Muur rond kozijn afwerken
zaterdag 28 juni 2025 om 10:05
Dag allen.
In mijn gang is een nieuw kozijn geplaatst maar de laatste centimeters muur daarnaartoe zeg maar die lopen een cm naar binnen toe. Hoe zou ik dit het beste effen maken. Ik ben niet zo heel handig met afsmeren. Ik zat te denken om dat wel te doen, dan te schuren, renovlies erover en dan behangen. Een latje/plint oid langs het kozijn zou ook kunnen maar heb ik uit visueel oogpunt eigenlijk liever niet.
Mijn eerste optie is misschien wat omslachtig dus misschien heeft iemand anders nog een idee?
Een stukadoor laten komen voor alleen rond een kozijn te smeren klinkt me nogal prijzig.
Alvast bedankt.
In mijn gang is een nieuw kozijn geplaatst maar de laatste centimeters muur daarnaartoe zeg maar die lopen een cm naar binnen toe. Hoe zou ik dit het beste effen maken. Ik ben niet zo heel handig met afsmeren. Ik zat te denken om dat wel te doen, dan te schuren, renovlies erover en dan behangen. Een latje/plint oid langs het kozijn zou ook kunnen maar heb ik uit visueel oogpunt eigenlijk liever niet.
Mijn eerste optie is misschien wat omslachtig dus misschien heeft iemand anders nog een idee?
Een stukadoor laten komen voor alleen rond een kozijn te smeren klinkt me nogal prijzig.
Alvast bedankt.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:05
zaterdag 28 juni 2025 om 11:12
Waarschijnlijk is het oude kozijn eruit gehakt waardoor de muur niet meer recht eindigde. Dus een kartelige kier tussen muur en kozijn. Zou eigenlijk wel verwachten dat de kozijnenzetter dat zou afwerken.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:41
Voor mij is de situatie wel helder. Gaat het om de hele rand langs het nieuwe kozijn?
Ik zou dit zelf opvullen en afsmeren. Maar ik ben daar ook best handig in. Zou een stukadoor ook zonde vinden.
Maar als je daar niet zo handig in bent is het een ander verhaal. Als je een wat dikker behang hebt dan zou ik het dan nog wel zelf doen. Dan vallen oneffenheden minder op.
Maar bij een dun behang of schilderen zou ik in jouw geval toch voor die stucadoor gaan. Of misschien ken je iemand die wel handig is in dit recht dichtsmeren?
Ik zou dit zelf opvullen en afsmeren. Maar ik ben daar ook best handig in. Zou een stukadoor ook zonde vinden.
Maar als je daar niet zo handig in bent is het een ander verhaal. Als je een wat dikker behang hebt dan zou ik het dan nog wel zelf doen. Dan vallen oneffenheden minder op.
Maar bij een dun behang of schilderen zou ik in jouw geval toch voor die stucadoor gaan. Of misschien ken je iemand die wel handig is in dit recht dichtsmeren?
zaterdag 28 juni 2025 om 11:43
Oh, ik werd afgeleid door die centimeter die naar binnen loopt.
zaterdag 28 juni 2025 om 12:40
Het is aan twee kanten van het kozijn. Precies de kant waar je op kijkt als je door de voordeur binnenkomt en aan de bovenkant. De bovenkant valt niet zo op.Vutje schreef: ↑28-06-2025 11:41Voor mij is de situatie wel helder. Gaat het om de hele rand langs het nieuwe kozijn?
Er gaat een redelijk dik rood behang overheen met een gouden barok motief dus dat maskeert hopelijk ook nog wat.
Het kozijn komt van een zzp'er in de buurt. Zou een week werk zijn, werd 2 maanden en rondom afwerken was zijn werk niet... zo vertelde hij toen het kozijn er instond.
zaterdag 28 juni 2025 om 18:32
Het makkelijkste is om een muurvuller te gebruiken die je makkelijk kunt schuren. Zonder merken te noemen, het merk met die oranje verpakking heeft dit. Even goed de verpakking lezen of het goed schuurbaar is. Je kunt proberen het direct mooi glad te krijgen of je smeer het gewoon lekker vol, en gaat dan met een schuurgaas op een schuurblok er over heen. Zo'n blok is ca. 10 cm breed dus als je die strak tegen het kozijn zijn kan dat stuk tussen kozijn en rest van de muur mooi glad schuren.
zaterdag 28 juni 2025 om 22:57
Appletje schreef: ↑28-06-2025 18:32Het makkelijkste is om een muurvuller te gebruiken die je makkelijk kunt schuren. Zonder merken te noemen, het merk met die oranje verpakking heeft dit. Even goed de verpakking lezen of het goed schuurbaar is. Je kunt proberen het direct mooi glad te krijgen of je smeer het gewoon lekker vol, en gaat dan met een schuurgaas op een schuurblok er over heen. Zo'n blok is ca. 10 cm breed dus als je die strak tegen het kozijn zijn kan dat stuk tussen kozijn en rest van de muur mooi glad schuren.
Bedankt voor uw antwoord.
Dan lijkt het me handiger om wel te proberen netjes af te smeren met een steeds dunnere laag zodat de opgevulde ruimte zeg maar mooi overloopt in de rest van de muur maar daarbij vooral na het drogen zorgen dat het echt vlak word?
Poeh-eej, lastig verwoorden dit allemaal
Ik heb kant en klare muur opvuller, aanmaakpoeder voor openingen zoals sleuven voor elektriciteit en fox and finish. Welke zou ik het beste pakken?
zaterdag 28 juni 2025 om 23:19
Dat geldt in principe voor negen van de tien vragen op dit forum en anders is er altijd nog google.
Maar juist verschillende inzichten van mensen die dit soort dingen voor hunzelf thuis doen ipv werken in een bouwmarkt levert de beste ideeën op, zo leert mijn ervaring me althans.
zaterdag 28 juni 2025 om 23:38
Degene die je het beste kan wegschuren.DinkyDigger schreef: ↑28-06-2025 22:57Bedankt voor uw antwoord.
Dan lijkt het me handiger om wel te proberen netjes af te smeren met een steeds dunnere laag zodat de opgevulde ruimte zeg maar mooi overloopt in de rest van de muur maar daarbij vooral na het drogen zorgen dat het echt vlak word?
Poeh-eej, lastig verwoorden dit allemaal
Ik heb kant en klare muur opvuller, aanmaakpoeder voor openingen zoals sleuven voor elektriciteit en fox and finish. Welke zou ik het beste pakken?
Ooit na 4 muren scheuren dichtsmeren er de dag erna achter gekomen dat het vul-spul niet goed wegschuren...
Dat wil je niet.
Is er geen filmpje van te googelen trouwens?
Wel 1000 van hoe je de naden in gipsplaten netjes afwerkt, dus hiervan vast ook.
zondag 29 juni 2025 om 00:06
Avocadeau schreef: ↑28-06-2025 23:38Degene die je het beste kan wegschuren.
Ooit na 4 muren scheuren dichtsmeren er de dag erna achter gekomen dat het vul-spul niet goed wegschuren...
Dat wil je niet.
Is er geen filmpje van te googelen trouwens?
Wel 1000 van hoe je de naden in gipsplaten netjes afwerkt, dus hiervan vast ook.
Er zijn zat filmpjes te vinden hoe ik een muur moet afsmeren. Maar voor dit specifieke issue kan ik het zo snel niet vinden.
Ik kan het niet eens fatsoenlijk benoemen, lol.
zondag 29 juni 2025 om 00:19
Ik bedoelde meer: daar kun je wél eenvoudig je foto laten zien.DinkyDigger schreef: ↑28-06-2025 23:19Dat geldt in principe voor negen van de tien vragen op dit forum en anders is er altijd nog google.
Maar juist verschillende inzichten van mensen die dit soort dingen voor hunzelf thuis doen ipv werken in een bouwmarkt levert de beste ideeën op, zo leert mijn ervaring me althans.
zondag 29 juni 2025 om 11:22
RenobandDinkyDigger schreef: ↑28-06-2025 22:57

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in