welke rijst waarvoor

12-05-2010 10:52 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zoek wat meer info over rijst. Welke rijst gebruik je nou waarvoor?

Ik heb dach pandan rijst maar als ik die klaarmaak blijft hij altijd erg nat. Met minder water kookt de pan alleen maar aan.

Welke rijst gebruik je als je daarna de rijst wilt wokken?

Bij mij was het laatst een grote prut geworden had geen losse korrels meer.. help!
Hoe kook je de rijst?

Ik vind hem het lekkerst als ik goed de tijd neem. Dus 8 tot 10 minuten koken, afgieten en dan met de deksel op de pan tien minuten na laten stomen. Als je het zo doet maakt teveel water niet uit, dus dan kookt je pan ook niet aan .
Oh, en rijst die ik wok, die kook ik niet. Die bak ik even aan in de pan en die raakt gekookt door het vocht van de groenten waarmee ik aan het koken ben. Een echt (snel-snel) wok gerecht daar wok ik geen rijst in mee, die kook ik gewoon apart.
Ik kook rijst heel anders.

Ik vul een pan met koud water en rijst en een vingerkootje water boven de rijst. Dan breng ik het water zonder deksel aan de kook, zodra het kookt gaat het vuur op z'n allerlaagst en de deksel erop, totdat al het water 'opgekookt' is. Altijd en perfecte rijstkorrel, welke rijst ik ook gebruik.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Pandan rijst blijft vochtiger dan bijvoorbeeld de 'standaard Lassie droge korrel'. Dat hoort zo (en vind ik ook veel lekkerder).
Pandanrijst blijft altijd wat kleverig na het koken, dat is normaal. Deze rijst is dus ook echt ongeschikt voor roerbakken, maar gebruik je zo, gekookt, om te serveren met bijvoorbeeld curry's.

Om te roerbakken moet je gewone witte rijst kopen, die koken en vooral helemaal af laten koelen voor je hem gebruikt. Ik ben zelf erg enthousiast over de witte rijst van AH huismerk, werkt perfect. 10 minuten koken in ruim water, afgieten, nog zo'n 10 minuten laten staan met de deksel op de pan en prima droge rijst. Als ik het wil roerbakken, kook ik de rijst 's ochtends of de avond tevoren (wel in de koelkast bewaren!).
Als je wilt wokken, kan je de rijst het beste eerst laten afkoelen.
ok ga dalijk de ah witte rijst halen..en die is proberen.

Hebben jullie ook nog wok rijst ideeen.. ik doe altijd een grote scheut ketjap door de rijst.. een blikje mexicaanse melange van bonduel, en paprika poeder en 2 bosuitjes.. heerlijk..

Weten jullie ook nog iets lekkers om erdoor te doen?
Ik heb een rijstkoker, ideaal
Ik zou er zelf geen groente uit blik door doen, die vind ik veel te papperig. Hoe ik bijvoorbeeld nasi maak:

In een wok wat olie verhitten, fijngesneden ui roerbakken, dan knoflook (gehakt, niet uit de knijper) erbij en een lepeltje sambal oelek of een fijngehakt pepertje. Blokjes tofu erbij (van AH, de roerbakreepjes zijn erg makkelijk). Vervolgens een fijngesneden prei en wat wortel in plakjes meebakken. Ik doe er dan zelf altijd ook wat trassi bij, maar dat vind niet iedereen lekker en wat djintan en ketoembar, indisch voor komijn en koriander. Vervolgens de afgekoelde rijst erdoor en een scheutje ketjap en dat mengen, opbakken tot alles warm is. Als ik geen tofu gebruik, bak ik vaak een omeletje in een aparte pan en roer die op het laatst in stukjes door de nasi.

Lekker met pindasaus, kroepoek, emping en wat zuur.
Vanwege de subtiele smaak, vind ik het eigenlijk ook zonde om pandan te gebruiken. Voor wokken neem ik meestal Surinaamse rijst. Die kookt lekker droog en heeft flinke korrels - we houden wel van een 'bite'

Wij vinden deze pittige nasi met garnalen en krab heerlijk!
Voor gewoon gebruik ik basmati. Voor bij een curry of zo pandan. En voor risotto arboriorijst. En voor gezonde buien neem ik gemengde rijst met zaden van de reformwinkel.

En nooit Lassi. Lassi is niet makkelijker, wel viezer, vind ik.
eh...wat zijn "ketjes"?

Je kan ontzettend veel groenten wokken en met rijst serveren:

bloemkool (kleine roosjes en rauw in de wok gooien)

broccoli

wortel (peen)

ui

knolselderij (kleine blokjes of reepjes en net als wortel als eerste wokken omdat het langer moet dan bijvoorbeeld prei)

courgette

minimaiskolfjes

verder natuurlijk:

kip

rundvlees (snijd meestal biefstuk in grove repen)

vis (pangasius, zalm, kabeljauw)

ipv rijst kan je ook eens wokgroenten serveren met noedels
haha sorry ketjap.. gebruik ik eigenlijk overal doorheen.
Eens met Sassafras. Naast dat blikgroente niet om te vreten is, maakt het van elke wokschotel een prutje. Als je voor makkelijker dan vers wilt gaan, neem dan eens diepvries(wok)groenten. In dat geval ook de rijst pas op het laatst toevoegen, als je de groenten hebt droog gewokt. Desnoods de groenten even uit laten lekken als ze gaar maar zompig is, anders neemt de rijst al het vocht op.
Inderdaad yette, ik blijf me altijd verbazen als ik in de supermarkt het gangpad met blikgroenten zie. Wie koopt er nu toch doperwjtes die helemaal doodgekookt zijn, of nog verbazingwekkender, van die potten met half dooie doperwten en half weeïge worteltjes.... yuk! Ik moet bekennen dat ik zelf wel witte bonen in tomatensaus koop (voor man en kinderen, lust het zelf niet) en maïs in blik, voor bij de taco's en wraps. En soms, in een heel luie bui, rode kool met appeltjes uit een glazen pot, dat verwerk ik met gehakt en ui in een soort shepherds pie-achtig prutje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven