Soda stream vraag

10-05-2020 09:04 35 berichten
Als je alleen de sodastreamer koopt inclusif een zo'n gasflesje, kun je dan een eigen flesje eronder zetten?

Of moet je echt een flesje hebben vabn soda stream?
Als ik het goed begrijp zit het voordeel vooral in het feit dat je niet met flessen aan het sjouwen bent. En daarnaast ben je flexibel in de samenstelling van je drankje. De onhandigheid is dan dat je weer een extra apparaat in de keuken hebt staan, alleen SS-flessen kan gebruiken, de reiniging minder in de hand hebt en koolzuurpatronen, smaakjes, reinigingstabletten blijft kopen.

De milieubelasting lijkt mij aantoonbaar een nadeel van dit systeem, maar goed daar kan je over discussiëren.

De kosten:

Eénmalige kosten:
Apparaat : 60-140 euro
3 Extra flessen : 30-60 euro
reservecilinder : 25 euro

Verbruikskosten per jaar (2 personen): 600L
10% van de eenmalige kosten : 20 euro
10 koolzuurcilinders: 130 euro
30 smaakjes (50%): 150 euro
5 pakjes reinigingstabletten (1 x per maand): 35 euro

besparing per jaar: 150 euro aan flessen die je anders in de supermarkt zou kopen (+150 voor flessen met een smaakje)

Volgens mij dus redelijk kostenneutraal als je uit gaat van standaard mineraalwater. Zodra je met smaakjes gaat werken kan de prijs meer gaan variëren; zowel thuis als in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
13-05-2020 09:35
Als ik het goed begrijp zit het voordeel vooral in het feit dat je niet met flessen aan het sjouwen bent. En daarnaast ben je flexibel in de samenstelling van je drankje. De onhandigheid is dan dat je weer een extra apparaat in de keuken hebt staan, alleen SS-flessen kan gebruiken, de reiniging minder in de hand hebt en koolzuurpatronen, smaakjes, reinigingstabletten blijft kopen.

De milieubelasting lijkt mij aantoonbaar een nadeel van dit systeem, maar goed daar kan je over discussiëren.

De kosten:

Eénmalige kosten:
Apparaat : 60-140 euro
3 Extra flessen : 30-60 euro
reservecilinder : 25 euro

Verbruikskosten per jaar (2 personen): 600L
10% van de eenmalige kosten : 20 euro
10 koolzuurcilinders: 130 euro
30 smaakjes (50%): 150 euro
5 pakjes reinigingstabletten (1 x per maand): 35 euro

besparing per jaar: 150 euro aan flessen die je anders in de supermarkt zou kopen (+150 voor flessen met een smaakje)

Volgens mij dus redelijk kostenneutraal als je uit gaat van standaard mineraalwater. Zodra je met smaakjes gaat werken kan de prijs meer gaan variëren; zowel thuis als in de supermarkt.
Ik heb een apparaat met 3 flessen gezien voor 55, de reservecilinder op marktplaats voor 7,50. En drink alleen bruiswater. Dan is het kostentechnisch best ok.
Ik heb er een gekocht. :cheer2:

Wat kosten betreft is het op de lange termijn iets goedkoper.

Maar ik heb hem dus niet gekocht vanwege kostenbesparing, maar vanwege het gesleep met flessen op de fiets. Ik moet alles op de fiets doen, dus dan is dit echt een uitkomst.
Shifty, heb je onderzoek mbt de milieubelasting of is dit een eigen theorie?

Flessen die gerecycled worden worden namelijk niet 100% gerecycled, dus is een herbruikbare fles zeker minder milieubelastend.

Daarnaast is de logistieke belasting een stuk minder. De populaire spa rood wordt gemaakt in België en met vele omwegen tussen verschillende distributiecentra met milieubelastende vrachtwagens komt die plastic fles dan eindelijk in een winkel te staan... wat denk je van die co2 uitstoot? Vrachtwagens vol met water...

Een cilinder neemt een stuk minder ruimte in, en je doet er veel langer mee. Flessen schaf je maar één keer aan, net zoals het apparaat. Flessen zijn tevens beschikbaar in glazen variant (minder milieubelastend).
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
12-05-2020 23:10
Al gevonden, allemaal zooi.
Fructose: vruchtensuiker
Sucralose: zoetstof
Stevioglycoside: beter bekend als Stevia, een mengsel van zoete stoffen gewonnen uit de Steviaplant.
nee er is ook iets voor alleen smaak, en geen stoffen verder. net als de originele van spa toch? anders ga ik het sowieso niet doen

https://www.sodastreamstore.nl/p/sodast ... 203&mnid=5

dit bedoel ik. is dat er in munt en hoe smaakt dat?
Don't cry, buy a bag and move on.
GreenLadyFern schreef:
13-05-2020 10:45
Shifty, heb je onderzoek mbt de milieubelasting of is dit een eigen theorie?

Flessen die gerecycled worden worden namelijk niet 100% gerecycled, dus is een herbruikbare fles zeker minder milieubelastend.

Daarnaast is de logistieke belasting een stuk minder. De populaire spa rood wordt gemaakt in België en met vele omwegen tussen verschillende distributiecentra met milieubelastende vrachtwagens komt die plastic fles dan eindelijk in een winkel te staan... wat denk je van die co2 uitstoot? Vrachtwagens vol met water...

Een cilinder neemt een stuk minder ruimte in, en je doet er veel langer mee. Flessen schaf je maar één keer aan, net zoals het apparaat. Flessen zijn tevens beschikbaar in glazen variant (minder milieubelastend).

Het is puur mijn eigen theorie.

Volgens mij wordt het milieu veel meer belast door al die kleine huishoudelijke apparaten in tegenstelling tot een fabrieksmatige opzet voor hetzelfde eindproduct.

Dus als je het op fles-niveau bekijkt zal het voordeel altijd positief zijn voor SS. Alhoewel ik het toch wel raar vind dat ze niet standaard met glazen flessen zijn gaan werken die dan ook nog in vaatwasser kunnen.

Maar als je de individuele productie van al die miljoenen huishoudelijke apparaten mee rekent en het verpakken/transporteren van miljoenen gasflesjes, smaakjes, reinigingstabletten, etc. dan vermoed ik dat de balans snel negatief uit slaat voor SS.

Maar ik heb er geen onderzoek bij; het is mijn eigen inschatting.
Georgia19zoveel schreef:
13-05-2020 10:35
Ik heb er een gekocht. :cheer2:

Wat kosten betreft is het op de lange termijn iets goedkoper.

Maar ik heb hem dus niet gekocht vanwege kostenbesparing, maar vanwege het gesleep met flessen op de fiets. Ik moet alles op de fiets doen, dus dan is dit echt een uitkomst.

Ik heb nog een beetje gegoogeld en wat achtergronden gelezen. En ik zie eigenlijk voornamelijk dat het twijfelachtig is of dat het kostentechnisch of milieutechnisch echt wat oplevert; maar dat veel gebruikers het product waarderen en dan vooral het feit dat ze niet zo met flessen water lopen te zeulen.

Dus niks mis mee en je kan er schijnbaar veel plezier van hebben, maar verwacht niet dat je de wereld aan het redden bent of er van op vakantie kan.

Maar dat verwachte je ook niet en was ook niet je doel. Wat dat betreft heb je volgens mij een prima product wat overeenkomt met je doel/verwachting.

En ik hoop dat je er veel bruisend plezier van hebt :cheer2:
@shifty: jammer, ik ben namelijk ook wel benieuwd hoe het nu 'echt' zit. Denk ook dat het voornamelijk marketing is hoor, anders zouden ze inderdaad niet alsnog zoveel kunststof gebruiken...

Kraanwater drinken is altijd beter in ieder geval :)
GreenLadyFern schreef:
14-05-2020 14:00
@shifty: jammer, ik ben namelijk ook wel benieuwd hoe het nu 'echt' zit. Denk ook dat het voornamelijk marketing is hoor, anders zouden ze inderdaad niet alsnog zoveel kunststof gebruiken...

Kraanwater drinken is altijd beter in ieder geval :)

Dat laatste in elk geval.

In elk geval is het wel grappig om te zien hoe die marketing werkt. SS relateert hun milieuwinst aan de verkochte Co2-cilinders = zoveel liter SS-mineraalwater = zoveel bespaarde flessen. Ze claimen dat ze per liter SS twee plastic flessen besparen. Wat wel een beetje gek is want de meeste thuisverbruikers van mineraalwater halen flessen van 1,5 liter in huis. En het meeste daarvan wordt gerecycled. En daar komt dan bij dat ze wel apparaten, gascilinders en smaakflesjes per huishouden moeten distribueren. Tel daarbij op dat het ongetwijfeld ook gekocht wordt door mensen die het zo'n leuk apparaat vinden maar het dus niet kopen als aanvulling en niet ter vervanging van iets. SS zou eigenlijk niet moeten kijken naar wat ze zelf hebben verkocht maar wat mineraalwater/frisdrank-fabrikanten minder hebben verkocht. En de milieuwinst daarvan afzetten tegen de totale milieubelasting van heel het bedrijf SS en alles wat ze produceren en doen om dit apparaat in de markt te zetten.

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat het bedrijf SS opheffen de grootste milieuwinst oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem in huis en ik vind het lekkere bubbels! 2 grote flessen erbij en 1 kleintje om mee te nemen. Scheelt een boel gesleep en gedoe met lege flessen inleveren! Ik verwacht dat ik ongeveer een maand met 1 cylinder ga doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven