Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Alle reacties Link kopieren
Ook maar even een copy-paste in het nieuwe topic ( )



Zooo de consternatiemevrouw is langs geweest en was snel uitgeluld. Ze probeerde nog een keer te beginnen over de bv en toen ik vertelde dat de laktatiekundige mijn handelingen ondersteunde, bond ze snel in. Heb ook lekker zitten voeden tijdens het gesprek Na het wegen was ik helemaal trots op hoe we het doen. Kunstbaby is de laatste week 400 gram aangekomen

De vragen vielen gelukkig wel mee. Niets heel vreemds dit keer. Ze begon wel over het 'doorslapen'. Dat heb ik maar genegeerd. Doorslapen kan nog lang zat al zeg ik het zelf.



Al met al was ik blij dat ze weg was. Over 2 weken mogen we op het buro verschijnen.
Alle reacties Link kopieren
Wow, Kunstbaby kan geweldig goed snacken
Alle reacties Link kopieren
Hallo Ervaringsdeskundigen



In mijn vorige post vertelde ik over het stoppen met voeden mbv tepelhoedje. Sinds 2 dagen drinkt dochterlief (3 mnd) niet meer met tepelhoedje. Het gaat eigenlijk heel goed. Ze drinkt goed, heeft goed vast. Ze drinkt naar mijn idee sneller? Slikt/drinkt bijna net zo snel als dat ze afgekolfde melk uit het flesje krijgt.



Flesje van 140cc drinkt ze in 10 min. De borst heeft ze, naar mijn idee, ook met 10 min leeg. Kan dit? Of is dit onmogelijk? Met tepelhoedje deed ze ongeveer 20 min over 1 borst. Kan het zijn dat ze met hoedje harder moet zuigen, en daardoor nu dus sneller de borst leeg heeft?



Ze is ook al de hele week aan het regelen, ze wil elke 2 uur drinken. Ik leg haar steeds aan, maar hoop ondertussen wel dat ze genoeg krijgt....Ze lijkt minder tevreden, maar zou dit ook kunnen komen dat ze minder voldaan is in haar zuigbehoefte nu ze eerder "klaar" is met drinken?



Sinds ze 8 weken is maakt ze al nachten van 12 uur , en nu dus ook....als ze te weinig krijgt, zou ze zich toch wel melden s'nachts? Ze is inmiddels dus ruim 3 mnd en gaat over de 5 kilootjes.....



Sorry voor de vragenstorm..... maar wordt er een beetje onzeker van....het ging namelijk allemaal helemaal super. En ik hoop dat dit ook zo blijft. Dit is mijn eerste kindje en nul ervaring met de BV en dus helemaal met voeden zònder tepelhoedje....



Bedankt voor de reacties alvast!

X Zus
Alle reacties Link kopieren
Zuster, voeden op verzoek is voeden op verzoek: je dochter vraagt wel wat ze nodig heeft. Zolang ze het verder goed doet, is er niets aan de hand en lijkt het een geslaagde overstap naar voeden zonder hoedje te zijn!



Kunst, ha, fijn dat het wat meeviel. Zo te lezen stelde je je assertief op
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zuster. Hier ook een nieuwe Bv-ert . Over het drinktempo en het regelen, dat lijkt hier hetzelfde. Ze drinkt zelfs soms maar 5 minuten. Wat wen zegt, doe ik ook. Ik volg kunstbaby en vertrouw dat ze het wel laat merken als ze meer / langer wil drinken. Dat geeft me veel rust.

@Wen, ik had me goed geinstalleerd op de bank zodat ik helemaal relaxed zou zijn. Ben geloof ik / hoop ik duidelijk geweest zonder vervelend over te komen en was zelfzeker door mijn gesprek met de LK. Had het idee dat ze dat oppikte, want ze ging niet lang door en de rest van t gesprak was zelfs enigzins gezellig hahaha. . Een goede les voor de 'volgende keer'.
Alle reacties Link kopieren
bij mij op t consultatiebureau zijn ze eigenlijk heel relaxed wat betreft borstvoeding, komt denk ik ook omdat ik meteen dingen als "leren doorslapen" afkap. Ik zeg heel duidelijk dat ik op verzoek voed, uit overtuiging. Dat heeft geloof ik wel geholpen. Ook dat UKje het heel goed doet, ze weegt nu 7,2 kg bij 63,5 cm en 4 maanden oud. Dan kan niemand zeggen dat ze niet genoeg krijgt lijkt me



Gister heeft ze prikken gehad, vannacht helemaal van slag dus... om 4 uur dacht ze dat t speeltijd was. Uur wakker geweest met een klooiend UKje, wel heel gezellig hoor.
quote:zuster25 schreef op 18 november 2010 @ 21:54:



Ze is ook al de hele week aan het regelen, ze wil elke 2 uur drinken. Ik leg haar steeds aan, maar hoop ondertussen wel dat ze genoeg krijgt....Ze lijkt minder tevreden, maar zou dit ook kunnen komen dat ze minder voldaan is in haar zuigbehoefte nu ze eerder "klaar" is met drinken?

Dat kan. Mijn zoon ging met zes weken ineens veel sneller drinken, en ik dacht toen ook een tijdje dat hij heel vaak honger had. Het duurde even voor ik door had dat het geen honger was, maar zuigbehoefte. Bij mijn zoon was het verschil eenvoudig vast te stellen: ging hij gelukzalig sabbelen als ik hem een pink gaf, dan was het zuigbehoefte, werkte hij die pink zo snel mogelijk zijn mond uit nadat hij gemerkt had dat er geen melk uit kwam, dan was het honger.
Jaja, hier is twijfelmiep weer.



Uk is nu vijfeneenhalve maand en slaapt nog steeds niet door op volledige borstvoeding. Nou heb ik de hoop op doorslapen allang losgelaten, het enige wat ik zou wensen is dat er een beetje regelmáát in het komen 's nachts van die kleine zou komen.



Dus twee keer of drie keer per nacht ofzo, voor een langere periode. Als ik maar weet waar ik aan toe ben.



Maar het is zo onbestendig als de pest. De ene keer is het 1 keer per nacht, de andere keer rustig 7 of 8 keer.



Ik krijg nu de adviezen om hem te gaan laten huilen want hij zou het moeten kunnen doen op nog één voeding per nacht. Maar in de nachten dat hij vaak komt, drinkt hij echt wel gulzig en zeker een kwartier tot twintig minuten per keer. zolang hij dát doet, ga ik hem echt niet laten huilen, dan heeft hij toch gewoon honger?



Ook krijg ik het advies hem een flesje te geven voor het slapengaan. Nou wil het geval wel dat ik een bus hypo-allergeen had aangeschaft, voor de dagen dat ik op gesprek moet of anderwijl weg moet, want het kolven lukt bij mij heel slecht, maar de grap is dat hij dat spul totaal niet moet. Dus dát advies kan ik niet eens opvolgen.



Ligt het écht niet aan mijn melk? Hij krijgt genoeg binnen, dat zie ik aan de plasluiers. Het zou ook voedzaam genoeg moeten zijn, want overdag heb ik een heel vrolijk jochie.



Maar waarom, waarom wil hij zo vaak drinken nog 's nachts?

Ik begrijp het echt niet.



De onzekerheid en de onbestendigheid hierin breekt me zowat op....
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet Rocky, waarom hij zo vaak wil drinken 's nachts. Het enige dat ik je kan vertellen is dat ik het herken. Ook hier een jongetje dat 's nachts vaak komt. Of weinig komt. Kortom: naar meneer belieft.

Ik ga er maar vanuit dat hij het nodig heeft en probeer het los te laten. Maar dat is moeilijk, dat snap ik heel goed want ik vind het zelf ook niet makkelijk.

Maar ik kan hem niet laten huilen, daar zou ik zelf zo ongelukkig van worden. Ik realiseer me steeds maar weer dat hij het op zijn achttiende niet meer doet (die regel sleepte me er bij Oudste altijd door, die heb ik toen maar verzonnen toen alles zo langzaam ging of niet wilde).

Gaat jouw kindje overdag naar een KDV of iets dergelijks of ben je thuis bij hem? Vaak is het hier zo dat als hij naar het KDV is geweest hij 's nachts vaker komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rocky2008 schreef op 19 november 2010 @ 09:27:

Ligt het écht niet aan mijn melk? Hij krijgt genoeg binnen, dat zie ik aan de plasluiers. Het zou ook voedzaam genoeg moeten zijn, want overdag heb ik een heel vrolijk jochie.



Maar waarom, waarom wil hij zo vaak drinken nog 's nachts?

Ik begrijp het echt niet.



Nee, het ligt écht, écht niet aan jouw melk. Om de redenen die je zelf al noemt. 's Nachts gebeurt er ook van alles in zo'n babylijf, wat ook energie kost, groei e.d. En ook al was het geen honger, er zijn tal van andere redenen om 's nachts wakker te worden voor een baby (en voor een volwassene ook, trouwens), waar je niets aan kunt of hoeft te doen. Het is meestal gewoon een kwestie van ouder worden, als er geen andere aanwijzingen zijn (en die lijken er niet te zijn bij hem, toch?).

Die adviezen van andere mensen lekker naast je neer leggen, zij hebben makkelijk praten vanaf de zijlijn. Jij bent zijn moeder, hij vertrouwt op jou om te reageren op zijn behoeften, hoe lastig dat soms ook is en hoe klote het 's nachts kan voelen.

Laten huilen zou ik ook niet doen als het geen honger is, ik kan je wel honderd redenen geven maar het is zeker geen 'kan geen kwaad' wat veel mensen zeggen (tenminste, ik heb dat vaak gehoord, en het is één van de kwalijkste bakerpraatjes).



Laat het los... het klinkt alsof je het al moeilijk vond om los te laten dat hij niet snel zou doorslapen. Maar veel baby's slapen gewoon niet door tot ze een jaar of ouder zijn en worden onregelmatig wakker, je daarbij neerleggen helpt echt.

En, ik geloof dat je er niet aan wilde als ik het me goed herinner, maar bij je laten slapen (in een co-sleeper bijvoorbeeld, paar tientjes bij de Ikea) helpt ook héél veel voor je nachtrust.



Edit: vergeet ik het belangrijkste nog: want het is ook gewoon best zwaar om niet te weten waar je aan toe bent en vaak wakker te worden 's nachts
Alle reacties Link kopieren
rocky, je doet het prima, je kindje krijgt genoeg, en doet eht goed, juist Omdat jij hem voedt wanneer hij daar behoefte aan heeft. Ga niet lopen klooien met kunstvoeding of laten huilen, je kindje heeft t nodig en jij voldoet daar prima aan nu.



Het kan wel zijn dat hij om andee redenen dan honger wakker wordt (mama missen, geluiden etc. ) maar als jij hem laat drinken doe je gewoon het goede. Misschien kan je in zijn kamertje wat ombouwen, misschien helpt dat, een nachtlampje, warmer of juist kouder? Maar als hij wakkerwordt en jij voedt hem, dan is er niks aan de hand hoor. Ik snap wel dat je er erg moe van wordt, heb ik ook, maar je doet iig niks fout.



je hebt trouwens voed- kolf- en rustrecht, dus als jij een keertje een uurtje later wilt beginnen dan kan dat.
Alle reacties Link kopieren
@zus, Hier ook een snelle drinker. vijf minuten per borst en dan kolf ik er echt niks meer uit. Het verschilt wel of hij moe is trouwens. Hij kan ook heel geduldig 's avonds laat liggen sabbelen tot er drie keer een tsr is gekomen.



@rocky, je wilt weten waar je aan toe bent, maar volgens mij frustreer je jezelf daar alleen maar mee. Niemand hier kan jou vertellen hoevaak en hoelaat je kind vannacht komt en hoeveel maanden/ jaren hij je 's nachts nog nodig heeft. Ik herken het hoor, en als het dan een nachtje goed gaat, hoop je dat het zo blijft en dat is dan niet zo. Het heeft allemaal met verwachtingen te maken en acceptatie. Wijze woorden he? ik vind het zelf ook zo moeilijk.



Eens met Wen en allis.



Oja, ik was dus gisteren bij PRINCE!! Mijn oude liefde was weer in Nederland en ik moest en zou erbij zijn. Het ging echt super. Mijn superlieve Fabman kwam met dreumes in de bondolino op mijn werk voor een voeding (of om de afgekolfde melk op te halen, maar dat was dus niet gelukt) zodat ik meteen daarna de trein kon halen. Op de wc in het gelredome nog even voor het concert gekolfd (getver, geen succes) Biertje gedronken (wel een succes, was meteen dronken zeg! haha) en in de auto naar huis weer gekolfd. Kindje is een beetje ziek, maar hij heeft manlief maar 1 keer wakker gemaakt (daarna nam ik het weer over) dus ik ben erg opgelucht en jullie mogen zeggen dat ik me voor niks veels te druk heb gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Geeft toch een goed gevoel ik kan er best onzeker van worden soms....maar zo lang ik een vrolijk en tevreden meisje heb, weet ik wel dat het goed zit. De bevestiging is soms even nodig....



@ Rocky: dikke voor jou! Denk dat er genoeg zijn die allang waren afgehaakt....petje af hoor!



Merk zowieso dat de 3 maand volgens mij een maatschappelijk geoorloofd moment is om te stoppen met de BV want zo'n beetje iedereen om me heen van de zw.gym is gestopt tussen de 8 en 12 wk.



Ik geniet er met de dag meer van, dus als het aan mij ligt gaan we nog heel lang door



Nogmaals, thnx!

X Zus
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede-ervaringsdeskundigen

Zit even met een bv-vraagje waar ik nog niet eerder zo mee te maken heb gehad ( en dat na 10 maanden)



even copy-paste van het bvforum.com:



sinds deze week merk ik (mn met kolven) dat mijn productie ineens schrikbarend is afgenomen (van 120cc naar 40cc). Sinds vandaag weigert mijn dochter ook de borst.

Ze eet nog weinig bijvoeding, slaapt niet door (allesbehalve) en ik ben nog niet ongesteld geweest.



Wat kan het zijn en belangrijker nog: wat kan ik eraan doen?
Bedankt voor jullie lieve reacties.



Ik wil nogmaals zeggen, dat ik vanaf het begin al rekening hield met dat hij niet zo snel zou doorslapen. Hoeft van mij ook niet. Ik begrijp alleen de wisselvalligheid totaal niet. Ik snap dat ik regelmaat niet af kan dwingen, maar hier word ik gek van.



Loslaten. Tja. Doe me best. Kijk allang niet meer op de klok, houd mezelf voor dat ik tenminste lig en dus wel uitrust en na elke voeding in ieder geval even een half uur voor mezelf heb. Maar ik ben gewoon doodmoe. En heb angst, angst voor de nacht. Dat is toch niet gezond.



Lieve Wen, een co-sleeper, die heb ik gehad, weet je nog? Maar dat werkte juist alleen maar averechts. Verleden week in Spanje konden we dit nog eens uitproberen, Uk wilde niet in het beschikbaar gestelde bedje dus sliep tussen ons in op de aaneengeschoven kingsize bedden, hij veilig hoger dan wij in zijn eigen slaapzak.

Was een fiasco, hij was nog vaker wakker en wilde vaak 's nachts helemaal niet slapen want het was te gezellig bij pa en ma.



Dus dat idee skip ik maar. Ik loop dan liever heen en weer :-)



Ik word een beetje moe van al die mensen die maar blijven zeggen dat mijn voeding aan het teruglopen is. Ze vinden me koppig en dom. So be it dan maar.



Bedankt voor jullie lieve reacties.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bowie79 schreef op 19 november 2010 @ 18:06:

Hallo mede-ervaringsdeskundigen

Zit even met een bv-vraagje waar ik nog niet eerder zo mee te maken heb gehad ( en dat na 10 maanden)



even copy-paste van het bvforum.com:



sinds deze week merk ik (mn met kolven) dat mijn productie ineens schrikbarend is afgenomen (van 120cc naar 40cc). Sinds vandaag weigert mijn dochter ook de borst.

Ze eet nog weinig bijvoeding, slaapt niet door (allesbehalve) en ik ben nog niet ongesteld geweest.



Wat kan het zijn en belangrijker nog: wat kan ik eraan doen?



je zou kunnen proberen een regeldagje in te lassen.

Rond de 9 a tien maanden is een bekende periode dat kindjes wel eens borst gaan weigeren. blijven aanbieden, niet pushen.

wil je kind niet zelf regelen, dan zou je kunnen proberen om meer te kolven, meer vraag = meer aanbod
Alle reacties Link kopieren
quote:rocky2008 schreef op 19 november 2010 @ 18:59:





Ik word een beetje moe van al die mensen die maar blijven zeggen dat mijn voeding aan het teruglopen is. Ze vinden me koppig en dom. So be it dan maar.

. ... enneh sinds waarneer zijn die mensen zo op de hoogte van de stand van zaken in jou BH ? knap hoor !
Au! Mijn tepels doen pijn! Ik voed nu anderhalf jaar en heb dit nog niet gehad. Extra zorgvuldig laten aanhappen, maar de vellen hangen er aan.

Begon rond mijn eerste menstruatie, kan dat er mee te maken hebben?
Alle reacties Link kopieren
kan inderdaad met je menstruatie te maken hebben

controleer ook even het mondje van je kindje op spruw voor de zekerheid.
Zal ik doen! hopeljk morgenochted...
Alle reacties Link kopieren
Rocky, dat is ook zo, die had je al gehad.

Ligt hij nog ingebakerd? Kan dat het zijn? Ik roep maar wat hoor.

Wat wel mijn ervaring is, misschien heb je er iets aan (en misschien ook niet): hoe drukker ik mij maakte over het slapen van dochter, hoe moeilijker het ging. Op de momenten dat het me werkelijk niet uitmaakte ging het ineens een stuk beter gek genoeg.

En het gaat sowieso een keer voorbij, echt waar!



Foxymama, als je niet had geschreven dat het begon rond je eerste menstruatie had ik 'zwanger?' geroepen



Bowie, mijn eerste gedachte is dat je menstruatie er nu dan wel eens aan zou kunnen komen. Productiedip icm borstweigeren, het zou zomaar kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag die niet op draagdoeken en niet op borstvoeden past maar ik weet dat de juiste mensen hier wel rondlopen.



Okkie groeit uit zijn hangwieg en ik wil hem (16 wk) nog lang niet alleen op zijn kamertje hebben. Omdat hij nog wel eens speentjeplopt, beetje piept 's nachts overweeg ik een Co Sleeper. Jullie zeggen steeds paar tientjes bij Ikea maar welke is dat dan? En dan heb je wel een riggel toch?



Foxymama goed van je, al 1,5 jaar!
Alle reacties Link kopieren
Die riggel vulde ik op met een opgerolde fleecedeken

bijna elk cheapy bedje van MP of ikea kun je een co sleeper van maken

wij hebben zo een soort bedje ( 10 euro marktplaats)



mijn man heeft aan een zijkant alle spijltjes op 1/3 afgezaagd het latje er weer opgezet klaar !
Hey Zieke Poe-hee, ik had een wieg van internet als co- sleeper, de ene zijkant onderop gemonteerd ipv op de plek waar het eigenlijk moest, hij was hierdoor gewoon stabiel, richel opvullen met een rolletje (handdoek, dekentje) en klaar. De co mag alleen niet hoger zijn dan je bed, maar dat spreekt voor zich.



Was veel goedkoper dan een echte cosleeper aanschaffen.



Yam, toch knap ja, dat mensen schijnbaar aan de buitenkant aan mijn borsten kunnen zien dat mijn voeding niet meer voldoende is. Gek genoeg zijn het altijd de ouderen die dit roepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven