Ossehaas doorbakken --> zonde?

21-11-2009 15:00 26 berichten
Ik krijg eters, en ik wilde ossehaas maken. Maar nu is er een persoon die absoluut geen rood vlees eet. Is het zonde om ossehaas te doorbakken en kan ik beter iets anders maken?

Dit recept had ik in gedachten:

Ossehaas met citrussalade

Ingrediënten

1 zakje pijnboompitten (55 g)

3 rode uien, in dunne ringetjes

1 citroen, uitgeperst

4 sinaasappels

4 grapefruits

7 eetlepels olie

2 x 200 g verse spinazie

4 uien, geschild en in kwarten

1 bakje kastanjechampignons (250 g), in grove stukken

3 x 2 stukken ossenhaas

125 ml crème fraîche

4 eetlepels cognac (slijter)

3 eetlepels verse peterselie, fijngesneden

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan met antiaanbaklaag en laat ze afkoelen. Marineer de rode uienringen in het citroensap. Schil de sinaasappels en de grapefruits zodat al het wit eraf is. Snijd met een scherp mes de witte vliesjes tussen het vruchtvlees uit en probeer het vrijkomende vocht zo veel mogelijk op te vangen. Klop van het vrijgekomen sap en 4 eetlepels olie een dressing, breng op smaak met zout en peper. Schep de dressing om met de spinazie. Verdeel de rode ui, de partjes sinaasappel en grapefruit en de pijnboompitten erover. Verhit 2 eetlepels olie in een grote koekenpan en bak de gewone uien op middelhoog vuur tot ze lichtbruin kleuren. Voeg de champignons toe en bak ze 5 minuten mee. Schep de uien en de champignons met een schuimspaan uit de pan. Verhit de achtergebleven olie in de pan met de laatste lepel olie. Bak hierin op hoog vuur de stukken ossenhaas met drie tegelijk in 2-3 minuten per kant bruin. Laat het vlees even rusten. Roer de crème fraîche en de cognac door het resterende bakvet. Kook deze saus even door. Schep nu de uien en de champignons door de saus en laat goed doorwarmen. Breng op smaak met zout en peper en bestrooi met verse peterselie. Serveer de saus en de salade apart.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zonde, gewoon goed doorbakken vind ik het lekkerst. Ik gruwel van (half)rauw vlees.
kan je niet voor die persoon die geen roodvlees eet het vervangen voor iets anders, of alleen voor die persoon het vlees doorbakken?

Ik persoonlijk vind ossenhaas alleen lekker als het nog rood is, zeker niet doorbakken. Zeker als ik dit recept lees, klinkt overigens erg lekker.

succes ermee
Ja, doorbakken is zonde.

Rundvlees is lekker als het roze of rood van binnen is, want dan is het zacht en mals. Of als je het heel lang stooft, zoals stooflapjes. Doorbakken wordt het droog en grijs, niet lekker.

Ik denk dat je beter iets anders kunt maken.
Persoonlijk vind ik het ook zonde. En ik vind dit soort vlees totaal verpest en taai als het doorbakken is. Maar ja, over smaak valt niet te twisten....

Zijn partner zei dat ik zijn stukje toch best een paar minuutjes extra kon bakken. Misschien doe ik dat maar, ook al vind ik het doozonde.
Waarom bak je er niet een kipfilet bij?
Kun je dan geen gehaktbal maken ofzo?
Fortis et liber
geef diegene de keuze, of doorbakken ossenhaas (yuk) of een ander stukje vlees
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Haha het zou leuk zijn om voor hem een gehaktbal te maken. Hij is echt zo'n :"Wat de boer niet kent dat eet hij niet"
Doodzonde van de ossehaas

Om het nog enigszins te eten te maken kun je het beste het vlees na het om-en ombakken trancheren en dan een tik in een voorverwamde oven geven, 5 minuten op 180 graden.
Ik ben zwanger (mag dus geen halfrauw vlees) en heb laatst ossehaas gegeten in een restaurant, doorbakken. Ik kreeg van alle kanten (mijn familie) commentaar dat het zonde was en ik iets anders moest kiezen. Het was nog steeds erg lekker. Ja, medium vind ik lekkerder, maar dit was echt niet 'zonde van het vlees' hoor. Dat het niet rood meer is betekent echt niet dat het taai hoeft te zijn, daar zit nog een wereld tussen. Gewoon voor hem iets langer in de pan laten liggen dus.
Ik vind het zonde! Zeker als je een mooi stuk ossehaas koopt van een goede slager. Wat lief dat jij speciaal voor hem je ossehaas wilt verpesten doorbakken, hij zou aan mij een slechte hebben Ik ben (half) Italiaanse, dus je snapt dat als ze in mijn domein komen, ze niet mogen bepalen hoe ik kook (allergieën en echte aversie uitgezonderd). Maar goed, je kunt prima de Ossehaas uit de oven halen als die mooi rosé is, snij een stuk af en wikkel de rest in aluminiumfolie (blijven de sappen ook in het vlees). Doe zijn stukje nog een aantal minuten terug. Kunnen jullie van een lekker stuk vlees genieten en hij van een taai stuk elastiek.
quote:nut schreef op 21 november 2009 @ 15:26:

Doodzonde van de ossehaas

Om het nog enigszins te eten te maken kun je het beste het vlees na het om-en ombakken trancheren en dan een tik in een voorverwamde oven geven, 5 minuten op 180 graden.Dat doe ik altijd, ook met biefstuk. Daarna nog even in aluminium laten rusten en je hebt het perfecte stukje vlees. Laatst ook gedaan met een prachtig stuk hertenvlees, nog nooit zoveel positieve reacties gehad van gasten over een stuk vlees. Goddelijk.
Snijd voor die ene persoon de ossehaas in reepjes, dan is het in dezelfde tijd klaar.

Het is zonde omdat het vlees droog en taai wordt als het te lang gebakken wordt. Door reepjes te snijden voorkom je dat het te lang in de pan moet liggen.
quote:suikervrij schreef op 21 november 2009 @ 15:25:

Haha het zou leuk zijn om voor hem een gehaktbal te maken. Hij is echt zo'n :"Wat de boer niet kent dat eet hij niet"Hij eet dus geen rood vlees uit principiële overwegingen maar omdat hij het niet kent? Dan zou ik het mooi niet doorbakken. Hij leert het maar eens normaal te eten dan
Haha zo is het! En dan gaat hij thuis maar weer lekker aan de oude vertrouwde gehaktbal! Jij kookt, jouw eten, jouw huis, dus jij bepaalt.
Recept ziet er erg lekker uit!

Zonde van de ossehaas natuurlijk, doe voor hem iets anders of idd in reepjes en kort in de pan.

Het kan natuurlijk dat iemand dat niet lekker vindt en als je dat weet kan je er rekening mee houden.
Gewoon zijn stukje doorbakken en de rest laten zoals jij het wil.
...
quote:queenie1 schreef op 21 november 2009 @ 17:50:

Gewoon zijn stukje doorbakken en de rest laten zoals jij het wil.

Ja, hoe moeilijk kan het/iets zijn???

Vriend eet ook redelijk rare en ik ruim medium. Geen probleem.

Ene iets eerder of later in de pan en bij groot vlees stukje vooraf afsnijden.
Ik snap het probleem ook niet
...
Lekker recept TO!

Ik vind het zonde als ossenhaas doorbakken is, zo is het recept volgens mij ook niet bedoeld.

Je kan je gast medium biefstuk voorschotelen en als 'ie 't dan echt niet lust, hup, terug in de pan
Zonder alle reacties te hebben gelezen:

Ja, zonde van dat (dure) vlees

MAAR: heel prima te eten, en zelfs lekker als je écht niet van rood vlees houdt.

Ik houd zelf ook niet van rood vlees maar vind een doorbakken ossehaasje erg smakelijk.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen doorbakken en door laten joekelen totdat het een schoenzool is!

Meestal is het voldoende doorbakken totdat er geen rode (bloed) kleur meer aan het vlees is.

Doorbakken dus, die ene portie en eet smakelijk!
quote:Samarel schreef op 21 november 2009 @ 15:01:

Ik vind het niet zonde, gewoon goed doorbakken vind ik het lekkerst. Ik gruwel van (half)rauw vlees.hmmm heerlijk kapot gebakken vlees
LudoSanders.

Dus bij jou staat goed gaar gelijk aan kapot gebakken. Apart.
Gaar bij een ossenhaasje is echt kapot gebakken hoor, daar kun je verder weinig meer van maken. Maar goed, jij vindt het lekker, dus prima verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven