Surinaams, Indiaas, Indonesisch koken

27-10-2007 18:00 156 berichten
Ja, het zijn allemaal heel verschillende landen natuurlijk maar in te toko staan de gerechten uit die landen allemaal door elkaar, vandaar ook de titel.



Ik was nooit zo van de rijst en de curry's, de madrassen, tandoori's en de pindasoepen maar sinds kort ga ik helemaal los op dit gebied. Ik heb nog niet veel kookervaring met bovenstaande landsgerechten maar ik werk er hard aan.



Willen jullie je lekkerste recepten met me delen? Bijvoorbeeld een beproefd recept (dus door jou gemaakt en goedgekeurd) voor pom en pindasoep?



Ik heb marinades gekocht van Faja Lobi (website www.surinaamskoken.nl) en ik vreet mijn vingers op bij wat ze daar allemaal in de aanbieding hebben.



Wil je delen, deel dan mee dan bestormen we samen de toko's van Nederland!
Alle reacties Link kopieren
http://users.raketnet.nl/...cepten-groenten-index.htm



Zelf kook ik ook graag over de grens!



Eleonoor, hier kun je vast je hart ophalen. Er gaat een wereld voor je open.

Als je links bovenaan op indonesische recepten klikt, vind je zulke lekkere dingen.......ik heb hier het kip-met-cashewnoten recept van gemaakt.



Perel.
Alle reacties Link kopieren
men moeder heeft vandaag pindasoep gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook al jaaaaaaaaaaaaren Indonesisch...van mijn oma geleerd en van niemand anders.
Alle reacties Link kopieren
Heel toevallig (?) ben ik nu bijvoorbeeld Babi Ketjap met Sajoer Lodèh aan het maken ...

Slamat Makan...!!!
O wat leuk!

Ik ga kijken Perel, te gek en Chocoladesoesje, recept grrrrraaaggggggg!



Zamirah, wat kun je me aanbevelen te gaan koken?
Alle reacties Link kopieren
Ik houd zelf vooral van Indonesisch, en daar weet ik dan ook het meeste van, maar dat komt natuurlijk door mijn roots.



Ik ben zelf niet zo gek op kerrie, een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de Hindoestaanse keuken.

Jeetje...er is zoveel lekkers...even nadenken...kom er zo op terug.
Alle reacties Link kopieren
indonesische spekkoek is ook lekker,



recept zal ik navragen.
Alle reacties Link kopieren
verder is sauto ook lekker (weet niet of ik het goed heb getypt)
Alle reacties Link kopieren
Deze is leuk



http://surinaamsekeuken.web-log.nl/



Alleen de titel al: "De keuken voor echte lekkerbekjes". Geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Beste Leo,



Ik ben ook gek op eten uit die landen maar heb er van huis uit niets van mee gekregen. Ik heb laatst het kookboekje van Conimex gehaald. Zooooooooooo lekker die gerechten. Je kan er een paar zien op www.conimex.nl , heerlijke indische en makkelijke recepten. Ik heb 2 favorieten, ik zal morgen kijken of ze op die site staan, anders type ik ze wel over, echt een aanrader.



Dit was een avondje met die gerechten, morgen zal ik als je wilt de recepten neerzetten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7C8ISHEF-1.jpg
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Zamirah schreef op 27 oktober 2007 @ 18:38:

Ik houd zelf vooral van Indonesisch, en daar weet ik dan ook het meeste van, maar dat komt natuurlijk door mijn roots.



Ik ben zelf niet zo gek op kerrie, een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de Hindoestaanse keuken.

Jeetje...er is zoveel lekkers...even nadenken...kom er zo op terug.




Ligt eraan wie er kookt. Sommige gebruiken teveel kruiden.

En anderen hebben er de hand voor, alles wat zij maken is gewoon lekker. Zoals een tante van mijn moeder. Sate, nasi, gebakken banaan, bojo (echt een heeeeeeeeeeeerlijke cake).



Maar men moeder kookt ook heeel lekker, althans dat hoor ik ook veel van anderen.

Wat dat betreft bof ik.



Begin watertanden te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Maizena koekjes.
Alle reacties Link kopieren
kom zo weer terug.



even wat eten... :P
Alle reacties Link kopieren
Mijn voorker gaat trouwens uit naar de surinaams/hindoestaanse keuken en de indonesische.



In de indiase keuken gebruiken ze teveel kruiden, zoals Zam al zei over de kerrie bij de hindoestaanse keuken. Een uur na het eten proef je de kruiden nog in je mond.



De surinaams/hindoestaanse keuken is wat milder in het gebruik van kruiden, bij mij in de familie dan.



En verder houd ik van scherp.



