T zijn de kleine dingen die het doen...

09-01-2010 18:48 15 berichten
Ik maak mijn gerechten vaak aanzienlijk smakelijker met hele kleine dingetjes. Het ene hoorde ik via-via, het andere las ik eens op internet, het volgende is een eigen experiment. Bijvoorbeeld:

bij het maken van stamppot, welke dan ook, spekjes bakken met een uitje, evt. een teentje knoflook, en een scheutje ketjap. Dat door de stamppot roeren, heerlijk!

Ook doe ik vaak een kwak mosterd door de stamppot om het op smaak te brengen.

Als ik een pastagerecht maak (dus ook bij pastasalade) laat ik de gekookte pasta uitlekken in een vergiet. Op dat moment roer ik er een lepel pesto doorheen om de pasta wat meer smaak te geven, heerlijk!

Als ik een gerecht met rode kool maak, snij ik altijd twee appels in kleine stukjes. Deze bestrooi ik met kaneel, en dat roer ik weer door de rode kool. Mjam!

Welke simpele trucs heb jij om je gerechten nét iets lekkerder te maken?
Alle reacties Link kopieren
Nog simpeler: gewoon verse knoflook en ui meekoken met stampot en een bouillonblokje.

Bij stampot smaakt een scheutje azijn ook lekker.

De mosterd doe ik ook.

Geraspte kaas voor de smaak en/of bieslook.
Appelstroop door de stoof.. mmmm..
Een ei bakken doe ik nooit alleen met peper en zout, maar ik laat de peper weg en doe in plaats daarvan kerrie, chili, paprika, ketoembar en koenjit erbij (in de olie voordat je het ei in de pan doet). Krijg je een lekker gekruid eitje van!!

Grappig trouwens, die mosterd door de stamppot doe ik ook vaak...

Een tosti wordt net iets knapperiger als je op de buitenkant dun een beetje boter smeert voordat je m in het ijzer legt.
Een snufje Buisman om de jus mooi bruin te kleuren...

En heel veel ingevroren kruiden in de diepvries, gewoon mee ingevroren met ijsblokjes. Die gaan over de sla, de pasta enz
Dansen is leuker dan lopen
pasta en rijst kook ik altijd met een bouillon blokje.
Scheutje sherry of marsala door soep of saus wil nog weleens wonderen doen als het net niet is. Gembersiroop om mee te zoeten ipv suiker. Gemalen komijn door de stamppot.
pijnboompitjes zijn een heerlijke toevoeging; bij de pasta, stampot etc.
De "eigengemaakte" picalilly uit de winkel van Jonnie&Therese Boer op de boerenkool.

Nog nooooit zoiets lekkers gehad!!

Deze:

http://www.librijewinkel.nl
Ik gooi overal lekker veel kruiden in. In stampotten en aardappelpurree bijvoorbeeld kerrie, chili of paprikapoeder. Knoflookpoeder maakt het ook altijd lekkerder. En chilisaus en oude kaas kan ook bijna overal door.

In zuurkoolstampot doe ik altijd stukjes ananas, banaan en blokjes kaas.
Knoflook maakt veel dingen lekkerder. Niet alleen om mee te bakken, maar ook bijvoorbeeld om mee te koken met groente! Kook bijvoorbeeld eens een teentje knoflook mee met snijbonen, je proeft de knoflook niet terug maar geeft de groente toch veel meer smaak.

Aardappelpuree is lekkerder als je er wat geraspte kaas doorheen doet of kruiden (tijm erdoor is bijvoorbeeld lekker).

Een tartaartje is vaak erg droog, maar meng eens wat ketchup erdoor en dan bakken! Veel meer smaak en niet zo droog. Las een tijdje hier ook dat ketjap erdoor erg lekker is, ga ik ook eens proberen.
Leuke tips!

Laagje boter op de tosti heb ik zojuist in de praktijk gebracht, en inderdaad: lekker knapperig!
quote:Thirtysomething schreef op 09 januari 2010 @ 19:52:

pasta en rijst kook ik altijd met een bouillon blokje.dat doe k bij de aardappelen
Een heel klein stukje blauwe schimmelkaas door sausjes: je proeft niet zozeer de kaas, maar wel dat de saus net iets meer smaak heeft. Van roomsauzen tot tomaatsauzen: het werkt.

Door salades wat geroosterde sesamzaadjes: niet teveel, maar een handjevol. Haalt altijd de smaak omhoog.

Als je iets bakt, zoals biefstuk, kipfilet of welk vlees dan ook: een klein beetje provencaalse kruiden toevoegen aan het bakvet (of het nou boter is of olie): je vlees krijgt iets meer smaak, zonder dat het meteen naar de kruiden smaakt.
Als ik een omelet maak doe ik er een lepel roomkaas met kruiden door ipv een scheutje (koffie)melk ,peper en zout erbij en flink klutsen.

Geeft ook net even een extra lekker smaakje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven