altijd wakker maken voor rode kool met appel en bloedworst. Dikke plakken bloedworst haal ik bij de slager, die van de supermarkt vind ik te dun en die vallen dan uit elkaar. Rode kool gewoon uit de diepvries en dan goudreinetten in dikke plakken snijden en bakken.
Ik eet er geen aardappels bij.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

Leuk topic!

Ovenschotel met gehakt, Worcestersaus, bbq-saus, ui, knoflookpoeder, peper, nootmuskaat en aardappelpuree met daarover kaas gestrooid. Herderspastei heet het. Ik serveer het altijd met rode kool.

Rollade staat ook altijd op het menu in de winter. Lekker lang laten stoven.

Wortelstamp met hachee.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Dala schreef:
03-12-2025 09:55
Ik vind het in de winter altijd lekker om tutti frutti te maken. Ik weet dat veel mensen echt gruwelen van dat warme, weke, gekookte fruit maar ik vind dat echt heel lekker.
Ook lekker door de zuurkool!
Zuurkool, aardappel plakjes, vega gehakt, tuttifrutti, pakje plantaardige room erdoor en dan een half uur in de oven.
Ik hou er ook van ♥️
lekker met aardappelpuree en stoofvlees.
Stoofgerechten inderdaad, deze vind ik heel lekker van Smaakmenutie:

Daging roedjak https://smaakmenutie.nl/daging-roedjak/
Stifado https://smaakmenutie.nl/stifado/
Tjezus, wat vals
Oh ja ik hou echt van stoofgerechten in de winter.
Dit weekend nog Boeuf Bourguignon gemaakt.
Of Stoofvlees of Goulash, of gewoon een groentenstoof (naar eigen recept) of een lekkere warme kruidige curry.
Ooew die birria stoofvlees klinkt lekker zeg, nooit van gehoord. En tutti frutti ken ik wel maar nooit gegeten.

Wat gebruiken jullie eigenlijk voor pan voor deze gerechten? Ik had ooit een stoofpan (?) van mijn oma en maakte daar wel eens irish stew in, maar ik heb die pan weggedaan haha zonde!

Mijn andere oma maakt regelmatig cottage pie en meatpie voor ons, dus dat is na t werk alleen even in de oven zetten ❤️ altijd super lekker!
MevrouwJack schreef:
03-12-2025 13:22
Stoofgerechten inderdaad, deze vind ik heel lekker van Smaakmenutie:

Daging roedjak https://smaakmenutie.nl/daging-roedjak/
Stifado https://smaakmenutie.nl/stifado/

Deze links ga ik even opslaan. Lekker! Maak je dan meerdere porties ook om in te vriezen of dat niet? Omdat het zoveel werk is.
citygirl wijzigde dit bericht op 03-12-2025 14:07
Reden: .
13.59% gewijzigd
Dala schreef:
Griesmeelpap met krentjes en tuttifrutti. Vond ik vroeger thuus zo lekker.
You can only succeed when there is room to fail.
Citygirl schreef:
03-12-2025 14:05
Ooew die birria stoofvlees klinkt lekker zeg, nooit van gehoord. En tutti frutti ken ik wel maar nooit gegeten.

Wat gebruiken jullie eigenlijk voor pan voor deze gerechten? Ik had ooit een stoofpan (?) van mijn oma en maakte daar wel eens irish stew in, maar ik heb die pan weggedaan haha zonde!

Mijn andere oma maakt regelmatig cottage pie en meatpie voor ons, dus dat is na t werk alleen even in de oven zetten ❤️ altijd super lekker!
Ik gebruik een braadpan. Wel een grote (maat 28 of 30).
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Citygirl schreef:
03-12-2025 14:05

Birria is heerlijk! Ook gewoon in de taco’s, zoals het meestal wordt gegeten, maar ik maak het ook wel voor bij andere gerechten. Ik gebruik een slowcooker.

Er zijn wel veel verschillende recepten van, het is even zoeken wat je zelf het lekkerst vindt. Ik heb een en ander met elkaar gecombineerd en dan kom ik hier op uit voor alleen het vlees:

* 800 gr runderriblappen
* 500 ml rundvleesbouillon
* 3 uien
* 6 tenen knoflook
* 3 el tomatenpuree
* 3 el chipotlesaus
* 100 ml rode wijn
* Laurier
* Komijn
* Tijm
* 2 kaneelstokjes
* 1 verse chilipeper, of naar smaak 2
* olijfolie of boter
* peper en zout

Hak de knoflook en (witte) uien fijn. Doe ze over in een keukenmachine, voeg tomatenpuree, rode wijn, de kruiden en chipotlesaus toe en hak tot een gladde marinade. Schep over in een bakje, leg het vlees er in en dek af. Laat het minstens een uur marineren, maar liever nog een hele nacht in de koelkast.

Breng het vlees op kamertemperatuur, p tijd uit de koelkast dus.
Verhit een stoofpan op middelhoog vuur. Bak het gemarineerde vlees in een enkele laag (naast elkaar) aan beide kanten bruin. (herhaal eventueel als het niet in een keer in de pan past). Breng over naar de slowcooker. Voeg de overgebleven marinade heet toe aan de slow.
Schenk de hete bouillon erbij in de slowcooker, genoeg om het vlees net onder te zetten. Voeg het kaneelstokjes en de tijm toe. Halveer de chilipeper, verwijder zaden, en laat ook mee stoven.
2 uur op high, 4 uur op low.

Haal het vlees daarna uit de pan en trek het met twee vorken uit elkaar tot draadjes. Breng eventueel verder op smaak met peper en zout. De marinade kun je na verwijderen van tijm en kaneelstok, gladmaken met de staafmixer en evt binden, en als jus/saus gebruiken.
Mangogogo schreef:
03-12-2025 14:33
Griesmeelpap met krentjes en tuttifrutti. Vond ik vroeger thuus zo lekker.
Ik vind het lekker met een bolletje ijs.

En stoofpeertjes ook zo lekker! Herfst eigenlijk al maar maak het bijna nooit.
Citygirl schreef:
03-12-2025 14:06
Deze links ga ik even opslaan. Lekker! Maak je dan meerdere porties ook om in te vriezen of dat niet? Omdat het zoveel werk is.
Ik ben alleen, ik maak het niet zo vaak als ik alleen voor mezelf kook. Invriezen kan prima, maar mijn vriezer is niet zo goed, dus ik bewaar het meestal voor een etentje. Binnenkort ook weer een Grieks etentje, dan maak ik de stifado. Meeste mensen vinden het lekker en het is ook ideaal omdat je alles vooraf kan maken.
Tjezus, wat vals
Dala schreef:

Ieuw haha dat was het eerste wat ik dacht :proud:
Tjezus, wat vals
@patchouli ik dacht al, ergens komt die naam me bekend voor. Nu je t over taco’s hebt, daar kwamen deze week allemaal shorts van voorbij in mn youtube feed haha zag er zo lekker uit. (Had griep dus zat zelf aan de beschuitjes… 😅)
Misschien iets voor in de kerstvakantie!

En stoofpeertjes…daar ben ik nooit zo’n fan van. Ik lust wel warme appel en pruimen (pitjes meekoken) in een apple crumble pie. Met custard natuurlijk!
Jah! Hoe zwaarder hoe beter. In de winter heb ik echt de hele dag honger. Stoofvlees ook erg lekker, maar zo duur helaas.
Leuk, erwtensoep en pompoensoep maak ik graag en ook ovenschotels of lasagne.

Heeft iemand nog een recept voor verse rode kool? Dat is me nog nooit echt goed gelukt.
https://www.kookze.nl/vegetarisch/stoofpot-quorn-vegan/

Een lekker vega stoofje. Ik heb het met de plaatselijke supernepgehakt gemaakt.

Ook lekker: kapustnyak. Zuurkoolsoep, dus weer een twist op normale zuurkool.

Ik heb een rode koolrecept, moment.
https://www.bbcgoodfood.com/recipes/red-cabbage-apples

Ik doe niet al dat steranijs erin, zou er gewoon 1 in doen! Kan best sterk spul zijn namelijk.
Risiebisi schreef:
03-12-2025 19:22
Jah! Hoe zwaarder hoe beter. In de winter heb ik echt de hele dag honger. Stoofvlees ook erg lekker, maar zo duur helaas.
Heb je een Islamitische slager in de buurt?
Bij ons is het prijsverschil tussen de Hollandse slager en de Marokkaanse slager bijna €4 euro per kilo voor rundvlees. Nog steeds niet het goedkoopste vlees, maar het scheelt wel behoorlijk.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven