Geld & Recht alle pijlers

Aflopen tijdelijk contract

07-02-2020 11:37 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Ik heb een vraagje,
Ik zit niet zo goed op mijn plek op mijn werk en mijn contract loopt volgende week af. Nu heb ik morgen een sollicitatiegesprek staan waar ik heel graag zou willen werken. Stel dat ik word aangenomen, kan ik dan gewoon over 2 weken weg? Mijn werkgever heeft aangegeven dat hij mijn contract wel gaat verlengen maar ik heb nog geen nieuw contract en dus ook niks getekend. Zou ik dan bij wijze van spreken een dag voor mijn contract afloopt kunnen zeggen dat ik niet teken en iets nieuws heb?

Mijn werkgever behandeld mij niet fijn dus het maakt me niet zo veel uit of het netjes is of niet, meer wat mijn rechten zijn.

Alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Maak voor jezelf een goed plan, wat als je niet wordt aangenomen?
Je huidige werkgever heeft niks om je daar te houden na einde contract:
Ten eerste is die “oke” geen toezegging (zoals door anderen al aangegeven kan “oke” op diverse manieren geinterpreteerd worden).
Ten tweede moeten zij kunnen bewijzen dat jij mondeling hebt toegezegd als dat wel het geval zou zijn. Een mondelimge afspraak is inderdaad rechtsgeldig, maar in praktijk wordt het heel moeilijk om dat te bewijzen als het zijn woord tegen de jouwe is.
Je hebt een contract getekend (neem ik aan) tot datum X, en dat is dus officieel je laatste dag. Als dit over een paar dagen al is moet jouw werkgever wel al met een verlenging gekomen zijn. Als je contract niet verlengd wordt moet dat een maand van te voren worden gemeld. Voor het bedrijf is je contract dus soort van stilzwijgend verlengd, alleen gezien jij nog geen nieuw contract hebt getekend is jouw laatste dag nog steeds de einddatum van je huidige contract.

Maar je moet nu wel even slim handelen. Weet je morgen direct of je wordt aangenomen en teken je gelijk een contract? Dan zit je veilig, maar 9/10 keer gaat het niet zo snel. Wat als je de baan niet krijgt? Als je geen nieuw contract tekent bij je huidige baan kom je op straat te staan zonder recht op ww.
En als je besluit toch bij je huidige baan te blijven zou ik je werkgever morgen gelijk erop wijzen dat het nieuwe contract moet worden opgesteld. Mocht dit niet het geval zijn en ze laten je toch gaan dan heb je volgens mij recht op een vergoeding omdat ze je niet tijdig laten wegen dat je contract niet verlengd is, maar ik weet niet precies hoe dat zit.
Alle reacties Link kopieren
Sunnie1968 schreef:
08-02-2020 08:47
Jou oké klinkt mij meer in de oren als; oké we zullen zien, of oké dat je het ff meldt. Ik zie niet echt een dubbelzijdige aanbod en aanvaarding van het onbepaalde tijd contract.
Precies dat. 'Oke' is geen mondelinge toezegging. Ik interpreteer dit als 'ik hoor wat je zegt.'
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Ik beschouw "Oké dat u het opstuurt" niet als "oke, ik blijf werken".
En hoe dan ook zou ik mij niet veel verplicht voelen aan een werkgever die mondeling dingen belooft, maar niet schriftelijk bevestigt, helemaal als ik gepest worden zou.
(ik had ooit een werkgever die zich niet aan mondelingen afspraken hield, vandaar).

Maar....
Volgens sommige mensen op dit forum wordt uw contract automatisch verlengd als u geen bericht krijgt.
In dat geval lijkt mij handig om de normale opzegtermijn in acht te nemen.

(en eerst afwachten of u die andere baan krijgt)
haarklover wijzigde dit bericht op 10-02-2020 14:21
Reden: toevoeging: eerst afwachten
0.98% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Als u op uw werk gepest wordt, is dat hoe dan ook iets om bij uw werkgever te melden.

Als u daarbij uw werkgever vertelt dat u niet weet of u dit werk volhouden gaat, is er volgens mij een goede kans dat de werkgever met u wel wil afspreken dat u uw werk beëindigt i.v.m. uw nieuwe baan.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Bij een uitzendcontract kun je soms per direct opzeggen. Dat ligt echter wel aan wat voor soort contract je hebt.

Ik herken je situatie. Zelf ook weg gepest. Ben ook gaan solliciteren en vond al vrij snel iets anders. Ik heb een paar dagen voordat ik stopte, opgezegd en aangegeven dat ik nog voor een overdracht wilde zorgen.

Ik zou eerst afwachten of je überhaupt op 2e gesprek mag gaan. Niet nu al opzeggen dus.

Ook zou ik niet 1 dag van te voren opzeggen. Je weet nooit hoe je je huidige leidinggevende wellicht nog een keer nodig hebt / gaat tegen komen.

In ieder geval veel succes! Ik hoop voor je dat je snel iets anders hebt!
Carpe Diem!
Vergeet je aanzegboete niet te claimen!

En als je dat doet dan willen ze je vast niet meer houden dus dan is dat ook weer opgelost.

En check nog even of je een concurrentiebeding hebt. Omdat je een tijdelijk contract hebt moet er wel een motivatie bijstaan waarom ze specifiek voor jouw een concurrentiebeding nodig hebben. Altijd goed om even na te kijken voor je overstapt.
Wie egt dat er een aanzegboete valt te claimen?
De werkgever heeft een intentie uitgesproken om het contract te verlengen, en als er in het contract al een zin over aanzeggen is opgenomen is dat rechtsgeldig en is een aparte aanzegging niet nodig. Zonder de inhoud van het contract te kennen en zonder te weten wat de werkgever precies heeft gezegd, valt er niets te claimen.

Ook de werkgever heeft het recht om pas de laatste dag met het daadwerkelijke nieuwe contract te komen. Net zoals TO het recht heeft om op dat moment “ Nee, bedankt” te zeggen. Het enige is dat ze dan wel verwijtbaar werkloos is als ze geen nieuwe baan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb te horen gekregen dat ze mijn contract niet gaan verlengen omdat ik niet goed werk (heb hier nog nooit iets over gehoord en had zelfs een aanbieding om een functie hoger te gaan en trainingen te gaan doen (als enige bij ons)). Ik ben dus weggepest, dat is wel duidelijk. Voordeel is dat ik er dus van af ben en ben aangenomen bij mijn nieuwe werk!! Misschien dat ik nu wel die aanzegboete kan aanvragen?? Het voelt aan de ene kant zo als een opluchting maar ook weer zo oneerlijk. Ik werk goed en heb nog nooit een klacht gehad dus dit is helemaal niet waar.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Fijn dat je nu weg kan zonder risico.

Je zult echt je contract erbij moeten pakken en in de kleine lettertjes nazoeken of daar iets staat over aanzeggen/ einde contract. Veel bedrijven hebben inmiddels een standaard zinnetje opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
10-02-2020 17:02
Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Fijn dat je nu weg kan zonder risico.

Je zult echt je contract erbij moeten pakken en in de kleine lettertjes nazoeken of daar iets staat over aanzeggen/ einde contract. Veel bedrijven hebben inmiddels een standaard zinnetje opgenomen.
dit staat er alleen over in:
Opzegtermijn
Zowel werkgever als werknemer behouden zich het recht voor om, als daar aanleiding toe is, de
arbeidsovereenkomst tussentijds op te zeggen, in die zin dat (voor zover dit niet met wederzijds goedvinden
gebeurt) dit vanuit werkgever met instemming van het UWV dan wel middels ontbinding door de kantonrechter
plaatsvindt. Hiertoe wordt een opzegtermijn van 1 maand gehanteerd.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Weinig dingen zo kut als baanonzekerheid. Succes met je nieuwe baan in een nieuwe (werk)omgeving!
Geweldig dat zij opzeggen! Dan krijg je mooi de transitie vergoeding.
Sunnie1968 schreef:
10-02-2020 17:27
Geweldig dat zij opzeggen! Dan krijg je mooi de transitie vergoeding.

Nee hoor, er loopt gewoon rechtsgeldig een tijdelijk contract af.
Een transitievergoeding is volgens mij alleen van toepassing als een contract voor onbepaalde tijd met wederzijds goedvinden wordt beëindigd.
Alle reacties Link kopieren
Parallella schreef:
10-02-2020 17:50
Nee hoor, er loopt gewoon rechtsgeldig een tijdelijk contract af.
Een transitievergoeding is volgens mij alleen van toepassing als een contract voor onbepaalde tijd met wederzijds goedvinden wordt beëindigd.
Aanzegboete bedoelen wij.
CatLady33 schreef:
10-02-2020 17:51
Aanzegboete bedoelen wij.
Dacht ik al. Wel fijn als je daar recht op hebt.
CatLady33 schreef:
10-02-2020 17:51
Aanzegboete bedoelen wij.
Nee hoor!
100% zeker hoort ze een transitie vergoeding te krijgen.
Parallella schreef:
10-02-2020 17:50
Nee hoor, er loopt gewoon rechtsgeldig een tijdelijk contract af.
Een transitievergoeding is volgens mij alleen van toepassing als een contract voor onbepaalde tijd met wederzijds goedvinden wordt beëindigd.
Een transitievergoeding geldt zeker ook bij een tijdelijk contract dat van rechtswege afloopt.

Een boete voor het niet tijdig aanzeggen kun je zo niet zeggen.
Dit kan ook direct in het contract worden opgenomen en is dan ook rechtsgeldig.
TO, kijk alles in het contract nog even goed na. Vaak staat het ook bij de paragraaf waarin de overeenkomst wordt aangegaan (dit contract eindigt van rechtswege op die en die datum en dat dit niet zal worden verlengd of iets in die strekking). Een slimme werkgever heeft dit gewoon opgenomen in de arbeidsovereenkomst.
Parallella schreef:
10-02-2020 17:53
Dacht ik al. Wel fijn als je daar recht op hebt.
Ja. En vroeger alleen na 2 jaar of langer in dienst, maar sinds 1 januari ook bij korte contracten.
Alle reacties Link kopieren
Transitievergoeding en aanzegboete opeisen.
coravanmora schreef:
10-02-2020 19:38
Transitievergoeding en aanzegboete opeisen.
Nogmaals: goed kijken of in het contract nergens al voldaan is aan de aanzegverplichting.
Zie mijn post hier boven.
Dat staat over het algemeen niet bij de paragraaf over opzegtermijn waar TO naar verwijst.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Parallella schreef:
10-02-2020 17:50
Nee hoor, er loopt gewoon rechtsgeldig een tijdelijk contract af.
Een transitievergoeding is volgens mij alleen van toepassing als een contract voor onbepaalde tijd met wederzijds goedvinden wordt beëindigd.
Dat is een vergoeding die kan worden gegeven bij een vaststellingsovereenkomst. Wordt berekend volgens de zogenoemde kantonrechtersformule.
Een transitievergoeding is iets wezenlijk anders. Definitie: “Een financiële vergoeding die de werkgever aan de werknemer betaalt, wanneer het dienstverband van een werknemer, wordt opgezegd of ontbonden. De wettelijke vergoeding compenseert de negatieve gevolgen van de beëindiging van het dienstverband. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van het salaris en het aantal dienstjaren van de werknemer.”
Ik snap je verwarring: beide vergoedingen worden gerelateerd aan het inkomen en de lengte van het dienstverband. De vaststellingsovereenkomst is echter onderhandelbaar, de transitievergoeding is in de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) geregeld.
Alle reacties Link kopieren
De aanzegboete krijg ik! Dus dat is heel fijn. Achter de transitievergoeding ga ik nog aan! Bedankt iedereen :)
Parallella schreef:
10-02-2020 17:50
Nee hoor, er loopt gewoon rechtsgeldig een tijdelijk contract af.
Een transitievergoeding is volgens mij alleen van toepassing als een contract voor onbepaalde tijd met wederzijds goedvinden wordt beëindigd.
Vanaf dag 1 heeft een werknemer recht op een transitievergoeding bij ontslag.
MevrKakel schreef:
16-02-2020 00:34
Vanaf dag 1 heeft een werknemer recht op een transitievergoeding bij ontslag.

Ja. En sinds 1 januari jl ook bij het niet verlengen van een tijdelijk contract. (wat iets anders is dan ontslag dus)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven