Tips voor sperzieboontjes

12-12-2008 10:35 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet van spercieboontjes.

Wie heeft er tips om ze lekker te maken?

Ik wil ze graag eten met aardappeltjes en een stukje vlees.

Ik doe er wel eens een spekje door, dat smaakt al wat beter, maar misschien zijn er nog meer tips.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er altijd alleen wat maggi en nootmuskaat over, mijn schoonmoeder maakt ze met spekjes en een gebakken uitje.
Hollands pannetje:D
Alle reacties Link kopieren
boontjes even laten koken, en dan:



Knoflook, uitje, tomaatje, champignons, beetje sambal, spekjes bakken, boontjes erdoor....Hmmmm



Of ipv tomaat en spekjes wat satesaus erdoor gooien.
Alle reacties Link kopieren
Oooooooh mister Zwieber heeft hier zo'n lekker recept voor. Met citroen en knoflook en hmmmmmmmmmm, het zijn een van de weinige groenten die ik lust zo. Even denken. Eerst koken. Dan pijnboompitten in olie in de pan. Pijnboompitten eruit halen, de olie laten zitten. Daar in doe je de sperziebonen met wat rode ui, knoflook en citroensaus. Paar minuten goed wokken en klaar. Overheerlijke sperziebonen!
Alle reacties Link kopieren
Dit topic was laatst geopend, staan wel lekkere dingen bij;



Verse sperzieboontjes - beproefde recepten gevraagd!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Als je van Boursain Cuisine houdt, kun je dat er doorheen doen. Ik vind het erg lekker!
Count your blessings...
Alle reacties Link kopieren
ik eet het vaak met de (hoe heet dat spul ook weer) boemboe (?) van de conimex. Zo'n bakje dat je erdoor doet. Ik ben eigenlijk een beetje tegen bakjes en zakjes, want ze doen er zoveel troep doorheen. Maar ik zie hier al dat ik gewoon verder had moeten denken. Ik krijg er haast trek in om kwart over elf
Alle reacties Link kopieren
het heet een boemboe en het is specifiek sajoer boontjes
Alle reacties Link kopieren
jamie heeft in zijn laatste kookboek ook een lekker recept, heel simpel beetje parmezaan er over laten smelten. maar behoorlijk jammie
Alle reacties Link kopieren
rammetje..... ook hier is al een heel topic over, misschien kun je daar tips vandaan halen en vragen of de topics (om de index toch wat overzichtelijk te houden) samengevoegd kunnen worden voor we van alles meerdere topics hebben.
Alle reacties Link kopieren
had ik niet gezien..

Ik ga snel op het andere topic lezen.

Bedankt voor de tips in elk geval tot zover.
Alle reacties Link kopieren
quote:ingmagh schreef op 12 december 2008 @ 11:13:

het heet een boemboe en het is specifiek sajoer boontjesAls je dat lekker vind.. probeer dan eens een boemboe van de toko en voeg dan wat garnalen en peteh-bonen toe voor de smaak!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Ik kook ze eerst, dan bak ik ze met knoflook, klein sjalotje, sambal en ketjap. Heerlijk!
Volg je hart. Dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Of honing-mosterd dressing er over heen keilen!
Alle reacties Link kopieren
bundeltje inrollen in ontboijtspek en dan bakken! Mjammie! Standaard hier met de kerst!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kook je ze dan eerst vantevoren, Fame?
quote:ingmagh schreef op 12 december 2008 @ 11:13:

het heet een boemboe en het is specifiek sajoer boontjesDie had ik laatst voor het eerst maar vond het niet zo, eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Koken en dan roerbakken met Tauge, ui en teriyakisaus of oestersaus. Mmmm, heerlijk met aardappeltjes!
...
Alle reacties Link kopieren
koken en dan mix van citroen, olijfolie, knoflook, peper en zout er over heen.
Alle reacties Link kopieren
boontjes koken en dan in een koekenpan wat uien bakken boontjes erbij en er wat kerriepoeder over, niet de gewone kerrie uit de supermarkt maar die van de toko,die is pittiger.
Alle reacties Link kopieren
sperziebonen met shoarma uit de oven



shorama bakken

sperziebonen meebakken (evt voorkoken)

in een kom Rosti en oude kaas mengen

shoarmamengsel in ovenschaal doen

rostimengsel erboven op

40 min in de oven tot het goudbruin is.,



ik ben ook geen sperziebonenfan, maar op deze manier is het erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
Recept opnieuw, maar dan iets uitgebreider:



500 g sperziebonen enkele minuten blancheren

pijnboompitten met olijfolie bruin bakken, daarna pijnboompitten eruit en olie erin laten.

vervolgens een ui fruiten en hier en een teentje knoflook (gesnipperd) aan toe voegen en een minuut mee laten fruiten.

Vervolgens sperziebonen toevoegen met peper en zout (naar smaak) en enkele minuten sauteren, totdat ze zacht genoeg zijn (eigen inzicht) tot slot het geheel in een (warme) lage schaal doen en hier het sap van een halve citroen doorheen roeren en de pijnboompitten erover heen strooien.
Alle reacties Link kopieren
Sajoerboontjes zonder pakje



Boontjes, bouillon, 2 eetlepels loas, 2 eetlepels olie, 2 eetlepels santen citroensap, ui, sambal, suiker (klein beetje) en knoflook



Fruit de ui, sambal, knoflook, laos en suiker en zout. Voeg bouillon en boontjes toe. Laat de groenten bijna gaar worden, dan Santen, cintroensap en een beetje water (kijk even naar de dikte van de saus) toevoegen en nog even doorkoken.

Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Sperciebonenschoteltje



Ingrediënten voor 1 persoon:

200 gram spercieboontjes

2 grote aardappels

125 gram gehakt

1 kleine ui

Provençaalse kruiden

tomatensaus

geraspte kaas

olie (voor invetten)





Bereiding:

Aardappels schillen en in dunne plakjes snijden. In de magnetron ca 2-2,5 minuut op vol vermogen gaar laten worden of even koken in water. Boontjes even voorkoken in water. Aardappels in de ingevette ovenschaal doen. Gehakt samen met de gesnipperde ui rul bakken. Provencaalse kruiden en tomatensaus naar smaak erbij (ik gebruik ca. 1/3 tot 1/2 pot saus van 350 gram). Sperzieboontjes toevoegen, even laten pruttelen. Dit mengsel in de ovenschaal op de aardappels doen. Geraspte kaas erover. Ca. 5-10 min. in een voorverwarmde oven van 180 graden doen.



Dit is een aangepast Sonja Bakker recept. Als je heel makkelijk wilt kun je een klein blikje spercieboontjes nemen maar... da's wel veel minder lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven