Vegetarische opties
zondag 31 augustus 2025 om 21:18
Een van de kinderen is vegetarisch geworden. Nu ben ik geen topkok en daar loopt het wel wat spaak. Ik heb op zich prima recepten en de ene dag eten we allemaal vega en de andere dag laat ik voor haar het vlees weg.
We willen prima mee eten qua vegetarische vervangers, maar wat ik ook maak. Het smaakt niet echt lekker. Het kan wel, maar niet dat je denkt....wow. Falafel, kaasplak...dat gaat nog maar de rest vinden we niet te pruimen.
Is er een vleesvervanger waarvan je denkt...yes, dat is lekker? Zoals gezegd ben ik een matige kok en tot nu toe is de tempeh en tofu mislukt. Tips zijn welkom ..ook voor tofu
We willen prima mee eten qua vegetarische vervangers, maar wat ik ook maak. Het smaakt niet echt lekker. Het kan wel, maar niet dat je denkt....wow. Falafel, kaasplak...dat gaat nog maar de rest vinden we niet te pruimen.
Is er een vleesvervanger waarvan je denkt...yes, dat is lekker? Zoals gezegd ben ik een matige kok en tot nu toe is de tempeh en tofu mislukt. Tips zijn welkom ..ook voor tofu

zondag 31 augustus 2025 om 23:30
Denk dat je ook verschillende merken en dingen moet proberen... ik eet al sinds mijn tienertijd vivera, vind bijna alle dingen daarvan lekker! Favorieten: vegagehakt, balletjes, burgers, snitzels, kroketburger etc.
Verder is krokante tofu mijn goedkope favoriet (afhankelijk waar je je tofu haalt) en dan gemarineerd in ketjap.
Sommige snackbars hebben trouwens de zero frikandel, die is ook vega! Helemaal als je frikandel speciaal haalt merk je bijna het verschil niet. (Wel war duurder helaas..)
Ik ben een enorme snacker dus voor snack vega tips mag je altijd dmen.
Edit; ik ben al meer dan 20 jaar vega en een picky eater, en ik heb er ook qua koken nooit echt uitdaging in gehad. Toen ik op mn 10e vega werd waren er nauwelijks vlees vervangers en toch hebben mn ouders het vrij snel onder de knie gekregen. Veel eieren, bonen en eiwit uit magere zuivel helpt ook al veel! Het is even wennen, maar je krijgt vanzelf de smaak te pakken.
Verder is krokante tofu mijn goedkope favoriet (afhankelijk waar je je tofu haalt) en dan gemarineerd in ketjap.
Sommige snackbars hebben trouwens de zero frikandel, die is ook vega! Helemaal als je frikandel speciaal haalt merk je bijna het verschil niet. (Wel war duurder helaas..)
Ik ben een enorme snacker dus voor snack vega tips mag je altijd dmen.
Edit; ik ben al meer dan 20 jaar vega en een picky eater, en ik heb er ook qua koken nooit echt uitdaging in gehad. Toen ik op mn 10e vega werd waren er nauwelijks vlees vervangers en toch hebben mn ouders het vrij snel onder de knie gekregen. Veel eieren, bonen en eiwit uit magere zuivel helpt ook al veel! Het is even wennen, maar je krijgt vanzelf de smaak te pakken.
airysuit wijzigde dit bericht op 31-08-2025 23:34
24.52% gewijzigd
maandag 1 september 2025 om 00:06
Sticky tofu is hier echt favoriet. Kan met witte rijst en pittige snijboontjes, nasi, bami, noedels, enz.
Bij tofu is het een kwestie van oefenen, hoe vaker je ermee werkt, des te makkelijker het wordt. Ik leg zo’n blok altijd een half uurtje voor het koken in een vergiet. Dan een stuk dubbelgevouwen vel keukenpapier en daarop een zwaarder kommetje of schaal. Na een half uur is het ding echt wel kurkdroog. Dan stremsel afsnijden en en blokjes/plakjes snijden.
Daarna kun je marineren of ‘frituren’ in zonnebloemolie om het goudbruin te krijgen (en wat langer als het knapperig moet zijn). Je kunt het ook gewoon in blokjes bakken in de pan en dan de marinade/ saus erbij doen en nog laten pruttelen.
Silken tofu is dan weer fijn voor een miso soepje.
Verder veel gerechten met kikkererwten, falafel, feta en halloumi (laatste twee alleen voor vegetariërs en niet voor veganisten dus). Ik ben al dertig jaar vegetariër en de meeste van die vleesvervangers krijg ik niet af (te zout, te vet, te glibberig). Op YouTube zijn best veel kookkanalen voor en door vegetariërs. Daar kijk ik van tijd tot tijd op voor inspiratie.
Bij tofu is het een kwestie van oefenen, hoe vaker je ermee werkt, des te makkelijker het wordt. Ik leg zo’n blok altijd een half uurtje voor het koken in een vergiet. Dan een stuk dubbelgevouwen vel keukenpapier en daarop een zwaarder kommetje of schaal. Na een half uur is het ding echt wel kurkdroog. Dan stremsel afsnijden en en blokjes/plakjes snijden.
Daarna kun je marineren of ‘frituren’ in zonnebloemolie om het goudbruin te krijgen (en wat langer als het knapperig moet zijn). Je kunt het ook gewoon in blokjes bakken in de pan en dan de marinade/ saus erbij doen en nog laten pruttelen.
Silken tofu is dan weer fijn voor een miso soepje.
Verder veel gerechten met kikkererwten, falafel, feta en halloumi (laatste twee alleen voor vegetariërs en niet voor veganisten dus). Ik ben al dertig jaar vegetariër en de meeste van die vleesvervangers krijg ik niet af (te zout, te vet, te glibberig). Op YouTube zijn best veel kookkanalen voor en door vegetariërs. Daar kijk ik van tijd tot tijd op voor inspiratie.
maandag 1 september 2025 om 00:24
Waar koop je je vleesvervangers? Die van de Lidl vind ik vaak echt niet lekker dus die koop ik niet meer op af en toe een vega kip krokant na dan.
Qua merk vind ik Beyond Meat en de Vegetarische slager de lekkerste vleesvervangers hebben maar neem ook wel eens van andere merken of AH/Jumbo huismerk.
En die frikandel speciaal, ik mis die ook. Jaren geleden hadden bijna alle vleesvervanger merken wel een frikandel in het assortiment en Mora en Beckers ook voor langere tijd maar die zijn er om de een of andere reden mee gestopt wat heel jammer is. Soms bekleed ik dus maar een vega hamburger met mayo, curry en uitjes. Niet helemaal hetzelfde maar komt in de buurt.
En ik laat om de zoveel tijd ook checken of ik ergens tekorten heb als ik toch al bloed moet laten prikken en naast vitamine D nooit echt serieuze tekorten gehad. Maar goed heel veel mensen hebben vitamine D tekort, daar hoef je geen vegetariër/veganist voor te zijn
Qua merk vind ik Beyond Meat en de Vegetarische slager de lekkerste vleesvervangers hebben maar neem ook wel eens van andere merken of AH/Jumbo huismerk.
En die frikandel speciaal, ik mis die ook. Jaren geleden hadden bijna alle vleesvervanger merken wel een frikandel in het assortiment en Mora en Beckers ook voor langere tijd maar die zijn er om de een of andere reden mee gestopt wat heel jammer is. Soms bekleed ik dus maar een vega hamburger met mayo, curry en uitjes. Niet helemaal hetzelfde maar komt in de buurt.
En ik laat om de zoveel tijd ook checken of ik ergens tekorten heb als ik toch al bloed moet laten prikken en naast vitamine D nooit echt serieuze tekorten gehad. Maar goed heel veel mensen hebben vitamine D tekort, daar hoef je geen vegetariër/veganist voor te zijn
maandag 1 september 2025 om 06:45
maandag 1 september 2025 om 07:06
Nee hoor, waarom? Ik kook heel veel met vleesvervangers. Je moet gewoon even wat uitproberen voordat je weet wat je lekker vindt. Bij de grotere supermarkten ligt er ontzettend veel, we zijn daar echt mee verwend in Nederland.
maandag 1 september 2025 om 07:13
Graze schreef: ↑01-09-2025 00:24Waar koop je je vleesvervangers? Die van de Lidl vind ik vaak echt niet lekker dus die koop ik niet meer op af en toe een vega kip krokant na dan.
Dat Mora gestopt is met de vega frikandel vind ik echt misdaad tegen de mensheid. Dat ding was gewoon lekkerder dan een echte, maar werd waarschijnlijk gewoon niet genoeg verkocht.. Echt zo zonde.
Vegetariërs die gewoon zuivel eten en af en toe een vleesvervanger hebben bijna nooit tekorten trouwens. Mensen hebben helemaal niet zoveel vlees nodig.
maandag 1 september 2025 om 07:35
Ik eet ook vega, maar afgezien van heel af en toe een Beyond Burger en vega gehakt van Vivera, eet ik geen vleesvervangers. Ik heb gewoon veel recepten zonder "vleescomponent" en dat bevalt me veel beter. Ik kook eigenlijk veel gerechten van Ottolenghi. Hij heeft een beetje de reputatie van lange bereidingen en moeilijke ingrediënten, maar ik vind dat eigenlijk allemaal wel meevallen. Zijn caponata is een hit hier in huis.
maandag 1 september 2025 om 07:49
Wij eten meerdere keren per week vegetarisch. En eigenlijk nooit vleesvervangers. Vleesvervangers vinden wij niet echt lekker. Soms vega gehakt, maar verder niet.
Falafel vind ik geen vleesvervanger. Falafel bestaat al ontzettend lang, en is gewoon een eigen product.
Wat wij eten
- stamppot zonder vlees; met kaas. Denk aan bietenstamppot met geitenkaas en walnoten, zuurkoolstamp met vlees, franse kaas werkt ook goed in stamppotten.
- curry, je hebt daar echt geen vlees in nodig, wel met kikkererwten, linzen etc
- gevulde maaltijdsoep met bonen, linzen, peulvruchten etc
- tortilla's met een bonenprutje
- chili con carne
- heel veel recepten sites hebben goede vega opties, ook die van de supermarkten
Falafel vind ik geen vleesvervanger. Falafel bestaat al ontzettend lang, en is gewoon een eigen product.
Wat wij eten
- stamppot zonder vlees; met kaas. Denk aan bietenstamppot met geitenkaas en walnoten, zuurkoolstamp met vlees, franse kaas werkt ook goed in stamppotten.
- curry, je hebt daar echt geen vlees in nodig, wel met kikkererwten, linzen etc
- chili con carne
- heel veel recepten sites hebben goede vega opties, ook die van de supermarkten
maandag 1 september 2025 om 07:53
Nou het is tegenwoordig nogal wat anders dan in ‘95 toen ik vegetariër werd. Wat een keuze nu!
•
maandag 1 september 2025 om 08:00
Jawel hoor, je hebt vegetarische frikandellen. Zelfs bij patat zaken. Het is even zoeken, dat wel. Niet elke supermarkt heeft ze.Stormke81 schreef: ↑31-08-2025 22:5316 jaar! Heeft ook al veel recepten opgezocht, maar ik wil graag experimenteren zodat iedereen lekker eet. Het niet fatsoenlijk kunnen koken speelt parten.
Het besef dat de frikadel speciaal niet meer kan moest even indalen. Het idee was eerst flexitarier maar nu dus volledig over. Qua voedingsstoffen kim je dan ook tekort? Het is een magere lat met voorliefde voor fruit maar niet echt voor warm eten
Verder kook ik amper met vleesvervangers en al helemaal niet met tofu.
Er zijn heerlijke gerechten te maken met linzen, zoete aardappel, etc.
Paar van onze favorieten:
https://foxilicious.nl/recept-vegan-bur ... es-zakjes/
https://www.mindyourfeed.nl/recepten/di ... inzensoep/
https://jaimyskitchen.nl/recepten/recep ... gnese-saus
https://elavegan.com/indian-pumpkin-curry/
maandag 1 september 2025 om 08:07
Driewerf eens!!!
De kwalitaria verkoopt ze gelukkig nog wel, dus af en toe blaas ik in de bus en bestel daar twee vega frikandellen speciaal.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
maandag 1 september 2025 om 08:17
Stampot met vega spekjes. Die zijn heel lekker.Rodepeper schreef: ↑31-08-2025 22:00Ik ga even meelezen hier, oudste wil eigenlijk vegetariër worden. Kind zit nog in twijfel omdat stamppot met spekjes bv wel altijd favoriet zijn.
Hoe oud is je kind to? Kan kind zelf recepten opzoeken/ bedenken/ maken? Is kind een makkelijke eter of een 'wat de boer niet kent'?
maandag 1 september 2025 om 08:21
Lady*Voldemort schreef: ↑01-09-2025 08:07Driewerf eens!!!
De kwalitaria verkoopt ze gelukkig nog wel, dus af en toe blaas ik in de bus en bestel daar twee vega frikandellen speciaal.

maandag 1 september 2025 om 08:29
In de jaren '80 had je alleen de Reforma braadmix, in de smaken paprika of kerrie. Misschien was er nog wel meer op de markt hoor, maar dat was het aanbod bij ons in het dorp. Zelf werd ik in 1990 vegetariër, toen hadden we ook al de Javaanse schijf en de vega hamburger in de supermarkt

Het is vooral een kwestie van uitproberen, er is tegenwoordig heel veel maar niet iedereen vind alles lekker lekker en er is natuurlijk maar 1 manier om erachter te komen.
Tofu en tempeh zijn best lastig om klaar te maken, dat heeft mij ook wel een tijd geduurd voordat ik het doorhad. En ook een beetje een "aquired taste", niet iedereen kan de (soja)smaak waarderen.
maandag 1 september 2025 om 08:31
Trouwens, die gemarineerde tofureepjes, zoals deze https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... jes-pittig, zijn wel makkelijk. Die bak je gewoon net zo lang tot ze knapperig zijn. Dat duurt wel even, veel langer dan op de verpakking staat, maar daarna zijn ze wel heel lekker.
maandag 1 september 2025 om 08:57
Als vegetarier kom je geen voedingsstoffen tekort als je gevarieerd eet, als veganist wel.Stormke81 schreef: ↑31-08-2025 22:5316 jaar! Heeft ook al veel recepten opgezocht, maar ik wil graag experimenteren zodat iedereen lekker eet. Het niet fatsoenlijk kunnen koken speelt parten.
Het besef dat de frikadel speciaal niet meer kan moest even indalen. Het idee was eerst flexitarier maar nu dus volledig over. Qua voedingsstoffen kim je dan ook tekort? Het is een magere lat met voorliefde voor fruit maar niet echt voor warm eten
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
maandag 1 september 2025 om 09:03
Vleesvervangers is idd een kwestie van uitproberen. Er is tegenwoordig heel veel op de markt vergeleken met vroeger, maar ik vind lang niet alles lekker. Toch heb ik wel een paar favorieten. Wat ik ook soms doe is vega kipreepjes kruiden met vleeskruiden. Bijvoorbeeld voor rodekoolstamp bak ik de vegareepjes met kruidenmix voor hachee. Bedenk dat vlees van zichzelf ook weinig of geen smaak heeft; het zijn de kruiden die het hem doen. En verder ik gebruik oesterzwammen als vleesvervanger in bijvoorbeeld curry.
maandag 1 september 2025 om 09:09
Klopt, alleen vitamine B12 is verstandig om bij te slikken. Gewoon een simpel tabletje van het Kruidvat.CleopatraVII schreef: ↑01-09-2025 08:57Als vegetarier kom je geen voedingsstoffen tekort als je gevarieerd eet, als veganist wel.
maandag 1 september 2025 om 09:14
Ik gebruik klein gesneden zongedroogde tomaten in plaats van spekblokjes in de stamppot. Door de bite en het feit dat ze wat zoutig en vettig zijn voor mij een prima vervanging.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
maandag 1 september 2025 om 09:57
Nog niet helemaal wakker?WaterGirl schreef: ↑01-09-2025 07:49Wat wij eten
- chili con carne

maandag 1 september 2025 om 09:58
Goed idee. Ik vervang ze door bruin gebakken halve uienringen.Lady*Voldemort schreef: ↑01-09-2025 09:14Ik gebruik klein gesneden zongedroogde tomaten in plaats van spekblokjes in de stamppot. Door de bite en het feit dat ze wat zoutig en vettig zijn voor mij een prima vervanging.
maandag 1 september 2025 om 10:27
Ze kan gaan voor de vegetarische frikadel. Ik begreep dat AH die nog wel heeft, al heb ik die nog nooit gehad.
mangogogo wijzigde dit bericht op 01-09-2025 10:29
51.73% gewijzigd
Zebra tussen de paarden

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in