Oekraïne
alle pijlers
Dienstplicht va 17 jaar
donderdag 4 april 2024 om 18:26
Hoe kijken jullie hiernaar?
Twintigers die ik ken en een legergeraleteerde opleiding volgen hebben te horen gekregen dat de oefeningen niet zomaar oefeningen zijn maar serieuze voorbereiding op opgeroepen worden.
Va 17 jaar krijgen jongeren nu een oproep. Er zijn mensen die zeggen dat is puur voor geïnteresseerden. Alleen die kunnen een soort tussenjaar down. Niks verplichts aan.
Anderen zeggen als er echt oorlog komt worden die jongeren echt opgeroepen en verdwijnen ze richting front. Niks informeels of onverplichts aan.
Wat denken jullie ik vind het best eng...
Twintigers die ik ken en een legergeraleteerde opleiding volgen hebben te horen gekregen dat de oefeningen niet zomaar oefeningen zijn maar serieuze voorbereiding op opgeroepen worden.
Va 17 jaar krijgen jongeren nu een oproep. Er zijn mensen die zeggen dat is puur voor geïnteresseerden. Alleen die kunnen een soort tussenjaar down. Niks verplichts aan.
Anderen zeggen als er echt oorlog komt worden die jongeren echt opgeroepen en verdwijnen ze richting front. Niks informeels of onverplichts aan.
Wat denken jullie ik vind het best eng...
vrijdag 5 april 2024 om 09:50
Geen idee hoe dat zit, dat zag ik op het nieuws van de weekHarderwijk2021 schreef: ↑05-04-2024 09:46In dit artikel staat toch dienstplicht van 18-60 jaar?
Zie niks over 27 jaar.....?
https://nos.nl/collectie/13965/artikel/ ... ot-25-jaar
vrijdag 5 april 2024 om 09:54
Wees gerust, het is echt tussen de 18 en 60. Tot nu toe werd alleen vanaf 27 opgeroepen.pindakaasmetnootjes schreef: ↑05-04-2024 09:50Geen idee hoe dat zit, dat zag ik op het nieuws van de week
https://nos.nl/collectie/13965/artikel/ ... ot-25-jaar
https://nos.nl/artikel/2489369-minder-u ... plichtigen
vrijdag 5 april 2024 om 11:36
vrijdag 5 april 2024 om 11:41
Geen idee waarheen en of er een optie is. Maar als die er is vertrekken wij met het gezin wel en geld speelt dan voor mij geen rol.
vrijdag 5 april 2024 om 11:44
MrsMorrison schreef: ↑04-04-2024 22:45Nou ja mocht het ooit tot een aanval komen op Nederland hoop ik wel dat er mensen bereid zijn te vechten voor ons land en we niet alleen afhankelijk zijn van andere landen om ons te helpen.
Die andere landen gaan ons niet helpen als iedereen wegvlucht en geen Nederlander mee wil vechten. Alle Nederlanders naar Verweggistan en dan hopen dat de Amerikanen of de Fransen zich voor ons komen opofferen? Ik denk het niet.
Ik hoop eigenlijk dat ik ook de moed heb me in te zetten voor onze vrijheid. Op welke manier dan ook. Maar dat weet je nooit vantevoren.
Ik hoop ik ook, maar dat weet je niet van tevoren idd. Ik ben niet zo’n held maar wie weet wat er loskomt als je leven of je vrijheid op het spel staan.
vrijdag 5 april 2024 om 12:09
vrijdag 5 april 2024 om 12:15
Sinds wo2 is er door Nederlandse militairen niet meer gevochten voor het vaderland. Ook geen levens gegeven voor het vaderland.Bamboetafeltje schreef: ↑05-04-2024 12:12Dat vechten voor het vaderland of he leven voor het vaderland geven zal op een aantal uitzonderingen na tegenwoordig niet meer te zien zijn. Dat wijgevoel of vaderlandsgevoel is er allang niet meer bij het gros van de Nederlanders.
Helaas wèl genoeg gesneuvelden onder de Nederlandse militairen. En waarvoor....?
vrijdag 5 april 2024 om 12:26
Het gaat niet alleen om vaderland he. Het gaat om een maatschappij waarin je voor je mening mag uitkomen, waarin alle kinderen naar school kunnen gaan, waarin je mag geloven, waarin je homo mag zijn, waarin je gesteund wordt als het in je leven mis gaat, waarin je een kans krijgt als je fouten hebt gemaakt. Ik hoop van harte dat als het nodig is, dat we dan met zijn allen achter die ideeën staan en dit niet kapot laten maken door agressieve dictators met waanideeën.Bamboetafeltje schreef: ↑05-04-2024 12:12Dat vechten voor het vaderland of he leven voor het vaderland geven zal op een aantal uitzonderingen na tegenwoordig niet meer te zien zijn. Dat wijgevoel of vaderlandsgevoel is er allang niet meer bij het gros van de Nederlanders.
vrijdag 5 april 2024 om 12:30
Dan moeten eerst de door jouw genoemde punten op orde komen. We zijn nog mijlenver van volledige acceptatie en gelijkgestemdheid af. Veel verder dan jaren geleden imo.thistle schreef: ↑05-04-2024 12:26Het gaat niet alleen om vaderland he. Het gaat om een maatschappij waarin je voor je mening mag uitkomen, waarin alle kinderen naar school kunnen gaan, waarin je mag geloven, waarin je homo mag zijn, waarin je gesteund wordt als het in je leven mis gaat, waarin je een kans krijgt als je fouten hebt gemaakt. Ik hoop van harte dat als het nodig is, dat we dan met zijn allen achter die ideeën staan en dit niet kapot laten maken door agressieve dictators met waanideeën.
vrijdag 5 april 2024 om 12:39
Huh?Harderwijk2021 schreef: ↑05-04-2024 12:30Dan moeten eerst de door jouw genoemde punten op orde komen. We zijn nog mijlenver van volledige acceptatie en gelijkgestemdheid af. Veel verder dan jaren geleden imo.
Als er een dictator homoseksualiteit wil verbieden of meisjes wil verbieden naar school te gaan, of een buitenlandse macht legt onze media plat zodat de pers lamligt, dan gaan we daar niet tegen vechten, want we moeten eerst maar eens zorgen dat de huidige manco's in de samenleving worden opgelost? Is dat wat je zegt?
vrijdag 5 april 2024 om 12:41
Oh, is het hier dusdanig slecht dat we ons prima kunnen laten overlopen door een dictatoriaal regime? Ik vind datgene wat er is echt nog wel de moeite waard!Harderwijk2021 schreef: ↑05-04-2024 12:30Dan moeten eerst de door jouw genoemde punten op orde komen. We zijn nog mijlenver van volledige acceptatie en gelijkgestemdheid af. Veel verder dan jaren geleden imo.
vrijdag 5 april 2024 om 12:42
Neen. Dat zeg ik niet.Ginevra schreef: ↑05-04-2024 12:39Huh?
Als er een dictator homoseksualiteit wil verbieden of meisjes wil verbieden naar school te gaan, of een buitenlandse macht legt onze media plat zodat de pers lamligt, dan gaan we daar niet tegen vechten, want we moeten eerst maar eens zorgen dat de huidige manco's in de samenleving worden opgelost? Is dat wat je zegt?
vrijdag 5 april 2024 om 12:47
Ja als het geld er is. Ik heb geen miljoen hoorBamboetafeltje schreef: ↑05-04-2024 11:41Geen idee waarheen en of er een optie is. Maar als die er is vertrekken wij met het gezin wel en geld speelt dan voor mij geen rol.
Maar goed ik snap je wel. Ik vermoed dat je ook voorstander bent voor ruimhartige asielopvang in nederland voor iedereen die nu hierheen vlucht
vrijdag 5 april 2024 om 12:48
Dat bedoel ik helemaal niet. Bedoel alleen dat die zaken allemaal niet zo op orde zijn.
Begreep misschien het bericht waar ik op reageerde niet helemaal.
Had de indruk dat er geschreven werd dat die zaken hier allemaal volledig geaccepteerd zijn. En das in mijn ogen dus niet zo. Dat er op dat gebied nog een boel vooruitgang mogelijk is dus.
Verder bedoelde ik er niks mee.
vrijdag 5 april 2024 om 12:57
Ah, dan begrijp ik je wel. Daar is zeker in te verbeteren. Wat er (nog) is moeten we zuinig op zijn. En ik vind het dus ook de moeite waard dat te verdedigen.Harderwijk2021 schreef: ↑05-04-2024 12:48Dat bedoel ik helemaal niet. Bedoel alleen dat die zaken allemaal niet zo op orde zijn.
Begreep misschien het bericht waar ik op reageerde niet helemaal.
Had de indruk dat er geschreven werd dat die zaken hier allemaal volledig geaccepteerd zijn. En das in mijn ogen dus niet zo. Dat er op dat gebied nog een boel vooruitgang mogelijk is dus.
Verder bedoelde ik er niks mee.
vrijdag 5 april 2024 om 13:05
Harderwijk2021 schreef: ↑05-04-2024 12:48Begreep misschien het bericht waar ik op reageerde niet helemaal.
Had de indruk dat er geschreven werd dat die zaken hier allemaal volledig geaccepteerd zijn. En das in mijn ogen dus niet zo.
Volgens mij is er niemand hier die zegt dat alles in NL perfect geregeld is, ik zou ook niet weten hoe je dat er in leest. Maar het is toch hopelijk duidelijk dat we genoeg te verliezen hebben. Er is een hoop aan te merken op de Nl overheid, het onderwijs etc maar dat toch liever dan dat je doodgemarteld wordt in gevangenissen of als meisje niet meer naar school mag.
vrijdag 5 april 2024 om 13:08
Relax. Bedoelde het niet zoals je het las.Ginevra schreef: ↑05-04-2024 13:05Volgens mij is er niemand hier die zegt dat alles in NL perfect geregeld is, ik zou ook niet weten hoe je dat er in leest. Maar het is toch hopelijk duidelijk dat we genoeg te verliezen hebben. Er is een hoop aan te merken op de Nl overheid, het onderwijs etc maar dat toch liever dan dat je doodgemarteld wordt in gevangenissen of als meisje niet meer naar school mag.
Alsof ik dat laatste bedoelde. Please.
vrijdag 5 april 2024 om 13:38
Ik denk dat als Rusland Nederland gaat aanvallen dan gaan ze dat echt niet doen met een paar oude gare tanks. Dan hebben we het over het lamleggen van communicatiemiddelen, watervoorziening, verstoring van de supply chain etc. Dus nee, ik denk dat niemand bang hoeft te zijn dat zijn of haar puber naar een loopgraaf wordt gestuurd.
vrijdag 5 april 2024 om 15:00
Nee dat vind ik niet. Ik hoef zelf ook niet gratis ergens opgevangen worden bij oorlog terwijl bepaalde mensen in datzelfde land grote problemen hebben bv op woongebied. Ik zou hetzelf willen betalen.
vrijdag 5 april 2024 om 15:14
Dat betekent dat alleen de rijken kunnen vluchten en diegenen zonder vermogen maar moeten vechten of hun lot aanvaarden.Bamboetafeltje schreef: ↑05-04-2024 15:00Nee dat vind ik niet. Ik hoef zelf ook niet gratis ergens opgevangen worden bij oorlog terwijl bepaalde mensen in datzelfde land grote problemen hebben bv op woongebied. Ik zou hetzelf willen betalen.
vrijdag 5 april 2024 om 15:14
Dan is het toch duidelijk? Vluchten in tijden van oorlog is voor mensen met een dikke portemonee, met daarin geld genoeg om in een vreemd land zelf hun broek te kunnen ophouden, want werken mogen ze niet of ze spreken de taal niet. Armere mensen met minder geld moeten maar achterblijven.Bamboetafeltje schreef: ↑05-04-2024 15:00Nee dat vind ik niet. Ik hoef zelf ook niet gratis ergens opgevangen worden bij oorlog terwijl bepaalde mensen in datzelfde land grote problemen hebben bv op woongebied. Ik zou hetzelf willen betalen.
vrijdag 5 april 2024 om 15:19
En wat als die mensen daar keihard voor hebben gewerkt?Champoo schreef: ↑05-04-2024 15:14Dan is het toch duidelijk? Vluchten in tijden van oorlog is voor mensen met een dikke portemonee, met daarin geld genoeg om in een vreemd land zelf hun broek te kunnen ophouden, want werken mogen ze niet of ze spreken de taal niet. Armere mensen met minder geld moeten maar achterblijven.
En daarnaast zeg ik niet dat vluchten alleen voor rijke mensen is. Ik betrek het alleen op mezelf ik zou zelf niet naar een land willen vluchten waar alles voor me betaald wordt en er andere mensen in dat land liggen te kreperen. Daar zou ik mij niet prettig bij voelen.
vrijdag 5 april 2024 om 15:23
Keihard hebben gewerkt voor wat?Bamboetafeltje schreef: ↑05-04-2024 15:19En wat als die mensen daar keihard voor hebben gewerkt?
En daarnaast zeg ik niet dat vluchten alleen voor rijke mensen is. Ik betrek het alleen op mezelf ik zou zelf niet naar een land willen vluchten waar alles voor me betaald wordt en er andere mensen in dat land liggen te kreperen. Daar zou ik mij niet prettig bij voelen.
Ter geruststelling: er is niet één land waar "mensen liggen te creperen" terwijl voor vluchtelingen alles wordt betaald. Wellicht doel je op Nederland (dat scheefhangt van de rijkdom vergeleken met de rest van de wereld), maar als dat het argument is dan begin ik langzaam te begrijpen waar je met dit topic heen wilt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in