Shortbread, wie bakt dit wel eens?

28-02-2010 19:09 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Bij ons op de markt staat sinds kort een kraam met schotse lekkere dingen (etenswaren bedoel ik), waaronder shortbread.

Een simpel koekje, heerlijk roombotersmaakje, dat zal ik toch zelf ook wel kunnen bedacht ik me, en heb een recept ergens van internet afgehaald.

Als ik had geweten dat het zó simpel was!

Niks geen gedoe met bijzondere ingredienten, ik heb er zonder het te weten alles voor in huis.

Vanmiddag, bah, regenachtig weer, maar ideale omstandigheden om het eens uit te proberen, dat shortbread.

Het is goed gelukt, de smaak is heerlijk, alleen is het zo bros dat het in stukken breekt bij het oppakken, té zacht eigenlijk.

Nu het goed is afgekoeld lijkt het iets steviger, maar je moet echt je hand eronder houden bij het eten want het wordt een grote kruimelzooi.

Weet iemand hoe dit komt? Te lage temperatuur, te kort gebakken?

ik maak het wel eens, maar weet niet waardoor het komt. Overigens, als ik gewoon shortbread koop, dan kruimelt het ook aan alle kanten..:)
Mjammie mjammie Perel. Shortbread kruimelt inderdaad: het kan er aan liggen of je bloem of zelfrijzend bakmeel hebt gebruikt?
Jemig zo'n zin in shortbread nu..

Wil je zo lief zijn om dan ook het recept hier even te plaatsen?

Samen met mijn moeder enkele jaren geleden een reis naar Schotland gemaakt. Wie weet kan ik haar verrassen met eigen baksel?!
Komtie:

150 gram bloem, 100 gram roomboter op kamertemperatuur en 50 gram witte basterdsuiker. En dat snufje zout maar dat vergeet ik ook net zo makkelijk. De Engelsen maken het overigens met gezouten roomboter. Oven op slechts 150 graden want bruin worden moet het beslist niet. Meng bloem en boter tot het kruimelt en doe er dan de suiker bij. Vorm met je handen tot een bal en kneed het vervolgens op de aanrecht of plank nog even door. Je kunt er dan een ronde vorm van maken (ongeveer 18 cm) maar wie zegt dat vierkant shortbread niet net zo lekker smaakt. Daarna moet je nog zien dat je het geheel overgeheveld krijgt op een stuk bakpapier (invetten niet nodig) maar dat lukt heus wel. Maak een gezellig randje door er met je vingers wat in te duwen en verdeel met de achterkant van een mes het shortbread vast in stukken maar niet helemaal doorsnijden. Prik met een vork een leuk patroon van gaatjes erin. Nu 30 tot 35 minuten in het midden van de oven en zoals gezegd, het moet bleek blijven ! Direct uit de oven de vooraf aangegeven stukken doorsnijden en het geheel bestrooien met nog wat basterdsuiker.

Dit recept heb ik ergens op internet van iemands weblog geplukt.

Ik heb zoals dit recept aangeeft bloem gebruikt.

Overigens, toen het goed was afgekoeld, was het ietsje steviger.

Eigenlijk smaakt het gewoon als boterkoek, maar dan niet vet, maar een beetje 'zanderiger'.

Wat ik op de markt gekocht had, waren echt ronde, uitgestoken koekjes, of misschien waren het zelfs plakjes van een 'deegworst', in elk geval afzonderlijk gebakken objectjes.

Ik had dus een plaatkoek gebakken en die na het bakken in punten gesneden.

Ik ga wel een beetje experimenteren wat het beste uitvalt.

Als jullie gaan bakken, zet je dan hier je bevindingen neer?
Ik maak meestal een rol en daar snij ik plakjes af, gooi meestal ook een deel van de rol in de diepvries. Je kunt dan met een warm mes nogsteeds plakjes afsnijden en dan heb je dus in no-time lekker vers zelfgemaakt shortbread. Oja, en ik gebruik ook altijd gezouten roomboter, maar dat is een kwestie van smaak.

Maak ook wel eens een plaat, dan gaat er nog een laag caramel en dan een laag chocola overheen, miljonairskoek heet dat. Ook erg lekker, maar wel gelijk veel zwaarder natuurlijk.
Misschien omdat je het eigenlijk officieel met Shortening moet maken ipv boter.

Dat is plantaardig bakvet, zoals Crisco

Niet zo makkelijk verkrijgbaar in nederland. Jumbo heeft het wel, en ik heb het ook bij chineze supermarkten gezien.

Edit: misschien toch niet? Shortbread
Hier online te bestellen
Goeie tip, Lau!

Jeetje, Hangmat, dat jij mij nou net hier moet tegenkomen....

Maar ook bedankt voor de link, bij mij in het centrum is een winkel met engelse/australische supermarkt. Daar haal ik ook (wel eens, heel af en toe, echt waar) de echte clotted cream. En scones, en mix voor scones en dergelijke.
Heb in nederland nog nooit iets kunnen kopen wat in de buurt komt.

Misschien moet je volgende keer iets meer boter gebruiken, heb ik ook een keer gedaan toen ie te kruimelig was. Jammie, krijg weer helemaal trek!!
Neeeeeeee geen shortening, vieze rommel!

Als je een eitje klutst en de helft ervan in het deeg verwerkt, wordt het minder kruimelig. (Beetje smokkelen, want eigenlijk hoort in shortbread natuurlijk geen ei, maar goed, helemaal onder de krummels zitten is ook jammer van je baksel).
Als de engelsen het niet kunnen , kan niemand het hè

Shortbread
quote:Perel schreef op 01 maart 2010 @ 20:06:

Goeie tip, Lau!

Jeetje, Hangmat, dat jij mij nou net hier moet tegenkomen....

.

tja, mijn meest geliefde en gehaatte pijlers zitten heel dicht bij elkaar

Dat is nou nét het heeeele probleem hehehe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven