Geld & Recht alle pijlers

Aankopen én verbouwen van overwaarde

09-04-2020 10:56 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een hoop gegoogeld, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Kan ik de overwaarde van mijn reeds verkochte woning gebruiken voor de aankoop van een nieuwe woning én de verbouwing.
Ik lees steeds de losse opties of aankopen of verbouwen.
Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Mijn tweede vraag is wat er allemaal onder de verbouwing valt. Heeft iemand daar een overzicht van?

Alvast bedankt.
Voor zover ik weet mag dit sinds de bankencrisis van 2008 niet meer.

Maar doe is gek en informeer is bij je financier / bank.
.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat kan. Het kan alleen wel gevolgen hebben voor je hypotheekrenteaftrek.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet mag dat niet, de overwaarde moet in zn geheel in de nieuwe hypotheek zodat je minder hoeft te lenen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Toevallig hebben wij net een huis gekocht waarbij we een deel van de overwaarde gebruiken voor de aankoop, en een deel voor de verbouwing.

Voor de fiscus moet je kunnen aantonen dat je de overwaarde gebruikt voor je huis. Een waardevermeerdering door verbouwen is dus prima. Voor de zekerheid wel bonnetjes bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Schuimblusser schreef:
09-04-2020 11:22

Voor de fiscus moet je kunnen aantonen dat je de overwaarde gebruikt voor je huis. Een waardevermeerdering door verbouwen is dus prima. Voor de zekerheid wel bonnetjes bewaren.
Bedankt voor dit duidelijke antwoord!

En de rest uiteraard ook bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Schuimblusser schreef:
09-04-2020 11:22
Toevallig hebben wij net een huis gekocht waarbij we een deel van de overwaarde gebruiken voor de aankoop, en een deel voor de verbouwing.

Voor de fiscus moet je kunnen aantonen dat je de overwaarde gebruikt voor je huis. Een waardevermeerdering door verbouwen is dus prima. Voor de zekerheid wel bonnetjes bewaren.
Oh, dat is wel logisch. Je mag niet het vermogen dat je in je stenen hebt opgebouwd gebruiken voor een boot of een vakantie. Maar wel voor je nieuwe huis.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Lauren89 schreef:
09-04-2020 11:27
Bedankt voor dit duidelijke antwoord!

En de rest uiteraard ook bedankt voor het meedenken.

Graag gedaan :)
En mocht je na aankoop en verbouwing nog geld overhebben van je overwaarde moet je je hypotheek daarmee gaan aflossen. Anders kan de fiscus daar alsnog belasting over heffen.

Succes met kopen en verbouwen!
Schuimblusser schreef:
09-04-2020 11:29
Graag gedaan :)
En mocht je na aankoop en verbouwing nog geld overhebben van je overwaarde moet je je hypotheek daarmee gaan aflossen. Anders kan de fiscus daar alsnog belasting over heffen.

Succes met kopen en verbouwen!


Niet helemaal juist: De fiscus kan dan onterecht genoten hypotheekrenteaftrek terugvorderen.
Alle reacties Link kopieren
Je mag precies helemaal zelf weten wat je met je overwaarde doet. De enige consequentie van de overwaarde niet in je woning stoppen is de hypotheekrenteaftrek. Voor het bedrag van de overwaarde dat je niet gebruikt voor je woning kan je geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen. Maar als jij een boot wilt kopen met je overwaarde kan dat gewoon. Voor verbouwen gaat het erom dat het waardevermeerderend moet zijn, dan zijn er 0 consequenties.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar een onafhankelijke hypotheekadviseur gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Er is heel recent een topic geweest over hoe je het moet aanpakken als je de overwaarde (deels) gebruikt voor een verbouwing. Op welke termijn dat moet, wat je moet bewaren, etc. Dat topic zou ik even opzoeken als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Dat mag, maar alleen als je tijd hebt zitten tussen verkoop eigen woning en aankoop nieuwe woning.
Anders heb je overbruggingshypotheek nodig, en de bank vroeg bij ons dan minimaal 75% van de overwaarde terug te stoppen in de hypotheekaflossing, en dat ging bij ons niet omdat wij 75% nodig hadden voor de verbouwing (en 25% voor aankoop).
Wij zitten nu precies in deze situatie, we verkopen eerst ons eigen huis en krijgen dan de overwaarde gewoon op de eigen rekening.
Een paar weken later zetten we onze handtekening voor het nieuwe huis.
We zitten dan een paar weken zonder huis en dus 'op straat', maar omdat we uitvoerig gaan verbouwen gingen we sowieso een paar maanden bij mijn ouders zitten.
phloxx wijzigde dit bericht op 09-04-2020 15:57
16.16% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
09-04-2020 12:21
Er is heel recent een topic geweest over hoe je het moet aanpakken als je de overwaarde (deels) gebruikt voor een verbouwing. Op welke termijn dat moet, wat je moet bewaren, etc. Dat topic zou ik even opzoeken als ik jou was.
Dat topic was idd mijn topic.
-
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
09-04-2020 11:27
Oh, dat is wel logisch. Je mag niet het vermogen dat je in je stenen hebt opgebouwd gebruiken voor een boot of een vakantie. Maar wel voor je nieuwe huis.
Dit mag wel, maar dat heeft wel gevolgen voor je hypotheekrente aftrek.
-
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
09-04-2020 15:54
Dat mag, maar alleen als je tijd hebt zitten tussen verkoop eigen woning en aankoop nieuwe woning.
Ik heb mijn woning inderdaad al verkocht en de overwaarde dus op mijn eigen rekening staan. We verblijven in een huurwoning totdat we een geschikte koopwoning hebben gevonden.

Ik had jouw topic inderdaad al gelezen en icm met de reacties op dit topic heb ik voorlopig antwoord op al mijn vragen.

Succes met verbouwen!
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
09-04-2020 15:54
Dat mag, maar alleen als je tijd hebt zitten tussen verkoop eigen woning en aankoop nieuwe woning.
Anders heb je overbruggingshypotheek nodig, en de bank vroeg bij ons dan minimaal 75% van de overwaarde terug te stoppen in de hypotheekaflossing, en dat ging bij ons niet omdat wij 75% nodig hadden voor de verbouwing (en 25% voor aankoop).
Wij zitten nu precies in deze situatie, we verkopen eerst ons eigen huis en krijgen dan de overwaarde gewoon op de eigen rekening.
Een paar weken later zetten we onze handtekening voor het nieuwe huis.
We zitten dan een paar weken zonder huis en dus 'op straat', maar omdat we uitvoerig gaan verbouwen gingen we sowieso een paar maanden bij mijn ouders zitten.
Dat hangt er maar net vanaf bij welke hypotheekverstrekker je zit kennelijk, want wij hebben 50/50 gedaan met overbruggingshypotheek.
Lauren89 schreef:
09-04-2020 16:01
Ik heb mijn woning inderdaad al verkocht en de overwaarde dus op mijn eigen rekening staan. We verblijven in een huurwoning totdat we een geschikte koopwoning hebben gevonden.

Ik had jouw topic inderdaad al gelezen en icm met de reacties op dit topic heb ik voorlopig antwoord op al mijn vragen.

Succes met verbouwen!


Ik weet niet of je veel haast hebt met kopen, maar als je drie jaar of langer na de verkoop van je huis pas een nieuw huis koopt kun je gewoon alle hypotheekrente weer aftrekken
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
09-04-2020 15:54
Dat mag, maar alleen als je tijd hebt zitten tussen verkoop eigen woning en aankoop nieuwe woning.
Anders heb je overbruggingshypotheek nodig, en de bank vroeg bij ons dan minimaal 75% van de overwaarde terug te stoppen in de hypotheekaflossing, en dat ging bij ons niet omdat wij 75% nodig hadden voor de verbouwing (en 25% voor aankoop).
Wij zitten nu precies in deze situatie, we verkopen eerst ons eigen huis en krijgen dan de overwaarde gewoon op de eigen rekening.
Een paar weken later zetten we onze handtekening voor het nieuwe huis.
We zitten dan een paar weken zonder huis en dus 'op straat', maar omdat we uitvoerig gaan verbouwen gingen we sowieso een paar maanden bij mijn ouders zitten.
Dat ligt dan aan je bank.
Wij hebben eerst een huis aangekocht en daarna ons huis verkocht. We doen ongeveer 50/50 en onze bank is daar gewoon mee akkoord gegaan.

Een hypotheekadviseur kan je het beste hierbij helpen. Elke situatie is zo anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven