Geld & Recht alle pijlers

10k schuld Kdv toeslag na beëindiging bedrijf

13-05-2021 20:47 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,

Wij komen er zelf even niet uit en zitten nu alsnog met een probleem. Heeft iemand verstand van belastingen? En advies?

Mijn man heeft zijn eenmanszaak laten liquideren, hiervoor hebben we uiteraard een accountant ingeschakeld. Vooraf was bekend dat we een schuld van 40.000 euro zouden moeten betalen. Door de verkoop van ons huis en de overwaarde in deze schuld te steken dachten we overal vanaf te zijn en een nieuwe start te kunnen maken. Echter kreeg ik onlangs een blauwe envelop en blijkt dat we nu ongeveer 10.000 euro terug moeten betalen aan teveel ontvangen Kinderopvang toeslag.

Voor het jaar 2019 is ons verzamelinkomen op bijna anderhalve ton gesteld. Dit kan niet kloppen, we hebben in ieder geval never nooit niet een dergelijk hoog inkomen gehad (zelfs niet toen het bedrijf goed draaide).

Al meerdere keren contact gezocht met het boekhoudkantoor en hier hebben we telkens een andere boekhouder gehad, dus ze wijzen elk naar een ander en niemand legt het ons duidelijk uit. Alleen de boodschap volgens ons klopt het. Ze hebben het over een dividend uitkering en dat mijn man meerdere malen geld heeft opgenomen. Maar dit is het juist het bedrag van 40k die we reeds betaald hebben.

De laatste die we gesproken hebben gaf aan dat we het verzamelinkomen als een fictief inkomen moeten zien, maar goed we zijn hierdoor wel de Kdv toeslag voor dat jaar kwijt en zitten nu dus alsnog met een flinke schuld en moeten maandelijks 350-, terugbetalen. Dit is nogal een smak geld omdat mijn man gewoon weer in loondienst werkt. We begrijpen dit niet goed en worden van het kastje naar de muur gestuurd en ik weet ook niet goed hoe ik dit moet uitleggen aan de belastingdienst.

Heeft iemand advies en of een instantie waar we ons toe kunnen wenden? Want met het boekhoudkantoor schiet het niet op. We zitten nu met de handen in het haar. Vooral omdat we dachten schuldvrij weg te stappen en we hiervoor een drastische beslissing hebben moeten maken qua de verkoop van onze woning.
Alle reacties Link kopieren
[aangepast omdat het niet klopte]

Er bestaat helemaal geen dividenduitkering in een eenmanszaak.
leeuwtje12345 wijzigde dit bericht op 14-05-2021 14:52
62.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leeuwtje12345 schreef:
14-05-2021 10:19
Volgens mij is voor de Belastingdienst alle omzet van de eenmanszaak hetzelfde als inkomen waarover (na de aftrekposten) IB betaald moet worden.

Dus als jij 50k bruto salaris hebt verdiend en je prtner had een omzet van 100k dan zit je op die anderhalve ton. Omzet dus, niet winst oid.

Er bestaat helemaal geen dividenduitkering in een eenmanszaak.
Nee, hoor. Belastingdienst kijkt naar winst (minus ondernemersaftrek) om het inkomen te bepalen.
Omzet is voor de belastingdienst niet interessant.
Alle reacties Link kopieren
Zat er nog een FOR reservering (fiscale oude dagreserve) in de eenmanszaak waar bij staking over afgerekend moest worden?
Of veel materiële vaste activa die bij staking naar privé zijn gezet en waar dus over afgerekend moest worden? (Auto van de zaak die wellicht naar privé is gegaan)?
Want dat kan wel voor een hogere stakingswinst zorgen, wat je wellicht niet meteen merkt (een auto van de zaak die naar privé gaat blijft dezelfde auto, maar het omzetten van zakelijk naar privé is wel onderdeel van de zakelijke winst, dus fictief een hoger inkomen).
Alle reacties Link kopieren
Is 2019 het jaar waarin het bedrijf is beëindigd? Je hebt het over een eenmanszaak, maar ook over een dividenduitkering. Dividend kun je niet uitkeren bij een eenmanszaak, wel bij een bv.

Heb je jullie belastingaangifte over 2019? Daarop staat ongetwijfeld ergens je verzamelinkomen vermeld. Dat is ook je toetsingsinkomen voor de kinderopvangtoeslag.
Je verzamelinkomen is al he inkomen in box 1 (werk en woning), 2 (dividend uit eigen bv) en 3( sparen en beleggen) bij elkaar. Als er een flinke dividenduitkering is geweest, of bv bij liquidatie van de bv, dan kan het best zijn dat je een extra hoog inkomen in box 2 hebt gehad. Daar heb je dan al wel belasting over betaald, maar het inkomen zelf telt ook mee voor de berekening van de kinderopvangtoeslag.
..
Alle reacties Link kopieren
Is er wel belastingaangifte gedaan over 2019?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft zijn eenmanszaak laten liquideren, hiervoor hebben we uiteraard een accountant ingeschakeld. Vooraf was bekend dat we een schuld van 40.000 euro zouden moeten betalen.

Ze hebben het over een dividend uitkering en dat mijn man meerdere malen geld heeft opgenomen. Maar dit is het juist het bedrag van 40k die we reeds betaald hebben.

Ik weet niet of je de juiste terminologie gebruikt, maar als je man in 2019 meermaals geld heeft 'opgenomen' (opgeteld die 40k) dan kan het toch kloppen dat dat in dat jaar bij het verzamelinkomen is opgeteld?

Het terugbetalen gaat weer over een ander jaar.



Voor het jaar 2019 is ons verzamelinkomen op bijna anderhalve ton gesteld. Dit kan niet kloppen, we hebben in ieder geval never nooit niet een dergelijk hoog inkomen gehad (zelfs niet toen het bedrijf goed draaide).

Dat heeft de BD zo gesteld? Of bedoel je gewoon dat de boekhouder/accountant bij de aangifte dit zo opgesteld heeft?
Alle reacties Link kopieren
Was het een eenmanszaak of een bv?

Wat ik zou doen:
1. Log in bij Belasingdienst.NL en kijk daar of je de belastingaangifte kan downloaden van 2019. Kan dat niet? Vraag die dan op bij je boekhouder. Download daar wel de belastingaanslagen van 2019. Doe dit bij jouzelf en partner.
2. Log in bij toeslagen en download daar de beschikkingen van 2019.

En ga hiermee (aangifte IB, aanslagen IB en toeslagen beschikkingen 2019) naar een belastingadviseur in je buurt en laat het je uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier dus helemaal niet in thuis en dat is de reden dat we een boekhouder in de arm hebben genomen, echter is deze zo gegroeid dat ons account steeds op een ander overging (er was veel verloop in werknemers) en nu wijzen ze allemaal naar elkaar.

Het vreemde is; mijn man heeft haast geen omzet gedraaid in 2019. Hij deed al vrijwel niks meer qua diensten. Een dergelijk hoog inkomen hebben we sowieso nooit behaald met het bedrijf. Anders waren we ook niet gestopt, als het zo goed draaide.

Het geld opnemen is over een bestek van 10 jaar en niet in 2019. Hij had een schuld aan z’n eigen bv ( sorry voor de fout). Daarom moesten we 40k terugbetalen. Maar ik ga kijken of ik met de tips iets kan en hoorde van iemand dat ik bij de belastingdienst een afspraak kan maken hiervoor, om het uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Clueless2120 schreef:
16-05-2021 11:28
Ik ben hier dus helemaal niet in thuis en dat is de reden dat we een boekhouder in de arm hebben genomen, echter is deze zo gegroeid dat ons account steeds op een ander overging (er was veel verloop in werknemers) en nu wijzen ze allemaal naar elkaar.

Het vreemde is; mijn man heeft haast geen omzet gedraaid in 2019. Hij deed al vrijwel niks meer qua diensten. Een dergelijk hoog inkomen hebben we sowieso nooit behaald met het bedrijf. Anders waren we ook niet gestopt, als het zo goed draaide.

Het geld opnemen is over een bestek van 10 jaar en niet in 2019. Hij had een schuld aan z’n eigen bv ( sorry voor de fout). Daarom moesten we 40k terugbetalen. Maar ik ga kijken of ik met de tips iets kan en hoorde van iemand dat ik bij de belastingdienst een afspraak kan maken hiervoor, om het uit te zoeken.
Dus je man zegt dat hij schuld heeft, maar in feite heeft hij dat niet. Hij verkoopt zijn huis en stort de overwaarde in zijn eigen BV. Tja met dit soort foefjes ga je al gauw het schip in als je daarnaast ook nog gebruik maakt van toeslagen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Heb je jaarrekening en belastingaangifte 2019 bekeken? Daar vind je vast antwoorden op je vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-05-2021 11:35
Heb je jaarrekening en belastingaangifte 2019 bekeken? Daar vind je vast antwoorden op je vragen.
Ze sluizen geld van hun eenmanszaak naar BV onder het mom van “liquideren”. Dat is is een manier om je inkomen op papier laag te houden zodat je wel de toeslagen kan cashen. Maar de belastingdienst is niet gek. Als meneer 40.000 euro aan zichzelf heeft uitbetaald dan is hij niet zo armlastig als hij zich voor doet komen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-05-2021 11:39
Ze sluizen geld van hun eenmanszaak naar BV onder het mom van “liquideren”. Dat is is een manier om je inkomen op papier laag te houden zodat je wel de toeslagen kan cashen. Maar de belastingdienst is niet gek. Als meneer 40.000 euro aan zichzelf heeft uitbetaald dan is hij niet zo armlastig als hij zich voor doet komen.

Waar heb je het over?
DeSlager schreef:
16-05-2021 11:39
Ze sluizen geld van hun eenmanszaak naar BV onder het mom van “liquideren”. Dat is is een manier om je inkomen op papier laag te houden zodat je wel de toeslagen kan cashen. Maar de belastingdienst is niet gek. Als meneer 40.000 euro aan zichzelf heeft uitbetaald dan is hij niet zo armlastig als hij zich voor doet komen.
Sjee, Slager je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.....
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
16-05-2021 11:50
Waar heb je het over?
Dat schrijft ze in haar laatste bericht.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
16-05-2021 12:12
Sjee, Slager je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.....
Misschien moet je even lezen wat ze schrijft.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niets van eigen bedrijven, maar een te hoog ingeschat verzamelinkomen zorgt er niet voor dat je bij afrekening KOT moet terugbetalen. Je krijgt dan juist minder KOT dan waar je recht op hebt, en dat krijg je later terug.
Edit: Of bedoel je dat je inkomen na aangifte op dat bedrag is vastgesteld? Dan zou uit die aangifte moeten blijken waar ze dat op baseren.

Ik kan me wel voorstellen dat ze nu vinden dat je man in 2019 minder uren gewerkt heeft dan waarover jullie KOT hebben aangevraagd. Je krijgt KOT over 140% van het aantal uren van de minst werkende. En je zegt zelf dat hij dat jaar al nauwelijks meer gewerkt heeft. Zou het daar niet aan kunnen liggen?
lariba wijzigde dit bericht op 16-05-2021 14:39
14.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@TO
Wat een moeilijke situatie voor jullie. Ik kan me voorstellen dat er van alles op jullie af komt en dat er veel te regelen is. Heb je naast een boekhouder al een advocaat in de arm genomen? Zo nee dan raad ik je dat absoluut aan. De regels over kinderopvangtoeslag zijn erg ingewikkeld en de brieven van de belastingsdienst blinken niet uit in helderheid.
Alle reacties Link kopieren
De toeslag zelf is helemaal niet zo ingewikkeld. Die is gebaseerd op het gezinsinkomen, het aantal uren dat de minst werkende werkt en het maximale uurtarief waarover KOT wordt uitgekeerd (= afhankelijk van soort opvang). Punt is hier vooral dat zowel de berekening van het inkomen als het aantal gewerkte uren waar de KOT op gebaseerd wordt, onduidelijk zijn.
Zolang TO nog niet eens de cijfers boven water heeft en de berekening heeft kunnen nakijken, lijkt het mij nog wat vroeg voor een advocaat.
Alle reacties Link kopieren
@Lariba
Een advocaat in de arm nemen betekent niet dat je gelijk een rechtszaak moet beginnen. De advocaat kan helpen om gegevens boven water te krijgen. De belastingdienst is grotendeels geautomatiseerd en spuugt brieven met gegevens maar geeft daarbij niet alle relevante gegevens aan. De belastingdienst gaat een stuk harder lopen om openheid te geven over op welke gegevens een beslissing is gebaseerd als er een advocaat in het spel is. Een advocaat weet beter wat je moet vragen en laat zich minder van kastje naar de muur sturen. Het zou niet zo moeten zijn maar helaas is dit wel de werkelijkheid. Het is overigens ook wel prettig dat een advocaat als niet emotioneel betrokken persoon zich bezig houdt met de communicatie met belastingdienst. TO heeft al genoeg stress en zorgen op haar bordje.
DeSlager schreef:
16-05-2021 14:21
Misschien moet je even lezen wat ze schrijft.
Dat heb ik gedaan vandaar mijn verbazing over jou reactie.

Ze hebben in een tijdsbestek van 10 jaar, 40.000 privé opnames gedaan. Die ze hebben terugbetaald, uit opbrengst eigen woning.

En daar maak jij geld wegsluizen van... :-?
boekenlegger0 schreef:
16-05-2021 15:01
@Lariba
Een advocaat in de arm nemen betekent niet dat je gelijk een rechtszaak moet beginnen. De advocaat kan helpen om gegevens boven water te krijgen. De belastingdienst is grotendeels geautomatiseerd en spuugt brieven met gegevens maar geeft daarbij niet alle relevante gegevens aan. De belastingdienst gaat een stuk harder lopen om openheid te geven over op welke gegevens een beslissing is gebaseerd als er een advocaat in het spel is. Een advocaat weet beter wat je moet vragen en laat zich minder van kastje naar de muur sturen. Het zou niet zo moeten zijn maar helaas is dit wel de werkelijkheid. Het is overigens ook wel prettig dat een advocaat als niet emotioneel betrokken persoon zich bezig houdt met de communicatie met belastingdienst. TO heeft al genoeg stress en zorgen op haar bordje.
De gegevens zijn gebaseerd op de cijfers die de accountant heeft aangeleverd, en als het goed is hebben ze daar een kopie van. Die advocaat is in dit stadium echt nog niet nodig.

To, bel of mail je accountant en vraag om een afspraak waarin jullie samen de cijfers nog eens doornemen.
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
16-05-2021 16:26
De gegevens zijn gebaseerd op de cijfers die de accountant heeft aangeleverd, en als het goed is hebben ze daar een kopie van. Die advocaat is in dit stadium echt nog niet nodig.

To, bel of mail je accountant en vraag om een afspraak waarin jullie samen de cijfers nog eens doornemen.
Ze schrijft dat ze een schuld had van 40.000 euro die is weggewerkt door de overwaarde van het huis.
Die “schuld” stond echter uit bij de BV van haar man. Ergo, de schuld heeft hij aan zichzelf uitgekeerd. Er is dus geld ontrokken door het in de BV te storten.
Iedere dag is gehaktdag
DeSlager schreef:
16-05-2021 16:38
Ze schrijft dat ze een schuld had van 40.000 euro die is weggewerkt door de overwaarde van het huis.
Die “schuld” stond echter uit bij de BV van haar man. Ergo, de schuld heeft hij aan zichzelf uitgekeerd. Er is dus geld ontrokken door het in de BV te storten.
Dat huis is privé eigendom, bij verkoop is de overwaarde terug naar de BV gegaan.... dus naar het bedrijf niet naar zichzelf.
Het is in het bedrijfsleven vrij normaal om opnames, oftewel een schuld bij je bedrijf te hebben. En daarbij is €40.000 helemaal niet zo spannend, het was in dit geval beter geweest, als ze het bijvoorbeeld één keer per jaar hadden recht getrokken.
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
16-05-2021 16:48
Dat huis is privé eigendom, bij verkoop is de overwaarde terug naar de BV gegaan.... dus naar het bedrijf niet naar zichzelf.
Het is in het bedrijfsleven vrij normaal om opnames, oftewel een schuld bij je bedrijf te hebben. En daarbij is €40.000 helemaal niet zo spannend, het was in dit geval beter geweest, als ze het bijvoorbeeld één keer per jaar hadden recht getrokken.
Een schuld bij je eigen BV hebben is gewoon een fiscaal trucje om minder belasting te hoeven betalen.
Iedere dag is gehaktdag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven