Waarom is mijn merengue lichtbruin ipv. wit!

27-09-2010 11:23 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren Eaton Mess gemaakt als nagerecht. Echt supersupersuperlekker en machtig. Alleen waarom oh waarom wordt mijn merengue altijd lichtbruin? Op de foto in kookboeken zijn merengues sneeuwwit! Dat wil ik ook, ziet er veel lekkerder uit. Qua smaak maakt het niks uit. Heb de oven op boven- en onder verwarming geprobeerd en ook op hete lucht, maar allebei bruin.

Weet iemand wat het probleem is?
Alle reacties Link kopieren
Je oven op een lagere temperatuur zetten? 100 graden?

Of korter in de oven. Mijn fout is altijd dat ik het te lang laat zitten in de oven, omdat het nog zacht is. Maar het wordt vanzelf hard als het alkoelt.

Lekker trouwens, misschien dat ik vanmiddag even wat ga maken
Je oven staat te heet!
Alle reacties Link kopieren
Kan meerdere oorzaken hebben. Oven te warm, verhouding verkeerd, te lang in de oven. Even experimenteren en je weet het.



Op het werk doen wij vaak als volgt. Je zet iets in de oven en die draai je vervolgens uit/zachter. Want als jij je oven op 100graden zet, dan verwarmt ie, dan is ie 100 en dan gaat ie uit. Hij koelt iets af en gaat weer branden om op 100 te komen.



Mijn tip, zet je oven aan op 120, schuim er in en terug draaien naar 80/100 graden. Dan gaat ie ook niet branden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste idee was de bovenwarmte uitzetten, maar dat heb je blijkbaar al geprobeerd. Merengues afdekken misschien?



->Even gegoogled, en blijkbaar heeft het met de temperatuur te maken: lagere temperatuur, langer in de oven zou het verkleuren moeten verhelpen: lees hier verder.
Alle reacties Link kopieren
Merengues moeten drogen, niet bakken. Oven moet dus op de aller- aller- allerlaagste stand staan. Het duurt dan overigens wel uren voordat ze klaar zijn.



Ik kies meestal voor 50-100 graden, en minimaal 2 uur. Dan zijn ze nog wat klef van binnen, maar niet echt bruin van buiten.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je je oventemp. lager moet zetten. Op hoeveel graden had je het gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze inderdaad ook op 50 graden, en dan wel 4 uur in de oven! Wat ook schijnt te helpen is een paar druppels citroensap erin, maar nu ik erover nadenk is dat volgens mij vooral om het ongebakken eiwit mengsel witter te maken....
Alle reacties Link kopieren
Okee bedankt, ga een lagere temp. proberen, maar misschien koop ik ze ook wel gewoon in de winkel. Het is niet zo dat zelfgemaakt in dit geval zoveel lekkerder is toch?
Alle reacties Link kopieren
Zelfgemaakt is in ieder geval leuker En je niet door zoiets uit het veld laten slaan, gewoon nog eens proberen!



Suc6!
Alle reacties Link kopieren
mag ik even inbreken op je merengue topic?

Ik heb ook verschillende pogingen gedaan maar ik krijg zo nooit zo lekker brossig als die van bijvoorbeeld de V&D..

kan dat te maken hebben met het feit dat ik een vooroorlogse oven heb?

En zijn er nog andere tips?
Die citroensap is om het stijver te laten worden en ieder spoortje vet uit te bannen. denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Fiekes, de truc is een hele lage temperatuur en heel lang in de oven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven