Wat werd jou vroeger voorgelezen of wat lees je zelf voor?

27-01-2010 20:21 124 berichten
Mijn dochter is vijf en ik lees haar nu Pluk v/d Petteflat voor.

Heel erg leuk. We lezen wel drie hoofdstukken op een avond, zó gezellig is het samen op de bank.



Maar ja, het is bijna uit en wat dan? We hebben boeken zat hoor, Pippi Langkous en hele boeken vol sprookjes e.d. maar ik merk dat mijn dochter het heerlijk vind om een vervolgverhaal voorgelezen te krijgen.



Ik wil graag wat inspiratie opdoen met de boeken die jullie vroeger voorgelezen werden of de boeken die jullie je kinderen voorlezen.



Heel graag je mooiste boeken voor gezellige uurtjes op de bank!
Alle reacties Link kopieren
Paul Biegel: "de kleine kapitein" en "de dwergjes van tuil"

Roald Dahl: alle kinderboeken (vooral Mathilda, met juffrouw Bulstronk )

Guus Kuijer: de boeken van Madelief
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet meer hoe die boekjes heten, maar mijn vader las mij altijd voor uit boeken met tekeningen van Dagmar Stam en het ging over Mieke (?) en Wouter. Heel leuk! Had je ook boekjes speciaal over sint en kerst.
Alle reacties Link kopieren
kleine sofie en lange wapper,

wiplala

het schaap veronica
Alle reacties Link kopieren
Er is ook nog iets over een mol geloof ik (of een das?) en een ander beest in een bos... Haha, dit is een heel onduidelijke omschrijving, maar misschien weet iemand toch wat ik bedoel. Het waren twee vrienden en ze zeiden geloof ik altijd meneer Das/Mol tegen elkaar.



Ik ga even googlen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en niet echt een vervolg verhaal, maar ik was helemaal weg van een boek met versjes geschreven door Richard Scarry.
Alle reacties Link kopieren
Muis en Mol van Joyce Dunbar, die bedoel ik.
Dat is 'Wind in de Wilgen' Bells
Alle reacties Link kopieren
De zevensprong van Tonke Dragt. Zo spannend! (misschien te spannend voor een 5-jarige)
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vroeger van alles voorgelezen: de zevensprong, alles van Annie natuurlijk, ronja de roversdochter, blokboekjes, lotje in de dierentuin, de kinderbijbel. En nu lees ik mijn kinderen ook van alles voor! Ik heb zelf een heel uitgebreide collectie. Zodra de kinderen wat leeftijd betreft aan boeken toe zijn, zet ik ze in hun kast. Daar staat dus altijd een flinke plank vol boeken waar ze 's avonds uit mogen kiezen. Daarnaast gaan we ook naar de bieb en zoon krijgt elke week een boek van de schoolbieb. Heerlijk voorlezen, lekker in de pyama op het bed.
...
Ooooow, wat zie ik een leuke dingen voorbij komen.

Ik zit me gek te zoeken bij boekwinkeltjes.nl!
Mijn eerste herinnering aan voorlezen was Wiplala. En wat vond ik het spannend! Ik zal net 4 geweest zijn, want ik zat nog op de kleuterschool.



Afgelopen zomer hebben we veel lange verhalen gelezen. Onder meer Wiplala, wat inderdaad een dikke hit was, maar ook de boeken van Madelief (met de poppen gooien ) waren erg populair.

Otje vond ze nog te spannend, maar wie weet kan ze dat nu wel aan. Minoes ga ik binnenkort ook proberen. Roald Dahl kan ook wel, dan. Het is een beetje l;astig voorlezen, want Jommetje is 2 1/2 jaar jonger en die moet het ook een beetje snappen.



MK houdt eigenlijk alleen van lange voorleesboeken als ze vakantie heeft: op school wordt al veel uit 'lange' boeken voorgelezen, en dan heeft ze thuis meer behoefte aan kort-maar-veel. Bovendien kent ze de boeken van de verplichte leeslijst al en dat maakt het irritant voorlezen, want dan gaat ze alles voorzeggen.



Leeslijst van school:

- Pluk van de petteflet

- Pluk redt de dieren

- Van Oma mag dat wel (carry slee)

(en meer, maar die weet ik niet want MK onthoudt de titel niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 27 januari 2010 @ 20:48:

Dat is 'Wind in de Wilgen' Bells Oh ja, idd je hebt gelijk. Ik kreeg met google op mol en bos Muis en Mol en die heb ik ook gelezen, dus toen dacht ik dat ik die bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt zeker één boek per week voorgelezen.

Dochter wordt 5 en we hebben voorgelezen oa

Alles van Pinkeltje (ik haat hem maar man en dochter vinden hem leuk)

De kleine kapitein van Biegel

De dwergjes van Tuijl van Biegel

Frigilius van Tuijl van Biegel

Pluk, Minoes, Floddertje, Otje, Jip en Janneke, Alle korte verhalen van Annie MG

Sjakie en de chocolade fabriek van Dahl

De Heksen van Dahl (geen aanrader voor een kleuter)

Bolke de Beer

Sprookjes boeken

En nog veeeeeeel meer
Ronja de Roversdochter, Foeksia de Heks, zo leuk allemaal....



Ik heb 'De Gebroeders Leeuwenhart' staan maar daar is ze nog te jong voor. Ik ga hierna Wiplala voorlezen denk ik, of Minoes!
Alle reacties Link kopieren
Wiplala is overigens ook heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Wauw, zo spannend:



Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 27 januari 2010 @ 20:49:

Ooooow, wat zie ik een leuke dingen voorbij komen.

Ik zit me gek te zoeken bij boekwinkeltjes.nl!Ik ook, en ik heb helemaal geen kinderen
Geen lange vervolgeverhalen, maar zo leuk om voor te lezen: De wonderlijkste plaatsen van Dr Seuss, en De Lorax
De boeken van madelief inderdaad die zijn ook heel erg leuk en Mathilda en De Grote Vriendelijk Reus. Het grote verhalenboek voor kleuters is ook heel erg leuk. Voorlezen is zo geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ze nooit voor, kunnen ze heel goed zelf.

Als ze dan toch vragen om voor te lezen dan lees ik gewoon het topic voor wat ik op dat moment open heb staan.

Mijn kinderen houden mij niet van het forum weg, prioriteiten he?
quote:Bells schreef op 27 januari 2010 @ 20:47:

Er is ook nog iets over een mol geloof ik (of een das?) en een ander beest in een bos... Haha, dit is een heel onduidelijke omschrijving, maar misschien weet iemand toch wat ik bedoel. Het waren twee vrienden en ze zeiden geloof ik altijd meneer Das/Mol tegen elkaar.



Ik ga even googlen.



Oh ja, die! Ik ken één verhaal ervan; Mol en Rat die bij Meneer Das op bezoek gingen.



Dat verhaal stond in een van deze sprookjesboeken



Ook een geweldige reeks
Ook een leuke van Dahl: Rotbeesten. Ik ben een grote fan van Krokodil Krokeledook en van Kaatje de Vliegende Koe
Alle reacties Link kopieren
Pim & Pom!!!!! Superleuk, ik heb het boekje nog steeds en bewaar het als herinnering van vroeger, ookal ligt ie bijna uit elkaar.
Pim & Pom, heb ik en dat heeft ze ook op DVD trouwens.

Heel leuk inderdaad.
quote:tilalia2 schreef op 27 januari 2010 @ 20:52:

Geen lange vervolgeverhalen, maar zo leuk om voor te lezen: De wonderlijkste plaatsen van Dr Seuss, en De Lorax



Heb ik.

Lezen we al jaren voor echt.

En Groene Eieren met Ham, ook een klassieker, die kent ze bijna uit haar hoofd.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven