wat anders te maken met pizzadeeg?

09-10-2012 16:18 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar uur terug deeg gemaakt ( bloem, melk, water, gist met suiker opgelost en wat olijfolie) met de intentie pizza's te bakken.

Omdat bij mij het deeg nooit goed is gelukt (rijst nooit) heb ik het zout achterwege gelaten in de hoop dat het dit keer wel zou lukken.

Inmiddels is het deeg mooi gerezen maar mijn trek naar pizza verdwenen.

Is er nog wat anders wat ik met dit deeg kan doen (het is in volume verdubbeld)?

aanvulling;

Ik heb momenteel (meer) trek in krentenbollen, kaneelbroodjes etc maar lees overal dat je dan eieren en boter in het deeg verwerkt. dit zit er dus niet in en kan ik zeker niet alsnog toevoegen of wel? haha
Zout weggelaten? Dat ga je zeker proeven. Ik zou het invriezen, gaat prima. Als je dan weer trek hebt in pizza, kun je het deeg aan het begin van de dag ontdooien en 's avonds gebruiken. Ik gebruik zelf het recept uit Italïe van Jamie Oliver, mislukt nooit, maar zo te zien lijkt het op wat jij gedaan hebt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Kaneel/suikerbroodjes van maken?
Je kunt er broodstengels van maken. Deeg uitrollen, in repen snijden en deze insmeren met melk en/of ei en bestrooien met kaneel en suiker. 20 minuten in de oven bij 200/220 graden.
Hoe krijg je t voor elkaar om deeeg niet te laten rijzen?

Neem gistlevure uit de supermarkt, dat werkt altijd.
Been there, done that, got the T-shirt.
Misschien kan je er een Povitica, Croatian sweet walnut chocolate bread mee maken? Ik zou dan nog wat zout toevoegen aan het mengsel dat tussen de deeglagen gedaan wordt aangezien je geen zout in je deeg gebruikt heb (dat zal dan behoorlijk flauw zijn?).
Als je het zout eerst mengt met de bloem en dan pas later de gist erbij rijst het prima.

Dit deeg zou ik voor iets hartigs gebruiken, aangezien er waarschijnlijk olijfolie inzit (ik vind olijfolie in combinatie met zoet zelf niet lekker)

Je kunt er gewoon broodjes van maken (word dan waarschijnlijk stevig brood) of het deeg vullen met wat je maar lekker vind, dan krijg je een soort pasteitjes.
Gist kan soms "dood" zijn. Dan doet het niets meer. Als je het in warm water doet met wat suiker dan moet het gaan bruisen. Doet het dat niet dan is het "dood".
Ik zou er trouwens nog even wat zout doorkneden, zoutloos brood is echt niet lekker.

En het hoeft niet veel te zijn hoor, maar een beetje maakt al een enorm verschil.
quote:leentjedb schreef op 09 oktober 2012 @ 17:13:

Gist kan soms "dood" zijn. Dan doet het niets meer. Als je het in warm water doet met wat suiker dan moet het gaan bruisen. Doet het dat niet dan is het "dood".

Gist kan ook doodslaan als het direct met zout in aanraking komt, dus het kan best aan het zout hebben gelegen.

Maar als je het zout dus eerst met het meel mengt is het geen probleem.
wel een pizza maken en aan mij geven ??

of je maakt van die mini-pizzaatjes en bewaard ze voor als

je er wel trek in hebt? of je bakt koekjes of muffins of appeltaart of weet ik wat?
Ik doe altijd pas het zout en het boter/de olie ná de eerste rijs, dan rijst het inderdaad beter.

Maar wat je er ook nog bij wilt gooien kan er nu dus nog probleemloos bij.
Zeg maar Spijker.
Als er olijfolie in zit dan is een kaas/uien/paprika brood ook lekker. Ui snipperen, rode paprika schoonmaken en kleinsnijden, teentje knoflook uitpersen en dan samen fruiten, op je brood leggen, laagje kaas erop en bakken.
Frikandellen bakken en in het deeg draaien. Lekkere worstenbroodjes heb je dan. of een calzone maken. Vullen met gebakken groenten en kaas en dan na het bakken een omaten gehaktsaus er overheen.
Ik zou er een lekker uienbrood, kaas/uienbrood of andere kleine hapjes van maken met een smaak die je lekker vindt.

Kaas/tomaat is heerlijk met oregano, lekker voor lunch.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven