Tips voor Amerikaans gehaktbrood

16-11-2010 13:39 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips waardoor een Amkerikaans gehaktbrood niet als een baksteen eindigd? Ik krijg het namelijk niet voorelkaar .

Ik gebruik als basis 500 g rundergehakt, uien, knoflook, paprika en gehaktkruiden. Dan in een cakeblik en in de oven op 175 graden voor ca. een uur.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Een eitje erbij? Niet te hard aandrukken? Minder lang in de oven?
Geen gehaktbrood ervaring, maar mist er niet iets als broodkruim of paneermeel, in een gehaktbal zorgt dat er ook voor dat het niet te vast wordt.
Rundergehakt is veel te droog. Ik zou minimaal een mengsel gebruiken van half-oom-half en rund. Dan eitje erdoohgeen en paneermeel en kruiden naar keuze. Tijdens het bakken zal er wel veel vet uit je brood komen, dus misschien moet je het halverwege even afgieten als je een cakevorm gebruikt.
Ik heb vandeweek een gehakbrood gemaakt die zo ongelooflijk lekker was. Gehakt, paneermiddel, peper, zout, nootmuskaat, foelie, eitje en knoflook mengen, omwikkelen met ontbijtspek en dat in de oven.

Wil je het uitgebreide recept? zoek ik um ff op.

Is wel op de plaat gemaakt en niet in een blik.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
Ketchup toevoegen aan je eigen recept. Op een pond ongeveer 4 flinke eetlepels.

Ps: ik mis in je recept ook paneermeel of broodkruim.
anoniem_100506 wijzigde dit bericht op 16-11-2010 14:02
Reden: Ps toegevoegd
% gewijzigd
@Schorpioentje: rundergehakt te droog........daar had ik niet bij stil gestaan. Zou de eerder gegeven tip van het eitje dat niet opheffen?

@Niekes, heel graag, kijk maar wanneer je er tijd voor hebt. Ik wandel regelmatig het forum binnen. Alvast bedankt.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Je meatloaf wordt te hard omdat je namelijk niets hebt wat het vochtig houdt.

Tips van mijn moeder:

geen mager gehakt gebruiken, liever gehakt dat iets vetter is

Je hebt geen ketchup of iets van saus gebruikt

Mix eerst alle andere ingediënten en dan het gehakt erbij, niet overdadig kneden, zorg dat het rustig met elkaar vermengt.

Mijn moeder bedekt de onderkant van de vorm altijd met bacon

oh ja en een eitje natuurlijk!

Hoop dat dit genoeg info is geweest?
Hier staat het recept wat ik vandeweek gemaakt heb. kruiden op eigen gevoel doen, dat doet de bedenker van dit recept ook.

http://www.smulweb.nl/111 ... tbrood-omwikkeld-met-spek

En op smulweb staan nog veel meer recepten voor gehaktbrood.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
@Medative rose, super, dank je. ik ben al een keukenprinses maar dankzij jullie tips word ik nu the American Meatloaf Kitchen Queen.

@Niekes, oooeeeh , lijkt me heerlijk. Ik ga hem zeker maken.
met paneermeel word het nog droger!

ik zou er een ei en scheut melk bij doen als je rundergehakt gebruikt.]

Bij hah gehakt alleen een extra ei erbij

ik maak m altijd in een ronde vorm, korter in de oven en plakes bacon erop. Afgieten voor gebruik!
Een eitje zorgt niet zozeer voor de smeuiigheid, maar eerder dat het een 'geheel' wordt dus dat het gehakt als het ware aan elkaar blijft plakken. Net als je een bal gehakt maakt, deze zonder ei veel sneller uit elkaar valt dan met ei.
Hier gebruik ik rundergehakt, ei, kruiden naar smaak, kaas, ketchup (wel de echte, geen goedkope zooi), ui, paprika en wat ik nog aan zooi heb liggen die er wel bij past.
sommige winkels verkopen Amerikaanse stijl barbecue en grill-saus, die kun je ook gebruiken voor de kruiderij. Vorige week in NY zag ik in een diner trouwens dat het meatloaf werd geserveer in gravy. Misschien braden zij het brood ipv in de oven? Klinkt op zich niet als een gek idee.
Als ik gehaktbrood maak gaat er een sausje op van ketsjup, mosterd en bruine suiker.

Door het gehaktbrood gaat een uitje paneermeel ei en (verder weet ik het niet uit mijn hoofd.

50 min in de oven op ? graden.
anoniem_92902 wijzigde dit bericht op 16-11-2010 15:29
Reden: ik vssrewile aell lttres
% gewijzigd
Ik maak hem met een recept van sylvia witteman:

http://www.sylviawitteman.nl/2007/meatloaf/

Maar bekleed de vorm ook nog met bacon
Hier 1 kilo rundergehakt, 3 eieren, 50 gram paneermeel of havermout, kruiden, knoflook en wat er aan groenten over is gaat er ook in

50 min op 150 graden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven