Waarom valt Franse supermarktwijn zo tegen?
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:10
In Nederland geef ik rond de 7 euro uit aan een fles wijn van bv de AH of de HEMA. Ik weet welk druivensoort ik lekker vind (Pinot Noir) en meestal vind ik wel iets wat me ligt.
Op vakantie verbaas ik me elk jaar over hoe teleurstellend ik de wijn in de hypermarche vind. Er is heel veel keuze, ik trek de prijs ook op naar 17,50 per fles. En toch vind ik de wijnen vaak vlak.
Ik ben zeker geen kenner, maar ik heb wel ooit een wijnproefcursus gedaan. Dus het is geen kwestie dat ik de verkeerde fles uit het rek trek.
Gaat alle goede wijn in de export? Is hypermarche-wijn alleen voor sukkels en kopen alle Fransen hun wijn direct uit de wijngaard? Liggen mijn smaakpapillen door alle ontspanning in coma? Iemand een verklaring?
Op vakantie verbaas ik me elk jaar over hoe teleurstellend ik de wijn in de hypermarche vind. Er is heel veel keuze, ik trek de prijs ook op naar 17,50 per fles. En toch vind ik de wijnen vaak vlak.
Ik ben zeker geen kenner, maar ik heb wel ooit een wijnproefcursus gedaan. Dus het is geen kwestie dat ik de verkeerde fles uit het rek trek.
Gaat alle goede wijn in de export? Is hypermarche-wijn alleen voor sukkels en kopen alle Fransen hun wijn direct uit de wijngaard? Liggen mijn smaakpapillen door alle ontspanning in coma? Iemand een verklaring?
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:19
Als je voor € 17,50 geen fatsoenlijke fles weet te kiezen, weet je er niet genoeg van. Of je hebt een nogal onontwikkelde smaak.
Het ligt in ieder geval niet aan Frankrijk, want daar weten ze heel goed hoe Franse wijn moet smaken en ze zijn echt niet zo gek om hun lekkerste spullen bij de Hema neer te pleuren voor minder dan een tientje.
Het ligt in ieder geval niet aan Frankrijk, want daar weten ze heel goed hoe Franse wijn moet smaken en ze zijn echt niet zo gek om hun lekkerste spullen bij de Hema neer te pleuren voor minder dan een tientje.
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:37
Wat heb je tijdens je cursus geleerd dan dat je vindt dat je de juiste flessen trekt?Kipzonderkop schreef: ↑05-08-2025 12:10Ik ben zeker geen kenner, maar ik heb wel ooit een wijnproefcursus gedaan. Dus het is geen kwestie dat ik de verkeerde fles uit het rek trek.
koekies zijn lekker
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:37
Dat eerste is natuurlijk een optie. Alcolholpercentage kijk ik eigenlijk nooit naar. Ik vond het wel stevig vallen, alleen dus niet zo lekker.
Uiteindelijk heb ik wel iets gevonden wat prima was. Maar het valt me elk jaar weer op.
Meest logische verklaring: het ligt aan mij.
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:40
nee dat doen ze niet, ze zijn trots op hun producten , bovendien is het voor bijna geen enkel wijnhuis rendabel of mogelijk om ambachtelijke wijnen zo te modificeren.
TO's smaak kan anders zijn, door ander eten, de omgeving en zelfs de temperatuur.
Groetjes van jullie vinoloog (en nee ik ben niet Lieske haha)
dinsdag 5 augustus 2025 om 13:39
Goede zelfreflectie.Kipzonderkop schreef: ↑05-08-2025 12:37Dat eerste is natuurlijk een optie. Alcolholpercentage kijk ik eigenlijk nooit naar. Ik vond het wel stevig vallen, alleen dus niet zo lekker.
Uiteindelijk heb ik wel iets gevonden wat prima was. Maar het valt me elk jaar weer op.
Meest logische verklaring: het ligt aan mij.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 13:54
O, ik vind de kwaliteit in de Franse supermarkt juist goed! Ik ga vaak naar Frankrijk, en kan daar voor rond de tien euro juist echt lekkere wijnen vinden!
Ik vraag vaak aan locale Franse medeshoppers wat hun favoriet is, of ga naar een wijngaard / Château.
Ik houd van bordeaux Pomerol en Saint Emilio, en bourgogne Maconnais, alcoholpercentage liefst wel minimaal 13%, en 8 of 9 jaar oud
Ik vraag vaak aan locale Franse medeshoppers wat hun favoriet is, of ga naar een wijngaard / Château.
Ik houd van bordeaux Pomerol en Saint Emilio, en bourgogne Maconnais, alcoholpercentage liefst wel minimaal 13%, en 8 of 9 jaar oud
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
dinsdag 5 augustus 2025 om 13:55
dinsdag 5 augustus 2025 om 13:56
Ik kom er net vandaan en je kunt prima wijn krijgen voor minder dan de helft van de prijs die jij noemt en dat zijn echt geen jerrycans chateau migraine ofzo, dus ik ben bang dat het aan jou ligt ja…
Misschien verdoofde smaakpapillen door alle knoflook ofzo?
Misschien verdoofde smaakpapillen door alle knoflook ofzo?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 5 augustus 2025 om 14:13
dinsdag 5 augustus 2025 om 14:14
Gewoon lekker blijven doorshoppen en drinken en je vindt vanzelf wel een favoriet

koekies zijn lekker
dinsdag 5 augustus 2025 om 14:33
Het ligt aan jou.
Ik slaag altijd prima onder de 8 euro.
Ik doe meestal een poging om iets uit de streek te nemen waar ik op dat moment zit.
Heel af en toe doe ik eens gek en koop 1 duurdere fles (20 à 25 euro) om mee naar huis te nemen. Die ik dan op een bijzonder moment opentrek.
Of ik koop iets bij een proeverij.
Ik slaag altijd prima onder de 8 euro.
Ik doe meestal een poging om iets uit de streek te nemen waar ik op dat moment zit.
Heel af en toe doe ik eens gek en koop 1 duurdere fles (20 à 25 euro) om mee naar huis te nemen. Die ik dan op een bijzonder moment opentrek.
Of ik koop iets bij een proeverij.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:29
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:44
Het kan sowieso zijn dat je een specifieke smaak hebt.
Ik heb dit ook maar dan in Italië. Een lokale vriendin zei dat zij direct bij de boeren bestellen en in de supermarkt de duurdere wijnen kopen die in de aanbieding zijn. Zij maken en verkopen zelf trouwens ook wijn. Ik had laatst een hele lekkere fles van ze gekregen en die bleek achteraf helaas 35 euro te zijn. En diezelfde periode was ik in een restaurant waar ik de huiswijn erg lekker vond en die was ook 22 euro per fles (geen belachelijk duur restaurant). We hebben nu een lekkere wijn bij de Lidl gevonden en dringen gewoon minder vaak wijn doordat die duurder is. Het is niet dat ik andere wijn vies vind, maar echt blij word ik er ook niet van.
Ik heb dit ook maar dan in Italië. Een lokale vriendin zei dat zij direct bij de boeren bestellen en in de supermarkt de duurdere wijnen kopen die in de aanbieding zijn. Zij maken en verkopen zelf trouwens ook wijn. Ik had laatst een hele lekkere fles van ze gekregen en die bleek achteraf helaas 35 euro te zijn. En diezelfde periode was ik in een restaurant waar ik de huiswijn erg lekker vond en die was ook 22 euro per fles (geen belachelijk duur restaurant). We hebben nu een lekkere wijn bij de Lidl gevonden en dringen gewoon minder vaak wijn doordat die duurder is. Het is niet dat ik andere wijn vies vind, maar echt blij word ik er ook niet van.
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:51
Of omgekeerd, de supermarkten in Nederland kopen specifiek die wijnen die daar in de smaak vallen...poohtjesschrijft schreef: ↑05-08-2025 12:40nee dat doen ze niet, ze zijn trots op hun producten , bovendien is het voor bijna geen enkel wijnhuis rendabel of mogelijk om ambachtelijke wijnen zo te modificeren.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:52
Wat zegt het etiket? Gek dat je geen (naar jouw smaak) goede wijnen vindt in de supermarkt in Frankrijk.
Ik word juist altijd heel erg blij van de goedkope/,goede wijnen in Z-Europa! Zowel in de supermarkt als bij de boeren.
Maar je hebt je wijntje gevonden inmiddels, begrijp ik, dus:
Geniet ervan!
Ik word juist altijd heel erg blij van de goedkope/,goede wijnen in Z-Europa! Zowel in de supermarkt als bij de boeren.
Maar je hebt je wijntje gevonden inmiddels, begrijp ik, dus:
Geniet ervan!
pink-freud wijzigde dit bericht op 05-08-2025 23:40
0.16% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:59
Ik kom sinds kort bij Lidl en verbaas me over het enorme prima aanbod aan wijnen.Elsy schreef: ↑05-08-2025 16:44Het kan sowieso zijn dat je een specifieke smaak hebt.
pink-freud wijzigde dit bericht op 05-08-2025 21:52
0.12% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in