Marsepein en fondant uitrollen.

28-10-2010 22:48 28 berichten
Helaas ben ik de laatste tijd niet in Duitsland geweest waar je kant-en-klaar-uitgerolde lappen marsepein kunt kopen. Lekker praktisch.

Ik heb nu een blok marsepein en twee blokjes fondant gekocht, maar wat is de beste manier om dit uit te rollen ?

Eerst kneden, en dan laten rusten, of kneden en direct uitrollen ? Met marsepein heb ik wel eerder gewerkt, maar nog niet met fondant.

Kan dit op het kunststof aanrechtblad (met een laagje poedersuiker) of is een siliconenmatje beter ? En gebruik je op dat siliconenmatje dan juist wel of geen poedersuiker ?

De bedoeling is dat ik een bombe van plakjes cake en vanillevla bekleed met het witte marsepein, en daarop een oog maak met een iris en een pupil van blauwe en zwarte fondant.

Daarna nog wat adertjes tekenen met een rode suikerstift, en aardbeiensaus voor het bloederige effect. Dat lijkt me het makkelijkste deel van de exercitie.
Alle reacties Link kopieren
Zacht kneden, dan poedersuiker op een hard werkblad en op je roller en uitrollen.

Steeds een kwartslagje draaien zodat het niet vastplakt en suiker op je marsepein strooien.

Goed je handen eronder en je vingers uitspreiden als je het over je taart wil draperen.

Succes met knutselen!
Fondant moet je kneden, direct rollen en direct bedekken. Als je te lang wacht, droogt het uit en gaat het scheuren.

Ik rol het altijd op tafelzeil met maizena. Beetje rol, en dan een kwart slag draaien, beetje rollen, kwart slag draaien, and so on.

Marsepein weet ik niet, daar werk ik nooit mee.

Ik ga morgen ook taart maken
Wordt het niet heel soppig met die vla..? Omdat je cake een soort spons is...
Ik heb eerder zo'n soort bombe gemaakt, met drank en vla en vruchtjes. De alcohol laat ik nu achterwege, anders krijg ik wel héél lollige kindjes op Moppekinds verjaardag, en ik heb liever dat ze gewoon bij pa&moe uitzoeken of ze een kwade dronk hebben.

En of mijn cake sponzig is....... dat betwijfel ik. Het is de allergoedkoopste uit de supermarkt, van 89 eurocent. Niet iets dat ik in plakjes zou serveren aan de visite, maar hier gaat het om een kindertaart knutselen.
Maizena is wit, mijn fondant is helderblauw en zwart.

Gaat dat ? Of toch maar niet ?

Kun je een restje bewaren in een plastic zakje met een paar druppels water ? Of kan ik beter smurfjes gaan kleien, met zwarte mutsjes en broekjes van het restant ?
De witte maizena kan je als het goed is weg krijgen door een klein beetje wodka uit een verstuiver er op te spuiten. Doordat de wodka verdampt laat het geen vlekken achter en is toch je wit verdwenen.
Kun je het niet uitrollen tussen twee vellen plastic folie? Ik doe dat met deeg voor taartbodems enzo wel. Het plakt niet aan de deegroller of het aanrecht en ik kan het makkelijk in de taart leggen - wel eens geprobeerd zo'n grote lap zonder scheuren van aanrecht naar taartvorm te manoevreren?
Mijn ervaring is een siliconen roller gebruiken of stuk pvc pijp en geen houten roller. Dat werkt niet
Ik gebruik crisco (plantaardig vet) ook verkrijgbaar onder de naam shortening. Daarmee plakt het niet aan het aanrecht en de roller. Ik heb een silliconen roller.
Direct uitrollen zonder poedersuiker of maizena. Blijf je altijd zien op je fondant. Ik rol uit op bakpapier en dat gaat ideaal. en een plastic roller gebruiken.
Ik moet zo ook fondant uitrollen, zal het bakpapier ook eens uitproberen. Ik heb donkerpaars fondant en zwart fondant. Voor zwart fondant gebruik ik cacao-poeder als ondergrond.

Overgebleven fondant bewaar ik altijd droog, gewikkeld in vershoudfolie en dan in een luchtdichte doos (op een koele en donkere plek). Het kan volgens mij ook in de vriezer, ik zou er niet zo snel water bij doen voor het water. Als je het weer wilt gebruiken en het is wel uitgedroogd kun je er dan alsnog een beetje water bij doen.
Kneden, direct rollen. Ik rol altijd op tafelzeil,zonder iets erop. En dan inderdaad na een paar rollen weer een kwartslag draaien. En rollen met een siliconenroller.
En als je het spul een paar tellen in de magnetron doet, kneedt het wat gemakkelijker.
Bedankt voor de reacties !

Ik ben vanavond aan de slag gegaan, eerst met marsepein.

Uitgerold op mijn aanrecht, met een laagje gezeefde poedersuiker, en dat ging verrassend gemakkelijk.

Daarna maakte ik de fondant open. Wát een zacht spul ! Het leek wel Play-Doh kleuterklei. Dat was wel heel gemakkelijk te verwerken. Ook uitgerold op het aanrecht met poedersuiker.

In beide gevallen werkte de houten deegroller met een beetje poedersuiker prima. De tip om steeds een kwartslag te draaien was inderdaad een goede.

Ik geloof dat ik nooit meer marsepein ga kopen, dat fondant is gemakkelijk én lekker.

Nu eens kijken hoe de kids het vinden om morgen een oogbaltaart te eten.
Oh ja, de supermarktcake was gortdroog, nog net geen beschuit.

Misschien dat ik het restje in een toetje verwerk, want als plakje krijg je het niet weg.
Ik heb een piraat gemaakt. Fondant en marsepein ook allebei met suiker gerold. Doe ik altijd, en als je daarna vindt dat je taart er dof uitziet, gewoon met vochtige handen of een nat kwastje erover en hij glimt mooi!

Was ik ff vergeten te zeggen.

En water gebruik ik ook als plakmiddel. Of eetbare lijm natuurlijk.
Ik heb ook water gebruikt als plakmiddel, of beter gezegd, vochtige handen.
Poeh, ben de hele dag bezig geweest met mijn taart.

Heb een halloween taart gemaakt met een spinneweb van royal icing, spinnen en pompoenen. Hij is heel gaaf geworden. Royal icing gebruikte ik voor het eerst, dus dat was wel even spannend. Dat is nog wel lastig te gebruiken.
Moppetoet:

Wat voor marsepein heb je gekocht en waar?

Is het dezelfde marsepein die je ook kan gebruiken om marsepeinfiguurtjes van te maken (dus zonder taart etc).
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
Weet iemand een goed adresje op internet op marsepein te kopen (wit 1kg) ?
Www.taartendecoratie.nl maar als je alleen een kilo nodig hebt is het wel duur met de verzendkosten.

Kan je misschien beter bij een bakker informeren.
Ja dat had ik ook al gezien.

Ben beginner.

Heb voor sinterklaas een boekje met instructies enz op mijn lijstje staan. En was me nu beetje aan het verdiepen wat ik verder nodig heb. En waar ik het beste halen/bestellen kan.
Ik bestel altijd bij deleukstetaarten.nl.

Ben erg tevreden.

Maar de Sligro heeft het ook, als je een pasje hebt is dat misschien voordeliger?

(ivm verzendkosten).

Staat in emmertjes bij de patisserie afdeling.
Marsepein kan ik per 500 en 1000 gram kopen bij de notenwinkel.

Fondant koop ik bij Pipoos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven