Entertainment alle pijlers

Harry Potter and the cursed child komt naar Nederland!

02-09-2025 21:13 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik heb net geboekt! Ik kan niet wachten. De eerste hoofdrolspeler is gisteren bekend gemaakt. Valentijn van Hall zal Harry Potter gaan spelen.
Sinds the Phantom of the Opera heb ik alle musicals in het Circustheater gezien (behalve als het een reprise was, bij Aida).
Nu dus geen musical maar een toneelstuk. Maar laat ik nou toevallig ook een Harry Potter fan zijn! Onze dochter van 13 is nu deel 4 aan het lezen. Mijn zus, dochter en ik gaan met ons drieën. Zo'n zin in. Alleen duurt het wel nog 9 maanden.
Waarom dit topic?
Er valt nog weinig over te kletsen als het pas over 9 mnd is
Frankly my dear, I don"t give a damn
JK Rowling is een gore transfoob die een groot deel van haar vermogen doneert aan transfobe organisaties. Je draagt daar direct aan bij door kaartjes voor deze show te kopen. Dat is voor mij genoeg reden om niet te gaan.
Boycotten die handel
Drackie schreef:
02-09-2025 22:17
JK Rowling is een gore transfoob die een groot deel van haar vermogen doneert aan transfobe organisaties. Je draagt daar direct aan bij door kaartjes voor deze show te kopen. Dat is voor mij genoeg reden om niet te gaan.
Dit ja!
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Ik heb de boeken met veel plezier gelezen en de films gezien voor al dat begon. En het staat voor mij los van het geniale verhaal dat toen al geschreven is. En ik heb genoten van de boeken en de films, zoals nu mijn kinderen dat doen. En we gaan ook genieten van dit toneelstuk.
Drackie schreef:
Dit. Hoe fijn ik de boeken vond en vindt, geen enkele euro gaat zij of wie van ook, er bij nog aan verdienen.
Vind ook eerlijk gezegd heel jammer dat mensen ondanks dat best openlijk gehaat wordt door deze dame en ze met het haar geld in de UK heeft gezorgd voor gevaarlijke situaties voor transmensen ( eigenlijk vooral vrouwen, trans en niet trans) in het openbare leven, gewoon lekker naar dit soort dingen gaan.
Kletskous11 schreef:
02-09-2025 22:57
Ik heb de boeken met veel plezier gelezen en de films gezien voor al dat begon. En het staat voor mij los van het geniale verhaal dat toen al geschreven is. En ik heb genoten van de boeken en de films, zoals nu mijn kinderen dat doen. En we gaan ook genieten van dit toneelstuk.
Maar het staat er dus in echte leven helemaal niet los van. Lekker makkelijk weer, niet anders verwacht helaas.
MissNuada schreef:
02-09-2025 23:01
Maar het staat er dus in echte leven helemaal niet los van. Lekker makkelijk weer, niet anders verwacht helaas.
Er zijn meer mensen dan ik alleen hoor, die daar anders over denken. Ga maar eens kijken naar de kaartverkoop overal.
Ik ben een super grote fan van Harry Potter, maar hier ga ik niet naartoe. Ik lees de boeken elk jaar en geniet echt van de wereld, maar the cursed child... De verhaallijn is om te huilen. Ik had al lagere verwachtingen bij het boek, maar nee, ik doe net alsof het niet bestaat.
Kletskous11 schreef:
02-09-2025 23:18
Er zijn meer mensen dan ik alleen hoor, die daar anders over denken. Ga maar eens kijken naar de kaartverkoop overal.
De hele wereld zit vol transfoben die het niet interesseert als transrechten worden ingeperkt (of er zelfs blij mee zijn), dat is waar. Of je daar trots op moet zijn is een tweede.
Drackie schreef:
JK Rowling is een gore transfoob .
... is ook maar een mening.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Drackie schreef:
Precies. Voor mij reden genoeg om er niet heen te gaan.
Kletskous11 schreef:
02-09-2025 22:57
Heb je Cursed Child ook al gelezen? Want het verhaal rammelt aan alle kanten. Dat Rowling (los van haar ideeën) hier ooit goedkeuring aan heeft gegeven vind ik onbegrijpelijk.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
KooktMetKnoflook schreef:
02-09-2025 23:50
Nou, nee. Ze plaatst zelf vol trots en overgave transfobe troep en is er ook vrij open over dat ze met haar geld transfobe campagnes steunt.
Dat maakt het juist ook zo bijzonder; het is overduidelijk wat er met het geld gebeurt van je kaartjes (of wat je nu dan ook nog aan HP spul koopt), maar mensen kiezen er massaal voor dat te negeren.
Omdat, zoals iemand hierboven al zei, een groot deel van de mensen best wel transfobisch is of er dan toch in ieder geval geen probleem mee heeft.

Edit: ik ben ook met HP opgegroeid. Ik vond het fantastisch dat mijn kind die boeken ook ging lezen. Ik weet ook dat dingen niet altijd zwart/wit zijn en ik ben bijvoorbeeld afgelopen jaar naar DGTL en de Zwarte Cross geweest ondanks de indirecte banden met Israël.
Denk er iig over na. En spreek je uit. Of doneer hetzelfde geld dat je aan kaartjes hebt uitgegeven aan in dit geval een transvriendelijke organisatie, bijvoorbeeld.

Maar doe niet net alsof het allemaal wel meevalt.
sanne_a wijzigde dit bericht op 03-09-2025 03:54
Reden: Aanvulling
28.90% gewijzigd
KooktMetKnoflook schreef:
02-09-2025 23:50
Nee dat is een feit
Heb de boeken met veel genoegen gelezen, maar doe er nu niks meer mee omdat ze zich actief inzet tegen transmensen.
Drackie schreef:
Dit.

Precies de gedachten van mijzelf en ook mijn kind.
Sanne_A schreef:
03-09-2025 03:45
Nou, nee. Ze plaatst zelf vol trots en overgave transfobe troep en is er ook vrij open over dat ze met haar geld transfobe campagnes steunt.
Dat maakt het juist ook zo bijzonder; het is overduidelijk wat er met het geld gebeurt van je kaartjes (of wat je nu dan ook nog aan HP spul koopt), maar mensen kiezen er massaal voor dat te negeren.

Omdat, zoals iemand hierboven al zei, een groot deel van de mensen best wel transfobisch is of er dan toch in ieder geval geen probleem mee heeft.

Edit: ik ben ook met HP opgegroeid. Ik vond het fantastisch dat mijn kind die boeken ook ging lezen. Ik weet ook dat dingen niet altijd zwart/wit zijn en ik ben bijvoorbeeld afgelopen jaar naar DGTL en de Zwarte Cross geweest ondanks de indirecte banden met Israël.
Denk er iig over na. En spreek je uit. Of doneer hetzelfde geld dat je aan kaartjes hebt uitgegeven aan in dit geval een transvriendelijke organisatie, bijvoorbeeld.

Maar doe niet net alsof het allemaal wel meevalt.
Idd. Het is geen mening en als je dit nog op welke manier steunt, met geld gooien naar dat mens, ben je zelf net zo erg.
Het heeft in Engeland al flinke schade veroorzaakt mbt de transhaat. Transvrouwen zijn daar geen echte vrouwen meer.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/j ... ouwen-zijn
MissNuada schreef:
03-09-2025 08:10
Idd. Het is geen mening en als je dit nog op welke manier steunt, met geld gooien naar dat mens, ben je zelf net zo erg.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je je zelf bijvoorbeeld wel uitspreekt voor transrechten, en/of goede doelen steunt die transrechten bevorderen dan ben je niet net zo erg en mogelijk zelfs netto positief. Het is hoogstens inconsequent, maar dat zijn de meeste mensen, dus dat is niet iets om zo te veroordelen, vind ik.
aikidoka schreef:
03-09-2025 08:48
Daar ben ik het niet mee eens. Als je je zelf bijvoorbeeld wel uitspreekt voor transrechten, en/of goede doelen steunt die transrechten bevorderen dan ben je niet net zo erg en mogelijk zelfs netto positief. Het is hoogstens inconsequent, maar dat zijn de meeste mensen, dus dat is niet iets om zo te veroordelen, vind ik.

Vind ik dus wel. Je gaat bewust geld gooien naar JK.
Mbt je verzonnen situatie, je bent dan niet inconsequent maar een hypocriet.

Mensen die zich echt uitspreken en zeer specifiek en bewust zulke goede doelen steunen gaan niet naar dit toneelstuk.
Dat verhaal is ruk. Nog los van dat jk ruk is.

Ik lees de boeken en kijk de films nog steeds met plezier (boeken heb ik al sinds dag van uitkomen en films staan op de streamers ) maar dat toneelstuk ? A het verhaal is bagger en B zij is bagger. Geen euro meer die kant op.
Ik vind het wel heel bijzonder dat er nu alleen maar haat is op mensen die geld uitgeven aan Harry Potter/JK Rowling terwijl er echt aan zo gruwelijk veel bedrijven bloed kleeft. Heel veel winkels en banken is echt totaal onzuiver, sponsoren oorlogen en allerlei duistere zaken (wapenhandel, maar ook diamantmijnen/kledingfabrieken met slavernij en dat soort ongein). Ik durf te wedden dat heel veel mensen die zo reageren ook gewoon bij ING/Rabo/ABN AMRO zaken doen, maar ondertussen helemaal losgaan op J.K. Rowling enzo. Vind dat altijd wel een beetje hypocriet.
MissNuada schreef:
03-09-2025 08:52
Vind ik dus wel. Je gaat bewust geld gooien naar JK.
Mbt je verzonnen situatie, je bent dan niet inconsequent maar een hypocriet.

Mensen die zich echt uitspreken en zeer specifiek en bewust zulke goede doelen steunen gaan niet naar dit toneelstuk.
Verzonnen situatie? Ik ben afgelopen zomer met mijn man en zoon naar de HP studio’s bij Londen geweest. Wellicht erger, wellicht minder erg, in jouw ogen, dan naar het toneelstuk gaan, maar vast niet ok, volgens jou. Ik ben pro-trans rechten en ik vind de standpunten van JK Rowling afschuwelijk. Ik steun meerdere goede doelen die zich bezig houden met oa transrechten en ik ben openlijk steunend in mijn werk en persoonlijk leven voor transrechten en -personen. En ik ben ook naar de HP studio’s geweest, omdat dat 1 van de grootste wensen van mijn zoon was. Ik ben dus hypocriet volgens jou. Dat klopt, zoals zoveel mensen over veel zaken (dierenliefhebber zijn, maar wel vlees eten, zich zorgen maken over het klimaat, maar wel een auto hebben). Ik vind het prima om 95% “goed” te zijn en 5% fout. Jij vindt dat alleen 100% goed, goed genoeg is. Dus niet verzonnen.
Solsol schreef:
03-09-2025 09:00
Ik vind het wel heel bijzonder dat er nu alleen maar haat is op mensen die geld uitgeven aan Harry Potter/JK Rowling terwijl er echt aan zo gruwelijk veel bedrijven bloed kleeft. Heel veel winkels en banken is echt totaal onzuiver, sponsoren oorlogen en allerlei duistere zaken (wapenhandel, maar ook diamantmijnen/kledingfabrieken met slavernij en dat soort ongein). Ik durf te wedden dat heel veel mensen die zo reageren ook gewoon bij ING/Rabo/ABN AMRO zaken doen, maar ondertussen helemaal losgaan op J.K. Rowling enzo. Vind dat altijd wel een beetje hypocriet.
Dit.
Nope

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven