Wat eten jullie bij boerenkool ( zuur) ?

06-12-2017 20:01 118 berichten
Nou dat is de vraag dus wat eten jullie voor zuurs bij de boerenkool ?
Ik doe meestal een flinke scheut azijn er over , maar hoor ook wel eens dat men er uitjes en augurkjes bij eet.
Alle reacties Link kopieren
redfox3 schreef:
07-12-2017 07:54
zuur erbij is iets uit NH , en zeker Amsterdammers eten het zo .
geen azijn door de boerenkool en zeker geen boter of melk ( is dat boerenkool a la creme ofzo ? yuk ) wel zure augurk en amsterdamse of zilveruitjes erbij , spek en worst en mosterd , maar dat spreekt voor zich :) oh de jus vergeten :bonk:
Nou rasechte amsterdamse hier maar ik ken het niet zo hoor. Niemand die ik ken eet het met zuur, piccalilly of wat.
Koks gooien er geen azijn door maar een scheutje koffiemelk.
Alle reacties Link kopieren
Hier eten we augurk bij de boerenkool, liefst die van Kesbeeke, heerlijk :yum:

Alle reacties Link kopieren
Grappig, deze week liep ik nog langs het uitgebreide zuur-schap in de super en dacht bij mezelf: wie koopt zoiets?

Nou jullie allemaal dus :-)

En wat voor azijn gaat er dan door de aardappelen?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik stamp er ook wat appelazijn doorheen
Ik lees hier over azijn bij de andijviestamppot.
Nog nooit gedaan!
Wat is het effect daarvan op de stamppot?
Azijn was een populaire smaakmaker in de tijd dat vlees voor de gemiddelde mens niet te betalen was en dan gooide men azijnsaus over de aardappelen, in plaats van jus zeg maar. Mijn vader deed altijd azijn over zijn boerenkool, en die gewoonte heb ik van hem overgenomen (en dan zitten mijn huisgenoten gruwelend naar mijn bord te kijken :proud: ). Het effect? Ik vind het gewoon lekker. En het lijkt of de boerenkool er iets zachter door wordt, qua structuur/mondgevoel.
yasmijn schreef:
07-12-2017 10:52
Nee hoor, hier in het oosten doen we er ook zuur bij! Ik weet niet anders.
Naast de spekjes en rookworst uiteraard.
Meestal staat er een schaaltje azijn op tafel, kun je zelf druppelen als je wilt. En de pot piccalilly staat er ook.
Hier in het oosten? Ik denk dat het gewoon is wat je van thuis uit gewend bent. Ik kom ook uit het oosten van het land maar nooit iets anders dan rookworst, jus en spekjes bij de boerenkool gehad. Nou moet ik ook zeggen dat mijn ouders niet erg bourgondisch waren en er weinig creatiefs te ontdekken was aan de kookkunst van mijn moeder :biggrin:

Maar ik ga het zeker eens proberen wat ik hier allemaal lees!
Zuur?? Ik eet uitgebakken spekjes bij de boerenkoolstamp
Alle reacties Link kopieren
Ketchup en mosterd.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk? Het liefst zure zult erbij. Van die vleeswaarplakjes die ik een uur of zo in een schaaltje azijn leg. Zure zult eet ik alleen bij boerenkool en hutspot. Maar zure zult heb ik lang niet altijd in huis. Dan eet ik zilveruitjes bij de boerenkool.
Ook geen spekjes trouwens. Wel gekookt karbonadevlees en rookworst (de verse van Lidl vind ik tegenwoordig lekkerder dan die van Hema).

Azijn en flink wat witte peper enkel door de andijviestamppot en daar juist alleen spekjes door, wel flink wat.

Verder spekjes en rookworst bij de rode koolstamppot en bij de hutspot het liefst gekookt karbonadevlees, schepje hachee, rookworst en evt. de zure zult.

Bij witte kool/spitskool gekookt vlees en rookworst en absoluut komkommer in het zuur.

Zuurkool: spekjes of rul gehakt erdoor en rookworst erbij. Ook gestoofde uiringen met zwarte peper en blokjes ananas met wat chilipeper door de zuurkool.
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool met rookworst, zilveruitjes en mosterd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zaterdag - net als de rest van Nederland - boerenkool gegeten. Ik flinke scheppen piccalilly erbij natuurlijk. Mijn man keek eerst met afschuw, heeft het toen geprobeerd en moest toegeven dat het erg lekker was! :yes:
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Hier eten wij (lees man kinderen en ik) boerenkool welke ik stamp met melk, nootmuskaat en vet van de uitgebakken spekjes.
Daarbij eten wij de spekjes knapperig gebakken
Verse rookworst
Mosterd en uiteraard augurken.
Alle reacties Link kopieren
Man en dochter eten er ook graag piccalilly bij.
Ik heb ook weleens gehoord dat mensen vluggort door de boerenkool doen. Wie weet hoe dat smaakt?
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Hier: uitjes, augurk en picallily!
En verder gebakken spekjes, rookworst, jus en mayo (voor de rookworst).
Alle reacties Link kopieren
Oh man, ik gruwel echt van dit topic. Heb er serieus de rillingen van, zo vies vind ik alles wat ik lees.
Am Yisrael Chai!
Zo doet mijn moeder het ook. Scheutje azijn, augurken en zilveruitjes erbij.

Ik vind het zuur juist niet lekker, doe er dan wel weer nootmuskaat overheen.
Pindasaus :kneel:
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool aanmaken met melk? Altijd met jus hier en inderdaad een scheutje azijn. Ik heb het wel voor gasten geserveerd met alle soorten zuur (augurk, uitjes, picallily), maar standaard eten we het met augurk, spekjes en worst.

Picallily en zilveruitjes eet ik bij de kapucijners (met uitgebakken spek). Bij de sperziebonen in de agv-variant serveer ik standaard zure komkommer.

Andere stamppotten worden hier zonder zuur gegeten. Andijviestamppot maak ik juist wel aan met melk en boter en zuurkookstamppot ook.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Soms een beetje azijn erdoor en gefruite uitjes. Met spekjes of worst.
Heerlijk!
redfox3 schreef:
07-12-2017 07:54
zuur erbij is iets uit NH , en zeker Amsterdammers eten het zo .
Mijn beide ouders zijn Amsterdams.
Ik ken het niet!

Maar dit topic lezende lijkt het me wel lekker om stukjes appel er door heen te doen.
De vegetarische variant is bij mij met blokjes kaas en dan dus geen spek of worst. Kan ook wel appel bij zo te horen.
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
11-12-2017 22:21
Mijn beide ouders zijn Amsterdams.
Ik ken het niet!

Maar dit topic lezende lijkt het me wel lekker om stukjes appel er door heen te doen.
De vegetarische variant is bij mij met blokjes kaas en dan dus geen spek of worst. Kan ook wel appel bij zo te horen.

Mijn vegetarische variant bestaat uit uitgebakken stukjes tofu die ik gemarineerd heb in sojasaus (bijna nog lekkerder dan spek!) en rookkaas.

En qua appel: een granny smith is ook zuur, toch? ;-D
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
*Beeldig* schreef:
11-12-2017 22:28
En qua appel: een granny smith is ook zuur, toch? ;-D
Klopt! Hoewel ik niet als eerste aan granny smiths denk... ;-)
En zuurder ga ik het niet maken denk ik; azijn er doorheen lijkt me een gruwel!
Alle reacties Link kopieren
Soms zilveruitjes, niet altijd. Wel lekker!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven