Spaanse gerechten en tapas! Wie heeft er lekkere recepten?

27-02-2009 15:34 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de hele index al uitgeplozen maar kom niet echt Spaanse gerechten tegen.



Wie heeft er nog lekkere recepten?

Zowel voor gewoon eten als tapas.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een persoonlijke topper overgehouden uit een tapasworkshop:



Moorse courgette-salade

Voor 4-6 personen

Ingredienten

500 gr (kleine) courgettes

ca. 4 el olijfolie

1 grote teen knoflook, gehalveerd

80 gr. pijnboompitten

80 gr rozijnen

2 el citroensap of naar smaak

zout en peper

Snijd de courgettes in dunne plakjes. Verhit de olie in een koekepan

op matig vuur. Voeg de knoflook toe en fruit hem tot hij goudbruin is

en de olie op smaak heeft gebracht. Schep uit de olie en gooi weg.

Voeg de plakjes courgette toe en roerbak ze totdat ze zacht worden.

Haal de pan direkt van het vuur en doe de plakjes in een kom.

Voeg de pijnboompitten, rozijnen, citroensap, zout en peper toe en

roer goed. Proef en voeg indien nodig nog olijfolie, citroensap, zout

of peper toe.

Laat de salade afkoelen. Dek de kom af en zet tenminste 3 ½ uur in

de koelkast. Haal hem 10 minuten voor het serveren uit de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
rauwe garnalen (tijgerexemplaren) bij onder andere de ah, uurtje of wat marineren in de knoflookolie, en bakken maar (pellen kan voor of na bakken/marineren)



natuurlijk brood met aioli, bij de supermarkt heb je een kant en klaar exemplaar in een geel bakje, errug lekker.



Zelf sangria maken slaat ook altijd aan en maar de avond compleet spaans, (sinaasappelen,appelen, citroenen, rode wijn, sinaasappelsap, sinas (de prikdrank) ik doe altijd rum (soort breezer maar dan anders van de lidl) en mixen, klaar (is niet het originele recept maar wel erg lekker.



dingen frituren in bierbeslagjes (bloem, kruiden en bier (verhouding is altijd ff uitproberen) zo kun je zelf calamares maken en gefrituurde champignons,



ossehaaspuntjes in marinade (zelf even bedenken welke, deze doe ik bijna nooit)
Alle reacties Link kopieren
http://www.recepten.net/spaans.html
Alle reacties Link kopieren
http://www.spanjevakantieland.nl/eten.htm
Alle reacties Link kopieren
Veel tapas: http://www.giessenborch.com/
Alle reacties Link kopieren
Lobelia: als je de garnalen pelt na het marineren en bakken, gaat de marinade dan niet met de schilletjes de prullenbak in?
Alle reacties Link kopieren
Oh aïoli niet bij de supermarkt kopen, maar zelf maken! Hartstikke lekker!

2 eidooiers

zout

knoflook

citroensap (klein beetje)

olie (bijvoorbeeld zonnebloem, geen olijfolie)



2 dooiers met zout en citroensap losroeren. Tenen knoflook uitknijpen (ik doe altijd 2 tenen en dat is stevig). Mixer erin zetten, beetje olie toevoegen. Mixen tot de olie is opgenomen, dan volgende scheutje erbij tot is opgenomen. En zo door, totdat je aïoli eruitziet als mayonaise. Dan nog even proeven of er nog wat zout bijmoet, opeten en stinken maar. Je kunt de aïoli in een pot een week in de koelkast bewaren (maar waarom zou je).

En let op: omdat er eidooiers in zitten is het niet geschikt voor zwangere vrouwen of mensen met een zwakke gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Kerstomaatjes gevuld met pesto / geitenkaas / boursin (óf dus he, niet én)



Zoete pepers gevuld met roomkaas



Geitenkaasrolletjes met filodeeg



Gazpacho



Sweetbites gevuld met feta en pijnboompitten



www.tapas-recepten.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik zag bij V&D een supermooi Spaans kookboek liggen (in het Nederlands) met 1080 recepten.



Kost 45 euro dus t is geen goedkoop kookboek... maar dan kun je de rest van je leven Spaanse gerechten op tafel zetten
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips allemaal!



Ohh Moonlight daar ga ik naar kijken, daar ben ik wel benieuwd naar!!

Ik heb hem gevonden op bol.com http://www.bol.com/nl/p/b...01004005997363/index.html

Ziet er goed uit!



Ik zal de sites ook allemaal rustig eens bekijken.

En heb hier ook wel lekkere dingen voor bij zien komen :-)
flashy wijzigde dit bericht op 01-03-2009 11:18
Reden: Boek gevonden
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:revival schreef op 28 februari 2009 @ 13:15:



Zoete pepers gevuld met roomkaas



Sweetbites gevuld met feta en pijnboompitten





Toevallig heb ik deze 2 gemaakt van die site, echt een aanrader!





Oeps, deze is met een andere vulling.





Feta en pijnboompitten en kruiden.





Gevuld met roomkaas/witte wijn en kruiden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Spaans kookboek;



1080 spaanse recepten







1080 recepten

Simone en Inés Ortega



Ruim 30 jaar geleden kwam ‘1080 recetas de cocina' uit en nog steeds vliegt hét kookboek dat in elk Spaans huishouden gebruikt wordt dagelijks over de Spaanse toonbanken.



Inmiddels zijn er al miljoenen exemplaren van verkocht. Nu kan ook Nederland eindelijk gaan genieten van de ultieme paëlla en bacalao, de mooiste gerechten met chorizo en de authentieke tortilla-recepten. 1080 recepten geeft de culinaire geheimen prijs van elke Spaanse regio, samen met wijnadviezen en suggesties voor het opdienen.



De Spaanse kookbijbel bevat 1080 recepten, verzameld en opgeschreven door de icoon van de Spaanse culinaire journalistiek, Simone Ortega en haar dochter Inés. Het boek werd in 1972 samengesteld en is nu toe aan zijn 48ste editie. Deze uitgave is door de beroemde Spaanse kunstenaar Javier Mariscal schitterend geïllustreerd. Ferran Adrià - chef en oprichter van het befaamde restaurant El Bulli - schreef het voorwoord.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
- Gamba's a la Plancha (Garnalen in knolfooksaus)

-Albondiga's Gehaktballetjes in pittige saus

- Verse vijgen vullen met monchou en omwikkelen met ontbijtspek. 10 minuten in oven op 210 graden: een succes
Alle reacties Link kopieren
quote:mylenevalerie schreef op 03 maart 2009 @ 13:19:

Spaans kookboek;



1080 spaanse recepten



[afbeelding]



1080 recepten

Simone en Inés Ortega



Ruim 30 jaar geleden kwam ‘1080 recetas de cocina' uit en nog steeds vliegt hét kookboek dat in elk Spaans huishouden gebruikt wordt dagelijks over de Spaanse toonbanken.



Inmiddels zijn er al miljoenen exemplaren van verkocht. Nu kan ook Nederland eindelijk gaan genieten van de ultieme paëlla en bacalao, de mooiste gerechten met chorizo en de authentieke tortilla-recepten. 1080 recepten geeft de culinaire geheimen prijs van elke Spaanse regio, samen met wijnadviezen en suggesties voor het opdienen.



De Spaanse kookbijbel bevat 1080 recepten, verzameld en opgeschreven door de icoon van de Spaanse culinaire journalistiek, Simone Ortega en haar dochter Inés. Het boek werd in 1972 samengesteld en is nu toe aan zijn 48ste editie. Deze uitgave is door de beroemde Spaanse kunstenaar Javier Mariscal schitterend geïllustreerd. Ferran Adrià - chef en oprichter van het befaamde restaurant El Bulli - schreef het voorwoord.owwwwwww,kwijlkwijl,kwiluthebben.....dat ga ik mezelf kadoo doen, als ik mn vakantiegeld heb!!!
Alle reacties Link kopieren
aanrader ja, de 1080 recepten. De schrijfster is inmiddels overleden, maar zij was echt de beste Spaanse kookboeken-schrijver. Iedereen heeft wel een boek van haar thuis, in spanje dan...
Alle reacties Link kopieren
En het taps-topic op deze pijler, of denk ik dan te simpel???
Alle reacties Link kopieren
quote:primadonna1978 schreef op 13 september 2009 @ 21:49:

aanrader ja, de 1080 recepten. De schrijfster is inmiddels overleden, maar zij was echt de beste Spaanse kookboeken-schrijver. Iedereen heeft wel een boek van haar thuis, in spanje dan...



Deze heb ik in Belgie gekocht voor maar ¤20!

Echt een geniaal boek!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het al genoemd is maar ik noem even wat héél typisch Spaanse, maar internationaal niet zulke bekende gerechten. Ik bedoel, een aardappelomelet kan je zelf ook wel verzinnen



Zarangollo:



* 1/2 kopje extra virgine olijfolie

* 2 gehakte teentjes knoflook

* 3 fijngehakte uien

* 2 pond courgette in kleine blokjes (je kan hem ook schillen en dan pellen)

* Zout

* Versgemalen zwarte peper

* 1 theelepel verse oregano, gehakt

* 6 eieren



Bak knoflook en ui in de helft van de olie voor een minuutje of vijf op hoog vuur, en laat het vervolgens nog een kwartiertje op laag vuur garen tot de ui zacht wordt.



Verhit de rest van de olie in een ander pan en bak de courgette ook voor een kwartiertje ongeveer. Haal van het vuur en giet af. Kieper het bij de uien en knoflook.



Kruid met zout, peper en oregano, en bak nog een minuutje of vijf zodat de smaken goed mixen. Breek de eieren over de groentes en bak het zo in een soort roerei.



Morcilla de verano:



- 2 grote

- 3 uien

- 100 gram pijnboompitten

- 50 gram oregano

- Olie om in te bakken.



Pel de aubergine en snijd hem in blokjes. Snij de ui in ringen.

Doe de aubergine in zout en druk hem even goed aan (om het water er uit te trekken en te voorkomen dat hij straks zich volzuigt met olie). Spoel af, droog af en bak tot ze bruin zijn, doe dit op laag vuur anders blijven ze van binnen rauw. Van het vuur afhalen en uit laten lekken (evt. op keukenpapier ofzo).

Bak de ui in een pan (evt. met deksel zodat hij zacht wordt). Gooi door elkaar ,doe er de pijnboompitten en oregano door en laat zo nog even op laag vuur bakken. Het wordt een soort zachte massa.



Ensaladilla Rusa



Anderhalve kilo aardappels

6 eieren

Een potje mayonaise

3 blikjes tonijn in olie

Een blikje kleine erwtjes

Een blikje olijven gevuld met ansjovis

Zoete peper (van die lange dunne, maar niet die hele pittige ,weet je dan welke ik bedoel?)

150 gram groentes in zuur (bv. augurk, maar ook wortel, enzovoort)





Kook de aardappels in de schil (goed wassen). Schil ze en snij ze in kleine blokjes. Kook de eieren hard en snijd ze in kleine blokjes. Laat de tonijn uitlekken, snijd de peper en de olijven in ringetjes. Doe dit in een schaal, gooi de mayo erbij en de groentes en mengen maar.

Typisch is om het op een toastje te serveren dat eigenlijk een soort soepstengel is maar dan rond, en er een ansjovis op te leggen. Dat heet dan een 'marinera' (matroos) Dat is echt een heerlijke combi, dat zout samen met de salade (die salade is een soort koude schotel):

Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 14 september 2009 @ 10:39:

[...]





Deze heb ik in Belgie gekocht voor maar ¤20!

Echt een geniaal boek!Ohhh die wil ik ook voor dat geld. Waar als ik vragen mag?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
ik kijk vaak op www.despaansekeuken.nl
Alle reacties Link kopieren
quote:mylenevalerie schreef op 14 september 2009 @ 14:04:

[...]





Ohhh die wil ik ook voor dat geld. Waar als ik vragen mag?



Het was de laatste! maar het was bij de standaard boekhandel.

Een promotie prijs ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Hé leuk dit topic.

Ik ben op dit moment een tortilla de calabacines y berenjenas aan het maken, dus met courgettes en aubergines.



Ik woon in Spanje (man is Spaans), dus ik kook hier eigenlijk heel veel spaans.



Een tortilla maken moet je wel even onder de knie krijgen en ik hoop dat ie goed uitpakt vandaag.



Ook een van mijn favorieten is de salmorejo, de koude dikke tomatensoep uit Córdoba.



Dat boek ken ik trouwens helemaal niet, wel grappig, want het schijnt hier in de boekenkast te moeten staan!
Ik heb nog een supersite gevonden met Tapas gerechtjes:



www.giessenborch.com



Staan echt heerlijke dingen op!
Alle reacties Link kopieren
Die werd al genoemd Riz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven