Waarmee houten vlonder schrobben?

14-03-2011 09:03 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een weekend werken en genieten in de tuin heb ik nog een vraagje. Ik heb de houten tuinmeubels schoongemaakt met een schuursponsje met een emmer sop met afwasmiddel erin. Daarna een nieuwe laag olie en het ziet er weer als nieuw uit.

Nu heb ik ook een houten vlonder die ik ook graag als nieuw zou willen hebben..... maar om die nu helemaal op de knietjes te gaan schrobben met een schuursponsje. Bovendien loopt het water dan vanaf de vlonder op de plantjes en die kunnen niet echt tegen sop denk ik.

Zijn er speciale plantvriendelijke schoonmaakspullen? Of zou het met de hogedrukspuit kunnen?

Wie heeft ervaring?
Mijn schoonvader doet het altijd met de hogedrukspuit. deken of iets van karton tegen de gevel tegen het spatten, laarzen aan en aan de slag. Daarna ziet het er echt als nieuw uit. Succes.
Schrobbezem en groene zeep. Tenminste, dat zou ik doen. Geen idee of de plantjes daar tegen kunnen.
Plantjes kunnen wel tegen sop en andere agressieve schoonmaakmiddelen. Als we mijn terras behandelen wordt de chloor en andere producten ook gewoon in de tuin gespoten over het gras en de planten en dat leeft allemaal gewoon vrolijk verder.
Het ligt een beetje aan de conditie van het hout. Is het al wat ouder, dan zou ik de hogedrukspuit niet gebruiken. Je spuit wat rotte plekken namelijk zo aan flarden. Dan liever een bezem en een emmer met groene zeep.

Bij vrij nieuw en/of stevig hout kun je gerust de hogedrukspuit gebruiken.
Met een hogedrukspuit spuit je ook mooi de groeven schoon. Een reinigingsmiddel is hoogstwaarschijnlijk niet nodig.
Het hout is al wat ouder, dus ik weet niet of de hogedrukspuit niet te veel kracht heeft inderdaad. Goede tip!

Misschien toch eerst maar met een bezem en water proberen.

Helaas nu eerst weer werken....ik heb eigenlijk geen tijd om te werken, ben veelste druk in mijn tuin hahahah
Met een hogedrukspuit spuit je de zachtere houtvezels tussen de hardere houtvezels vandaan, waardoor je hout nóg ruwer wordt en de volgende keer nóg meer aanslag krijgt.

Van oa. HG bestaat er Groene Aanslagreiniger, speciaal voor terrassen en vlonders. Even goed de verpakking lezen, te koop bij oa. Etos.
Ik doe mijn vlonder altijd schrobben met een luiwagen en een sopje me algenreiniger. Daarna goed drogen. Dan schuren met schuurpapier (k-klus) dan weer schrobben en goed naspuiten met de tuinslang. Weer goed laten drogen en vervolgens oliën. Daarna is het vlonder weer als nieuw.
Hogedrukspuit met de terrasborstel, wordt het echt mooi schoon van. Je hoeft verder geen schoonmaakmiddel te gebruiken. Als het opgedroogd is een laagje lie erover heen en je kunt er weer een jaar tegen. Succes.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ecostyle producten, bij tuincentra te koop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven