Tips voor fulltime kolven?

12-01-2008 21:02 166 berichten
Dag allemaal,



Sinds ruim drie weken ben ik moeder van een dochtertje dat, helaas, door opstartproblemen nu nog steeds heel veel moeite heeft met drinken aan de borst. Ze hapt niet goed aan en volgens de lactatiedeskundige die hier een paar dagen geleden was, is de kans niet zo groot dat ze het nog echt gaat leren. Omdat ik wel heel graag borstvoeding wil geven en er in ieder geval alles aan gedaan wil hebben, moet ik dus fulltime gaan kolven. Dat betekent op dit moment 600-700 cc per dag, maar dat zal natuurlijk meer worden naarmate ze groeit. De laatste paar dagen haal ik die opbrengst soms net en soms net niet. Het liefst zou ik natuurlijk een vooraadje op willen bouwen zodat het niet meteen een probleem is als ik een dagje iets minder kolf. Ik kolf nu 6x per dag iets tussen de 80 en 170 cc in een minuut of 20-25. Dat is wel te doen, maar het kost wel heel veel tijd en ik ben een beetje bang dat mijn productie in de loop van de tijd naar beneden gaat.



Daarom mijn vraag: zijn er mensen die nog handige tips hebben voor het fulltime kolven? Ik heb bijvoorbeeld gelezen over een oxytocine-neusspray die de toeschietreflex opwekt, scheelt dat echt veel? Alle ervaringen zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: zelf ben ik een groot voorstandig van bv, maar ik zou dus nooit alle voedingen gekolfd hebben! Ik vond 1 x per dag al irritant. Maar goed.



Als je bv geeft, heb je af en toe "regeldagen", waarbij je kleintje vaker drinkt op een dag. Als je dat zou willen nabootsen, zou je dus 2 daagjes vaker op een dag kunnen kolven, bijvoorbeeld elke 2 uur, zodat je hersenen een seintje krijgen, dat er meer melk moet worden aangemaakt. Waarschijnlijk kolf je 's nachts niet (logisch), maar ik kan me wel voorstellen dat dat je productie ook niet ten goede komt.



Verder dus geen persoonlijke ervaring, al ken ik wel 2 dames die dit ook zo hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ben toevallig zelf ook op internet aan het speuren naar informatie over het kolven, omdat ik over enkele weken weer aan het werk moet. Ik heb net gelezen dat je de melkproductie kunt stimuleren door beide borsten tegelijkertijd met elektrische kolf te kolven. Zo'n kolf kun je vaak wel huren.



Wat jammer dat het niet goed lukt en dat de lactatiekundige het ook nog eens niet ziet zitten. Ik hoop dus dat hier mensen zullen reageren met positievere ervaringen.



Ik wens je er heel veel succes en sterkte mee en ik hoop dat je het volhoudt want bv is toch het beste dat je je kindje kunt geven.
Alle reacties Link kopieren
De beste tip die ik je kan geven is heel veel lezen en schrijven op het borstvoedingsforum www.borstvoedingsforum.nl



Daar schrijven meerdere fulltime kolvers, die elkaar tips geven, uit de put trekken als een het niet mee ziet zitten. Meer ervaring dan daar over fulltime kolven vind je nergens.



Enne, niet opgeven hoor het live voeden. Het moet natuurlijk geen obsessie worden, maar probeer je kindje toch geregeld aan te leggen. Niet als het hongerig is, maar gewoon op een ontspannen moment. Als je kindje goed wakker is. Zomaar opeens kan het wel lukken. Juist als je het niet meer verwacht (ik had zelf mijn dochter na 3 mnd kolven toch nog volledig aan de borst gekregen)
Wat een snelle reacties, super! Ik zie dat ik vergeten ben te zeggen dat ik inderdaad een dubbelzijdige electrische kolf heb (gelukkig wel!), de Pump In Style Traveler van Medela. En ik kolf wel 1x 's nachts, omdat mijn dochter dan ook drinkt (mijn man geeft haar dan een flesje afgekolfde melk).
Hoi Magica :)

Bij mijn oudste heb ik voor het kolven op het werk de oxytocinine-spray gebruikt. Het vergroot niet echt je productie, maar je krijgt wel sneller een toeschietreflex. Bij mij werkte het wel goed, want die toeschietreflex was bij mij nogal een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend knap van je! Je mag jezelf een echte doorzetter noemen! :flower:

Om voldoende te stimuleren, zou je hetzelfde aantal voedingen als je baby drinkt kunnen kolven (is waarschijnlijk nog rond de 7x per dag ipv 6) maar dat is wel behoorlijk vermoeiend. Oxytocinespray werkt wel, alleen is dit meer voor het op gang komen ipv het op gang houden. Wat je zelf al zegt: het is voor de toeschietreflex.

Blijf in elk geval veel drinken, leg je baby bij je als je kolft. Huid op huid contact is goed voor je baby en stimulerend voor jou. (en in ons vakblad stond zelfs dat huid op huid contact goed is voor de ontwikkeling van de hersenen en het stressverminderend werkt voor moeder en kind :) )



Niet echt veel tips helaas, maar wel een dikke knuffel voor je wilskracht. :hug:
Alle reacties Link kopieren
hoe meer dingen ik lees over bv hoe meer ik neig naar flesvoeding maar heb nog 7 maandjes om er over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Tips????



Volhouden als je het echjt wilt, het zal meedere keren tegen gaan zitten helaas.

Ik ben een fulltime kolver, al 3 1/2 maand lang. Soms zit het me heel hoog maar ik ben trots als een pauw dat ik dat meisje wat een hekel heeft aan borsten toch de beste voeding geven kan. In het begin kolfde ik iedere tweede voeding, aangezien ik beide borsten deed. Ik kolf enkel omdat ik dan de borst masseren kan (lees leegknijpen) en er veeeeel meer uit kan halen.

Op dit moment kolf ik nog maar drie keer op een dag en haal er anderhalve liter uit!!!!!! Best de moeite dus, haha.

Ons moppie drinkt nu 6 flessen van 180 cc, waardoor ik vrijwel iedere dag een voeding in kan vriezen. Ik ben net weer begonnen met werken en dan stoppen een hoop vrouwen met BV omdat het zo'n gedoe is. Ik vind het echter een zegen. Ik hoef me nu niet aan haar schema aan te passen maar kan zelf bepalen wanneer ik kolf.



Heel veel succes en iedere dag is er één!
Alle reacties Link kopieren
_Sungirl_ schreef op 12 januari 2008 @ 21:59:

hoe meer dingen ik lees over bv hoe meer ik neig naar flesvoeding maar heb nog 7 maandjes om er over na te denken.
huh? dat is gek, hoezo dat dan? meestal werkt het andersom..
Alle reacties Link kopieren
vind het trouwens heel bijzonder en goed van full time kolvende moeders, petje af!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de eerste 4 weken bijna fulltime gekolft. Ik kolfde ook iedere voeding. Eerst oefenen met aanleggen en dan ging ik kolven en vriend flesje geven. Op een gegeven moment werd Kruimel wat sterker, en toen heb ik een een paar dagen lang hem bij elke kik aangelegd. Vanaf toen ging het steeds iets beter en met een maand dronk hij gelukkig helemaal zelf. Petje af voor moeders die het nog veel langer volhouden!



Tips die bij mij wel hielpen:

- bij teruglopende productie vaak kort kolven én veel oefenen met je kleine meid. Onderschat de stimulerende werking van zo'n klein babymondje bij je tepel of zelfs de handjes op je borst als ze helemaal niet wil happen niet!

- ook een schema kolven zoals me door de lactatiekundige en kraamzorg is geleerd hielp wel: 7 minuten kolven, paar minuten rust, dan 5 minuten kolven, weer paar minuten rust en dan 3 minuten kolven.

- zorg dat zo vaak als mogelijk is je toch aanlegt, je kleintje kan het zomaar ineens snappen

- zo vaak als mogelijk is je man de voeding laten doen om zelf nog wat rust te krijgen en niet heel de dag met voeden bezig te zijn

- Toen Kruimel slechter aan de borst ging drinken in de eerste periode zijn we weer teruggegaan van de fles naar fingerfeeding, dat hielp echt om hem aan de borst beter te laten zuigen!
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel ermee dat ik steeds meer negative dingen lees over bv en dat mijn voorkeur steeds meer uit gaat naar flesvoeding als onze kleine er straks is.



Ow sorry ik bedoel kunstmatige voeding
Alle reacties Link kopieren
kan je het niet combineren borstvoeding en flesvoeding.(kunstmatig)
Alle reacties Link kopieren
_Sungirl_ schreef op 12 januari 2008 @ 22:32:

Ik bedoel ermee dat ik steeds meer negative dingen lees over bv en dat mijn voorkeur steeds meer uit gaat naar flesvoeding als onze kleine er straks is.
Wat is er dan negatief aan dit verhaal sungirl? Nee, het gaat niet altijd vanzelf, maar het is toch alleen maar mooi dat dit kleine meisje door haar moeders melk groter en sterker wordt? Het is bij mij ook niet vanzelf gegaan helaas, maar ik ben zo ontzettend blij dat ik doorgezet heb. Maar goed... beetje off-topic hier, dus ik zal geen pro-borstvoedings verhaal afsteken hier. Nou ja,... ik vind het gewoon zelf zo ontzettend mooi en fijn (nog helemaal los van dat het ook het beste is voor Kruimel) dat ik me moeilijk voor kan stellen wat dan reden zijn om niet eens aan te willen beginnen...
Alle reacties Link kopieren
_Sungirl_ schreef op 12 januari 2008 @ 22:33:

kan je het niet combineren borstvoeding en flesvoeding.(kunstmatig)
Borst- en flesvoeding zijn op zich prima te combineren. Ik denk dat het alleen helemaal niet nodig is. Een paar dagen wat extra kolven en je productie is waarschijnlijk weer wat opgekrikt waardoor je genoeg kunt kolven voor de kleine meid.
Alle reacties Link kopieren
_Sungirl_ schreef op 12 januari 2008 @ 22:32:

Ik bedoel ermee dat ik steeds meer negative dingen lees over bv en dat mijn voorkeur steeds meer uit gaat naar flesvoeding als onze kleine er straks is.



Ow sorry ik bedoel kunstmatige voeding






Dat kan natuurlijk best: dat je zoveel problemen leest hier, dat dat afschrikwekkend wordt. Maar realiseer je dan ook dat mensen die totaal géén of weinig problemen hebben bij het borstvoeden hier niet zullen schrijven over dit soort problematiek. Maw: je zult meer probleemgevallen lezen op een forum dan successtorys.

Kijk ook eens op de relatiepijlert. Als ik daar aan het lezen ga krijg ik de neiging om mijn relatie per onmiddelijk te beëindigen, me ergens als kluizenaar terug te trekken, en nooooooooit meer aan een relatie te beginnen... Zoveel probleemgevallen! Er is slechts heel af en toe een bericht van iemand die jubelend is over zijn/haar relatie. En zo is het ook met borstvoeding. Laat je goed voorlichten Sungirl!



Sorry, nou vergeet ik nog om On topic te reageren... :-$

Ik heb geen ervaring met fulltime kolven, wel met vaak kolven. Als ik extra opbrengst wilde, ging ik meestal 's ochtends eerst kolven en daarna live voeden. En dan de tips die anderen al gaven: het borstvoedingsforum, oxytocine-spray om de toeschietreflex op te wekken, een goede dubbele elektrische kolf. GEEN stress! Ik kolfde vaak een keer vaker dan dat mijn kinderen zouden drinken. Dus als ik 2 voedingen bij elkaar moest kolven, ging ik er 3 keer voor zitten.



Heel veel succes gewenst! En de tip van het borstvoedingsforum zou ik absoluut ter harte nemen. Fulltime kolven is erg zwaar en je zult dus steun kunnen gebruiken. En op dat forum zitten héééél veel gelijkgestemden. Mijn respect heb je! Maar ja.... daar koop je zo weinig voor... :)
anoniem_24114 wijzigde dit bericht op 12-01-2008 23:05
Reden: on topic reactie
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Magica,



Hier nog een fulltime kolvende moeder. Doordat mijn dochter in het ziekenhuis gelijk de fles kreeg heeft ze nooit goed aan de borst gedronken. Ze hapt wel goed, maar wordt enorm driftig als er niet snel genoeg melk komt. Eerst heb ik nog een hele tijd geprobeerd om haar wel aan te leggen, dan een flesje te geven en vervolgens te kolven. Maar uiteindelijk gaf dit mij teveel stress, ik had het gevoel dat ik niet meer van mijn dochter kon genieten omdat ze of 'boos' op mij was of omdat ik aan het kolven. Daarom ben ik begonnen met fulltime kolven, dit gaf meer rust en minder stress. Mijn dochter is nu bijna 8 weken en ik moet zeggen dat ik dat stomme gekolf nu toch wel zat word. Daarom ben ik nu langzaam af aan het bouwen, ik vind het kolven toch aardig belastend. Vooral omdat mijn productie (ondanks alle tips hier) niet hoog is. Meestal heb ik net te weinig voor een hele dag en daarom krijgt mijn dochter 1 keer een flesje kv per dag. Elke keer als ik mijn productie op peil heb gaat mijn dochter weer meer drinken. Ik kan haar groeitempo dus gewoon niet bij benen. ;-) Nadeel is dus ook dat ik absoluut geen voorraad heb. Ik ben ook meestal een half uur bezig met een dubbele electrische kolf (medela symphony). Kortom, ik ben het helemaal zat en heb daarom besloten af te bouwen. Alle respect voor de moeders die het wel volhouden!



Ik kolf eigenlijk altijd net voor of na een voeding. Ook (juist!) 's nachts. Maar mijn dochter slaapt nu door en ik dus ook :-). Meestal probeer ik net voordat mijn dochter wakker wordt te kolven zodat ik na de voeding lekker met haar kan knuffelen. Ik denk trouwens niet dat je bang hoeft te zijn dat je productie nu ineens terug gaat lopen. Dit is dus mijn ervaring, ik weet niet of je er echt iets mee kan. Alle tips die ik je kan geven zijn hier al genoemd, vooral het kolfschema van 7-5-3 minuten werkt goed om productie te verhogen. En je borsten mee masseren zodat ze echt goed leeg zijn.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
@ Sungirl, fulltime kolven is echt niet iets wat heel vaak voorkomt hoor. De meeste vrouwen kunnen hun baby echt wel borstvoeden. Het is heel bewonderingswaardig hoe vrouwen die om 1 of andere reden hun kindje niet aan de borst kunnen laten drinken er toch voor zorgen dat hun kindje tòch bv binnenkrijgt. Waarom zou je er nu al over moeten beslissen of je bv of kv gaat geven? Ik zou zeggen, volg een bv cursus en probeer het gewoon, het is geweldig als je je kindje op jouw melk ziet groeien!



Voor TO: nogmaals: petje af! Ik vind het ongelooflijk knap dat je fulltime kolft, ik kan je verder niet veel tips meer geven dan al gegeven zijn, op het borstvoedingsforum zul je ongetwijfeld nog meer tips vinden, wilde alleen even kwijt dat ik enorm veel bewondering heb voor je doorzettingsvermogen.
Hoi Magica,



gefeliciteerd met je dochter! Ik kan wel zeggen dat ik ruime ervaring heb ,met fulltime kolven. Ik heb zoon 8 maanden borstvoeding gegeven dmv fulltime kolven (vanaf dat hij een dikke maand oud was). Ik zal hier morgen even uitgebreid komen reageren :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelukkig niet full time gekolfd maar een tip die ik hier nog niet heb zien staan is eigenlijk heel erg voor de hand liggend: heel veel drinken.



Ik drink in vergelijking met anderen echt belachelijk veel ( ik heb eigenlijk vanaf het moment dat ik mijn ogen open totdat ik weer naar bed ga een grote mok thee paraat) en ik plas ook al mijn hele leven erg veel. Ben daar ook al regelmatig op onderzocht omdat niet helemaal duidelijk is of ik nu zoveel plas omdat ik veel drink, of andersom. Toen ik borstvoeding gaf viel me echter op dat ik veel minder plaste dan daarvoor en omdat ik ook echt mega kolfopbrengsten had (200 tot 250 cc per borst) en mijn zoon aan de borst ook nauwelijks de melk kon verwerken, heb ik weleens gevraagd of dat vele drinken van mij daarmee te maken had. Het consultatiebureau en de kinderarts dachten van wel :smile: . Heb er geen bewijs voor, maar baat het niet dan schaadt het niet, het is in ieder geval iets wat makkelijk te doen is.



Chapeau voor je enorme drive, trouwens. En gefeliciteerd met je dochter!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
blumpke schreef op 12 januari 2008 @ 21:37:

Wat ontzettend knap van je! Je mag jezelf een echte doorzetter noemen! :flower:

Om voldoende te stimuleren, zou je hetzelfde aantal voedingen als je baby drinkt kunnen kolven (is waarschijnlijk nog rond de 7x per dag ipv 6) maar dat is wel behoorlijk vermoeiend. Oxytocinespray werkt wel, alleen is dit meer voor het op gang komen ipv het op gang houden. Wat je zelf al zegt: het is voor de toeschietreflex.

Blijf in elk geval veel drinken, leg je baby bij je als je kolft. Huid op huid contact is goed voor je baby en stimulerend voor jou. (en in ons vakblad stond zelfs dat huid op huid contact goed is voor de ontwikkeling van de hersenen en het stressverminderend werkt voor moeder en kind :) )



Niet echt veel tips helaas, maar wel een dikke knuffel voor je wilskracht. :hug:
Sorry, wil je niet dissen, maar ben het in elk geval eens met je tip. :)
Alle reacties Link kopieren
Oh! Had inderdaad niet goed gelezen! :-$
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Magica,



Allereerst: heel erg gefeliciteerd met je dochter!

Ik heb een poos mijn eigen zoon gevoed en daarnaast gekolft omdat ik melkdonor was, en toen heb ik die neusspray gebruikt. Hielp goed, maar niet iedere arts wil 'm voorschrijven. Je hebt die Pump in Style al, dat is absoluut de beste, en veel drinken is inderdaad een goede tip. Daarnaast is het raadzaam te zorgen dat je voldoende uitgerust bent en enorm gemotiveerd want fulltime kolven lijkt me geen sinecure. Misschien is het prettig om je aan te melden op zo'n borstvoedingsmailinglijst, om ook gemotiveerd te blijven als het even zwaar is?
.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb zelf voor mijn dochter 8 maanden full time gekolfd. Ze wilde niet drinken aan mijn borst, ze was steeds enorm driftig. Ik zat vaak echt minstens een uur per voeding met een hele boze baby. Ik kolfde toen sowieso ook wel om de productie op gang te krijgen. Na 3 weken bleek dat mijn dochtertje nog steeds onder het geboortegewicht zat en werd me aangeraden om met flesvoeding te beginnen. Ik vond dat zo'n domper. Eerst na al die strijd (want dat was het echt) en nog steeds een ondervoede baby. Vervolgens het idee dat mijn borsten vol zaten met melk (want productie had ik wel) en dat ik mijn dochter daar niet mee zou kunnen voeden. Men ik heb de hele dag gehuild geloof ik. En daarna besloten te gaan kolven. Gaf enorm veel rust. Geen gevecht meer met mijn baby en ze zou toch bv krijgen.

In het begin moest ik heel vaak kolven en was mijn productie laag. Maar na een paar weken kolfde ik 4 keer per dag, 7 uur, 12 uur, 1600 uur en 2200 uur (ongeveer). Ik ben begonnen met een dubbele kolf, maar heb uiteindelijk zelf een enkele kolf gekocht (avent isis iq), omdat ik dan een hand vrijhad. Mijn dochter was een hele driftige baby die veel huilde, dus ik had vaak 1 hand nodig om haal te troosten.

Het liefste kolfde ik eerst de voeding om hem daarna meteen aan haar te geven. Dochter dronk nogal onregelmatig en daardoor hoefde ik niks weg te gooien. Lukte natuurlijk niet altijd. Ik kolfde ongeveer 1,5 liter op een dag, mijn dochter was (is) een slechte eter en ze dronk ongeveer 600/700 ml op een dag. Na een paar weken lag dus de hele vriezer vol. Haha ik had wel min kunnen worden.

Achteraf denk ik trouwens dat ik veel betere hulp had moeten inschakelen. Ik had een kraamhulp die dacht ik dat ik geen bv kon geven. En hele goede kolftips had (not): ik heb de eerste week 10keer per ag 20 minuten met een dubbele kolf gekolfd. Resultaat e-norm veel melk. Een verloskundige die op zich wel positief was en me complimenten gaf enzo, maar uiteindelijk geen tips. Een cb wat me aanraadde met kv te beginnen omdat mijn kind nog niet op geboortegewicht was. Zelf was ik zo overdonderd en chagerijnig dat die bv niet lukte dat ik er helemaal niet aan gedacht heb om een lactatiedeskundige te bellen. Ik was er zo klaar mee dat ik mijn dochter na 3 weken nooit meer heb aangelegd. Achteraf denk ik dat ik haar toch aan de borst had kunnen krijgen en ik word soms heel verdrietig van het idee dat ik geen kindje aan de borst heb gehad. Soms zie je mensen zo lekker relaxed voeden of zie je plaatjes van een baby aan de borst. Ik had dat ook heel graag gewild.

Aan de andere kant had het kolven ook voordelen hoor. Het is beter te plannen dan een hongerige baby :) . Ik kon makkelijk weg, kolven was geen probleem en baby gewend aan de fles. Ik kon makkelijk alcohol drinken of heet eten, die melk mikte ik dan gewoon weg. In de vroezer lag toch genoeg. Uiteindelijk ben ik gestopt omdat ik een aantal borstontstekingen achter elkaar kreeg (te snel gekolfd, ik werd te gehaast na een tijdje). Toch vond ik ook het stoppen met kolven moeilijk. (haha ik was er gewoon aan gewend geraakt om een soort melkkoe te zijn. Ik kon ook echt overal kolven na een tijdje: in de file, in de efteling, op schiphol. Geen probleem)



Ehm tips dus:

*probeer te kolven voor een voeding, dan kan je kindje het meteen opdrinken en kun je de rest in de koelkast zetten

* neem de tijd voor het kolven;. Zodra ik stress had, was mijn tsr meteen weg

* als je het trekt, blijf je baby aanleggen, misschien lukt het nog.

* Als het problemen krijgt met bv je productie, schakel meteen hulp in

* en vergeet nooit dat je het supergoed doet!! Hoeveel weken je het ook volhoudt, alles wat je voor je kind afkolft is super! Die melk heeft ze maar mooi gehad en dat is hartstikke goed!!



Groetjes Frans

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven