Vegetarische opties

31-08-2025 21:18 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van de kinderen is vegetarisch geworden. Nu ben ik geen topkok en daar loopt het wel wat spaak. Ik heb op zich prima recepten en de ene dag eten we allemaal vega en de andere dag laat ik voor haar het vlees weg.

We willen prima mee eten qua vegetarische vervangers, maar wat ik ook maak. Het smaakt niet echt lekker. Het kan wel, maar niet dat je denkt....wow. Falafel, kaasplak...dat gaat nog maar de rest vinden we niet te pruimen.

Is er een vleesvervanger waarvan je denkt...yes, dat is lekker? Zoals gezegd ben ik een matige kok en tot nu toe is de tempeh en tofu mislukt. Tips zijn welkom ..ook voor tofu :facepalm:
Tempeh en tofu zijn ook moeilijk.
Vegetarische kipstukjes vinden wij wel lekker. Maar vooral ook niet vervangen met nepvlees. Dus wraps met groenten en bonen. Nasi met groenten en omelet. Pastasaus zonder vlees (of met linzen, maar daar moet je van houden). Van Vegetarische Slager vinden we veel lekker, an huismerken weinig.
Vegetarisch gehakt in pastasaus of ovenschotel. Kikkererwten in een curry.
Ik vind de Beyond Burgers echt geweldig. Ze zijn er ook van Garden Gourmet en die heten Sensational. Vooral de BB jalapeno vind ik goddelijk.

De vegan schnitzels van Terra vind ik ook lekker, net als de groenteschnitzel.
Het is uitproberen. Oefenen en uitproberen. Ik vind zelf de meeste vleesvervangers van Vivera (spekjes, kipdingen) en de Vegetarische Slager (cordon blij) het best. Rulgehakt en balletjes vind ik van elke merk prima dus neem ik vaak van een huismerk (meestal AH of Lidl). Kipschnitzels vind ik ook van elke merk wel lekker. Stom gezegd zijn de kipproducten heel makkelijk goed na te maken, doordat de echte kipproducten vaak al niet meer op echte kip lijken. Is mijn idee in ieder geval.

Ik maak tofu vaak in de oven klaar en voeg het dan toe aan curry's of een vega butter chicken. Verder staat pinterest vol met verschillende manieren om het klaar te maken. Tempeh heeft een erg typische smaak en vind ik lastiger om lekker te bereiden dan tofu. Ik vind dat surinamers het erg lekker klaar kunnen maken. De hele 'schimmelige' ondertoon is er dan vanaf.
Ik maak graag pasta met champignons, met room, witte wijn en mosterd. Samen met een salade of sperziebonen met hazelnoten.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Ik vind de vegetarische shoarma van Vivera echt heerlijk. Eet deze veel liever dan de echte shoarma uit de supermarkt. (En ik ben verder niet eens een vegetariër, maar eet eigenlijk voornamelijk kip en vis.)
"It's a fool that looks for logic in the chambers of the human heart."
Nimnim schreef:
31-08-2025 21:29
Het is uitproberen. Oefenen en uitproberen. Ik vind zelf de meeste vleesvervangers van Vivera (spekjes, kipdingen) en de Vegetarische Slager (cordon blij) het best. Rulgehakt en balletjes vind ik van elke merk prima dus neem ik vaak van een huismerk (meestal AH of Lidl). Kipschnitzels vind ik ook van elke merk wel lekker. Stom gezegd zijn de kipproducten heel makkelijk goed na te maken, doordat de echte kipproducten vaak al niet meer op echte kip lijken. Is mijn idee in ieder geval.

Ik maak tofu vaak in de oven klaar en voeg het dan toe aan curry's of een vega butter chicken. Verder staat pinterest vol met verschillende manieren om het klaar te maken. Tempeh heeft een erg typische smaak en vind ik lastiger om lekker te bereiden dan tofu. Ik vind dat surinamers het erg lekker klaar kunnen maken. De hele 'schimmelige' ondertoon is er dan vanaf.
Oh ja, de Cordon Blij! :D En de Pluimfeestburger, ook zo geweldig.
Proberen anders te koken ipv het vlees te vervangen. Op bv foxilicious staan genoeg recepten en tips om tofu goed te bereiden. Google of vegetarisch op insta zijn ook veel recepten te vinden. Ik weet niet hoe oud je kind is maar misschien vindt zij het ook leuk om uit te proberen.
Ik hou zelf van Aziatisch en Tex mex.
Maar als ik het wel vervang dan alleen met de vegetarische gekruide kipfilet van de jumbo. De marinade schraap ik eraf . Het blijft kruidig genoeg en waarschijnlijk ook te zout.
Om tofu lekker te krijgen is het aan te raden eerst het vocht eruit te persen, dat gaat handig met een tofu- pers. Oa bij Amazon te koop. Daarna pakt de marinade beter en bakt hij ook beter.
Wraps, sla, tomaten, komkommer, eventueel maïs, eventueel wortel julienne, en dan nepnuggets krokant uit de oven erin, met zoete chilisaus of honingmosterdsaus.
Andere groenten kun je ook toevoegen natuurlijk.
Vleesvervanger moet niet echt, linzen en kikkererwten leveren ook proteïnen. Een curry met bloemkool of butternut, ui en paprika, blik kikkererwten erbij, tomaten en kokosmelk of Mjeddara (linzen, rijst, gekaramelliseerde ui) met ayran (Griekse yoghurt, wat water, snufje zout). Bloemkoolsteak met hummus.
Tofu doe ik tussen keukenpapier, duw het vocht eruit (ik ken trouwens niemand met een tofu pers😳,) en dan marineren.
Dan heel heet bakken in olijfolie. Frituren haast, zodat de buitenkant krokant wordt.

Maar ik vind de voorgemarineerde tofu en tempeh bij de AH ook prima en lekker makkelijk. Die gebruik ik vaak.
Vegetarische kipstukjes vind ik ook lekker in roerbakschotels.
Bonen etc, kan ook een vervanger zijn, maar als je gewend bent vlees te eten zou ik wel een vegetarische vervanger kiezen.
loulou39 wijzigde dit bericht op 31-08-2025 21:58
28.00% gewijzigd
Ah..dank voor de verschillende opties. Ik heb idd de bonen en kikkererwten gevonden. Qua pasta ook de vega variant, maar in mijn hoofd zoek ik toch die vleesvervangers. Daar moet ik dan vanaf op een aantal uitzonderingen na zo te lezen :)
Ik ga even meelezen hier, oudste wil eigenlijk vegetariër worden. Kind zit nog in twijfel omdat stamppot met spekjes bv wel altijd favoriet zijn.

Hoe oud is je kind to? Kan kind zelf recepten opzoeken/ bedenken/ maken? Is kind een makkelijke eter of een 'wat de boer niet kent'?
Stormke81 schreef:
31-08-2025 21:57
Ah..dank voor de verschillende opties. Ik heb idd de bonen en kikkererwten gevonden. Qua pasta ook de vega variant, maar in mijn hoofd zoek ik toch die vleesvervangers. Daar moet ik dan vanaf op een aantal uitzonderingen na zo te lezen :)
Mwah, het ligt helemaal aan wat je smaak is hoor. Ik kan best goed koken en maak ook best lekkere Indiase curry's, misosoep, linzensoep, tofusaté, roti etc. Maar voor mij blijft een avg'tje het lekkerst: krieltjes met mayolijn, een lekkere vleesvervanger, eventueel vega jus en wat groente, liefst met een sausje.
Rodepeper schreef:
31-08-2025 22:00
Ik ga even meelezen hier, oudste wil eigenlijk vegetariër worden. Kind zit nog in twijfel omdat stamppot met spekjes bv wel altijd favoriet zijn.

Hoe oud is je kind to? Kan kind zelf recepten opzoeken/ bedenken/ maken? Is kind een makkelijke eter of een 'wat de boer niet kent'?
Kind kan toch het merendeel vegetarisch eten en een uitzondering maken met de stamppot met spekjes.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Stormke81 schreef:
31-08-2025 21:57
Dat ligt helemaal aan jou en kind. Als kind het lekker vind, dan is dat gewoon prima hoor.
Tjap tjoy
Zak Chinese groenten
Theelepel knoflook
Theelepel gember
Theelepel lemon grass
Halve liter groenteboullion
Vega kipstukjes/of kip
Bloem om te binden
Bruine noodles (Fairtrade)

Vega kipstukjes apart in koekenpan bakken in rijstolie

In de wok rijstolie heet laten worden, 1 minuut een Theelepel knoflook,
Theelepel gember,
Theelepel lemon grass mee wokken. Zak Chinese groenten toevoegen en mee wokken. Halve liter groenteboullion toevoegen. (Eventueel nog bamboescheuten toevoegen)Binden met bloempapje. Gebakken kipstukjes Vega erbij. En klaar is de tjap tjoy. Maar dan vers.

Bladerdeegrol
Twee venkelknollen
150gr Vega spekjes
5 eieren
150 kruidenboursin
500gr verse spinazie

180gr oven
Aanbakken Vega spekjes

Venkel: kont eraf, topjes eraf, grove parten
Venkel bij spekjes later 250 gr spinazie erbij tot slink

Eieren in mengbeker 150 gr Boursin helft spinazie blenderen

Bladerdeeg in pie vorm

Glace venkel erin
Eieren erover
45 min op 180 graden
Ik weet niet of je nog steeds de recepten van Hello Fresh kunt lezen als je geen lid bent maar daar vind je iedere week meerdere recepten zonder vlees. Ik vind persoonlijk geen enkele vleesvervanger lekker maar hou wel van gewoon recepten zonder vlees.
Stoofpotje, vond ik zelf ook heel lekker.
Vegetarische slager vind ik lekker en verder doe ik veel met bonen en noten.
Tempeh en tofu: veel langer bakken dan aangegeven staat zodat het echt knapperig is vind ik lekker. Saus er dus pas op het bord bij werkt voor mij.
Wij houden van de spinazie-kaas schijven. Ene merk is wat lekkerder dan de ander.
Verder maak ik wraps met stukjes nep-kip, heerlijk. En door pastasaus gaat nep-gehakt, nog lekkerder dan vlees.
16 jaar! Heeft ook al veel recepten opgezocht, maar ik wil graag experimenteren zodat iedereen lekker eet. Het niet fatsoenlijk kunnen koken speelt parten.

Het besef dat de frikadel speciaal niet meer kan moest even indalen. Het idee was eerst flexitarier maar nu dus volledig over. Qua voedingsstoffen kim je dan ook tekort? Het is een magere lat met voorliefde voor fruit maar niet echt voor warm eten
Niks mis met vleesvervangers. Maar je zal ea moeten proberen om uit te vinden wat jullie lekker vinden.

Wat ideeën zonder vlees of vleesvervanger die wij geregeld eten:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kkererwten
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ebonensoep
https://www.jamieoliver.com/recipes/veg ... ie-chilli/

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven