Vetvlek op suede schoen

19-08-2025 13:21 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bingo! Goednieuwe, dure schoenen (keurig ingespoten) en daar zit nu een prachtige vetvlek op.
Aangezien het forum ooit lippenstick uit mijn vloerkleed kreeg (met micellar water - waarvoor dank), heb ik mijn hoop op jullie gevestigd.

Het actieplan tot nu toe:
1) Maizena erop en minstens een dag wachten. Dat opzuigen met de stofzuiger
2) Deppen met droog brood
3) ?
4) Stomen
5) Borstelen

Over stap 3 twijfel ik. Online zag ik een filmpje waar iemand gedestilleerd water op de vlek deed. Zelf overweeg ik, vanwege eerdere successen micellar water. Maar het is allebei wel vochtig. Dat maakt toch juist een vlek in suede?

Iemand nog ideeën?
Ik heb ooit bij de schoenmaker reinigingsmiddel gekocht voor suede laarzen en dat werkt als een tierelier.
Als het een vetvlek is zou je kunnen proberen om hem eruit te strijken. Stuk keukenpapier op de vlek leggen en je strijkbout erop zetten. Dan trekt het vet uit de schoen in het keukenpapiertje.
O ja? Neem ik mee!
Ik heb een ingedroogde mayo vlek uit suede gekregen met een suede gum. Eerst voorzichtig gummen en daarna de schoen boven een pan kokend water houden om te stomen. Laten drogen en indien nodig opnieuw voorzichtig gummen. Na twee keer stomen was de vlek helemaal verdwenen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Suede gum koop je ook bij de schoenmaker? Dat wordt een uitgebreid bezoek straks.
Maar dit geeft me hoop!
En als weggooien in je gedachte komt, kun je ze nog voorzichtig wassen met handzeep onder een stromende kraan.

Moet je ze wel allebei doen en de schoen overal nat maken anders krijg je kringen.
Inderdaad een suede gum. Helpt dat niet dan schoencleaner. En daarna met een suedeborstel mooi borstelen. De juiste kant van de borstel, niet dat harde plastic stuk.

Is je suede vervaagd, dan kun je in elk geval bij zwarte en navy schoenen een zwart of navy gekleurde suedespray kopen en periodiek spuiten. Wel goede ondergrond gebruiken anders kleurt die mee ;)

En dan zijn ze echt weer als nieuw

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven