Dienstplicht va 17 jaar

04-04-2024 18:26 235 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe kijken jullie hiernaar?

Twintigers die ik ken en een legergeraleteerde opleiding volgen hebben te horen gekregen dat de oefeningen niet zomaar oefeningen zijn maar serieuze voorbereiding op opgeroepen worden.

Va 17 jaar krijgen jongeren nu een oproep. Er zijn mensen die zeggen dat is puur voor geïnteresseerden. Alleen die kunnen een soort tussenjaar down. Niks verplichts aan.

Anderen zeggen als er echt oorlog komt worden die jongeren echt opgeroepen en verdwijnen ze richting front. Niks informeels of onverplichts aan.

Wat denken jullie ik vind het best eng...
Alle reacties Link kopieren Quote
17-jarigen kregen altijd al een oproep, dat is niet nieuw.
Wat nieuw is, is dat ze bij wijze van tussenjaar een jaar kennis kunnen maken met het leger, wat me helemaal prima lijkt, want er is personeelstekort bij defensie.

Als je als twintiger een legergerelateerde opleiding volgt, lijkt het me niet meer dan logisch dat de 'oefeningen' serieus zijn.

Ik vind er niks engs aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niets engs aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is gewoon dezelfde nonoproep die al deccennia bestaat. Ze passen elk jaar de tekst wat aan om relevant te blijven maar qua echte dienstplicht is er niets veranderd hoor.

In Nederland is sinds 1 mei 1997 de opkomstplicht officieel opgeschort. Sinds 22 augustus 1996 werden er al geen nieuwe dienstplichtigen meer opgeroepen.

De opkomstplicht voor dienstplicht is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Daarom roept Defensie dienstplichtige mannen en vrouwen tussen de 17 en 45 jaar niet meer op. Zij ontvangen op 17-jarige leeftijd wel een brief waarin staat dat ze zijn ingeschreven voor de dienstplicht.


Dit is die brief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Va 17 jaar krijgen jongeren nu een oproep.


Is dat niet al een paar jaar zo? En er is geen actieve dienstplicht meer, wel opkomstplicht maar die is (tijdelijk) opgeschort.
himalaya wijzigde dit bericht op 04-04-2024 18:35
10.70% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is nu wel meer aan de hand qua oorlogsdreiging. Als er echt een oorlog onze kant opkomt kunnen deze kinderen dan wel opeens opgeroepen worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
04-04-2024 18:31
17-jarigen kregen altijd al een oproep, dat is niet nieuw.
Wat nieuw is, is dat ze bij wijze van tussenjaar een jaar kennis kunnen maken met het leger, wat me helemaal prima lijkt, want er is personeelstekort bij defensie.

Als je als twintiger een legergerelateerde opleiding volgt, lijkt het me niet meer dan logisch dat de 'oefeningen' serieus zijn.

Ik vind er niks engs aan.
En dat is een andere brief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Te vinden op de overheidssite over dienstplicht:


Alleen de opkomstplicht voor dienstplicht is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Daarom roept Defensie dienstplichtige mannen en vrouwen tussen de 17 en 45 jaar niet meer op. Zij ontvangen op 17-jarige leeftijd wel een brief waarin staat dat ze zijn ingeschreven voor de dienstplicht. Ook mensen die tot hun 35e (opnieuw) Nederlander worden, krijgen de brief.

Alleen in heel uitzonderlijke situaties kunnen de regering en het parlement besluiten om de opkomstplicht weer te activeren. Dat zou jaren van voorbereiding vragen. Er zijn geen kazernes en instructeurs voor. En er is ook niet voldoende materieel (zoals uniformen en voertuigen).

En ook iets wat niet anders is dan al die jaren en jaren ervoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
04-04-2024 18:34
Er is nu wel meer aan de hand qua oorlogsdreiging. Als er echt een oorlog onze kant opkomt kunnen deze kinderen dan wel opeens opgeroepen worden?
Iedereen kan opgeroepen worden als het oorlog wordt. Ook vrouwen en meiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
04-04-2024 18:34
Er is nu wel meer aan de hand qua oorlogsdreiging. Als er echt een oorlog onze kant opkomt kunnen deze kinderen dan wel opeens opgeroepen worden?
Alles kan. Dat is het wrede van oorlog.

Maar de kans op een grondoorlog in Nederland is bijzonder klein. En in andere situaties (het mee helpen verdedigen van bevriende landen) zou het beroepsleger voldoende moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
04-04-2024 18:34
Er is nu wel meer aan de hand qua oorlogsdreiging. Als er echt een oorlog onze kant opkomt kunnen deze kinderen dan wel opeens opgeroepen worden?
Dat konden wij toch ook worden, met de koude oorlog?
En als er oorlog komt, stel, dan hoop ik echt dat we ons land allemaal willen verdedigen binnen ons kunnen en niet de rode loper uitleggen voor de Russen en alvast Duolingo Russisch hebben zitten leren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze geven zelf al aan dat er nu al geen genoeg plekken zijn voor dat vrijwillige tussenjaar Dienst, ze hebben ook helemaal geen materiaal genoeg om 17 jarigen ook nog te gaan oproepen, ze gaan eerder de 30-45ers oproepen. En daar zijn al niet genoeg spullen, plekken en pakken voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
04-04-2024 18:34
Er is nu wel meer aan de hand qua oorlogsdreiging. Als er echt een oorlog onze kant opkomt kunnen deze kinderen dan wel opeens opgeroepen worden?
Ja, dat kan.
Anders staan we met lege handen, mocht de pleuris uitbreken. Iemand moet het doen.
En ja, het is een wrede werkelijkheid als dat nét jouw 18-jarige puber betreft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
04-04-2024 18:40
Alles kan. Dat is het wrede van oorlog.

Maar de kans op een grondoorlog in Nederland is bijzonder klein. En in andere situaties (het mee helpen verdedigen van bevriende landen) zou het beroepsleger voldoende moeten zijn.
Ook als je in een luchtoorlog beland (die kans is een stuk minder klein) heb je natuurlijk een leger nodig. De kans is dan ook aanwezig dat er wordt gemobiliseerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
04-04-2024 18:38
Iedereen kan opgeroepen worden als het oorlog wordt. Ook vrouwen en meiden.

‘Iedereen’ tussen 17 en 45.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
04-04-2024 18:50
‘Iedereen’ tussen 17 en 45.
Mits gezond genoeg. Dus valt er ook nog een deel weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
04-04-2024 18:44
Ze geven zelf al aan dat er nu al geen genoeg plekken zijn voor dat vrijwillige tussenjaar Dienst, ze hebben ook helemaal geen materiaal genoeg om 17 jarigen ook nog te gaan oproepen, ze gaan eerder de 30-45ers oproepen. En daar zijn al niet genoeg spullen, plekken en pakken voor.
Die spullen hebben ze allemaal weggegeven aan Oekraïne :facepalm: :bonk:
Alle reacties Link kopieren Quote
Marnat schreef:
04-04-2024 18:51
Die spullen hebben ze allemaal weggegeven aan Oekraïne :facepalm: :bonk:
Ja want als we dat niet zouden doen is de kans groter dat er oorlog uit gaat breken die ons ook gaat raken
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
04-04-2024 18:41
Dat konden wij toch ook worden, met de koude oorlog?
En als er oorlog komt, stel, dan hoop ik echt dat we ons land allemaal willen verdedigen binnen ons kunnen en niet de rode loper uitleggen voor de Russen en alvast Duolingo Russisch hebben zitten leren.
Dat lijkt mij nou juist nuttig. Kun je in ieder geval de vijand verstaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marnat schreef:
04-04-2024 18:51
Die spullen hebben ze allemaal weggegeven aan Oekraïne :facepalm: :bonk:
Meh, ze hebben altijd net genoeg spullen en opleidingsplekken gehad, niets geks aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
04-04-2024 18:50
‘Iedereen’ tussen 17 en 45.
Vooralsnog. Als de nood aan de man is kan de regering altijd besluiten de leeftijd te verhogen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oorlog is eng

Maar wel een optie dus
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
04-04-2024 18:54
Oorlog is eng

Maar wel een optie dus
Dan moeten we vluchten op bootjes naar Engeland. En dan worden we teruggestuurd want dan zijn we gelukszoekers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
04-04-2024 18:53
Vooralsnog. Als de nood aan de man is kan de regering altijd besluiten de leeftijd te verhogen.

Tuurlijk. En ze kunnen ook jouw huis en auto vorderen als de nood aan de man is. Regel je alvast een backup plan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Niemand gelooft toch dat er hier straks Russische tanks binnen komen rollen en dat we Nederlandse pubers naar het front in Schubbekutteveen gaan sturen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven