Geld & Recht alle pijlers

absurd hoge jaarafrekening esent....wat kan ik doen

28-07-2014 12:56 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Wij betalen veel te veel aan essent!!!

We hebben een gemiddelde hoekwoning, goed geisoleerd, overal dubbelglas en een nieuwe comiketel.

We hebben nu een maandbedrag van 260 euro en volgens de verbruikmanager komt daar volgend jaar nog eens 27 euro bij!

We hebben een twee persoons huishouden. We zullen niet de zuinigste zijn maar ook niet klakkeloos qua gebruik.

Alleen beneden verwarming aan. De meterstanden kloppen maar ons verbruik kan nooit zo hoog zijn. Essent rekent 1100 euro voor controle van de meter. Nog iemand met dergelijke ervaringen? En wat valt hier tegen te doen?
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
Is dat enkel voor gas of ook voor elektricitiet?



Al gecontroleerd over er ergens sluipend verbruik of een lek is? Dus alle apparaten/lichten/verwarming uit, en dan kijken of de meter blijft lopen.
Alle reacties Link kopieren
Geen eigen kweek op zolder?
Geniet van elke dag!
Wat veel! Wij betalen 85 per maand aan gas en elektra voor 2 personen en dat gaat volgend jaar omlaag. Ik zou kijken of er niet ergens iets weglekt of zo.
Alle reacties Link kopieren
Bizar, wij betalen 150.- voor een 4 persoonhuishouden en ik werk thuis, dus de verwarming en pc ed staan gewoon de hele dag aan.



Ik zou een onderzoek eisen.
Alle reacties Link kopieren
http://kassa.vara.nl/vraa ... rekening-3800-bijbetalen/
Alle reacties Link kopieren
Wat is je verbruik dan over 2013?
Alle reacties Link kopieren
Exact hetzelfde verhaal hier.. ook duizend euro bijbetalen plus voorschot bedrag van 290 euro. Dit alles in een 2 kamer appartement... Woensdag krijg ik iemand langs die naar de meter gaat kijken. Ook essent hier. Vertrouw er niks van..
Alle reacties Link kopieren
Wat is de ingestelde temperatuur in je huiskamer?
Alle reacties Link kopieren
hoi,



nee ik heb geen kweek op zolder......dan zou ik het absurd hoge maandbedrag kunnen ophoesten en zou dat de investering van de zaken zijn



ik heb net alles uitgehad....dikke 10 minuten. Alle meters blijven stilstaan dus geen sluimerend lek.....



onderzoek van de essent kost 1100 euro en ik vertrouw er niets van dus ben een beetje bang dat dat bovenop alle kosten ook nog eens weggegooid geld is.



We zijn niet mega zuinig maar ook niet absurd qua verbruik.

Ik douche te lang, vriend niet. Maar we hebben geen bad.

Vanaf het voorjaar staat de thermostaat helemaal uit.

de ketel is nieuw en zuinig dus dat kan het niet zijn........
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons staat de verwarming altijd uit, behalve in de winter. Dan verwarmen wij alleen de woonkamer. Tv kijken doen we amper omdat we bijna niet thuis zijn. Dit om even aan te geven dat het echt onmogelijk is dat het verbruik ver viervoudigd is..



Freuleke, heb jij ook al met essent gebeld? Ik namelijk wel maar omdat ik dan een callcenter medewerker aan de lijn krijg die antwoord vanaf het papier, heb ik hier niks aan. Na wat googelen ben ik er wel achter gekomen dat het verbruik wat wij hebben echt niet kan en niet eens zo hoog is in een vrijstaande eengezinswoning. Wij hebben vorig jaar ook dezelfde jaarafrekening gehad waarna het voorschot is verdubbeld. 1 keer kan gebeuren, maar nu geloof ik het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:freuleke schreef op 28 juli 2014 @ 13:22:

hoi,



nee ik heb geen kweek op zolder......dan zou ik het absurd hoge maandbedrag kunnen ophoesten en zou dat de investering van de zaken zijn



ik heb net alles uitgehad....dikke 10 minuten. Alle meters blijven stilstaan dus geen sluimerend lek.....



onderzoek van de essent kost 1100 euro en ik vertrouw er niets van dus ben een beetje bang dat dat bovenop alle kosten ook nog eens weggegooid geld is.



We zijn niet mega zuinig maar ook niet absurd qua verbruik.

Ik douche te lang, vriend niet. Maar we hebben geen bad.

Vanaf het voorjaar staat de thermostaat helemaal uit.

de ketel is nieuw en zuinig dus dat kan het niet zijn........Maar wat is je totale verbruik over 2013... dan kunnen we snel zien of het maandbedrag reëel is.
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel veel geld. Mijn partner woont in een vrijstaande boerderijwoning, groot, slecht geisoleerd en betaald 248 per maand. Hij is de enige bewoner, dat wel!



Ik woon in een tussenwoning, met 2 personen waarvan er 1 veel thuis is. ik betaal 120 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eerst eens wat heb je staan wat verbruik kan verklaren bv aquariums, zonnebank, boiler,vaak droger gebruik , vijverpomp etc.



Aan de hand van de apparaten kun je alles exact nameten.



En ketel is nieuw en zuinig dus dat kan het niet zijn



Ik denk dat 98 % van alle ketels in Nederland niet goed staat afgesteld en daar valt nog veel winst te behalen en als hij verkeerd is aan gesloten wat ook wel een voorkomt is het juist duur stoken
Alle reacties Link kopieren
Freuleke, wat staat er bij jouw verbruik? bij mij staat er nu: 8744 kwh in 1!!!! jaar... voorgaande jaren was dit altijd rond de 2000... Op internet vind ik dat een doorsnee gezin op 3000 zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotus87 schreef op 28 juli 2014 @ 13:30:

Freuleke, wat staat er bij jouw verbruik? bij mij staat er nu: 8744 kwh in 1!!!! jaar... voorgaande jaren was dit altijd rond de 2000... Op internet vind ik dat een doorsnee gezin op 3000 zit?

En gas?



Laten jullie altijd een pc aan staan? Servertje, NAS?



Volgens mij moet dit vrij makkelijk te achterhalen zijn, gewoon een keer een paar weken elke zondag je verbruik opschrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 28 juli 2014 @ 13:29:

Ik denk dat 98 % van alle ketels in Nederland niet goed staat afgesteld en daar valt nog veel winst te behalen en als hij verkeerd is aan gesloten wat ook wel een voorkomt is het juist duur stoken

Maar hoe weet je dat als leek? Ik heb vorige week de monteur van de ketel gehad. Alles nagekeken, alles was goed.

Maar ik ben maar een simpel ambtenaartje en heb totaal geen verstand van ketels. Die man kan me alles wijsmaken en de ketel zo afstellen dat 'ie meer verbruikt.
Staan er geen start en eind waardes op voor de meters? Dan kan je in ieder geval nakijken of die kloppen, en dan dus ook het totale verbruik checken.



Op mijn jaarafrekening (andere leverancier) staan die namelijk wel.
Alle reacties Link kopieren
@spectral:



Gas 1661. Wij laten nooit iets aanstaan als we er niet zijn....
Alle reacties Link kopieren
Wordt jullie warm water electrisch of met gas verwarmd?

Zetten jullie apparatuur echt uit, of staat alles op stand-by?

Ondanks je 'alles uit, meter staat stil-test', kan het zijn dat er in de meterkast is geknoeid en dat de buren een kwekerij hebben en van jou aftappen, op gezette tijden?

Hoe oud is jullie koelkast en/of vriezer, heb je daar al eens een stroomverbruikmeter voor gezet? Oude apparaten kunnen electriciteit slurpen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotus87 schreef op 28 juli 2014 @ 13:35:

@spectral:



Gas 1661. Wij laten nooit iets aanstaan als we er niet zijn....Gas is niet heel weinig, maar wel redelijk. Je hebt dus een extreem hoog elektriciteitsverbruik.... Kloppen de begin en eind-jaar-standen met wat Essent opgeeft?
Alle reacties Link kopieren
2011: 2121 electra

2234 gas



2012: 2104 electra

2391 gas



2013: 3085 electra

2698 gas



2014: 3285 electra

3629 gas



Omdat de rekening van 2013 erg hoog was al maatregelen genomen: nieuwe ijskast.

Nu dus ook vanaf november vorig jaar een nieuwe ketel.

Verder geen nieuwe apparatuur erbij oid
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotus87 schreef op 28 juli 2014 @ 13:27:



Wij hebben vorig jaar ook dezelfde jaarafrekening gehad waarna het voorschot is verdubbeld. 1 keer kan gebeuren, maar nu geloof ik het niet meer.



Wat is er veranderd sinds de verdubbeling ? Waarom zo lang wachten en zelf niet dingen nagemeten ?



De kans dat een meter defect is zeer gering dus zou eerst zelf op onderzoek gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:freuleke schreef op 28 juli 2014 @ 13:37:

2011: 2121 electra

2234 gas



2012: 2104 electra

2391 gas



2013: 3085 electra

2698 gas



2014: 3285 electra

3629 gas



Omdat de rekening van 2013 erg hoog was al maatregelen genomen: nieuwe ijskast.

Nu dus ook vanaf november vorig jaar een nieuwe ketel.

Verder geen nieuwe apparatuur erbij oid

Electra is ook best acceptabel, iig verklaarbaar met alle pc's etc van tegenwoordig.



Maar gas is erg hoog, 2013 al.
Alle reacties Link kopieren
we zijn niet heel zuinig:

tv staat te vaak op stand-by.

pc staat meestal uit.

lampen ed gaan uit als we er niet zijn.

verwarming ook uit als we er niet zijn

ik douche te lang maar vriend niet

5 wasmachines + 3 drogers op 2 weken



mijn ouders wonen in een veel groter huis

mijn moeder is altijd thuis, daar wordt veel meer verbruikt maar zitten veel lager in kosten.



Officieel woon ik pas sinds twee jaar samen maar daarvoor heb ik ook altijd inwoners gehad. Eigenlijk nooit langer dan 2 maanden alleen gewoond.
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven