Werk & Studie alle pijlers

Hbo deeltijd als alleenstaande?

10-05-2024 06:51 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bijna 26 en heb een associate degree. Ik ga voltijds werken en volgend jaar ga ik ook het huis uit. Nu twijfel ik om toch door te gaan voor de hbo bachelor. Als ik voltijds zou studeren is dit 2 jaar maar aangezien ik dit combineer met een voltijdse job raden ze aan om dit te spreiden naar 3-4 jaar.

-3 jaar: 20 uur studiebelasting per week naast 40 uren werken
-4 jaar: 15 uur studiebelasting per week naast 40 uren werken.

Aangezien ik alleen ben, wil ik ook nog wel wat tijd hebben voor sociale contacten, ontspanning. Welke optie zouden jullie kiezen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lijkt me geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hangt toch helemaal af van je belastbaarheid?
Ik kan zelf al niet eens fulltime werken, dus daarnaast nog een studie zou ik niet kunnen.
Maar als ik zie dat het verschil in studiebelasting 'maar' 5 uur per week is zou ik de snelste optie kiezen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
10-05-2024 06:53
Dat lijkt me geen enkel probleem.
Alleen de topictitel gelezen?

Ze vraagt welke optie wij zouden kiezen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gaan voor de 3 jaar optie maar dat is omdat ik tijdens mijn hbo nooit het aantal uren nodig had dat voor studiebelasting stond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als in je andere tien topics hierover niet genoeg adviezen staan om hieruit te komen, kun je dan niet beter advies inwinnen bij een professional? Iemand van de studie, of misschien juist de poh?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een 4 jarige HBO opleiding in deeltijd naast 32-36 uur werken in 3 jaar gedaan. Ik snap niet zo goed waarom je nog 3 tot 4 jaar moet studeren, studiebelasting 16 tot 20 uur per week maar je vergeet dat je tijdens schoolvakanties waaronder de zomer vaak veel minder per week doet of niets. Je bent na 2 jaar toch wel klaar, wanneer je al 2 jaar HBO hebt gedaan.

Zo lang is het niet meer. Ik zou er geen 40 uur naast werken, maar 4x9 of 4 x 8 uur. 2 jaar je sociaal leven buiten de vakanties op een laag pitje is beter te overzien dan 4 jaar.

Ik vind het alleenstaand zijn juist een voordeel, geen kinderen of zeurende partner wanneer je in de avond of het weekend met een opdracht voor school bezig bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe kun je fysieke lessen combineren met een fulltime baan?

Ik ben jou niet, maar ik zou geen van beide opties trekken.

Nu niet, vroeger ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is de 3de of 4de keer dat je ongeveer hetzelfde topic opent over in deeltijd aan het HBO studeren. Wanneer het lastig is om besluiten te nemen, dus wanneer je besluiteloos bent, dan kan ik mij wel voorstellen dat alles heel lang duurt. Wanneer je over stages, projectgroepen en opdrachten ook zo twijfelt dan kan ik voorstellen dat je overal meer tijd voor nodig hebt dan gemiddeld en ook dat allemaal heel veel energie kost.

Dan red je 2 jaar HBO inderdaad misschien niet in 2 jaar maar doe je er dubbel of 2 maal zolang over. Ik vraag mij ook af: hoe ga je op dit niveau in de praktijkfunctioneren wanneer je geen besluiten kunt nemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb lang geleden universiteit gedaan naast mijn baan. Dat betekende drie jaar lang nauwelijks een sociaal leven, alleen vrijdagavond sprak ik af maar was ik ook vaak moe. Af en toe een feestje op zaterdag- of zondagmiddag. Ik vond het ondanks dat goed te doen, juist omdat ik alleen was en met niemand rekening hoefde te houden. Dus ik zou gaan voor zo kort mogelijk, dan ben je er ook sneller vanaf.
Het is inderdaad ook maar net de vraag wat de studiebelasting daadwerkelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de 3 jaar doen. Zelfde reden als Mangogo, ik had ook nooit het aantal uren nodig die ze voorschreven. Daarnaast je bent 26 jaar, dan kan je werken en studeren makkelijker combineren dan als je ouder wordt of als je al een tijdje uit het leertraject bent.

Ik heb ook de eerste jaren dat ik werkte, heel veel nog daarnaast gestudeerd (hele rits vakopleidingen) en dat was toen geen probleem, je komt uit een situatie dat je veel hebt gestudeerd, en weinig vrije tijd maar dat compenseer je daarna wel.

Als je eenmaal bent gewend om fulltime te werken en te genieten van alle vrije tijd die je hebt, dan wordt de stap steeds lastiger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verder studeren is een goed idee. En als je alleen bent, geen gezin hebt moet dat prima kunnen.
Hoelang je nodig hebt voor het studieprogramma kun je zelf het beste inschatten. Hoeveel uur werk je? Gaat dat je makkelijk af of ben je eind van de week compleet uitgeput?
Hoe zwaar was je opleiding voor jou? Moest je er veel tijd insteken of viel het allemaal wel mee? Hoe makkelijk leer je? Hoe gedisciplineerd ben je? Lukt het je om alles goed bij te houden en op tijd in te leveren en dergelijke?
En nog een belangrijke vraag: hoe gemotiveerd ben je? Waarom wil je nog verder studeren? Wat levert het jou op?
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
10-05-2024 07:46
Als in je andere tien topics hierover niet genoeg adviezen staan om hieruit te komen, kun je dan niet beter advies inwinnen bij een professional? Iemand van de studie, of misschien juist de poh?
Inmiddels gaat hier ‘bij twijfel niet doen’ wel op geloof ik. :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou optie 3 kiezen: Geen van bovenstaande.
Fulltime werken + 15/20 uur studeren voor zo'n lange periode zou mij niet lukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het gewoon proberen. Gaat het niet, dan kun je meestal toch wel terugschakelen. Zo doe ik zelf 2 studies naast elkaar. Iedereen die ik kende zei van; Zou je dat nou wel doen? Maar tot nog toe lukt het prima (oke, ik heb geen baan, maar wel een niet standaard gezin) Gewoon beginnen en kijken hoe het loopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
10-05-2024 07:46
Als in je andere tien topics hierover niet genoeg adviezen staan om hieruit te komen, kun je dan niet beter advies inwinnen bij een professional? Iemand van de studie, of misschien juist de poh?
O ja, loepen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Je twijfelt al minimaal sinds november en bent al veel topics vol met tips verder. Wat gaat dit topic voor verschil maken?
Of je gaat ervoor of niet. Je kan ook eerst gaan werken en daarna besluiten wat je doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond bij 40 uur per week werken zonder opleiding ernaast al dat er erg weinig tijd over bleef, dus zodra het kon ben ik 36 uur gaan werken (om en om 40 en 32 uur per week). Moet je per se 40 uur per week werken? Is er een mogelijkheid dat je gedeeltelijk onder werktijd mag studeren? Bij mijn vorige werkgever mocht ik 8 uur per maand schrijven op studie.
Of het te doen is hangt natuurlijk ook af van hoe zwaar je je nieuwe baan ervaart en hoe leuk je studeren/de HBO opleiding vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ella-333 schreef:
10-05-2024 06:51
Aangezien ik alleen ben, wil ik ook nog wel wat tijd hebben voor sociale contacten, ontspanning. Welke optie zouden jullie kiezen?
Ontspanning snap ik en sociale contacten ook wel, maar weet je hoeveel contact/samenwerking je met studiegenoten zal hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga voor optie 3: nog even twijfelen en over een paar maanden nog een topic erover openen
Alle reacties Link kopieren Quote
Denk dat alleenstaand er niets mee te maken heeft.

Je moet zelf bepalen wat je aan kan qua druk.
En denk dat juist iemand zonder partner en/of kinderen meer tijd over heeft voor wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eerst kiezen voor de cursus “ hoe neem ik zelf beslissingen”
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je hobby's waardoor je bijvoorbeeld een avond al niet kunt studeren of naar school moet?

Ik vind fysiek onderwijs makkelijker vol te houden dan een thuisstudie. De klas/studiegenoten/docenten zijn immers óók sociale contacten en kunnen motiveren, helpen etc.

Hoe zit je met vrijstellingen voor bijvoorbeeld stages, keuzevakken/minor. Is daar tijdwinst te halen? Zoek dat even uit! Dat kan zoveel opleveren!

Beslissingen wat voor jou, je werk/sociaal leven etc. werkbaar is, zul je toch echt zelf moeten maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ligt erg aan de studie zelf, daar zitten grote verschillen in. Zowel qua benodigde zelfstudie-uren als contacturen. En moet je misschien nog dagen weg, of stages lopen? Dat maakt het allemaal lastiger. Zeker als je werk niet flexibel of deels vanuit huis is. Ik had het niet gekund persoonlijk.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een rare vraag. Alleenstaande?

Juist als alleenstaande kun je lekker doen wat je wil.

Veel meer tijd. Geen relatie die veel aandacht nodig heeft naast je eigen sociale leven. Geen feestjes van schoonfamilie of zijn vrienden waar je heen hoeft, bovenop de feestjes van jouw eigen mensen.

Ideaal.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven