BB-cream?
zaterdag 23 augustus 2025 om 14:28
Hallo,
Ik gebruik niet vaak make-up en heb er ook geen talent voor.
Sommige dingen kan ik echt niet (eyeliner, contouren), ik vind het best ingewikkeld en wil eigenlijk graag snel klaar zijn.
Af en toe doe ik een dappere poging met nieuwe producten (Mintenz minerale poeders bijvoorbeeld) maar het resultaat is na lang ploeteren altijd nogal mêh.
Mijn huid is de laatste jaren vlekkerig (pigmentvlekken, rode adertjes, etc.) en dat zou ik graag op een snelle en makkelijke manier wat verdoezelen.
Vloeibare foundation (of mousse) vind ik een veel te dikke laag, ik zoek iets lichts en luchtigs gewoon om mezelf net wat op te frissen. Het moet natuurlijk ogen, alsof je geen make-up op hebt.
Met de minerale make-up (poeder foundation) kon ik de juiste teint niet goed vinden en ik heb véél donshaar wat daarmee sterk geaccentueerd werd. Ook vond ik het veel stappen: primer, concealer, foundation, blush, finisher.
Nu heb ik mijn hoop gevestigd op BB-cream. Zou dat een oplossing kunnen zijn? Heeft dat een lichte dekking, zonder masker gevoel?
In een grijs verleden wel eens gebruikt volgens mij en toen camoufleerde het vlekjes goed, maar werd het er zó egaal van dat alle nuances ontbraken en het er nogal 'nep'/levenloos uitzag,. Dan moet je met blush en bronzer proberen weer wat leven toe te voegen. En daar ben ik dus heel onhandig mee. Voelt clownesk.
Concrete vragen:
* Welke goedkope BB-cream raden jullie aan om eens te proberen?
* Je gebruikt de BB-cream in plaats van je dagcrème, toch?
* Smeer je het over je hele gezicht: van haargrens t/m kaaklijn/hals, ook onder je wenkbrauwen wat op je oogleden bijvoorbeeld?
* Hoe voorkom je het vreemde 'porseleinen masker' effect? Ontkom je er niet aan om wat blush te gebruiken?
* Ik gebruik soms een kleur corrigerend tubetje (skin adapting cc concealer) om de donkere kringen een beetje weg te werken. Gebruik je dat dan voor of na de bb-cream?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik vertrek zo naar een verjaardag, dus kan pas vanavond bijlezen en reageren.
Ik gebruik niet vaak make-up en heb er ook geen talent voor.
Sommige dingen kan ik echt niet (eyeliner, contouren), ik vind het best ingewikkeld en wil eigenlijk graag snel klaar zijn.
Af en toe doe ik een dappere poging met nieuwe producten (Mintenz minerale poeders bijvoorbeeld) maar het resultaat is na lang ploeteren altijd nogal mêh.
Mijn huid is de laatste jaren vlekkerig (pigmentvlekken, rode adertjes, etc.) en dat zou ik graag op een snelle en makkelijke manier wat verdoezelen.
Vloeibare foundation (of mousse) vind ik een veel te dikke laag, ik zoek iets lichts en luchtigs gewoon om mezelf net wat op te frissen. Het moet natuurlijk ogen, alsof je geen make-up op hebt.
Met de minerale make-up (poeder foundation) kon ik de juiste teint niet goed vinden en ik heb véél donshaar wat daarmee sterk geaccentueerd werd. Ook vond ik het veel stappen: primer, concealer, foundation, blush, finisher.
Nu heb ik mijn hoop gevestigd op BB-cream. Zou dat een oplossing kunnen zijn? Heeft dat een lichte dekking, zonder masker gevoel?
In een grijs verleden wel eens gebruikt volgens mij en toen camoufleerde het vlekjes goed, maar werd het er zó egaal van dat alle nuances ontbraken en het er nogal 'nep'/levenloos uitzag,. Dan moet je met blush en bronzer proberen weer wat leven toe te voegen. En daar ben ik dus heel onhandig mee. Voelt clownesk.
Concrete vragen:
* Smeer je het over je hele gezicht: van haargrens t/m kaaklijn/hals, ook onder je wenkbrauwen wat op je oogleden bijvoorbeeld?
* Hoe voorkom je het vreemde 'porseleinen masker' effect? Ontkom je er niet aan om wat blush te gebruiken?
* Ik gebruik soms een kleur corrigerend tubetje (skin adapting cc concealer) om de donkere kringen een beetje weg te werken. Gebruik je dat dan voor of na de bb-cream?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik vertrek zo naar een verjaardag, dus kan pas vanavond bijlezen en reageren.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
zaterdag 23 augustus 2025 om 14:48
Ik gebruik ook minerale make up, maar dan de simpele versie.OriginalHeleen schreef: ↑23-08-2025 14:28
Ook vond ik het veel stappen: primer, concealer, foundation, blush, finisher.
Ik begin met foundation, en dan blush of bronzer. Klaar!
Geen primer, concealer of finisher.
Ziet er prima uit, is nog heel natuurlijk, en blijft gewoon heel de dag zitten.
zaterdag 23 augustus 2025 om 14:53
https://www.bol.com/nl/nl/p/maybelline- ... gK4V_D_BwE
Ik gebruik deze, over mijn dagcrème. Beetje poeder erover tegen het glimmen, maar verder geen primer of blush. Hij zorgt voor een egalere huid maar is niet heel dekkend.
Ik gebruik deze, over mijn dagcrème. Beetje poeder erover tegen het glimmen, maar verder geen primer of blush. Hij zorgt voor een egalere huid maar is niet heel dekkend.
zaterdag 23 augustus 2025 om 14:58
Ik heb deze, maar dekkend is anders:

https://www.garniernederland.nl/huidver ... ichte-huid
Overigens; wanneer heb je voor het laatst foundation gebruikt, en welke? Mijn ervaring is dat foundation veel beter dekt, en het 'maskergevoel' is echt allang niet meer van deze tijd. De foundations van nu hebben dat echt niet. Ik vind die van Dior Forever erg goed. Kan het zijn dat je ook niet zo goed wist hoe je het moest gebruiken?

https://www.garniernederland.nl/huidver ... ichte-huid
Overigens; wanneer heb je voor het laatst foundation gebruikt, en welke? Mijn ervaring is dat foundation veel beter dekt, en het 'maskergevoel' is echt allang niet meer van deze tijd. De foundations van nu hebben dat echt niet. Ik vind die van Dior Forever erg goed. Kan het zijn dat je ook niet zo goed wist hoe je het moest gebruiken?
zaterdag 23 augustus 2025 om 15:10
Van de merken die er nu staan is alleen Maybelline qua ingrediënten aan te raden. Rest heeft veel uitdrogende alcohol (niet alle soorten zijn slecht) en parfum. Niet goed, ook als je geen gevoelige huid hebt.
Ik gebruik Vichy dermablend, dat is dekkend, maar ik gebruik nu drupje en mix het met Mintenz. Oogt natuurlijk en geeft een natuurlijke glans. Blush gebruik ik ook. Ja, over dagcrème en niet in plaats van. Droge huid met roodheid (erfelijk), dus kan niet veel verdragen.
Ik gebruik Vichy dermablend, dat is dekkend, maar ik gebruik nu drupje en mix het met Mintenz. Oogt natuurlijk en geeft een natuurlijke glans. Blush gebruik ik ook. Ja, over dagcrème en niet in plaats van. Droge huid met roodheid (erfelijk), dus kan niet veel verdragen.
zaterdag 23 augustus 2025 om 15:36
Ik gebruik Unisex healthy glow van Charlotte Tilbury. Het is een soort van bb of cc cream met een prachtig licht tintje. Ik breng het over mijn dagcrème aan, maar je kan het ook mengen met je dagcrème. (Dat deed ik hiervoor ook met een foundation, een klein drupje in je hand mengen met je crème)
Het is een dure, maar voor mijn huid erg mooi, ik glim minder en zweet het er ook niet af. Vlekjes zijn bij mij minder zichtbaar.
Ook gebruik ik 1 of 2 keer in de week magic drops van Collistar. Dat is een zelfbruiner. Ik maak mijn gezicht goed schoon, scrub het zachtjes, 1 a 2 pipetjes over mijn gezicht smeren en goed laten drogen. Dat geeft mij ook al een mooie licht gezonde gloed. Dan hoef ik ook minder healthy glow te gebruiken. En ik gebruik echt maar 1 of 2 drupjes per keer.
Het is een dure, maar voor mijn huid erg mooi, ik glim minder en zweet het er ook niet af. Vlekjes zijn bij mij minder zichtbaar.
Ook gebruik ik 1 of 2 keer in de week magic drops van Collistar. Dat is een zelfbruiner. Ik maak mijn gezicht goed schoon, scrub het zachtjes, 1 a 2 pipetjes over mijn gezicht smeren en goed laten drogen. Dat geeft mij ook al een mooie licht gezonde gloed. Dan hoef ik ook minder healthy glow te gebruiken. En ik gebruik echt maar 1 of 2 drupjes per keer.
zaterdag 23 augustus 2025 om 15:39
Hier zoals ik het doe of adviseer:OriginalHeleen schreef: ↑23-08-2025 14:28
Concrete vragen:
- Wet 'n Wild tinted hydrator. Kun je met je vingers opbrengen, al prefereer ik een vochtig sponsje. Is spotgoedkoop, maar helaas geen ruimte aanbod van kleuren.
- ik gebruik eerst een spf en daarna een bb-cream/ tinted moisturizer/ foundation
- ja, bij mij gaat het op mijn hele gezicht
- hoe minder dekkend je product is, hoe minder 'porseleinen masker effect'. Maar ook: als je echt vlekken en roodheid wil wegwerken, is het soms kiezen of delen. Minder dekking of meer porseleinen masker, wat je inderdaad weer wat levendiger maakt met wat blush.
- na je bb-cream. Ervoor kan wel, maar erna is beter te zien wat je nog aan extra dekking wenst
Verder nog: een blush is niet meteen clownesk. Ik heb bijvoorbeeld de kleur Willa van Benefit, die is op mijn lichte huid ontzettend natuurlijk. Er zijn heel veel goede, natuurlijke opties.
Als je weinig gewend bent qua make up, is het soms ook gewoon even een kwestie van jezelf de tijd geven om eraan te wennen. Gebruik het eens op een dag dat je nergens naartoe hoeft. In de ochtend opbrengen en af en toe even in de spiegel kijken. Geef jezelf even tijd.
Ik scheer mijn donshaar overigens. Kost een minuutje, en ik doe het ongeveer eens per week.
zaterdag 23 augustus 2025 om 15:41
Maar ze vraagt om goedkoop.
zaterdag 23 augustus 2025 om 16:46
Ik ben heel tevreden over de Wear It Nude BB-crème van Kruidvat eigen merk. Met 5,99 euro ook nog eens heel voordelig:
https://www.kruidvat.nl/kruidvat/kruidv ... /p/5507370
https://www.kruidvat.nl/kruidvat/kruidv ... /p/5507370
zaterdag 23 augustus 2025 om 17:07
Tinted moiserizers of BB-creams zijn vergevensgezinder qua kleurmatch als foundation (in welke vorm dan ook). Te donker maakt maskerachtig, net als bij foundation, maar te licht maakt bleek. Te licht vind ik makkelijker op te lossen met wat bronzer, blush en eventueel een (finishing)poeder dan te donker want dan wordt het veel sneller een dikke pannenkoek. Wat verder belangrijk is, is ondertoon... als het te roze of the geel is dan klopt het ook niet én dat dat zie je.
Die minirale poederfoundations gebruik ik niet; juist vanwege de donshaartjes en het kruipen in de lijntjes. Ik ben geen 18 meer. Ik gebruik HydroManiac Tinted glow van Urban Decay. Helaas niet meer in een fysieke winkel in Nederland te koop, maar kan het nog wel bestellen. Het is geen goedkoop merk maar ik vind het mooi. Het haalt eigenlijk nét het te vele weg aan roodheid, vlekjes etc. zonder dat het doods wordt. Tenminste op mijn gezicht. Ik heb de kleur 10 Ultra Fair. Drogisterijmerken zijn voor mij vaak toch nog wat te geel en dan wordt het toch wat Oompa Loompa.
Iemand had hier boven over Willa blush van Benefit; die is voor mij behoorlijk heftig. Het pigment is te veel voor mij en krijg het niet netjes uitgeblend. Persoonlijk heb ik liever een mineralize blush van Mac; ik ben heel blij met het kleurtje Sweet Enough of een blush uit mijn Hourglassdoosje van een kerstcollectie een paar jaar geleden. Maar ook dat zijn geen budgetmerken. Over Hourglass gesproken; hun gezichtspoeders zijn echt top, ook voor de lijntjes. Wil je wat meer budget; Kiko heeft ook fijne blushes en poedertjes.
Die minirale poederfoundations gebruik ik niet; juist vanwege de donshaartjes en het kruipen in de lijntjes. Ik ben geen 18 meer. Ik gebruik HydroManiac Tinted glow van Urban Decay. Helaas niet meer in een fysieke winkel in Nederland te koop, maar kan het nog wel bestellen. Het is geen goedkoop merk maar ik vind het mooi. Het haalt eigenlijk nét het te vele weg aan roodheid, vlekjes etc. zonder dat het doods wordt. Tenminste op mijn gezicht. Ik heb de kleur 10 Ultra Fair. Drogisterijmerken zijn voor mij vaak toch nog wat te geel en dan wordt het toch wat Oompa Loompa.
Iemand had hier boven over Willa blush van Benefit; die is voor mij behoorlijk heftig. Het pigment is te veel voor mij en krijg het niet netjes uitgeblend. Persoonlijk heb ik liever een mineralize blush van Mac; ik ben heel blij met het kleurtje Sweet Enough of een blush uit mijn Hourglassdoosje van een kerstcollectie een paar jaar geleden. Maar ook dat zijn geen budgetmerken. Over Hourglass gesproken; hun gezichtspoeders zijn echt top, ook voor de lijntjes. Wil je wat meer budget; Kiko heeft ook fijne blushes en poedertjes.
zaterdag 23 augustus 2025 om 17:52
Ik zou je adviseren om eens gewoon een Douglas of andere winkel binnen te stappen voor advies. Zij kunnen je vaak ook opmaken, zodat je kan zien hoe je de producten op een goede manier gebruikt. Handig als je weinig ervaring hebt met make-up. Zij kunnen ook goed kijken welke producten bij je huid passen.
zaterdag 23 augustus 2025 om 18:27
Eens. Foundation wordt alleen een masker als je het egaal en ruim aanbrengt, en de verkeerde kleur kan ook voor een onnatuurlijk effect zorgen. Er zijn veel lichte (medium dekkend) foundations te koop die je alleen kunt aanbrengen op de plekken die je wilt egaliseren: paar stipjes en dan goed uit blenden met een kwast of een sponsje. Als je de goede kleur te pakken hebt - en dat is inderdaad hogere wiskunde, helaas, want zelfs in winkels ben ik vaak slecht geadviseerd - hoef je echt je hals en decolleté niet mee te nemen; ideaal gezien versmelt de kleur onzichtbaar met je eigen huid.Pimpelmeesje87 schreef: ↑23-08-2025 14:58Overigens; wanneer heb je voor het laatst foundation gebruikt, en welke? Mijn ervaring is dat foundation veel beter dekt, en het 'maskergevoel' is echt allang niet meer van deze tijd. De foundations van nu hebben dat echt niet. Ik vind die van Dior Forever erg goed. Kan het zijn dat je ook niet zo goed wist hoe je het moest gebruiken?
Ik gebruik een serum-foundation van l’Oréal (ze hebben weinig kleuren maar ik kom tot de perfecte teint door 2 kleuren te mengen) en daar overheen breng ik met een kwastje wat cream bronzer en -blush aan. Vijf minuutjes en alles ziet er natuurlijk uit.
zaterdag 23 augustus 2025 om 19:23
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-wear-i ... /p/5502736
Ik gebruik deze en meng het meestal met mijn dagcrème van Celenes.
Ik gebruik deze en meng het meestal met mijn dagcrème van Celenes.
Maar mensen gaan voorbij
zaterdag 23 augustus 2025 om 19:25
zaterdag 23 augustus 2025 om 19:27
Scrubben moet je juist niet doen met die druppels.Darthmee schreef: ↑23-08-2025 15:36Ik gebruik Unisex healthy glow van Charlotte Tilbury. Het is een soort van bb of cc cream met een prachtig licht tintje. Ik breng het over mijn dagcrème aan, maar je kan het ook mengen met je dagcrème. (Dat deed ik hiervoor ook met een foundation, een klein drupje in je hand mengen met je crème)
zaterdag 23 augustus 2025 om 20:35
Ik gebruik deze, ook niet heel goedkoop maar doe er wel zeker 6 maanden mee.
Eerst dagcreme, dan spf creme en dan deze foundation.
Ik ben er heel blij mee, oogt natuurlijk en blijft lang mooi zitten.
https://www.dr-jetskeultee-skincare.nl/ ... nMEALw_wcB
Eerst dagcreme, dan spf creme en dan deze foundation.
Ik ben er heel blij mee, oogt natuurlijk en blijft lang mooi zitten.
https://www.dr-jetskeultee-skincare.nl/ ... nMEALw_wcB
zaterdag 23 augustus 2025 om 20:44
Sowieso is een (schoon) kwastje echt wel fijn.Claire45 schreef: ↑23-08-2025 18:27Eens. Foundation wordt alleen een masker als je het egaal en ruim aanbrengt, en de verkeerde kleur kan ook voor een onnatuurlijk effect zorgen. Er zijn veel lichte (medium dekkend) foundations te koop die je alleen kunt aanbrengen op de plekken die je wilt egaliseren: paar stipjes en dan goed uit blenden met een kwast of een sponsje. Als je de goede kleur te pakken hebt - en dat is inderdaad hogere wiskunde, helaas, want zelfs in winkels ben ik vaak slecht geadviseerd - hoef je echt je hals en decolleté niet mee te nemen; ideaal gezien versmelt de kleur onzichtbaar met je eigen huid.
Ik gebruik een serum-foundation van l’Oréal (ze hebben weinig kleuren maar ik kom tot de perfecte teint door 2 kleuren te mengen) en daar overheen breng ik met een kwastje wat cream bronzer en -blush aan. Vijf minuutjes en alles ziet er natuurlijk uit.
zaterdag 23 augustus 2025 om 20:47
Bij zo'n zuinig gebruik zal je waarschijnlijk met een goedkopere ook ongeveer even lang doen.Pimpelmeesje87 schreef: ↑23-08-2025 20:42Ik doe een jaar met dat spul. Prima prijs kwaliteit verhouding.
zaterdag 23 augustus 2025 om 21:03
Wauw, wat een boel reacties!
Kom net thuis en even vluchtig alles doorgelezen.
Hier en daar wat tegenstrijdige ervaringen zag ik, dus moet alles goed op een rijtje zetten.
Morgen ga ik alle linkjes aanklikken en onderzoeken welke producten mij aanspreken.
Heel erg bedankt voor alle tips!
Kom net thuis en even vluchtig alles doorgelezen.
Hier en daar wat tegenstrijdige ervaringen zag ik, dus moet alles goed op een rijtje zetten.
Morgen ga ik alle linkjes aanklikken en onderzoeken welke producten mij aanspreken.
Heel erg bedankt voor alle tips!
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
zaterdag 23 augustus 2025 om 21:14
Heb je de Mintenz poeder al een keertje gewoon over je dagcreme geprobeerd?
Een heel klein beetje. En dan rode plekjes een beetje extra aanstippen.
Nooit direct in de poeder dopen maar altijd in de kwast draaien.
Dat moet er echt natuurlijk uitzien.
Alleen maar de foundation poeder.
Gewoon proberen.
En dan kun je later experimenteren met een beetje bronzer of blush.
Ik gebruik er nooit iets onder of overheen.
Blijft de hele dag mooi.
Een heel klein beetje. En dan rode plekjes een beetje extra aanstippen.
Nooit direct in de poeder dopen maar altijd in de kwast draaien.
Dat moet er echt natuurlijk uitzien.
Alleen maar de foundation poeder.
Gewoon proberen.
En dan kun je later experimenteren met een beetje bronzer of blush.
Ik gebruik er nooit iets onder of overheen.
Blijft de hele dag mooi.
zaterdag 23 augustus 2025 om 21:35
Iemand hierboven raadde aan om naar de Douglas te gaan en dat zou ik ook doen. Ik heb dat een paar jaar geleden ook gedaan en heb eindelijk de goede kleur gevonden. Die was alleen wel wat duurder. De Complexion Rescue tinted moisturizer SPF30. Ik vind hem wel mooier zitten als ik er een transparante poeder over doe.
zaterdag 23 augustus 2025 om 23:11
De bb cream van Garnier is echt super. Geeft een egale huid en het lijkt of je geen make up draagt. Je kan dus niets fout doen.
Ik heb jarenlang de light versie gebruikt voor mijn lichte huid en was super tevreden.
Tot ik Meroda color changing foundation probeerde. Sindsdien gebruik ik deze. Maar ik houd van make up en experimenteren en met Meroda leg je een mooie basis voor de rest van je make up.
Ik heb jarenlang de light versie gebruikt voor mijn lichte huid en was super tevreden.
Tot ik Meroda color changing foundation probeerde. Sindsdien gebruik ik deze. Maar ik houd van make up en experimenteren en met Meroda leg je een mooie basis voor de rest van je make up.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in