vijzel

20-06-2011 15:56 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ervaring met een vijzel? Ik wil er graag 1 kopen en vraag me af welk materiaal ideaal zou zijn. Ik vind hout heel erg mooi maar ben bang dat daar bepaalde smaken heel erg intrekken waardoor bij een ander mengsel die smaak weer naar voren komt.

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Ja ik heb eer een van steen, beetje ruw, meegenomen uit Thailand een tiental jaren terug en ik gebruik hem regelmatig.

Niet alleen trekt zoals je zegt de smaak van sommige dingen in het hout maar dat is ook niet zwaar genoeg, met een stenen vijzel kun je het gewicht van de steen in je voordeel gebruiken.

Curry paste wordt absoluut het lekkerst als je deze in de vijzel klaarmaakt en ook verse pesto, hmmm!!!!
Dankjewel voor je reactie. Je merkt bij die van jou dus niet dat smaken 'blijven hangen' als je hem voor iets anders gebruikt?
Ik heb n kleintje van aardewerk, tijd geleden gekocht bij de huishoudwinkel met de B. Prima, heb m toch niet vaak nodig. Smaak trekt ook nergens in.

Heb een hele grote van gietkoper, die is voor de sier. Met de stamper kan je iemand de schedel inslaan . . . . . . .

Een koperen versie zou ik ook niet voor eten/kruiden gebruiken, vanwege metaal-smaak.
Ochhh, ja, ik heb ook een vijzel, ook eentje van steen, je kunt meer kracht erop uitoeffenen.
Ik heb ook een ruw stenen vijzel en stamper. Bij een Aziatische toko gekocht voor een paar euro's. Het is inderdaad wel fijn om wat gewicht in de stamper te hebben, zeker om wat hardere specerijen goed te kunnen malen. En doordat hij wat ruwer is kun je verse kruiden ook makkelijker tot pesto/curry vermalen. Schoonmaken met een sopje is ook geen probleem.
Steen. Werkt prima en smaken trekken er niet in. Hout vind ik mooi om te zien, maar zou ik alleen voor sier gebruiken of maar voor 1 ingredient (peperkorrels fijnmalen bijvoorbeeld).
He wat leuk, toevallig wilde ik zelf zo'n topic openen. Ik ben 28 juni jarig en een vriendin wilde weten wat ik wilde hebben. Geen idee, leuk als je al komt. Nee ik moest wat verzinnen. Nou ik denk dan in de prijsklasse van de 10 euro.

Ik wilde eigenlijk wel een kruimeldief met een stofzuigermond maar die was 20 euro.

Toen dacht ik aan een vijzel. In alle prijsklasse. Ik zou er zelf eentje van steen of marmer kopen. Zeker vanwege die smaken en de mogelijkheid om het goed hard te stampen.

Ja dat is dus mijn idee. Ik heb er nog niet een zelf maar nav alle kookprogramma's die ik heb gezien zou ik daarvoor kiezen.

Succes.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wat leuk mylene, op de 28e van de maand juni jarig, ik op de 28e van de maand mei, hahah moest ik even kwijt.

Je kunt ze bij xenos, of bij ikea kopen, maar ook de toko, vald best mee met de prijs. Tsja een kruimeldief, laat ik het zo zeggen, ik had er 1, maar al snel weggeven, echt niet zo handig hoor, en ik heb 3 dieren inhuis waarvan er 1 (cavia) heel erg verhaard, cavia 2 is bont-actig die net weer niet haha, hamster gooit alles uit haar bakkie grrrrrrr. Ga maar voor de vijzel dan
ik heb er eentje van marmer, in een toko gekocht

en een kopere vijzel, maar die is voor de sier en al behoorlijk oud. Is een erfenis van mijn opa, die een drogisterij had
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb er ook zo een van wat groffer steen. Heel fijn ding en geen problemen met smaken die blijven hangen.
Ik heb er ook een van steen, net nieuw. Werkt goed. Ik heb hem gekocht bij de fair trade shop. Niet duur en ziet er leuk uit.
Beetje blonde, maar wel serieuse vraag: Voor welke kruiden en gerechten gebruiken jullie de vijzel?
Ik heb een stenen vijzel, gratis af te halen in Leiden
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Heeft iemand dan ook nog vijzel-techniek-tips? Ik heb hem van het weekend weer eens uit de kast gehaald, maar het duurde echt ontzettend lang voor de currypasta een pasta werd.
Hahaha Nerja, tja je krijgt er wel spierballen van van zo'n vijzel. It's all in the wrists you know... geen echte tips hier 't is meer wrijven dan echt stampen dat wel maar verder niet.

@marjan ik maak er thaise/vietnamese/cambodiaanse curry pasta's in (chili, gember, citroengras, peperkorrels, knoflook etc) of indonesische boemboes (idem, evt aangevuld met djeroek poeroet & trassie) maar ook pesto's ("gewone" met pijnboompitten en basilicum, of alternatieve met walnoten en/of cashews en koriander of rucola) Verder kun je er lekkere tapenades in maken!
quote:sartan schreef op 20 juni 2011 @ 20:48:

Hahaha Nerja, tja je krijgt er wel spierballen van van zo'n vijzel. It's all in the wrists you know... geen echte tips hier 't is meer wrijven dan echt stampen dat wel maar verder niet.

Haha dat wordt dus de komende weken met gewichtjes aan mijn polsen rondwandelen. Ik heb natuurlijk alles over voor lekker eten
quote:Nerja schreef op 20 juni 2011 @ 19:21:

Heeft iemand dan ook nog vijzel-techniek-tips? Ik heb hem van het weekend weer eens uit de kast gehaald, maar het duurde echt ontzettend lang voor de currypasta een pasta werd.

Het is niet echt stampen. Meer malen. Druk erop zetten en rondjes maken door de vijzel heen.

Stampen doe ik alleen met dingen als verse gember.
quote:Ruza schreef op 20 juni 2011 @ 20:59:

[...]

Het is niet echt stampen. Meer malen. Druk erop zetten en rondjes maken door de vijzel heen.

Stampen doe ik alleen met dingen als verse gember.Oké, dat ga ik eens proberen. Ik doe meestal een combinatie. Even ter vergelijking: hoe lang doe jij er ongeveer over voordat je ingredienten een beetje pasta worden?
Een goede vijzel kun je het beste (lees goedkoopste) bij een toko halen. Ik heb ooit een kleintje bij de Dille & Kamille gekocht, maar daar had ik niets aan. Daarna kreeg ik een stenen vijzel, die goed ruw van binnen is, zwaar is en ook een zware en ruwe stamper heeft, van vriendinnen, die hem bij de toko gekocht hebben. Die is super!
Komen er bij een ruwe stenen vijzel nooit stukjes steen los?
@ yasuko Nee, dat heb ik nog nooit gehad.
Thnx!

(Dat weerhield me er altijd van er eentje te kopen.)
Allemaal bedankt, ik ga er dit weekend 1 kopen van steen en zal meteen ook wat gewichten kopen om de armspieren te trainen
Ik heb er een van steen maar ik gebruik hem enkel voor peperkorrels want ik heb geen idee hoe ik die ruwe binnenkant schoon krijg zodat het volgende niet onwijs naar peper smaakt.

Tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven