mijn banoffee pie recept

02-05-2010 21:40 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
In nederland nooit echt een hit geworden, ik at 't vorige zomer in engeland een paar keer. Banoffee is samengesteld uit banana en toffee.

De vulling:

Kook een blikje gecondenseerde melk 3-3.5 uur op een zacht vuurtje. Blikje dichtlaten en in een pan met genoeg water dat het blik constant onderstaat (dat betekend dus af en toe bijvullen van de pan).

Laat de boel afkoelen en vervang na een kwartiertje het water in de pan door koud water. Lekker laten staan

Voor de bodem kies ik voor een zgn shortcrust pastry. Dat is in de meer beschaafde landen kant en klaar te krijgen maar in Nederland moet je 't zelf maken. Voor mijn 28cm vlaaivorm neem ik 250 gr bloem, 125 gr. boter snufje zout, 2 el witte bastersuiker (poedersuiker kan ook, kristalsuiker zou ook nog kunnen maar dan proef je wel de korrels. Wrijf de boter die een 20 minuten uit de koelkast is geweest door de bloem met je vingertoppen. Uiteindelijk krijg je een losse kruimelstruktuur. Breng dit tot een deeg door steeds een eetlepel melk of water toe te voegen. Je moet 't deeg kunnen uitrollen. Ga niet echt kneden, de gluten in het meel moeten niet de kans krijgen om aan het werk te komen.

(Er zijn overigens genoeg mensen die een koekkruimel bodem verkiezen zoals wij hier wel kennen van kwarktaart. Dat kan natuurlijk ook.)

Rol 't deeg dun uit, 2-3mm. en leg 't in je ingevette vorm. Heb je geen vlaaivorm of quichevorm dan kan het in een gewone springvorm ook, de opstaande rand mag 3cm hoog zijn. Bedek de bodem met bakpapier en stort daar droge peulvruchten in (of als je echt een enthousiaste bakker bent blindbakparels.). Deze zorgen ervoor dat de bodem niet rijst. 15 minuten op 180 graden. Haal de vorm eruit, verwijder je blindbakvulling, prik 'm in, bestrijk met eiwit en strooi er een tl of 2 suiker over en bak nog ;s 10 minuten. (dat laatste is optioneel maar het zorgt ervoor dat, mocht de taart niet in een keer opgaan het midden niet drassig wordt)

Haal uit de oven en laat afkoelen. Trek voorzichtig je gekookte blikje over en spreid de inhoud over de bodem. Bedek met plakjes banaan, voor mijn vorm heb ik genoeg aan 2 grote, goed rijpe bananen. Daarover een laag slagroom. Versieren met een paar plakjes banaan en strepen gesmolten chocolade.

De bodem is bruikbaar voor veel verschillende soorten vulling, een amerikaanse pumkin pie kun je ook zo maken net zoals iets met vers fruit en banketbakkersroom.

Is dit recept een succes maak het je dan makkelijk en kook in een keer 4-5 blikjes melk, ze blijven gekookt ook maanden goed.

Wie heeft er goeie variatie's op dit recept?
wijnands die kookt? Daar wist ik niks van?

Goede variatie: tompouce van de Hema.

Wat een werk voor een taart, zei de luie huisvrouw!
Maar DGS, banoffee pie is dan ook wel echt hemels!
quote:Wintermuts schreef op 02 mei 2010 @ 21:46:

wijnands die kookt? Daar wist ik niks van?

Is wel meer dat je niet weet. Mijn scones zijn beroemd hoor.
Me like banoffee pie! Is echt ernstig lekker!
Wijnands, wil je niet dit soort topics plaatsen op zondagavond ,wanneer alle zoetigheidverstrekkers in de nabije omgeving dicht zijn?

*Neemt nog een stengel bleekselderij*
The time is now
ik zit ook al triest aan een appel. pffff
Aahh... De banoffee pie van Jamie O. Die is hemels...
quote:Banba schreef op 02 mei 2010 @ 21:55:

Wijnands, wil je niet dit soort topics plaatsen op zondagavond ,wanneer alle zoetigheidverstrekkers in de nabije omgeving dicht zijn?

*Neemt nog een stengel bleekselderij*Had ik m'n sadistische trekjes niet genoemd?
quote:dangeensuus schreef op 02 mei 2010 @ 21:56:

ik zit ook al triest aan een appel. pffff

Hier zitten we an de wortel

Fijn zo'n zondag avond als "al het lekkers" al opgevroten is...
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Bekijk het van de positieve kant, het is niet moeilijk om te maken.
Ik ga het zeker uitproberen, wel de luie versie dan... ( Koek ipv een zelf geknoden deeg )
Gruwelijk LKKR!

ik heb nog een blikje in de la klaar staan voor gebruik! Hmm... Maar ben nu op dieet, niet de beste combo!

maar echt een aanrader inderdaad :-)
Zelf Geknoden ?

omg.

*klokt rosé leeg*
Zeg boro, als je toch nog gaat knoden, schuif je dan ook een stukje deze kant op?
The time is now
Ik zal een stukje jouw kant op schoven .
Thanx Wijnands, klinkt verrukkelijk! 3 vragen;

Is de bodem wel zoet?

Worden de bananenplakjes niet bruin? Of besprenkel je die met citroensap ofzo?
Ik heb het recept opgeslagen! Lijkt me heerlijk.
Lijkt me heerlijk.......maarre....ik ben een lui huiswijf.....dus wanneer heb je 'm klaar en kan ik voorproeven?
quote:elleinspe schreef op 03 mei 2010 @ 15:05:

Lijkt me heerlijk.......maarre....ik ben een lui huiswijf.....dus wanneer heb je 'm klaar en kan ik voorproeven? Tegen wie zeg je dat?
Oud topic, maar toch. Ik heb de pie gemaakt. Deeg prima gelukt, toffee was lichtbruinig en dikvloeibaar. Probleem is dat de banaan/toffeevulling gaat schuiven als ik de pie aansnij. Heb ik de toffee te kort gekookt (had het meer stroperig moeten zijn in plaats van dik vloeibaar) of ben ik ergens iets vergeten? Iemand tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven