Zelfgemaakte Hamburgers
zaterdag 16 januari 2016 om 21:45
Vanavond stonden er hier burgers op het menu. Zelfgemaakt, dus gewoon zelf rundergehakt gekruid en gegrild in de grilpan. Die gaan dan op een hard broodje met sla, tomaat, ui, andere toevoegsels naar smaak, en een beetje saus; meestal ketchup of barbecuesaus.
Ze waren heerlijk, maar met het (voor ons) gebruikelijke probleem: vanaf de eerste hap druipt er veel vocht uit, een combinatie van vleessap en saus. Tegen de tijd dat de burger op is, lijkt het bord wel een zwembad. Ook onze handen zitten onder, echt een knoeiboel.
Het is niet dat de burger nog helemaal rood is vanbinnen. Bij de burgers van ons lievelings-burgertestaurant (nee, niet McD - een van de vele momenteel hippe burgertentjes) gebeurt dit niet, terwijl die ook nog een beetje rosé zijn en er veel meer saus op zit. Hoe kan dat toch?? Dat snap ik echt niet.
Geen wereldprobleem, het is ook niet zo erg, maar ietsje minder geknoei zou fijn zijn
Ze waren heerlijk, maar met het (voor ons) gebruikelijke probleem: vanaf de eerste hap druipt er veel vocht uit, een combinatie van vleessap en saus. Tegen de tijd dat de burger op is, lijkt het bord wel een zwembad. Ook onze handen zitten onder, echt een knoeiboel.
Het is niet dat de burger nog helemaal rood is vanbinnen. Bij de burgers van ons lievelings-burgertestaurant (nee, niet McD - een van de vele momenteel hippe burgertentjes) gebeurt dit niet, terwijl die ook nog een beetje rosé zijn en er veel meer saus op zit. Hoe kan dat toch?? Dat snap ik echt niet.
Geen wereldprobleem, het is ook niet zo erg, maar ietsje minder geknoei zou fijn zijn
Selbst der längste Weg beginnt mit dem ersten Schritt.
zaterdag 16 januari 2016 om 21:55
Burgers niet koud in de pan gooien maar een kwartiertje voor je gaat grillen uit de koelkast halen. Dan op hoog vuur aan beide kanten dicht schroeien en daarna op zachter vuur gaar laten worden. Voor het serveren even 5 minuten op een warm bord en afgedekt met alufolie laten rusten. Als je het zo doet, kan het bijna niet mis gaan.
zaterdag 16 januari 2016 om 21:56
zaterdag 16 januari 2016 om 21:59
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 januari 2016 @ 21:55:
Burgers niet koud in de pan gooien maar een kwartiertje voor je gaat grillen uit de koelkast halen. Dan op hoog vuur aan beide kanten dicht schroeien en daarna op zachter vuur gaar laten worden. Voor het serveren even 5 minuten op een warm bord en afgedekt met alufolie laten rusten. Als je het zo doet, kan het bijna niet mis gaan.Op tijd uit de koelkast halen doe ik sowieso. Maar het probleem ligt waarschijnlijk bij het rusten! Dank je voor de tip
Burgers niet koud in de pan gooien maar een kwartiertje voor je gaat grillen uit de koelkast halen. Dan op hoog vuur aan beide kanten dicht schroeien en daarna op zachter vuur gaar laten worden. Voor het serveren even 5 minuten op een warm bord en afgedekt met alufolie laten rusten. Als je het zo doet, kan het bijna niet mis gaan.Op tijd uit de koelkast halen doe ik sowieso. Maar het probleem ligt waarschijnlijk bij het rusten! Dank je voor de tip
zaterdag 16 januari 2016 om 22:08
quote:Airecolette1 schreef op 16 januari 2016 @ 22:02:
Misschien de kwaliteit van het gehakt? Je kunt het eens proberen met mager rundergehakt van de slager.Het rundergehakt komt van de slager. Het woord 'mager' kent de beste man volgens mij niet, haha. Een ouderwetse Duitse dorpsslager (woon in in De - sowieso niet het Land van mager vlees )
Misschien de kwaliteit van het gehakt? Je kunt het eens proberen met mager rundergehakt van de slager.Het rundergehakt komt van de slager. Het woord 'mager' kent de beste man volgens mij niet, haha. Een ouderwetse Duitse dorpsslager (woon in in De - sowieso niet het Land van mager vlees )
zaterdag 16 januari 2016 om 22:13
quote:Banaantje123 schreef op 16 januari 2016 @ 22:00:
Hoe maak je de burgers van de mac na?http://www.smulweb.nl/recepten/1402026/Big-mac
Hoe maak je de burgers van de mac na?http://www.smulweb.nl/recepten/1402026/Big-mac
zaterdag 16 januari 2016 om 22:16
quote:zeefietser1 schreef op 16 januari 2016 @ 22:09:
Kwam het gehakt misschien uit de vriezer, op de een of andere manier is het vlees dan ook altijd net wat natter.
Nope, was vers van vanmiddag.
Ik denk dat het echt aan het rusten ligt. Dom dat ik daar zelf nooit op gekomen ben - bij rundvlees denk ik er normaal gesproken wel aan. Heel logisch dus, dat dat bij burgers ook moet
Kwam het gehakt misschien uit de vriezer, op de een of andere manier is het vlees dan ook altijd net wat natter.
Nope, was vers van vanmiddag.
Ik denk dat het echt aan het rusten ligt. Dom dat ik daar zelf nooit op gekomen ben - bij rundvlees denk ik er normaal gesproken wel aan. Heel logisch dus, dat dat bij burgers ook moet
zaterdag 16 januari 2016 om 22:53
Volgens mij schroei je ze dan te snel dicht en moet het gas dus lager of je moet een contactgrill kopen. Het valt me op dat als ik zelf burgers of kip in de contactgrill (luxe tosti-ijzer) doe dat het vlees dan na afloop droog is. Dan heb je wel van die leuke streepjes op het vlees, maar buiten die streepjes is het niet dichtgeschroeid en loopt er altijd wat vleessap in het bakje. Ik heb een contactgrill van dertig euro die we ook als tosti ijzer gebruiken. Sinds ik dat ding heb, drijven de zelfgemaakte hamburgers alleen nog van de saus uit mijn broodje.
zaterdag 16 januari 2016 om 22:58
quote:Joni_de_tweede schreef op 16 januari 2016 @ 22:13:
[...]
http://www.smulweb.nl/recepten/1402026/Big-macIs dat wel lekker, gehakt met zoveel suiker erdoor?
[...]
http://www.smulweb.nl/recepten/1402026/Big-macIs dat wel lekker, gehakt met zoveel suiker erdoor?
zaterdag 16 januari 2016 om 23:27
quote:Joni_de_tweede schreef op 16 januari 2016 @ 22:13:
[...]
http://www.smulweb.nl/recepten/1402026/Big-mac
[...]
http://www.smulweb.nl/recepten/1402026/Big-mac
zaterdag 16 januari 2016 om 23:29