Soep op basis van roux invriezen?
zondag 7 november 2010 om 11:16
Gisteren heb ik een pan bloemkool- kerrie soep gemaakt. Heerlijke soep op basis van een roux en met een pakje boursin er doorheen.
Soep is erg lekker maar na het avondeten staat er nu nog zo'n 2 liter. Beetje zonde om weg te gooien maar ik weet niet of het in te vriezen valt.. Gaat het niet schiften als ik het weer ontdooi??
Als het niet kan gooi ik het liever direct weg dan dat ik het eerst een tijd in de vriezer bewaar en dan alsnog moet weggooien.
Wie weet dit??
Soep is erg lekker maar na het avondeten staat er nu nog zo'n 2 liter. Beetje zonde om weg te gooien maar ik weet niet of het in te vriezen valt.. Gaat het niet schiften als ik het weer ontdooi??
Als het niet kan gooi ik het liever direct weg dan dat ik het eerst een tijd in de vriezer bewaar en dan alsnog moet weggooien.
Wie weet dit??
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 7 november 2010 om 11:33
zondag 7 november 2010 om 12:32
zondag 7 november 2010 om 13:04
Jammer dat ie het heeft weggegooid zeg!
Ik heb laatst ingevroren kippensoep, gebonden met een roux, ontdooid. Ging prima, ik heb een pan op het vuur gezet, met een klein laagje water, en daar de bevroren soep langzaam in laten ontdooien. Toen het allemaal ontdooid was, heb ik het vuur hoog gezet. Ging niet in de schift, maar de soep was iets minder gebonden dan vóór het invriezen. Ik vond hem nog dik genoeg, maar ik had nog een klein rouxtje kunnen maken. Voor mij was het ook een experimentje, maar het heeft goed uitgepakt
Ik heb laatst ingevroren kippensoep, gebonden met een roux, ontdooid. Ging prima, ik heb een pan op het vuur gezet, met een klein laagje water, en daar de bevroren soep langzaam in laten ontdooien. Toen het allemaal ontdooid was, heb ik het vuur hoog gezet. Ging niet in de schift, maar de soep was iets minder gebonden dan vóór het invriezen. Ik vond hem nog dik genoeg, maar ik had nog een klein rouxtje kunnen maken. Voor mij was het ook een experimentje, maar het heeft goed uitgepakt
anoniem_111562 wijzigde dit bericht op 07-11-2010 13:47
Reden: Ex-kippiripiri-mentje?
Reden: Ex-kippiripiri-mentje?
% gewijzigd
donderdag 11 november 2010 om 22:39
Hé, da's handig. Ik was op zoek naar een ander topic, maar dit vroeg ik me dus van de week ook al af. Hadden we dus niet twee dagen achter elkaar mijn zelfgemaakte kip-kerrie hoeven eten. Niet dat het een straf was hoor, maar toch.
Volgende keer een nog grotere portie en mooi een bakje in de vriezer dus!
Volgende keer een nog grotere portie en mooi een bakje in de vriezer dus!
vrijdag 12 november 2010 om 22:32
Ik zou 't gewoon proberen (volgende keer, dan). De ene soep laat zich veel beter invriezen dan de andere. Zitten er stukken aardappel in een soep dan laat zij zich niet goed invriezen, is mijn ervaring.
De recepten in mijn kookboeken voorzie ik veelvuldig van commentaar. Bij de soepen noteer ik in elk geval (1) of ze zich laten invriezen en (2) of ze de tweede dag lekkerder zijn (zoals bij bijvoorbeeld kippesoep vaak het geval is) of dat ze juist zo vers mogelijk gegeten moeten worden.
De recepten in mijn kookboeken voorzie ik veelvuldig van commentaar. Bij de soepen noteer ik in elk geval (1) of ze zich laten invriezen en (2) of ze de tweede dag lekkerder zijn (zoals bij bijvoorbeeld kippesoep vaak het geval is) of dat ze juist zo vers mogelijk gegeten moeten worden.