Hoe heter, hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Chocoladesoesje schreef op 27 oktober 2007 @ 18:44:

verder is sauto ook lekker (weet niet of ik het goed heb getypt)






Bedoel je misschien "soto"?



Ja je hebt wel gelijk, Chocoladesoeje, over die kruiden. het verschilt ook wel per persoon. Ik heb eens een Surinaams vriendje gehad ( hij was een mengelmoes: Hindoestaans, Javaans en Hollands..) en die nam mij mee naar de lekkerste tentjes in A'dam. Heel erg lekker gegeten met hem! Dat was dan wel weer een nadeel toen het uitging.....;)



Eleonora, je kunt kant en klare kruiden (boemboes) gebruiken, als je een beginner bent. Smaakt best okay, vooral die van Koningsvogel.
Alle reacties Link kopieren
Eleonora,



Ik kan zelf ook niet echt heel erg goed Surinaams koken, omdat wij thuis meestal Nederlands aten, maar er is 1 ding wat ik echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg goed kan maken en dat is pindasoep. Volgens kenners (Surinamers dus) is mijn ( of liever die van mijn moeder) pindasoep echt to die for. Het is ook mijn lievelingsgerecht uit de surinaamse keuken, helaas heb ik een kind dat allergisch is voor pindas dus hier in huis wordt het niet meer gemaakt.



Ik heb wel het recept voor je:



Het geheim van een goede pindasoep is de bouillon waarmee je hem maakt. Veel mensen maken pindasoep met bouillonblokjes of kant en klare bouillon, maar dat proef je er aan af.



Komt ie:



Benodigdheden:



1 soepkip

2 ons zoutvlees ( als je daar net als ik niet van houdt maak je het met een half pond runderpoulet, maar officieel hoort het met zoutvlees)

een flinke bos selderij

1 of 2 flinke uien

stuk of 4 kleine tomaten of 2 grote tomaten

knoflook, stuk of 2 teentjes

kruidenbuiltje voor kippensoep

rode maggiblokjes (kun je in de toko ook in ENORME dozen kopen, surinamers gebruiken die overal in)

Pot Calve pindakaas

Pot Surinaamse pindakaas (die is erg peper, dus vandaar dat ik ook Calve gebruik)

een gele peper



2 groene bananen



Als je zoutvlees gebruikt moet je eerst het zoutvlees uitkoken om het te ontzouten, dat doe je door het in ruim water eerst een kwartiertje ongeveer te koken. Als je dat gedaan hebt snij je het in blokjes.



Vervolgens maak je de bouillon:



Snij de uien in dikke ringen, snij de tomaten in grove parten en fruit dit in een grote soeppan in wat olie. Knijp de knoflook erbij uit, en als je zoutvlees gebruikt zet je die ook even hierbij in de olie aan. Als het eenmaal lekker begint te ruiken doe je de bevroren soepkip erbij en giet je de pan vol met water.

Laat dit ongeveer een uur op zacht vuur koken en doe er dan de selderij ( grof gesneden), het kruidenbuiltje en bouillonblokjes naar smaak bij. Vervolgens laat je de bouillon de hele avond koken. (Zelf begin ik meestal aan het einde van de middag en laat het zachtjes koken tot ik naar bed ga. En als ik de volgende ochtend wakker wordt zet ik het direct weer aan). Uiteraard moet je dan meerdere keren water bijgooien en proeven en eventueel zout, peper, bouillonblokjes, een laurierblad enzo erbij doen.



De boullion moet echt krachtig zijn, liever iets te sterk dan te flauw. Als je er tevreden over bent, dan kun je er pindasoep van gaan maken. En dat doe je door de soepkip eruit te halen en die in een schaal te leggen. Vervolgens ga je de kip "pluizen", dwz botten en vel enzo eruit halen en de kip in lekkere sliertjes trekken. Botten en vel enzo mieter je weg, het kippenvlees hou je even apart.



Pak nu een tweede, kleinere pan. Daarin schep je een paar flinke soeplepels van de bouillon, zeg maar ongeveer een half litertje soep ofzo. Als je een staafmixer hebt, pak je die erbij.



In dit tweede pannetje ga je pindakaas erbij scheppen. Als je van pittig houdt dan doe je voor elke twee eetlepels surinaamse pindakaas 1 eetlepel calve, als je liever minder pittig hebt dan doe je twee lepels calve en 1 surinaamse. Met de staafmixer mix je dat tot een gladde soep. Deze soep gooi je weer terug in de grote pan, roer je door, en vervolgens herhaal je het hele proces.



De reden dat je het in twee pannen doet en niet gewoon in de grote pan direct erbij doet is dat je dan beter kan proeven, want het luistert vrij nauw, teveel pindakaas en je hebt pindasaus, dus je kunt beter steeds kleine beetjes tegelijk doen.



Omdat ik niet weet hoeveel soep je maakt kan ik helaas niet zeggen hoeveel pindakaas je precies moet gebruiken, maar dat moet je dus gewoon proeven.

Als je dan een echte pindasoep gemaakt hebt gooi je de kip er weer in en laat je hem nog een uurtje ofzo lekker trekken.



Als laatste kook je de bananen in een pannetje met ruim zout. Als de bananen gaar zijn dan giet je ze af en stamp je ze net zoals je aardappelen voor stamppot stampt. Vervolgens maak je er ballen van, die je in de soep erbij doet.



Eet smakelijk!
fashionvictim wijzigde dit bericht op 28-10-2007 01:12
Reden: wel handig om te weten waar je die gepluisde kip vervolgens laat... :)
% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
lekker hoor, al die ideën hier.

Leuke site, Kitje, en Mylenevalerie, ik sta er steeds weer van te kijken wat jij allemaal in huis hebt!



Fashion Victim die pindasoep lijkt me wel iets voor het volgende weekend. Is zoutvlees van dat ingesealde vlees wat buiten de koeling in de schappen ligt tussen de surinaamse spullen (Masterbeef?)



Groetjes van Perel.
die pindasoep lijkt me lekker!!!
Alle reacties Link kopieren
Babi Ketjap (Als je varkensvlees eet, dit is nl met varkensvlees)



Fruit een ui. Snijd een teen knoflook klein. Snijd de plm 300 gram varkensvlees in stukjes. Je kunt varkensfricandeau nemen, maar ook bijvoorbeeld speklapjes smaakt goed. Aanbraden, eerst de knoflook en het ui, dan het vlees. Samen goed bakken. Als het vlees bruingekleurd is doe je er een beetje ( niet zo veel dus) sambal bij. Sambal Brendal past hier het beste bij.

Dan erbij : een theelepel djahè.

Dan giet je er een paar eetlepes ketjap bij, al naar gelang je voorkeur. Ik doe zelf meestal 4 eetlepels.

Je kunt er nog wat water bij doen, maar niet meer dan 1 eetlepel. Nog even laten sudderen.

Opdienen met witte rijst.

Eetse! :cheers:
Dank allemaal zeg. Ik ga de soep maken FV, dat wil ik al heel lang al eens proberen. Zamirah, mijn man werd erg gelukkig van de babi ketjap!



MV-tje, la maar doorkomen die recepten!
FV, best heavy recept zo te lezen, dat moet ik gewoon een keer gaan proberen zie ik al.

Ik vind het helemaal spannend zo'n nieuwe keuken....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag roti gemaakt:



Drumsticks

Hindoestaanse kerrie

Ui

Knoflook

Paar tomaatjes

Kousenband

Aardappels

Ei

Bouillon

Pepertje



Paar eetlepels kerrie over de drumsticks doen en een paar uur laten staan

Ui in grove stukken snijden

Drumsticks bruin bakken, (alle kerrie er ook bij doen) uit de pan halen en op zacht vuur ui, knof en fijngehakt pepertje bakken

Drumsticks erbij.

+/- halve liter warme groentebouillon erbij en op zacht vuurtje laten pruttelen (minuutje of 20 doe ik altijd)

Aardappel schilllen en aan blokjes / Kousenband afhalen en aan stukken en die erbij doen.

Intussen eieren koken (zacht) pellen en nog even mee laten koken



Rotivellen (haal je gewoon bij de toko) warm maken, op bord leggen, kip etc erop en eten maar.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Perel schreef op 27 oktober 2007 @ 19:46:

lekker hoor, al die ideën hier.

Leuke site, Kitje, en Mylenevalerie, ik sta er steeds weer van te kijken wat jij allemaal in huis hebt!



Fashion Victim die pindasoep lijkt me wel iets voor het volgende weekend. Is zoutvlees van dat ingesealde vlees wat buiten de koeling in de schappen ligt tussen de surinaamse spullen (Masterbeef?)



Groetjes van Perel.
Ja, Perel, het is masterbeef inderdaad. Succes ermee!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
MV, die conimex site, ik zie alleen maar kruidenmix zus en maaltijdpakket zo. En ik vind Conimex eigenlijk helemaal niet zo super. In de toko verkopen ze wel lekkere boemboe's. Zelf maken is natuurlijk nóg lekkerder.



Leo, een goed indonesisch kookboek is dat van Bep Vuijck. Degelijk, geen poespas en geen kant en klare mixen.

Ik heb ook nog een boek van Lonny staan, ook erg goed. (maar dan moet je wel de recepten voor gebraden rat, hond en vleermuis overslaan :) )



FV, de pindasoep is voor volgende week!
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven