Tulband!

02-03-2009 19:09 22 berichten
Dag lieve forummers,

ik heb mezelf vandaag getrakteerd op een siliconen tulband vorm. Ik dacht, poehee ik google er wel even een receptje bij, nou niet dus.

Ik zou graag een tulband maken zonder rozijnen en andere meuk (noten, mandarijnen, rum, likeur) erin. Wie heeft voor mij een heerlijk recept?
Alle reacties Link kopieren
Met speculaas

of deze :

Kokos-citroen tulband

INGREDIENTEN:

60 gr amandelmeel

40 gr gemalen kokos

half zakje bakpoeder

geraspte schil en een paar druppels sap van 1 citroen

5 gr (vloeibare) zoetstof

100 gr roomkaas

60 gr boter

4 eieren (M)

BEREIDINGSWIJZE:

Droge ingrediënten goed mengen, dan de boter (even smelten in de magnetron, dan mengt het gemakkelijker), roomkaas, citroensap en eieren toevoegen. Alles op hoogste stand van de mixer kloppen en het beslag in een (siliconen) tulbandvorm scheppen. In ongeveer 40 minuten op 120 graden bakken. Let op: open de overdeur niet tijdens het bakken, het is immers familie van een soufflé.

OVERIGE INFORMATIE OVER RECEPT:

In plaats van citroen is limoen ook erg lekker.
Ik heb geprobeerd een taart te bakken in een siliconen bakvorm en het lukte me niet om de taart netjes en zonder breken uit de vorm te krijgen. Van een collega kreeg ik deze tip: bord of plank onder de vorm, omkeren en dan nog een keer op een bord omkeren.

Als je het een slome tip vindt: negeren. Maar ik was van die springvormen gewend en ik stond echt naar dat wiebelende flotsende ding te kijken en dacht: hoe gaat we dít nou eens aanpakken.
Ik had ook een keer spontaan een tulbandvorm gekocht maar heb me daarna rotgezocht naar een lekker recept. Mijn moeder maakte het altijd met bicareautjes (die groene en rode dingen) en daar gruwel ik echt van. Maar lang leve het kerstnummer van Allerhande, nu maak ik deze altijd:

Basisrecept tulband

Chocoladetulband met wit glazuur:

Bereid het beslag voor deze tulband volgens het basisrecept, maar vervang 50 gram zelfrijzend bakmeel door 50 gram cacaopoeder. Schep met het bakmeel en de cacao eventueel 3-4 eetlepels koffielikeur (slijter) door het beslag. Vervang de rozijnen en sukade door 250 gram in stukjes gebroken chocolade. Roer een glad en glanzend glazuur van 125 gram poedersuiker, een half cupje gepasteuriseerd eiwit (Danegg) en 1-2 eetlepels water. Strijk dit losjes uit over de bovenkant van de afgekoelde tulbandcake, zodat het glazuur mooi naar beneden druipt. Laat minstens 1 uur opstijven. Ook mooi als gemarmerde cake: Schep dan de helft van de cacao door de helft van het beslag, en meng 100 gram fijngehakte chocolade(sticks) door de andere helft. Vul de vorm met het chocoladebeslag en spatel er met een paar slagen losjes het cacaobeslag door.

Ik gebruik witte chocoladestukjes want dat staat leuk. De laatste keer dat ik 'em maakte had ik pure, melk en witte chocolade. Was ook niet vies

Het witte glazuur maak ik nooit, doe er gewoon heul veul poedersuiker overheen.
Tulbanden van de AH
Peas on earth!
gewoon een cake beslag en dan dat 1,5 x doen
Kan uiteraard ook. Dat recept van de kerst AH werkt ook prima. Alleen, en da's mijn smaak, ik doe tegenwoordig altijd 10-20% minder suiker erin, vind die recepten erg zoet tegenwoordig.

Tulband is een van de weinige dingen waarbij ik nogal 's naar een gemaksprodukt grijp, bakvormspray.
wtf is bakvormspray??

Enne, bedankt iedereen voor de recepten maar overal zitten dus van die ranzige rozijnen in of ander spul. Kan ik die er gewoon uitlaten of gaat dan het hele recept naar de filistijnen?
Een spuitbus waarmee je de vorm goed kunt invetten zonder met zachte boter te rommelen (waarbij je makkelijk een stukje overslaat zodat je tulband niet netjes uit de vorm komt). Kun je kopen in de supermarkt van Baukje geloof ik.

Je kunt ook je bakvorm keurig netjes invetten en er daarna wat bloem indoen. Waar de bloem plakt, heb je goed ingevet. Kun je kijken of het klopt.

En volgens mij is de bedoeling van zo'n siliconenvorm juist dat de boel niet aanplakt, maar goed, ik weet daar niet het fijne van.

Ranzige rozijnen... mmm interessante manier om over eten te praten. Volgens mij kun je de rozijnen er wel uitlaten als je er niet van houdt.
Moscovisch gebak, wel lastig.

http://www.deleukstetaart...n:Bakken:Moscovisch_gebak

Succes
Wel een uitdagin, echt goed moscovisch kun je heel trots op zijn.

En wat spray betreft, inderdaad bakvorm spray van baukje. Olie met wat hulpstoffen gebruik ik voor de metalen tulband die ik heb.
misschien een hele domme vraag maar moet je een siliconen bakvorm ook invetten? Ik dacht dat dat niet hoefde.
ik gebruik div vormen van Flexipan (www.guydemarle.com) en die hoeft je niet in te vetten.

de cake/taart komt er altijd makkelijk uit en ziet er goed uit.mooi buin en glanzend korstje er op.
quote:kaatje_85 schreef op 04 maart 2009 @ 09:53:

misschien een hele domme vraag maar moet je een siliconen bakvorm ook invetten? Ik dacht dat dat niet hoefde.Nee, hoeft opzich niet. Ik zou 't alleen doen, en dan heel dun met olie, als je 'm gebruikt om iets kouds in te maken. Voor bakwerk hoeft 't niet.
thanks wijnands, ik ga van het weekend eens wat experimenteren!
Ik zie dat het een oud topic is, heeft iemand nog een goed recept voor een moscovische tulband? Ik zie de link hierboven, iemand deze geprobeerd?
Niemand??

Luchtige tulband met chocoladesaus

http://www.iensrecepten.nl/recept/bakre ... coladesaus
vervallen..
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 04-11-2009 22:13
Reden: vervallen
% gewijzigd
Aardappeltulband

Als je dit recept bekijkt dan lijkt het alsof je er ook een hartige taart in kunt maken.
Tulbandvorm recepten van het smulweb

Na uitsluiting van rozijnen, noten, likeur, rum, sinasappel blijven er nog 24 recpten over.

Leuk, je moet alleen de zoekmachine van de recepten-site leren kennen. Deze is heel handig! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Opm. Er zitten wat recepten tussen voor glazen tulbandvorm en een die gebruikt wordt voor stomen. Die moet je er zelf maar even uit filteren. De volkoren-tulband lijkt me bijvoorbeeld wel lekker.

Als ik het goed gezien heb dan zit er ook een recpt voor moscovische tulband bij.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 04-11-2009 22:49
Reden: opm. toegevoegd
% gewijzigd
quote:Iris26 schreef op 03 november 2009 @ 14:04:

Ik zie dat het een oud topic is, heeft iemand nog een goed recept voor een moscovische tulband? Ik zie de link hierboven, iemand deze geprobeerd?http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=rece ... he+tulband

Ik vond het leuk om de zoekfunctie uit te testen.

Bij deze recepten staan ook reacties.

Zelf heb ik nog niets geprobeerd, maar hier is veel te vinden.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 04-11-2009 22:56
Reden: quote toegevoegd.
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven